Menisitkö töihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysymys

Vieras
Menisitkö töihin vauvan ollessa 6 kk ikäinen, jos pomosi tarjoaisi sinulle haasteellisempia työtehtäviä ja huomattavasti suurempaa palkkaa? Palkka olisi suurempi kuin puolisollasi ja puolisosi jäisi hoitamaan lasta.

Hei,

Tein itse tuontapaisen ratkaisun kymmenen vuotta sitten. Menin töihin kun lapsi oli 11 kuukauden ikäinen. Olin kyllä suunnitellut olevani 3 vuotta kotona, mutta tilanne muuttui..Minä kaduin ratkaisuani ja vieläkin tuntuu kurjalta ajatella sitä. En saa kuopuksen vauva-aikaa takaisin. Olin silloin 35-vuotias ja koin jotenkin, että olen sen ikäinen, että minun pitää tarttua juuri tähän tilaisuuteen. Nyt olen havainnut, että tilaisuuksia ammattitaitoiselle ja motivoituneelle ihmisellä tulee vaikka kuinka. Voisin lisäksi kuvitella, että kun Sinulle on tarjottu kunnon palkankorotusta ja haasteellista tehtävää, odottaa työnantaja Sinulta myös melkomoista työpanosta. Oletko valmis siihen tässä elämänvaiheessa kiireineen ja stresseineen? Toisaalta Sinulla on kyllä mukava tilanne siinä, että puolisosi olisi valmis jäämään kotiin hoitamaan lasta. Miten sen jälkeen lapsen hoito järjestyy? Raskain vaihe pienten lasten kanssa on juuri tuo hoitoon viemisen ja hakemisen organisointi kun molemmat ovat töissä. Onnea Sinulle päätöksentekoon, teet varmasti oikean päätöksen kun käytät sekä sydäntä ja järkeä sen teossa!

Menisin, jos mies mies jäisi hoitamaan lasta. Ihan yhtä hyvä hoitaja se isäkin on lapselle, on tosi typerää edes ajatella että äiti muka on ainoa oikea hoitaja lapselle. Tosin ulkopuoliselle en veis hoitoon alle vuoden ikäistä...mutta sekin on vaan mun mielipide enkä todella tuomitse niitä jotka vie.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.09.2005 klo 12:32 vieras kirjoitti:
Menisin, jos mies mies jäisi hoitamaan lasta. Ihan yhtä hyvä hoitaja se isäkin on lapselle, on tosi typerää edes ajatella että äiti muka on ainoa oikea hoitaja lapselle. Tosin ulkopuoliselle en veis hoitoon alle vuoden ikäistä...mutta sekin on vaan mun mielipide enkä todella tuomitse niitä jotka vie.

olen samaa mieltä.. menisin ehdottomasti

\

Samoin. Ei tilaisuuksia nyky SUomessa tule. Jos sinulla vielä mahdollista etätyöhön osaksi tai lyhennettyyn työaikaan, niin mene, Mies hoitaa lapsen joka jo isompi ja sinä turvaat tulevaisuutta. Toki ymmärrän huonon omantunnon yms. mutta ei se niin yksiselitteistä ole.

Mene ihmeessä!!
Itse menin töihin kun vauva oli 7kk. Mies jäi hoitamaan lasta kotiin ja kaikki sujui loistavasti.
Lapsi aloitti perhepäivähoidon kun oli 1.5 vee.
Nykyään ei naiselle ole tarjolla työtehtäviä ihan joka päivä, sinuna ottaisin paikan vastaan ehdottomasti.

Menisin. Ehdottomasti. Jos työ kerran on itselle mieleinen ja haluaa edetä uralla ja vielä palkkakin parantuu niin mikä ettei. Toista mahdollisuutta ei aina tule ja elämää jatkuu, lapset kasvaa niin joutisko muuten myöhemmin katumaan. Isä on yhtä hyvä hoitaja lapselle kuin aiti, jolla jo muutenkin on "side" lapseen. Tietenkin jos työnantajan tarjous tuntuu kiristykseltä, niin ei sellaiseen vedätykseen kannata lähteä, mutta reilun tarjouksen edessä kannattaa olla avoimin mielin! Ja menettäähän se isäkin kallisarvoisen vauva-ajan jos on koko ajan töissä. Ehkäpä tämä tuo sen tasa-arvon siihenkin asiaan, ettei itsekkäästi omi kaikkea itselleen. Mutta tämä ei tietenkään sovi kaikille, eikä tarvitsekaan!!!

Äiti alkoi odottaa minua gradun jätettyään, ei hakeutunut sellaisiin töihin, joihin olisi halunnut, vaan otti turvallisen, vakituisen työpaikan - osittain isän painostamana. Työ ei oikein koskaan ollut erityisen mieluinen ja varsinkin viimeiset työvuodet olivat tosi rankkoja. Tätä kun olen vierestä seurannut, olen yhden asian luvannut itselleni: minä en tällä tavoin uhraa omaa elämääni lapsilleni. Siitä vain katkeroituu.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.10.2005 klo 22:13 Krahu kirjoitti:
En menisi, aika kotona vauvan kanssa liian kallisarvoista.

Miksi sitä ei saisi sitten suoda myös miehelle kokopäiväisesti, kuten olisi mahdollista kysyjän tilanteessa? Itsekästä omia lapsi kokonaan itselle.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2005 klo 15:00 Minä kirjoitti:
Itsekästä omia lapsi kokonaan itselle.

Ja hyvin lyhytnäköistä! Joskus sitä kumminkin töihin menee ja silloin on ihan hyvä, että mies tarpeen tullen pärjää lapsen kanssa.

Mies kertoi työkaverista, joka oli ollut vanhempainvapaalla. Vaimolle oli ollut kaikkein kovin paikka, kun lapsi alkoikin hakea turvaa isästä eikä äidistä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.09.2005 klo 17:03 nipsu kirjoitti:
\

olen samaa mieltä.. menisin ehdottomasti
samaa mieltä. Mies hoitaa lapset yhtä hyvin kuin nainen, jos "koulutetaan" tarpeeksi hyvin. :saint: Luonnollisesti miehen omaakin tahtoa oppimiseen tarvitaan. Ei kaikki miehet karta lapsen hoitoa ja kotitöitä. Epäilempä silti jäisikö oma mies kotiin.... :/

Yhteistyössä