Meneekö teillä lapsilisät talteen vai käyttöön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on iloisesti sekaisin kaikki tulot ja etuudet, ei erikseen mitään "korvamerkittyjä" rahoja. Ja ihan elämiseen, lainanmaksuun jne. ne lapsilisätkin menevät, vaikka periaatteessa voisimmekin ne säästää lapsillemme. Emme kuitenkaan aio säästää lapsillemme mitään valmista pesämunaa aikuisuutta varten, koska mielestämme on tärkeää, että lapsi oppii itse säästämään ja tekemään työtä rahojen eteen.

No kyllä sitä säästäväisyyttä yms. voi opettaa lapselle vaikka hänelle pesämunan kerääkin aikuisuutta varten... Enemmän ne viikkorahat tai kuukausirahat teini-iässä rahankäyttöön opettaa vai meinaatko että jos säästää lapselleen rahaa niin hänestä tulee tuhlaavainen työnvieroksuja :laugh: :laugh:

No tuskinpa se tulossa oleva pesämuna ainakaan motivoi työntekoon ja säästämiseen... Tuskinpa itse olisin nuorena raatanut perse ruvella mansikanpoimijana ja ties missä muissa duuneissa, jos olisin tiennyt että ihan pian rävähtää tilille "ilmaista" rahaa.

eiköhän lapsi opi säästämään, jos vanhemmat elävät säästäväisesti? siis esimerkistä.

itse olen aina ollut säästäväinen, koska kasvoin siihen kotona. (kaikki tehdän itse ja jos jotain ostaa, miettii ensin onko se välttämätön)

siitä huolimatta että äitini (yh) kaikille pesämunan olikin säästänyt opiskelua varten.

Meillä on iloisesti sekaisin kaikki tulot ja etuudet, ei erikseen mitään "korvamerkittyjä" rahoja. Ja ihan elämiseen, lainanmaksuun jne. ne lapsilisätkin menevät, vaikka periaatteessa voisimmekin ne säästää lapsillemme. Emme kuitenkaan aio säästää lapsillemme mitään valmista pesämunaa aikuisuutta varten, koska mielestämme on tärkeää, että lapsi oppii itse säästämään ja tekemään työtä rahojen eteen.

No kyllä sitä säästäväisyyttä yms. voi opettaa lapselle vaikka hänelle pesämunan kerääkin aikuisuutta varten... Enemmän ne viikkorahat tai kuukausirahat teini-iässä rahankäyttöön opettaa vai meinaatko että jos säästää lapselleen rahaa niin hänestä tulee tuhlaavainen työnvieroksuja :laugh: :laugh:

No tuskinpa se tulossa oleva pesämuna ainakaan motivoi työntekoon ja säästämiseen... Tuskinpa itse olisin nuorena raatanut perse ruvella mansikanpoimijana ja ties missä muissa duuneissa, jos olisin tiennyt että ihan pian rävähtää tilille "ilmaista" rahaa.

Tuo kuulostaa kyllä nyt jo enemmän katkeralta puheelta :D Joten pistä sinä sitten vaan omatkin lapsesi perse ruvella tekemään töitä kun sinäkin sitä olet joutunut tekemään niin minä annan lapsilleni ilmaista rahaa jota kautta he sitten oppivat työtä vieroksumaan ja tuhlaamaan aivan kuten heidän äitinsäkin :whistle: :laugh:

Ihanko totta? minä olen raatanut 15-vuotiaasta saakka perse ruvella mansikanpoiminnat, mansikanistutukset, siivoojan lomittamiset, lehdenjakajan lomitukset jne jne jne siitä huolimatta, että pesämuna olikin tiedossa (äiti säästi kaikille). ja ikinä en rahalle keksinyt mitään käyttöä ennen lukiokirjoja ja omaa asuntoa nyt keski-ikäisenä.
serkun vanhat vaatteet kelpasivat aina. suurin osa lapsena saaduista taskurahoista ja kesätyörahoista käytetty nyt omaan asuntoon. ei tippaakaan ole edes mielessä käynyt raha tilillä. mitä rahalla tekee?

Me elämme paljon leveämmin nyt kuin omassa lapsuudenkodissa minun lapsuudessa. ja emme säästä lapsille.
vaikka nykymittapuulla elämme paljon vaatimattomammin kuin suurin osa muista.

eli miten se, että äiti ja isä ei säästä, opettaa lapsen säästäväiseksi?

Yhteistyössä