Meneekö teillä lapsilisät talteen vai käyttöön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin

Vieras
olen huomannut että monet laittaa lapsilisät talteen lapsen tilille ja antaa ilmeisesti ne sitten lapselle kun tämä on nuori/aikuinen. meillä lapsilisät menee heti käyttöön, mihin ne on mun mielestä tarkoitettukin. siis helpottamaan lapsiperheen usein tiukkaa rahatilannetta. todennäköisesti sitten kun lapsemme ovat nuoria ja aikuisia, niin meillä on enemmän rahaa kuin nyt ja voimme sitten avustaa heitä tarvittaessa.

miten teillä, ja jos säästätte rahat niin milloin aiotte antaa ne lapsille? ja miksi säästätte rahat jos teillä on tällä hetkellä tiukkaa (kuten pari tuttuani tekee, mutten ole kehdannut heiltä asiaa kysyä)?

meillä ei ole tiukkaa, joten lapsilisät menee talletukseen. rahat ovat hyvässä tallessa. saavat sitten, kun täyttävät 18 tai vaihtoehtoisesti ostetaan heille opiskeluasunto toiselta paikkakunnalta.

Käyttöön on mennyt aina. Tilanteen mukaan laitamme kyllä lapsille rahaa säästövakuutukseen. Mielestäni raha on parempi laittaa lainanmaksuun kuin pienellä korolla säästöön. Säästövakuutuksessakin oli 5 ekaa vuotta kulut niin korkeat, ettei säästö kannattanut. Nyt on joihan hyvä tuotto.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä ei ole tiukkaa, joten lapsilisät menee talletukseen. rahat ovat hyvässä tallessa. saavat sitten, kun täyttävät 18 tai vaihtoehtoisesti ostetaan heille opiskeluasunto toiselta paikkakunnalta.

Tuskin opiskeliuasuntoa vielä lapsilisäsäästöillä saa..
tai kai riippuu paikkakunnastakin.

käytetty aina.
tällä hetkellä ei olisi pienintäkään mahdollisuutta säästää lapsille, koska on asuntolaina ja itse olen työtön ja lapsilla kallit harrastukset.
ennen asuntolainaa ja mun työttömyyttä ja kun lapset olivat pienempiä, lasten tilille laittaminen olisi ollut mahdollista, mutta sitten meillä olisi vastaavasti isompi asuntolaina nyt.

suurin osa asuntolainasta on maksettu 10 vuoden päästä, kun lapset (toivottavasti) pääsevät opiskelemaan joten tarkoitus on kyllä tukea lapsia niin paljon kuin pystymme ihan loppuelämän, vaikka lapsilisiä ei nyt säästetäkään.

Toistaiseksi käyttöön. Kun hoitovapaa loppuu, menevät varmaankin säästöön. Ajateltiin alkaa kokoamaan lapselle jonkinlaista osakesalkkua, tulisipahan ekonomin tutkintoa sitä kautta hyödynnettyä:)

En pidä fiksuna säästötilille säästämistä. Mieluummin maksan nyt velkaa sen lapsilisän verran vauhdikkaammin. Varmasti voin kuitenkin tarvittaessa auttaa lasta/lapsiani tulevaisuudessa myös raha-asioissa, jos tarvetta on.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toistaiseksi käyttöön. Kun hoitovapaa loppuu, menevät varmaankin säästöön. Ajateltiin alkaa kokoamaan lapselle jonkinlaista osakesalkkua, tulisipahan ekonomin tutkintoa sitä kautta hyödynnettyä:)

Huh, huh ;) Täällä toinen kauppatieteen maisteri. En ole tällaista kommenttia vielä muilta ekonomeilta kuullutkaan, että"tulisipahan sitten ekonomin tutkintoa sitä kautta hyödynnettyä."

Itse hyödynnän paljon suuremmissa asioissa tutkintoani :)

Yhteistyössä