Menopur pistosten ajankohdan siirto ja Serrapeptaasin käyttö (hoidon tukena)

Hei,
aloitimme juuri IVF/ICSI-hoidon pistokset (tänään ensimmäinen pistos) Puregon valmisteella. Ultrassa käymme paikallisella poliklinikalla, mutta viimekädentieto tulee helsingistä. Aamulla paikallisen lääkärikäynnin yhteydessä sanottiin että ei ole väliä pistääkö piikin aamulla vai illalla, kunhan on joka päivä samoihin aikoihin. Pistin Puregonin sitten kotiin päästyäni.
Muutamaa tuntia myöhemmin tuli puhelin soitto helsingistä ja siellä hoitaja sanoi että olisi hyvä pistää iltapäivällä tai illalla,koska heidän lääkärinsä katsoo paperit myös ja annostusohjeet tulevat sieltä. Eli jos annostukseen tuleekin jotain muutosta, niin en olisi vielä ehtinyt pistää sitä.
Kysymys kuuluukin että nyt kun olen sen kertaalleen pistänyt tuossa yhdetoistamaissa päivällä, niin voiko sitä aikaa mitenkään hilata kahden jälkeen aikaan ilman että se aiheuttaa vahinkoa kasvattelulle? Tai voiko mahdollisen ns. lisäannoksen pistää uudella pistokerralla iltapäivällä?
Tiedän ettei ole suotavaa, mutta jos on "pakko".

Toinen kysymykseni koskee Serrapeptaasi nimistä valmistetta. Minulla on todettu endometrioosi joka on pääsyy lapsettomuuteemme. Endometrioosi aiheuttaa tulehdusta/tulehduksenkaltaisen tilan ja Serrapeptaasia mainostetaan tulehdusta hillitsevänä/poistavana valmisteena.
Voisiko tästä valmisteesta olla jotain apua IVF/ICSI-hoitojen aikana (tai niiden ulkopuolella)?
Tiedän että jotkut lääkärit suhtautuvat nihkeästi kaikkeen mitä ei ole tieteellisesti todistettu, mutta itse miettii kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja joista voisi olla apua.
 
Hei!

1. Voit hyvin siirtää pistoksia 2 tuntia eteenpäin vaikka joka päivä. Puregonin puoliintumisaika on noin 26 tuntia, joten yhden pistoksen vaikutus kestää juuri sen verran pidempään, että ilman ongelmia pistosta voi siirtää hieman eteenpäin joka päivä kunnes olet saavuttanut sen toivotun ajankohdan päivästä.

2. Serrapeptaasia ei ole tutkittu lapsettomuuden hoidossa, ei myöskään edometrioosissa. Yleensä tämän tyyppiset valmisteet ovat vaarattomia, eli todennäköisesti sen käytöstä ei ole ainakaan haittaa. Ainakin alkuun ehkä kuitenkin kokeilisin sitä hoitojen ulkopuolella.

Niklas Simberg
erikoislääkäri
Dextra Lapsettomuusklinikka
 
  • Tykkää
Reactions: patsuli

Yhteistyössä