Omat syömiset -> imeytyminen maitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Terhikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Terhikki

Aktiivinen jäsen
27.12.2004
2 662
0
36
Tällaista olen pohtinut;

Millä aikataululla omat syömiset imeytyy äidinmaitoon noin suunnilleen?

Ajatellaan vaikka kovasti ilmavaivoja aiheuttavia juttuja (pavut, ruisleipä, kahvi) - kuinka kauan aikaa syömisestä vielä vaikuttavat maidon kautta, kun vauva täysimetyksellä ja syö tiuhaan?

Samoin jos on syönyt ylipäänsä heikosti itse, kuinka pian maidon laatu paranee siitä kun syö paremmin? Huomannut selvästi että jos itse syö huonosti niin vauvakin on syömässä jatkuvasti.

Tiedän että vähän tyhmä kysymys, mutta jos kellään on mitään mutu-tuntumaa asiaan niin mielelläni kuulisin.

(kysymys esitetty vähän hankalasti, mutta jos joku ymmärtäisi)

:wave:

Samoin pohdin että millä voisi nostattaa maidon laatua? Tuntuu jotenkin kokoajan olevan sellaista vetisen oloista, ohutta - muistelen että aiemmilla kerroilla maito ollut selkeän 'tuhtia'. Vauvan satunnaiset pulautuksetkin ovat ihan laihaa maitoa :/ . Johtuneeko tämäkin siitä että syö kokoajan?

no tällä palstallahan ollaan kahta mieltä eli toisaalta kaikki imetyy heti ja vaikuttaa vauvan mahavaivoiksi asti ja toisaalta imettävän ei tartte syödä hirveen terveellisesti ku maito on kuulema ympäri maailman ihan tasalaatuista. eli afrikkalaisen äitin ja suomalaisen äitin maito on samaa tavaraa according to this palsta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no tällä palstallahan ollaan kahta mieltä eli toisaalta kaikki imetyy heti ja vaikuttaa vauvan mahavaivoiksi asti ja toisaalta imettävän ei tartte syödä hirveen terveellisesti ku maito on kuulema ympäri maailman ihan tasalaatuista. eli afrikkalaisen äitin ja suomalaisen äitin maito on samaa tavaraa according to this palsta.

Imetystukilistan sivuilta luin samaa, ja olen eri mieltä.

Tai voihan olla että maidossa olevat ravintoarvot pysyvät vaikka äiti ei saisikaan tarpeeksi ravintoa itse - mutta määrällisesti vauva tarvitsee enemmän. Tämän olen siis käytännössä huomannut nyt kolmatta imetettäessä.

Haluaisin siis taata lapselle tyytyväisen ja vaivattoman olon, toki syödä saa niin usein kun tarvis mutta niin että oysyy tyytyväisenä.

Tämä kuopus siis nyt neliviikkoinen, alusta asti tissitakiainen. Vuorokaudessa 0-2 pätkää jolloin 3-4h syömisväli, muutoin kokoajan syömässä.

Kokoa tullut hurjastikin eli omansa ottaa.

Ja ompa täältä kuultu sekin selitys ettei vaikuta mitenkään koska äidin ravinto ei vaikuta maitoon...Alkoholi ja lääkkeet kyllä. En enää muista kuka sanonut ja koska. Jäi vaan mieleen tuo väite.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Ja ompa täältä kuultu sekin selitys ettei vaikuta mitenkään koska äidin ravinto ei vaikuta maitoon...Alkoholi ja lääkkeet kyllä. En enää muista kuka sanonut ja koska. Jäi vaan mieleen tuo väite.

ei ei mitään logiikkaa tällä palstalla, as usual.

kiinalaista ei kannata syödä imetyksen aikana =(
minä söin ja eipä mennyt kun muutama tunti niin jo huusi vatsaansa.
muutenkin tuo koliikki mikä lapsellani oli johtui suurimmaksi osaksi siitä mitä pistin suuhuni.
kun katsoin syömisiäni niin jo helpottui lapsenkin vatsa.

Täällä ei tuolla pienellä mitään isoja mahaongelmia ole ollut, mutta pientä vääntöä toisinaan - ja selvästi eroa eri päivillä. Haluaisin siis omilla tekemisillä vaikuttaa siihen ettei vaivoja tulisi.

Nyt olen jo vähentänyt kahvia (lopettaa en kokonaan voi), vältän ainakin isompia määriä sipulia, palkokasveja, kaaleja, ruisleipää, mausteita jne. Mitään näistä en siis kokonaan karsi kun ei vauvalla isoja vaivoja ole, mutta katson etten ainakaan paljoa syö.

Koen että syön suht hyvin, tosin enemmän täytyisi lisätä oikean ruoan määrää - liian usein nälkä tulee kuitattua leivillä tai myslillä tms nopealla.

Juomista täytyisi lisätä, mutta sillä taitaa olla lähinnä vaikutus maidon määrään eikä niinkään laatuun?

Toki vauvan iltamaratoni-tankkaukset ovat sitä sorttia että olisi kiva kun olisi täydemmän tuntuiset varastot alkuunsa...

Mitähän tein toisin tuon kuopuksen aikaan, silloin tuntui kokoajan maitovarastot täysiltä ja vaikka hänkin harrasti iltatankkauksia niin ne oli huomattavasti rauhallisempia eikä tuntunut tissit niin nuijituilta sen jälkeen :whistle:

Muistat syödä monipuolisesti. Itse huomasin että sekin vaikutti jos söi vaan yhden lämpimän ruuan päivässä.
Maidon ohuesta olomuodosta: Se ekojen päivien maito on minun mielstä paksumpaa kuin myöhempi. ja etumaito on ohutta kun taas takamaito paksumpaa. Eli tunnetko herumisen, niin että vauva saa myös sitä takamaitoa?

Alkuperäinen kirjoittaja kaksi imetttänyt:
Muistat syödä monipuolisesti. Itse huomasin että sekin vaikutti jos söi vaan yhden lämpimän ruuan päivässä.
Maidon ohuesta olomuodosta: Se ekojen päivien maito on minun mielstä paksumpaa kuin myöhempi. ja etumaito on ohutta kun taas takamaito paksumpaa. Eli tunnetko herumisen, niin että vauva saa myös sitä takamaitoa?

Monipuolisuus on tosiaan ollut kortilla, en tiedä mie sen järjestäisin kun tää on kokoajan tissillä ja on nuo isommatkin ipanat tuossa.

Täytyis varmaan illalla laittaa jotain annoksia valmiiksi tms joita voisi sitten nopsaan lämmitellä.

Heruminen tuntuu toisinaan, ei läheskään joka syötöllä.

Ymmärrän että maito on silloin ohuempaa kun ollut kauan rinnassa, eli etumaitoa enempi - mutta tosiaan tän pienen kanssa niitä täysinäisiä hetkiä on hyvin vähän.

Yhteistyössä