Meneekö alkoholi äidinmaitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tottakai menee!meneehän se virtsaankin !
jos ryyppää tai ottaa alkoholia ja sitten imettää, juottaa lapselleen alkoholia, ja lapsen (vauvan!) maksa ei kykene polttamaan alkoholin myrkkyjä, joten se menee suoraan ja puhtaana aivoihin ja näin ollen tuhoaa aivosolukkoa, joten paljon juotettuna lapsesta ei mitään älyn jättiläistä tule.

Maidossa on samanverran alkoholia mitä äidillä veressä. Eli jos äiti imettää vaikka promillen humalassa, maidossa on alkoholia yksi tuhannesosa. Käytännössä niin pieni määrä, että vauvan verestä ei pystytä alkoholia sen jälkeen mittaamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
onko jossain joskus mitattu maidon alkoholipitoisuuksia?

Tästä päätellen siis vauva humaltuu kun kännissä imettää?

No on tutkittu. Sen voi todentaa yhtä helposti kuin verikokeestakin.

Jos sulla olis veressä vaikka 1 promille niin se olis kuitenkin sata kertaa laimeampaa kuin ykkösolut. Että aika kännissä saa imettää ennenkuin vauva humaltuu ja tuskin silloinkaan.

Jos juo ei kannata imettää... En ymmärrä ihmisiä jotka juomisella ja polttamisella altistavat puolustuskyvyttömän lapsen kaikille niille mitä niistä voi seurata...

En nyt meinannu ap:ta

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja PE:

Jos sulla olis veressä vaikka 1 promille niin se olis kuitenkin sata kertaa laimeampaa kuin ykkösolut. Että aika kännissä saa imettää ennenkuin vauva humaltuu ja tuskin silloinkaan.

ja jos niin kännissä imettää, niin riskit aiheutuu lapselle enemmän jo siitä äidin käsittelystä kuin itse rintamaidosta jossa on alkoholia... Tuskin monellakaan on kovin vakaa käsi ja selkeä puhe enää tolloin...

Just näin. Eli samat riskit on siinäkin jos syöttää vauvaa itse tuttipullosta humaltuneena.

Ei kannata lännissä imettää lasta sen takia, että käsi ei ole vakaa ja muutenkin puhe yms. Mutta ei kannata myöskään pumpata maitoa tai stressata seuraavana aamuna, että voinko jo imettää.

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja PE:

ja jos niin kännissä imettää, niin riskit aiheutuu lapselle enemmän jo siitä äidin käsittelystä kuin itse rintamaidosta jossa on alkoholia... Tuskin monellakaan on kovin vakaa käsi ja selkeä puhe enää tolloin...

Peesi tähän.
Ja käytännössä se tarkoittaa sitä, että äiti voi imetysaikana (ei sama asia kuin raskausaikana) huoletta juoda saunaoluensa taikka ruokaviininsä ja ei tarvii antaa korviketta. Kuitenkaan kännissä lasta ei saa käsitellä ja usein jos imettää vaikkapa pienessäkin humalassa, siitä voi olla vauvalle haittaa pitkässä juoksussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Onko jollain tästä muuten ihan oikeasti jotain tutkimusta tai edes lehtijuttua palstamutun lisäksi? :snotty:

Imetystukilistan sivuilta voi käydä lukemassa jos kiinnostaa, sieltä löytyy nämä faktat.

Nimenomaan imetystukisivustolta löytyy. Ja onhan tuo ihan järjelläkin perusteltavissa. 1 promille veressä on yksi promille koko elimistössä, myös äidinmaidossa. Eli yksi tuhannesosa.

Jos vauva jatkuvasti altistuu, joka päivä, noinkin pienelle alkoholimäärälle, voi sillä jopa ollakkin vaikutusta, mutta suurin ongelma ja vaara piilee justi siinä, että humalassa käsittelee vauvaa huonosti.

Mä imetin kerran humalassa. Olin juonu 6 pulloa olutta. Vauva ei ollut taipuvainen oksenteluun tai edes pulautteluun, mutta nämä maidot tuli kaaressa ulos. Siitä lähtien annoin ne kerrat korviketta kun olin juonut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä imetin kerran humalassa. Olin juonu 6 pulloa olutta. Vauva ei ollut taipuvainen oksenteluun tai edes pulautteluun, mutta nämä maidot tuli kaaressa ulos. Siitä lähtien annoin ne kerrat korviketta kun olin juonut.

Jos humalapäissään puristit vauvaa mahasta, ja oksennus tuli sen vuoksi? Edelleen, turvallisinta on kuuden kaljan jälkeen jättää vauvan hoito toisille... :(

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
aina näitä samoja kysymyksiä ja aloituksia.. eikö ois helpompi olla ryyppäämättä????

Monet naiset ovat vuosia peräkkäin joko raskaana tai imettävät. Raskausaika on eri kuin imetysaika ja ketään ei haittaa imetysaikana otetut parit oluet tai viinilasit.

Yhteistyössä