Meneekö teillä lapsilisät talteen vai käyttöön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja no huh huh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toistaiseksi käyttöön. Kun hoitovapaa loppuu, menevät varmaankin säästöön. Ajateltiin alkaa kokoamaan lapselle jonkinlaista osakesalkkua, tulisipahan ekonomin tutkintoa sitä kautta hyödynnettyä:)

Huh, huh ;) Täällä toinen kauppatieteen maisteri. En ole tällaista kommenttia vielä muilta ekonomeilta kuullutkaan, että"tulisipahan sitten ekonomin tutkintoa sitä kautta hyödynnettyä."

Itse hyödynnän paljon suuremmissa asioissa tutkintoani :)

No hei ihan kiva, että hyödynnät muutoinkin. Jos omaat lainkaan ajattelukykyä, ymmärrät ehkä, että niin hyödyntävät muutkin. Taitaa meinnan olla niin, että vain työssäkäyvillä on mahdollisuus säästää lapsilisiä?

Oletko ehkä yksi niistä kauppiksen turhantärkeistä itseään korostavista persreistä;)? Anteeksi kielenkäyttö, en malttanut sensuroida itseäni.

Alkuperäinen kirjoittaja no huh huh:
Toistaiseksi käyttöön. Kun hoitovapaa loppuu, menevät varmaankin säästöön. Ajateltiin alkaa kokoamaan lapselle jonkinlaista osakesalkkua, tulisipahan ekonomin tutkintoa sitä kautta hyödynnettyä:)

Huh, huh ;) Täällä toinen kauppatieteen maisteri. En ole tällaista kommenttia vielä muilta ekonomeilta kuullutkaan, että"tulisipahan sitten ekonomin tutkintoa sitä kautta hyödynnettyä."

Itse hyödynnän paljon suuremmissa asioissa tutkintoani :)

No hei ihan kiva, että hyödynnät muutoinkin. Jos omaat lainkaan ajattelukykyä, ymmärrät ehkä, että niin hyödyntävät muutkin. Taitaa meinnan olla niin, että vain työssäkäyvillä on mahdollisuus säästää lapsilisiä?

Oletko ehkä yksi niistä kauppiksen turhantärkeistä itseään korostavista persreistä;)? Anteeksi kielenkäyttö, en malttanut sensuroida itseäni.

Totta. Ei siihen ekonomin tutkintoa oikeasti tarvitse olla, jotta osaa sijoittaa. Onnea sijoituksillesi . Toivon että ne tuottavat hyvin!

Oikeesti tällaiset ketjut eivät ole mukavia. Toiset brassailee, kuinka paljon rahaa ja lapsilisät menee säästöön ja sijoituksiin. ja joillekin lapsilisärahat on tosi tärkeää rahaa, jolla saadaa juuri ja juuri ruuat.
Tällaista se sitten on.

Säästöön menee. Kolme lasta ja lapsilisä siis 351 euroa ja se jaetaan kolmeen osaan eli 117 euroa menee jokaisen tilille kerran kuukaudessa. On ns. säästötilit eli ei käyttöoikeutta ennen kuin 18-vuotiaana.

Osa menee osakesalkkuun ja osakesalkun sisältö sitten pois kun on hyvät ajat, eli siihen menee varmaankin muutama vuosi, kävi jo +20% mutta ei ollut vielä aika lopettaa. Rahat sieltä menee lapsille ja sieltä käyttöön tarvittaessa eli isompiin hankintoihin, esim, mopo, mopokortti, ajokortti... ei lapselle kerralla käytettäväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Säästöön menee. Kolme lasta ja lapsilisä siis 351 euroa ja se jaetaan kolmeen osaan eli 117 euroa menee jokaisen tilille kerran kuukaudessa. On ns. säästötilit eli ei käyttöoikeutta ennen kuin 18-vuotiaana.

Mites sitten kun vanhin täyttää 17 vuotta? Kahden nuoremman osuus pienenee

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:

Mites sitten kun vanhin täyttää 17 vuotta? Kahden nuoremman osuus pienenee

No kyllä näin sitten taas käy. Silloin kun oli vielä yksi lapsi niin meni se 100 euroa vain hänen tililleen, toinen kun tuli (ja tietysti kolmannen kohdalla siis sama juttu) niin laitettiin sitten puoliksi lapsilisän määrä.

Miksi opetatte lapsillenne helppoa rahaa? Itse en saanut lapsenakaan mitään, ostin jopa polkupyörän 13v itse säästämilläni rahoilla. 18v maksoin vanhemmilleni asuessani 19-vuotiaaksi kotona. Eli minä olen oppinut säästäväiseksi tuolla kasvatuksella ja pystyn elämään pienelläkin rahalla.

Meillä on iloisesti sekaisin kaikki tulot ja etuudet, ei erikseen mitään "korvamerkittyjä" rahoja. Ja ihan elämiseen, lainanmaksuun jne. ne lapsilisätkin menevät, vaikka periaatteessa voisimmekin ne säästää lapsillemme. Emme kuitenkaan aio säästää lapsillemme mitään valmista pesämunaa aikuisuutta varten, koska mielestämme on tärkeää, että lapsi oppii itse säästämään ja tekemään työtä rahojen eteen.

Meillä on iloisesti sekaisin kaikki tulot ja etuudet, ei erikseen mitään "korvamerkittyjä" rahoja. Ja ihan elämiseen, lainanmaksuun jne. ne lapsilisätkin menevät, vaikka periaatteessa voisimmekin ne säästää lapsillemme. Emme kuitenkaan aio säästää lapsillemme mitään valmista pesämunaa aikuisuutta varten, koska mielestämme on tärkeää, että lapsi oppii itse säästämään ja tekemään työtä rahojen eteen.

No kyllä sitä säästäväisyyttä yms. voi opettaa lapselle vaikka hänelle pesämunan kerääkin aikuisuutta varten... Enemmän ne viikkorahat tai kuukausirahat teini-iässä rahankäyttöön opettaa vai meinaatko että jos säästää lapselleen rahaa niin hänestä tulee tuhlaavainen työnvieroksuja :laugh: :laugh:

Käyttöön menee, mutta nyt oon alkanut pistää vähän omille tileilleen ajokorttia varten. Kun on kaksoset, niin ne menee varmaan yhtä aikaa autokouluun. Se on aika iso raha kerralla maksettavaksi.

Mua tympi nuorempana kauheesti se, että kun minä ja mun kaksosveli oltiin pieniä, niin vanhemmilla ei ollut varaa laittaa meidän lapsilisiä säästöön. Meidän reilu kymmenen vuotta nuoremmille sisaruksille sen sijaan on säästetty kaikki lapsilisät korkeakorkoisille tileille. No, okei. Pikkasen se ärsyttää vieläkin :ashamed:

Meillä vanhin lapsi saa yli 200e kun asuu muualla. En oikein ymmärrä tätä, koska kotona asuvista lapsista saa vasta neljäs tuon kokoista lapsilisää, onkohan se meidän muiden lapsilta pois, eli saavatkohan he nyt sitten vähemmän, kun kuuluu? Kelalta kun nimettömänä kyselin, väitettiin, että kuukuisi saada sitä ensimmäisen lapsen lapsilisää, mutta saa yli kaksi kertaa sen, onko muilla kokemusta asiasta?

Alkuperäinen kirjoittaja happihyppy:
Käyttöön menee, mutta nyt oon alkanut pistää vähän omille tileilleen ajokorttia varten. Kun on kaksoset, niin ne menee varmaan yhtä aikaa autokouluun. Se on aika iso raha kerralla maksettavaksi.

Mua tympi nuorempana kauheesti se, että kun minä ja mun kaksosveli oltiin pieniä, niin vanhemmilla ei ollut varaa laittaa meidän lapsilisiä säästöön. Meidän reilu kymmenen vuotta nuoremmille sisaruksille sen sijaan on säästetty kaikki lapsilisät korkeakorkoisille tileille. No, okei. Pikkasen se ärsyttää vieläkin :ashamed: [/quot

pikkasen epäreilua...

Yhteistyössä