Meneekö tämä joskus ohi? 3v:n jyrkkä mielipide vaatteiden suhteen alkaa menemään jo melko överiksi.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitä ihmettä? Jo kolmivuotiaana? Neitimme alkoi vasta ala-asteikäisenä valkata vaatteita. Osasinkohan siihen asti valita ne oikeet vermeet kaupasta, tyttömäiset vaaleen punaset unelmat.
Nyt en uskalla ilman neitiä ostaa enää mitään vaatteita hänelle.

Ei niin värillä väliä, kunhan on Hello Kitty (yökkis). Haalarit on vauvoille, just. Sen verran olen antanut periksi, että syksyksi on sekä haalari että kaksiosainen puku. Ei vaan jaksa joka aamu kuunnella raivoamista. Muksu kohta 5 v meillä.

Joillain tuo vaatevalinta helpottuu kun ikää tulee lisää, joillain se sitten taas vaikeutuu.
Äitien kommentit yleensä jouduttavat valintaa siten, että äitien ehdotus ei ainkaan kelpaa. Mutta sitten on vielä ne kaverien mielipiteet, niitä sitten kysellään kännykällä vaatteita kuvaten.. ja , ja , ja... |O

• Tykkää
Reactions: HopeaToffee
[QUOTE="mie";28969800]Ihananaa :)[/QUOTE]

On. On tosi mukavaa kun tyttö 2v4kk istuu kaapin edessä ja valitsee yöpaitaa/yöpukua itselleen pitään ja hartaasti... Pikku Myy-paituli? Eeeeeeiiiii. Paul Frank- paita ja housut? Eeeeeiiii, ei apinapaitaa. Missä Niiskuneiti-paita on äiti? Pyykissä. EEEEEEEEIIIIIIIII minä haluan Niiskuneitipaidan!!!

Joo.

Kiitos kaikille vastauksista, helpottaa kummasti, kun saa lukea kohtalotovereista :D

Ollaan kokeiltu sitä, että mennään yhdessä vaatehuoneeseen ja valitaan koko vaatehuoneen sisällöstä seuraavan päivän vaatteet. Mutta koska se valitseminen olisi monasti kestänyt aamuun saakka, niin aika nopeasti tuosta tavasta luovuttiin :laugh:

Olen myös kokeillut sitä, että otatko TÄMÄN, vai otatko TÄMÄN, mutta lapsen mielestä molemmissa vaatteissa on kyllä aivan varmasti joku vika. Vain ne ITSE valitut kelpaa. Ei siis kumpikaan äidin vaihtoehdoista.

Aamusta tosiaan lapsi heittäytyi kirkumaan niitä saakelin ulkohousuja. Kun eivät olleet kauniit, koska olivat harmaat. Niiden olisi pitänyt kuulemma olla VALKOISET. Lapsi kyllä muutama viikko sitten oli niitä itse mukana ostamassa ja silloin ne kelpasivat, vaan eipä kelpaa enää. KAIKKIEN vaatteiden tulee olla valkoisia, koska lapsipa tänään sitten päätti, että se on hänen uusi lempivärinsä...eilen se kyllä oli vielä vaaleanpunainen :snotty:

Ilmoitin kyllä välittömästi, että lapsi saa aivan rauhassa haaveilla valkoisista vaatteista, mutta haaveeksi tulee jäämään, sillä meidän lapset + valkoiset vaatteet = katastrofi :D:D

• Tykkää
Laitan yleensä koko viikon vaatteet valmiiksi nipuiksi. Lapsi voi niistä valita haluamansa, mutta vaatekaapille ei mennä penkomaan. Laitan ne valmiiksi jo senkin vuoksi ettei miehen tarvitse arpoa vaatteista hullunkurisia yhdistelmiä.
Olen joskus laittanut miehellekin seuraavan aamun vaatteet valmiiksi...vahingossa...

• Tykkää
Reactions: emmiina
Laitan yleensä koko viikon vaatteet valmiiksi nipuiksi. Lapsi voi niistä valita haluamansa, mutta vaatekaapille ei mennä penkomaan. Laitan ne valmiiksi jo senkin vuoksi ettei miehen tarvitse arpoa vaatteista hullunkurisia yhdistelmiä.
Olen joskus laittanut miehellekin seuraavan aamun vaatteet valmiiksi...vahingossa...

Seli, seli, olet vaan pirttihirmu, joka haluaa puuttua miehensäkin pukeutumiseen :D :D

• Tykkää
Valkoiset ulkohousut:D

Älä nyt, minun pojallani oli taannoin valkopohjainen talvihaalari, jota hän käytti koko talven. Ja se lytättiin täällä tietysti ihan alkuunsa :D

Hyvin se piti vettä ja tuulta, oli lämmin ja pysyi yllättävän puhtaana! Mikä tietysti kertoo palstalaisten silmiin jotain meidän pojasta :snotty:

• Tykkää
Reactions: Ultramariini
Meillä tuota on jatkunut kolme vuotta, eli ei ole mennyt ohi ainakaan eskari-ikään mennessä :) Nykyään pääsen kyllä melko helpolla, kun ilmoitan tytölle, että jos äidin kanssa vaatteiden valitseminen ei onnistu, isi tulee kaveriksi valitsemaan :)

Älä nyt, minun pojallani oli taannoin valkopohjainen talvihaalari, jota hän käytti koko talven. Ja se lytättiin täällä tietysti ihan alkuunsa :D

Hyvin se piti vettä ja tuulta, oli lämmin ja pysyi yllättävän puhtaana! Mikä tietysti kertoo palstalaisten silmiin jotain meidän pojasta :snotty:

No jos nyt on pakko tunnustaa, niin pari viikkoa sitten ostin tuolle samaiselle prinsessalle vk-haalarin, jonka pohjaväri on valkoinen ja siinä on lisäksi jotain punasta "kukkaköynnöstä".

MUTTA mä maksoin siitä vain 20€, eli jos se menee ihan kamalaan kuntoon, niin aivan sama. Puku on jotain ikuisuuden vanhaa Ticketin mallistoa, eli ties montako lasta se on jo palvellut ja valkoisena kuitenkin siis pysynyt...joten on jopa pieni mahdollisuus sille, ettei se meilläkään aivan piloille mene. Mutta jos menee, niin tosiaan saa sitten mennäkin.

Mutta uutena en tosiaankaan ala valkoisia vk-housuja ostamaan. Toppana vielä voisin harkita, kun sen voisi pukea lumikeleille...mutta ettäkö syksyn mutaleikkeihin...juu ei :D

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";28970445]Meillä tuota on jatkunut kolme vuotta, eli ei ole mennyt ohi ainakaan eskari-ikään mennessä :) Nykyään pääsen kyllä melko helpolla, kun ilmoitan tytölle, että jos äidin kanssa vaatteiden valitseminen ei onnistu, isi tulee kaveriksi valitsemaan :)[/QUOTE]

Ei huono idea :saint:

Tuon ikäiselle voi antaa vaihtoehtoja. Kumman paidan laitat ja toinen niistä sitten laitetaan päälle. Kummat sukat tänään laitat ja noinpäin pois. Vaatteita en siirtäisi sivuun lapsen tahdosta. En itsekkään aina halua pukea tiettyä paitaa päälleni vaikka se eilen olisi ollut mitä kivoin.

...apua....

Meillä ollaan tähän mennessä päästy *koputtaa nyt ankarasti keittiönpöytää lommoille ja paukuttaa päätänsä* (kuiskaa) suht helpolla...ja ikää tuolla sirpakalla on päälle neljän... Ainoaa kohkaamista meillä tahtoo olla nuitten pikkareitten kanssa :D...niitten valitsemisessa kun menee se ikä ja terveys ja tietty useimmiten tämä pölkkyäiti on mennyt pesemään sitten just ne lempparipikkarit...

Mutta tilanne laukeaa kyllä sitten nopeasti siihen, kun sanon että jos ei mukamas omista löydy päällepantavaa, niin saa sitten mennä isoveljensä boxereissa...

Kummasti löytyy :D

Että mä en voi nyt tarjota mitään kikkakolmosta kehiin, sillä jotenkin vain jäädyin tähän ajatukseen, että meillä on mahdollisesti tuo kaikki vasta edessä :O :O :O....

...herra varjele...

:D

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: chef
[QUOTE="vieras";28969810]Niin kai sitten. Mutta silti on liikaa rättejä. :D Tuskin se lapsi palella haluaa mieluummin, kuin pukea paidan A tai B. Jos on sata paitaa kaapissa, siitä saa aika rumban aikaiseksi.[/QUOTE]

Meillä on kyllä koettu sekin vaihe kun mitään vaatteita ei olisi puettu, vaan viihdytty pelkissä alusvaatteissa vaikka oli talvi ja päiväkotiin mentävä.

Meillä auttoi aamujen pukemisrumbaan se, että valitsin lapselle illalla kaksi asua valmiiksi ja lapsi sai aamulla valita mieluisamman.

...apua....

Meillä ollaan tähän mennessä *koputtaa nyt ankarasti keittiönpöytää lommoille ja paukuttaa päätänsä* (kuiskaa) suht helpolla...ja ikää tuolla sirpakalla on päälle neljän... Ainoaa kohkaamista meillä tahtoo olla nuitten pikkareitten kanssa :D...niitten valitsemisessa kun menee se ikä ja terveys ja tietty useimmiten tämä pölkkyäiti on mennyt pesemään sitten just ne lempparipikkarit...

Mutta tilanne laukeaa kyllä sitten nopeasti siihen, kun sanon että jos ei mukamas omista löydy päällepantavaa, niin saa sitten mennä isoveljensä boxereissa...

Kummasti löytyy :D

Että mä en voi nyt tarjota mitään kikkakolmosta kehiin, sillä jotenkin vain jäädyin tähän ajatukseen, että meillä on mahdollisesti tuo kaikki vasta edessä :O :O :O....

...herra varjele...

:D

Pikkarit tosiaan. Meidän neidillä on pikkarit, jotka hän on nimennyt juhlapikkareiksi. Ja ne pitäisi tosiaan saada mielellään ihan joka päivä jalkaan. Jos (ja kun) ei saa, niin huudoksihan se herkästi tahtoo mennä.

Nuo "juhlapikkarit" ovat valkoiset, joissa on pupun pään kuva. Noita saakelin samoja pupupikkareita on noiden valkoisten lisäksi 6 kpl muissa väreissä, mutta eihän ne kelpaa, koska ne eivät ole JUHLApikkarit, vaan tavallisia. Anna mun kaikki kestää!! :D :D :D

Mä olen jopa ommellut tuolle lapselle itse pikkareita, sillä äidin tekemät on monasti tuon lapsen mielestä ihan parhaita (tai vaihtoehtoisesti paskinta maailmassa, riippuu vähän taas siitä tuulen suunnasta), mutta juhlapikkareiden vertaisia ei edes äiti ole kyennyt tekemään.

Mutta tuota veljen alusvaatekorttia voisin kyllä alkaa käyttämään...meillä kun tämä pian syntyvä veli käyttää siis vaippoja. Jos annan vaihtoehdoksi tavalliset pikkarit, tai vaipan, niin kelpaiskohan ne pikkarit tosiaan sitten siinä kohtaa paremmin :xmas:

Pikkarit tosiaan. Meidän neidillä on pikkarit, jotka hän on nimennyt juhlapikkareiksi. Ja ne pitäisi tosiaan saada mielellään ihan joka päivä jalkaan. Jos (ja kun) ei saa, niin huudoksihan se herkästi tahtoo mennä.

Nuo "juhlapikkarit" ovat valkoiset, joissa on pupun pään kuva. Noita saakelin samoja pupupikkareita on noiden valkoisten lisäksi 6 kpl muissa väreissä, mutta eihän ne kelpaa, koska ne eivät ole JUHLApikkarit, vaan tavallisia. Anna mun kaikki kestää!! :D :D :D

Mä olen jopa ommellut tuolle lapselle itse pikkareita, sillä äidin tekemät on monasti tuon lapsen mielestä ihan parhaita (tai vaihtoehtoisesti paskinta maailmassa, riippuu vähän taas siitä tuulen suunnasta), mutta juhlapikkareiden vertaisia ei edes äiti ole kyennyt tekemään.

Mutta tuota veljen alusvaatekorttia voisin kyllä alkaa käyttämään...meillä kun tämä pian syntyvä veli käyttää siis vaippoja. Jos annan vaihtoehdoksi tavalliset pikkarit, tai vaipan, niin kelpaiskohan ne pikkarit tosiaan sitten siinä kohtaa paremmin :xmas:

Joo, meillä aivan sama juttu. Ne lempparit on ne ihkuvaaleanpunaiset, missä on kolme hopeista kruunua pikku timangeineen. Ja - aivan kuten teilläkin - niitä löytyy myös viidessä muussa värissä. Mutta - ne_eivät_ole_sama_asia_:kieh: :headwall:.... Ja sitten siinä pengotaan ja tongitaan ja huokaillaan ja muljautellaan silmiä ja jurnutetaan, että "ainako niitä vaatteita pitää sitten ruveta pesemään ihan väärinä päivinä"....:D

Mutta joo - sullahan on tässä pikkariasiassa nyt käsissäs melkoinen ässä. Että jos ei rupea löytymään sujuvan sukkelasti mieluisaa vaihtoehtoa, niin pikkuveli voi lainata sulle omia vaippoja sitten tämän kerran :xmas: :D

• Tykkää
Pitää olla prinsessan kuva. Hello Kitty pöksyjä muksu ei ole onneksi bongannut. Onneksi värillä ei ole väliä, kunhan on Tuhkimo. Niitäpä sitten metsästelen...

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Meidän neiti hylkäsi 2+ iässä ulkoiluhaalarit. Vain kaksiosainen puku on kelvannut sen jälkeen. Housut myös meni hylkyyn samoihin aikoihin, aina pitää olla mekko tai hame. Nyt neito on 6v eskari ja silloin tällöin saattaa housut jo laittaa, mut edelleen pääsääntöisesti mekko tai hame olla pitää. Luovutin jossain vaiheessa ja annan lapsen pitkälti valita vaatteensa, kunhan on riittävän lämpimät/ei liian kuumat. Onhan se epäkäytännöllistä ja työlästä tunkea helmoja ulkohousuihin, mutta siinäpä tunkee sitten. En vaan jaksa sitä taistelua vaatteista. Ja ei, tytöllä ei ole valta talossa mutta jostain syystä sille on hirveän tärkeä (jopa liiankin ehkä) se mitä päällensä pukee. En enää aikoihin ole edes ostanut vaatteita ilman että on itse mielipiteensä sanomassa. Kelpaavat kun on itse ollut valitsemassa. Meillä mennään näin ja ihana, hyvätapainen, tottelevainen tyttö hän on. Vaateasia vain sai monesti järkyttävät mittasuhteet kun yritin "pakottaa" valitseminen vaatteisiin.

Tuntuu et nämä jotka on sitä mieltä että asia ratkeaa sillä että annetaan kaksi vaihtoehtoa ei ole tainnu kokea tytön kaikki-vaatteet-on-vääriä-ainakin-äidin-valitsemana vaihetta....

Meillä tämä alkoin 1,5 vuotiaana. kaiken piti olla vaaleanpunaista ja siinä piti olla bambi. nyt neiti on ekalla ja ihan yhtälailla tapellaan vaatteista. Nykyisin on vaan se että lasta ei meinaa saada pukemaan sään mukaista vaatetusta millään päälle. Ja voin kertoa ettei kertaakaan ole saanut periksi elinvuosiensa aikana siinä että pitää olla säänmukaiset vaatteet.

Viime talvena tein pari kertaa niin että nostin neidin pikkareissa ja t-paidassa oven ulkopuolelle, niin ei menny sekuntiakaan kun rupes vaatteet kelpaamaan.

Nyt on tää että kouluun ei kelpaa sellaset vaatteet joissa on ollu eskarissa, ne ei ole kouluvaatteita kuulemma ja ihan farkuista tässä puhutaan :headwall:

Soppaan kun lisätään autistinen pikkuveli joka ei pue päälleen mitään sinistä, mustaa, spidermaneja tai vastaavaa niin tuntuu siltä että miten lasten pukeminen voi olla näin vaikeeta :O Varsinkin ulkovaatteita tolle jätkälle saa metsästää ihan tosissaan että löytää sellaset mitkä herralle kelpaa. Pukemisen opettelusta ja itsenäisen toiminnan harjoittelusta kun ei tule mitään jos vaatteet ei miellytä.

Ja musta ainakin se että vaatteita on enemmän lisää mahdollisuutta että mieleistä päälle pantavaa löytyy...

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja Omapää;28970898:
Meidän neiti hylkäsi 2+ iässä ulkoiluhaalarit. Vain kaksiosainen puku on kelvannut sen jälkeen. Housut myös meni hylkyyn samoihin aikoihin, aina pitää olla mekko tai hame. Nyt neito on 6v eskari ja silloin tällöin saattaa housut jo laittaa, mut edelleen pääsääntöisesti mekko tai hame olla pitää. Luovutin jossain vaiheessa ja annan lapsen pitkälti valita vaatteensa, kunhan on riittävän lämpimät/ei liian kuumat. Onhan se epäkäytännöllistä ja työlästä tunkea helmoja ulkohousuihin, mutta siinäpä tunkee sitten. En vaan jaksa sitä taistelua vaatteista. Ja ei, tytöllä ei ole valta talossa mutta jostain syystä sille on hirveän tärkeä (jopa liiankin ehkä) se mitä päällensä pukee. En enää aikoihin ole edes ostanut vaatteita ilman että on itse mielipiteensä sanomassa. Kelpaavat kun on itse ollut valitsemassa. Meillä mennään näin ja ihana, hyvätapainen, tottelevainen tyttö hän on. Vaateasia vain sai monesti järkyttävät mittasuhteet kun yritin "pakottaa" valitseminen vaatteisiin.

Varo ens syksynä kun menee kouluun. Meilläkin eskarissa kelpas vaan mekot ja tunikat ja kun koulu alkoi, niin pitää olla housut, mut lähestulkoon vaan legginssit kelpaa..."kun ei kukaan muukaan käytä farkkuja/hametta/mekkoa/tunikaa/pitkähihaista paitaa/takkia..." huoh. ihan varmaan ei kaikki muut oot topissa liikenteessä jos aamulla on alle 10 astetta lämmintä...

Yhteistyössä