Menittekö synnärille ambulanssilla kun vedet meni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TooQT2BSTR8
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tämä nyt tosiaan riippuu tapauksesta. Mulla meni vedet, soitin miehen kotiin ja sanoin ettei kiirettä. Onneksi tuli heti koska supistukset alkoivat samantien, vettä tuli jatkuvasti lisää, en saanut vaatteita päälle, ei puhettakaan että omalla autolla olis mihinkään päässy. Toki minäkin luulin että eihän tässä mitään, vesien menosta voi mennä kauankin syntymään...Ambulanssissa sanoivat että ensisynnyttäjän kannattaa heti soittaa kyyti vesien menon jälkeen. No, haettiin sitten kätilökin mukaan kun näytti homma etenevän vauhdilla, olin jo 7-8cm auki kun päästiin matkaan!!Ja tämä tapahtui kahden tunnin aikana vesien menosta.

Seuraavalla kertaa täytyy yrittää ennakoida paremmin, matkaa sairaalaan 60km.

Alkuperäinen kirjoittaja Liina78:
Käsittämätöntä, että jossain annetaan noin "tyhmiä" ohjeita! Vai että ambulanissllla. USkoisin että hätäkeskus ei suostu ambulanssia lähettämään pelkän vedenmenon takia. Perätila on eri asia.

Mulla meni vedet kotona. Soitin parin tunnin päästä synnärille, käskivät tulla näytille omalla autolla ennen yötä. (tämä ohje TAYSista). Olisin saanut lähteä vielä kotiin mut jäin kuitenkin sairaalaan. 18 tuntia vedenmenosta laitettin tippa ja samalla antibioottia suoraan suoneen, kun supistuksia ei kuulunut.

Siis kyllä lähettää lanssin jos on toi tilanne. se kätilö sanoi itse, et toisissa sairaaloissa on eri käytäntö mutta täällä tämä.
Mua vaan rassaa se, et kiva sit helvetin kauan olla siellä osastolla jos ei ala supistelee. Ja mistä sen siis tietää onko se pää kiinnittynyt? Jos on niin silloin nyt luulis voivan tulla omallakin autolla...

No ei meillä tartte aina mennä jos normaalisynnytys tiedossa.

Esikoiselta menin autokyydillä ja mennessä napattiin vielä essolta kahvit :laugh:

Kuopukselta menin lanssilla, koska oli perätilassa ja silloin pitää soittaa ambulanssi

meilläkin ohje on, että itse mennään, ambulanssi soitetaan jos lapsi on perätilassa tai viikkoja on vähän kasassa. Esikoisesta mentiin omalla autolla. Synnäriltä sanottiin, että ihan rauhassa vaan ja ohjeistettiin että suihkussa voi käydä yms. Minä söin yöpalan ja sitten mentiin. Vedet meni noin kolmelta, sairaalassa oltiin neljältä ja esikoinen syntyi yhdeksältä. Supistukset alkoivat kun saavuttiin sairaalaan.

Mulla on eka synnytys alkanut vesien menolla aamulla jotain 5-6 välillä. Sit mulla oli aamupäivällä vielä neuvola, jossa kävin KÄVELLEN! Ja vasta tuon neuvolan jälkeen johonkin aikaan lähdin sairalaan taxilla menin. Ei se terkkari mua sillo sen kummemmin opastanut...

Neuvolassa sanottiin, että nykyään ei tarvi mennä ambulanssilla, jos ei muuten tunnu olevan kiirettä. Ennen oli semmonen suositus, että mennään ambulanssilla, jos ei ole vauva kiinnittynyt. Näin ainakin OYS:ssa.

Ihan mies vei autolla joku 3 tuntia vesien menon jälkeen kummassakin synnytyksessä. Toisessa synnytyksessä kun vedet oli mennyt ja mentiin sairaalaan kun supistuksiakin tuli säännöllisesti 8min välein ja olivat jo kipeitäkin niin tarkistuksen jälkeen pistivät minut vielä kotiin ja käskivät tulla aamupäivällä tarkistuttamaan tilanteen (mentiin siis yöllä noin 2 aikoihin). Sanoivat vielä että jos ei aamupäivälläkään ole enempää supistuksia ja vauva voi hyvin saattavat passittaa vielä kotiin odottelemaan. Ihmettelivät vaan mitä minä siellä sairaalassa vielä teen kun sitten vasta pitää tulla kun supisdtusten väli on 5min. No supistukset sitten kuitenkin koveni parissa tunnissa niin että tulivat 4 min välein kun palattiin sitten sairaalaan. Sanoivat että aina vesienmenon jälkeen 7 tunnin päästä pitää käydä tarkistuttamassa tilanne supisteli tai ei jos siis vauva on kiinnittynyt.

Kysyin tuota neuvolasta esikoista odottaessa, kun olin lukenut tollaisesta ohjeesta. Terkkari oli sitä mieltä, että pelkääjän paikalla pääsee ihan tarpeeksi makuuasentoon.

Vesien mentyä soitin vielä sairaalaan ja ilmoitin, että ollaan tulossa (oli yö). Passitti vielä suihkuun ym. ja ei todellakaan kiireellä menty. Jännä, että nuo ohjeet on niin erilaisia eri paikoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nemu:
Mä ainakin menin omalla autolla ja kävelin synnärillä supistuksia lieventämässä ym...

Juu, minäkin lähdin sairaalaan vasta monen tunnin päästä siitä, kun vedet menivät. Ihan rauhassa omalla autolla. Ja kävin ulkona kävelylläkin odotellessa.

Oma auto on varmaankin ihan turvallinen ratkaisu, jos vauva on rt ja pää kiinnittynyt. Mulla ei ole mennyt vedet kotona (onneksi), koska jostain syystä meidän lapset eivät ole "halunneet" olla pää kiinnittyineinä lähtöasemissa ennen varsinaisen synnytyksen alkua. Kaikki ovat laskeentuneet vasta synnytyksen lähdettyä kunnolla käyntiin. Jos mulla menisi vedet kotona, en uskaltaisi lähteä omalla autolla, vaikka meille ambulanssin tulo kestää niin kauan, että siinä samassa ajassa kerkeäisi itsekin ajaa synnärille... Niin ja kyllä mulla on ollut hyvin tiedossa se, ettei lapsi ole kiinnittynyt. Se on huomattu ihan neuvolassa tai sitten loppukontrolleissa äitipolilla. Näitä loppukontrollejakin on piisannut, koska kaikki muksut ovat menneet yli lasketun ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Liina78:
Käsittämätöntä, että jossain annetaan noin "tyhmiä" ohjeita! Vai että ambulanissllla. USkoisin että hätäkeskus ei suostu ambulanssia lähettämään pelkän vedenmenon takia. Perätila on eri asia.

Esim. kättäriltä saa tuollaiset ohjeet, jos lapsivettä on paljon. Ja kyllä, se hätäkeskus tulee paikalle ja kyyditsee äidin synnyttämään :) Yleistä ohjetta ei siis välttämättä ole vaan voi riippua raskaudesta ja ehkä sairaalastakin.

Ok, pieni myönnytys eli ambu tulee paikalle, ei koko hätäkeskus ;)

No mä olen jostain toiselta palstalta lukenut "vääntöä" tästä samasta aiheesta ja useammalla oli kokemus, että hätäkeskus ei ole suostunut ambulanssia lähettäään pelkän vedenmenon vuoksi. Eri asia on jos vauva on todellakin just syntymässä, tai kyseessä on riskiraskaus.

Alkuperäinen kirjoittaja viiden muksun mamma:
Oma auto on varmaankin ihan turvallinen ratkaisu, jos vauva on rt ja pää kiinnittynyt. Mulla ei ole mennyt vedet kotona (onneksi), koska jostain syystä meidän lapset eivät ole "halunneet" olla pää kiinnittyineinä lähtöasemissa ennen varsinaisen synnytyksen alkua. Kaikki ovat laskeentuneet vasta synnytyksen lähdettyä kunnolla käyntiin. Jos mulla menisi vedet kotona, en uskaltaisi lähteä omalla autolla, vaikka meille ambulanssin tulo kestää niin kauan, että siinä samassa ajassa kerkeäisi itsekin ajaa synnärille... Niin ja kyllä mulla on ollut hyvin tiedossa se, ettei lapsi ole kiinnittynyt. Se on huomattu ihan neuvolassa tai sitten loppukontrolleissa äitipolilla. Näitä loppukontrollejakin on piisannut, koska kaikki muksut ovat menneet yli lasketun ajan.

Ei meillä edes sairaalasta sanottu, että pitäisi tulla ambulanssilla, vaikka tiedossa oli, että lapsi tulee reilusti etuajassa. Ei siis ollut mitään tietoa, onko kiinnittynyt vai ei. Sen kyllä tiesin, että kääntynyt oli.

No ei kukaan ollut sanallakaan puhunut vauvan kiinnittymisestä mitään, että tuskin oli kiinnittynyt.

Vedet meni aamulla 5 aikaan, soitin synnärille, eikä sielläkään asiasta mitään kysytty.
Lopulta mentiin omalla autolla synnärille 12 aikaan kun mitään edistystä ei tapahtunut ja sielläkin käpsyttelin pitkin käytäviä ties kuinka monta kilometriä ennenku 4 aikaan pääs saliin..