Meneekö tämä joskus ohi? 3v:n jyrkkä mielipide vaatteiden suhteen alkaa menemään jo melko överiksi.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Nuo isommat tytöt ovat aina olleet tyytyväisiä niihin vaatteisiin, mitä äiti on heidän päälleen pukenut, mutta tämä nuorin...siis hän on aivan mahdoton vinkuintiaani!

Pitää olla vaaleanpunaista, joka on ihan ok...sitä löytyy kaapista paljon. Mutta kun sen pitää olla semmoista, mitä prinsessatkin käyttää ja se sitten taas, että mitä prinsessat käyttää, riippuu ihan päivästä ja tuulen suunnasta.

Tänään puin likalle pelkästään vaaleanpunaista, mutta tottahan toki tuo tunika oli sitten lapsen mielestä vääränlainen. Jopa ruma. Sama tunika on kyllä aiemmin kelvannut, vaan eipä kelpaa tänään, koska siinä on rusetti, joka siinä ei tänään saisi olla. Joskin tämä inhottava äiti nyt vaan puki sen lapsensa päälle, koska tämä inhottava äiti ei jaksa joka aamu käydä tätä samaa rumbaa läpi.

Eilen koitin pukea vaalenapunapohjaista tunikaa, jossa on apinan kuvia, mutta ehei...sitä ei voi käyttää, koska apinat on rumia. Jaa mistä lähtien? Kyllä se ennen on päälle kelvannut. Eilen se kuitenkin kiikutettiin "kirppislaatikkoon", koska eihän prinsessat apinakuosia päällensä pue.

Hei nyt ihan oikeasti! Mä kyllä ymmärrän sen, ettei joku väri tai kuva ole mieluinen, mutta kun se saakelin sama rätti kelpaa päälle kyllä tänään, mutta ei viikon päästä.

Sanokaa mulle, että tämä on vain joku vaihe, joka menee ohi?! Pohdin jo sitäkin, että käydään yhdessä koko vaatekaappi läpi ja poistetaan sieltä sellaiset, mistä lapsi ei pidä...mutta kun kahden viikon päästä lapsi taas hyvinkin sitten saattaisi siitä jo kertaalleen kaapista pois roudatusta vaatteesta pitää.

On tää näemmä vaan pirun hankalaa.

Hallelujaaa, onneks on muitakin!! Tyttö 3v ja sun juttus ois voinu tulla mun näppikseltä.

Että sori, multa ei löytyny lohduttavia sanoja asian ohi menemisestä ;)

[QUOTE="vieras";28969796]Liikaa rättejä![/QUOTE]

No tuskin tuo tämänaamuinen tunika olisi sen mielekkäämpi juuri tänä aamuna ollut, vaikka se olisi ollut lapsen ainoa tunika. Kun siinä oli se rusetti, mitä siinä ei olisi saanut olla.

No tuskin tuo tämänaamuinen tunika olisi sen mielekkäämpi juuri tänä aamuna ollut, vaikka se olisi ollut lapsen ainoa tunika. Kun siinä oli se rusetti, mitä siinä ei olisi saanut olla.

Niin kai sitten. Mutta silti on liikaa rättejä. :D Tuskin se lapsi palella haluaa mieluummin, kuin pukea paidan A tai B. Jos on sata paitaa kaapissa, siitä saa aika rumban aikaiseksi.

[QUOTE="viirus";28969804]Hallelujaaa, onneks on muitakin!! Tyttö 3v ja sun juttus ois voinu tulla mun näppikseltä.

Että sori, multa ei löytyny lohduttavia sanoja asian ohi menemisestä ;)[/QUOTE]

:D :D

Hyvä, että tiedät jo paikkasi perheessäsi. Kannattaa ilman muuta noudattaa kolmivuotiaan tahtoa ja neuvotella, mitä hän haluaa. Sen ikäisellä on varmaa näkemystä ja elämänkokemusta. Kuinka pitkään ajattelit antaa hänen vedättää sinua?

Päivän paras :D Ja arvatenkin tyttö on jotain 3-4 -vuotias? Meillä on samantyyppinen pikkuleidi joka haluaa olla niin prinsessaa ja hienoa että collagehousujen päällekin on puettava hame ;) Sitten ei kelvannut ollenkaan sellainen minun mielestäni ihanan näköinen Helinä Keiju uimapuku kun se Helinä on siinä niin tuittupään näköinen.
On hyvin valikoiva ja itsetietoinen mitä haluaa päälleen juuri tänään. Valikoi monesti itse kaapista vaatteita ja kieltäytyy usein niistä mitä ehdotan kun haluaa just jotain tiettyä. Ihan erilainen kuin vanhempi siskonsa aikoinaan.

Onneksi ei tarvitse päiväkotiin viedä, voisi muuten olla tuskaisia aamuja :D

älä hyvä ihminen hävitä vaatteita... voisitko kokeilla esim sitä että otat kaksi eri asukokonaisuutta esille ja annat lapsen valita kumman niistä haluaa pukea. että saa silleen kokea että voi vaikuttaa vaatteisiinsa... pysyisit sitten tiukalla linjalla siinä että muita vaihtoehtoja ei ole. mulla ei kyllä ole käytännön kokemusta ongelmasta, vaikka mulla kaksi tyttöä onkin, eivät ole kitisseet vaatteista, liekö sekään sitten normaalia?!

[QUOTE="vieras";28969819]Hyvä, että tiedät jo paikkasi perheessäsi. Kannattaa ilman muuta noudattaa kolmivuotiaan tahtoa ja neuvotella, mitä hän haluaa. Sen ikäisellä on varmaa näkemystä ja elämänkokemusta. Kuinka pitkään ajattelit antaa hänen vedättää sinua?[/QUOTE]

Lukemisen ymmärtämisessä ongelmaa?

Totta helkutissa myös 3v:n kanssa voi neuvotella. Tiettyyn pisteeseen saakka.

Kuten jo kerroin, ne vaatteet mitkä tänään valitsin, on nyt lapsen päällä. Vaikka lapsi olikin kanssani totaali eri mieltä ko. vaatteiden pukemisesta. Joten kyllä, mä tiedän paikkani tässä perheessä.

Kumpi teistä siis valitsee, mikä on se päivän- tämän laitan/ tätä en ainakaan laita vaatekappale? Valitsetko sinä vaatteet, joista tyttö sitten joko pukee ne prinsessalle suosiollisina ylleen tai haluaa jättää pukematta, vai saako lapsi itse valita kaikista kaapin vaatteista mitä päälleen laittaa.

Olisiko lapsi vielä höynäytettävissä siten, että saa valita kahdesta tunikasta sen mieluisamman. Jos hankkisit muutaman - oikeasti ei prinsessalle sopivan asusteen, vaikkapa kakanruskean paidan ja laittaisit sen vaihtoehdoksi vaaleanpunaiselle tunikalle niin saisistko lapsen valitsemaan sitten suosiollisemmin.

Meillä tytöt pukivat pitkään sen mitä äiti valitsi, mutta joskus kun tuli känäämistä, annoin lapsille näennäisen valinnanvapauden, tietäen mihin valintaan he päätyvät, kun prinsessavaiheessa sai valita ottaako ruskean kuviottoman paidan vai pinkin kimalleperhospaidan...

• Tykkää
Reactions: chef ja emmiina
[QUOTE="hih";28969827]Päivän paras :D Ja arvatenkin tyttö on jotain 3-4 -vuotias? Meillä on samantyyppinen pikkuleidi joka haluaa olla niin prinsessaa ja hienoa että collagehousujen päällekin on puettava hame ;) Sitten ei kelvannut ollenkaan sellainen minun mielestäni ihanan näköinen Helinä Keiju uimapuku kun se Helinä on siinä niin tuittupään näköinen.
On hyvin valikoiva ja itsetietoinen mitä haluaa päälleen juuri tänään. Valikoi monesti itse kaapista vaatteita ja kieltäytyy usein niistä mitä ehdotan kun haluaa just jotain tiettyä. Ihan erilainen kuin vanhempi siskonsa aikoinaan.

Onneksi ei tarvitse päiväkotiin viedä, voisi muuten olla tuskaisia aamuja :D[/QUOTE]

Meilläkin pitää olla kaksi hametta päällekkäin pahimpina päivinä. Jos äiti ei anna niitä päällekkäin pukea, lapsi käy salaa nappaamassa vaatehuoneesta sen toisenkin hameen, jotta varmasti on riittävästi vaaleanpunaista tylliä ja hörhelöä päällä :rolleyes:

Mulla on kaks poikaa, mutta kyllä nekin osaa vaateshown järjestää.

"Valitse taistelusi"- on ajatus jota lasten kanssa noudatan. Vaatevalinnat ei ole mulla sellanen taistelu. Lapset saavat itse valita kaapista vaatteet, jotka laittavat päällensä. Ainoa ehto, on se, että ne ovat säänmukaiset. Eli luettelen, mitä tarvitaan päälle: sukat, alkkarit, housut, t-paita, pitkähihainen. Päiväkotiin valitaan vaatteet edellisenä iltana valmiiksi. Vapaapäivinä, kuten tänään, meillä on kaikki vielä yökkäreissä.

No nyt se saakelin apina heittäytyi lattialle kiljumaan, kun neidille ei kelpaa ulkohousut :kieh:

Joten palailen tuossa vähän myöhemmin...nyt pitää taas hetki taistella, jottei lapset myöhästy pahasti kerhosta :D

Tuskin menee. Jotkut ovat paljon tarkempia jo pienestä pitäen.

Mun kaksi veljeä on tuollaista, eli tosi tarkkoja vaatteistaan ja olivat jo pieninä poikina äärimmäisen tarkkoja eivätkä pukeneet päälle mitä annettiin.

Mä luovutin kokonaan samaisen taistelun kun tyttö oli noin neljävuotias. Sanoin vaan pitääkö olla pitkähihaista vai lyhythihaista ja onko sukkiskeli vai vaiko olla ilman mutta muuten valitsi kaapista vaatteet ihan itse. Eihän ne yhdistelmät aina ihan vimpanpäälle silmää hiveleviä olleet mutta saipahan etsiä omaa tyyliään ;) Tietty "tilaisuuksiin" katsoin itse soveliaat vaatteet. Nyt eskarilaisena on havaittavissa pientä hellittämistä asian suhteen eli useimmiten kelpaa ne vaatteet jotka aamulla esiin otan.
Ja itseasiassa ainoa miinuspuoli siinä että lapsi saa itse päättää vaatteensa on se että vaatekaappia joutuu siivoamaan vähän useammin...

Mun esikoinen, poika on ollut samanlainen. Nyt ekaluokkalaisena kiukuttelee enää vain kiristävistä kalsareista ja sukista. Mutta siis pienempänä oli aika temppuilua kun yhtenä päivänä ei kelvanneet kuin yhdet housut ja toisena toiset.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylläää;28969883:
Mun esikoinen, poika on ollut samanlainen. Nyt ekaluokkalaisena kiukuttelee enää vain kiristävistä kalsareista ja sukista. Mutta siis pienempänä oli aika temppuilua kun yhtenä päivänä ei kelvanneet kuin yhdet housut ja toisena toiset.
Mutta tosiaan, meilläkin on jo pidempään saanut valita mitä pukee. Eipähän tartte keskenämme kiukutella sit siitä. :D

Oijoi, niin tuttua. Meilläkin on 3,5v vaatteistaan erittäin tarkka tyttö. Sen verran olen antanut periksi, että kotioloissa on ihan se ja sama mitä pukee tai on pukematta. Sitten kun on vieraita tulossa tai lähdetään ihmisten ilmoille, minä sanelen soveliaan vaatetuksen (toiveita toki saa esittää).

Toi on kumma juttu, miten joku vaate on yhtenä päivänä maailman ihanin, toisena ihan hanurista ja kolmantena taas ihan ok. Meillä on muutama vaate jotka ovat tytön mielestä ihan ehdoton EI, mutta suurin osa kelpaa tai on kelpaamatta ihan kuun asennosta riippuen :attn:

Tää on niin tuttua! Mun tytär on 5-vuotias eikä ainakaan vielä ole helpottanut eikä varmaan helpotakaan! Yritin ensiksi pitkään ja hartaasti vääntää vaatteista, mutta luovuin lopulta. Meillä toimii parhaiten se, että vaatteet valitaan illalla valmiiksi. Yleensä annan pari-kolme vaihtoehtoa ja niistä valitsee. Aamulla niitä ei enää vaihdeta. Olen myös antanut kulkea hörhellyksissä aina kun se vain suinkin on mahdollista. Säästän farkkutaistelut hetkiin, kun ovesta ulos ei oikeasti voi lähteä hörhellysmekossa vaan farkuissa. Uusia vaatteita ostan pitäen mielessä prinsessavaatimukset. "Tyhmään" haalariin tai takkiin tuo pientä helpotusta joku tosi kiva pipo, vaikka se ei tyylillisesti sopisi lainkaan (äidin mielestä). Uusia ulkovaatteita ei sentään ole ostettu, jos ei satu neitiä miellyttämään, mutta valitettavan moni äidin mielestä kiva sisävaate on jäänyt kaapin pohjalle..

Yhteistyössä