Meistä tehtiin lastensuojeluilmoitus.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;23454083:
joissain tapauksissa parempi mennä sinne itse vapaaehtoisesti kuin sit vasta kun on "pakko"

meillä esim oltiin esikoisen kanssa siinä tilanteessa et koulukuraattori suositteli et itse teen ilmoituksen ja hän jarruttelee oppilashuoltoryhmän ilmoitusta lastensuojeluun siihen asti.Oli siis lintsaamisien takia koululta menossa ilmoitus eteenpäin.
kuraattori halusi et mä teen itse ilmoituksen sen takia,kun syy lintsaamisiin oli kiusaaminen, ja näin vältettiin se, et meidän perhe olis joutunut "syylliseksi"
ls-täti kävi muutaman kerran kuraattorin kanssa meillä, ja sit muutamassa palaverissa oli mukana, ja sit sanoi et häntä tuskin tarvitaan enää..Eli periaatteessa ei saatu apua, siis konkreettista, mut koululla ei enää ollut valtaa väittää et vika olis ollu meidän perheessä.

Olen kuullut näistä koulujen tekemistä ls-ilmoituksista kiusaamistapauksissa. Tuollainen on todella törkeää toimintaa koulun puolelta. Ls-ilmoitushan pitäisi tehdä kiusaajista, ei kiusatusta. Aika ristiriitainen viesti kiusatullekin. Kiusatun on pakko tulla joka päivä kouluun kiusattavaksi ja pitää käyttätytyä hyvin, muuten tehdään ls-ilmoitus. Vaikka mitään muuta ei seuraisikaan, niin tuollainen varmaan ahdistaa ja aiheuttaa ylimääräistä vaivaa perheelle. Ja vielä sellaisessa vaiheessa, kun perheen ja koulun pitäisi yhteistyössä käyttää resurssinsa kiusaamisen lopettamiseen ja kiusatun suojelemiseen.

Onneksi teillä oli edes kuraattori, joka taisi olla teidän puolellanne. HÖH. Seitteko kiusaamisen loppumaan tuossa koulussa?

[QUOTE="niin";23454084]Espoossa muuten sossuille kantelu ei enää vaikuta oikeuden päätökseen siitä, kummalle vanhemmalle lapsi menee. Noita perättömiä ilmoituksia tehtiin niin paljon. Siitä saavat sitten kärsiä ne, joilla oikeasti on väkivaltainen tms. exä ja lapsi, joka saattaa sellaisen luo asumaan päätyä![/QUOTE]

Ehkäpä juuri näin. Meillä taisi Espoon käris juuri tuosta syystä ottaa huoltajuuden pois exltäni. Hän alkoi käyttäytyä kummallisesti minua kohtaan muuta vuosi eromme jälkeen. Meillä oli ihan asianmukaiset sopimukset, mutta hän koki, ettei hänen tarvitse niiden mukaan toimia. Hän alkoi tehdä ls-ilmoituksia, mustamaalasi minua lasten koulun henkilökunnalle ja tuttavapiirillemme, ei maksanut elatusmaksuja ajallaan ja tapasi lapsia täysin epäsaannöllisesti. JA lopuksi haastoi minut oikeuteen, koska olin hänen ja hänen silloisen tyttöystävänsä mielestä "huono äiti". Varmaan käräjäokeuden tuomari naureskeli partaansa niitä papereita lukiessaan ja meitä kuullessaan. Noh - muut asiat pysyivät ennallaan, mutta exäni menetti huoltajuuden.

Oli kauheaa olla epäilyksenalaisena. Mietin monta kertaa miten sosiaaliviranomaiset ja tuomari kykenivät erottamaan mikä on totta ja mikä on tärähtäneen exän satuilua. Exäni kun on sujuvasanainen ja menestynyt. Siinä meni monta euroa veronmaksajien rahoja kun tuota vyyhtiä selvitettiin.

Kuinkakohan moni oikeasti apua tarvitseva jäi siksi ilman apua?

[QUOTE="empatia";23454567]Olen kuullut näistä koulujen tekemistä ls-ilmoituksista kiusaamistapauksissa. Tuollainen on todella törkeää toimintaa koulun puolelta. Ls-ilmoitushan pitäisi tehdä kiusaajista, ei kiusatusta. Aika ristiriitainen viesti kiusatullekin. Kiusatun on pakko tulla joka päivä kouluun kiusattavaksi ja pitää käyttätytyä hyvin, muuten tehdään ls-ilmoitus. Vaikka mitään muuta ei seuraisikaan, niin tuollainen varmaan ahdistaa ja aiheuttaa ylimääräistä vaivaa perheelle. Ja vielä sellaisessa vaiheessa, kun perheen ja koulun pitäisi yhteistyössä käyttää resurssinsa kiusaamisen lopettamiseen ja kiusatun suojelemiseen.

Onneksi teillä oli edes kuraattori, joka taisi olla teidän puolellanne. HÖH. Seitteko kiusaamisen loppumaan tuossa koulussa?[/QUOTE]

ei mennyt sinne kouluun enää takaisin, lopetti silloin sit lukuvuoden kesken ja yritti sit uudestaan toisessa koulussa.

oppilashuoltoryhmällä on tosiaan lain mukaan velvollisuus tehdä poissaolojen takia ls-ilmoitus, mikä on kyllä toisaalta ihan hyvä juttu, meidän tapauksessa vaan aika turha, kun tiedossa oli pojan lintsaukset ja kaikki sen eteen oli kotona tehty, loppujen lopuksi mä annoin sille luvan olla kotona, koska en voinut sitä pakottaa sinne kouluun kiusattavaksi..

On mustakin tehty lastensuojelu ilmoitus viime kesänä..
Riitauduin erään naisen kanssa ja hän näki minut silloisessa paikallisessa ja olis oittanut hätäkeskukseen,että olen jättänyt lapset yksin kotiin.
Todellisuudessa vanhempi tyttö oli isällään ja nuorempi oli 17 vuotiaan veljeni kanssa.
Ja minä olin selvin päin kun parin tunnin poissa olon jälkeen palasin kotiin jossa vauva ja veljeni nukkuivat.

Alkuperäinen kirjoittaja Syöpäläinen;23453618:
No niinpä, kuten meillä. En mä pyytänyt saada kahta adhd lasta enkä sitä että lapsi sairastuu syöpään. Enkä halunnut sitäkään että reumani uusiutuu. Olihan mulla pelkoni kun pyysin lastensuojeluilmoituksen tekemistä että lapset otettais pois, mutta mä olen kuitenkin hyvä äiti ja se onneksi näkyy.

Voimia!:)

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;23455271:
ei mennyt sinne kouluun enää takaisin, lopetti silloin sit lukuvuoden kesken ja yritti sit uudestaan toisessa koulussa.

oppilashuoltoryhmällä on tosiaan lain mukaan velvollisuus tehdä poissaolojen takia ls-ilmoitus, mikä on kyllä toisaalta ihan hyvä juttu, meidän tapauksessa vaan aika turha, kun tiedossa oli pojan lintsaukset ja kaikki sen eteen oli kotona tehty, loppujen lopuksi mä annoin sille luvan olla kotona, koska en voinut sitä pakottaa sinne kouluun kiusattavaksi..

Epäilenpä, että missään laissa ei lue, että koulun pitää tehdä lastensuojeluilmoitus, jos koulukiusattu oppilas lintsaa. Ei edes jos lintsauksen syytä ei ole tiedossa. Ainakaan perusopetuslaissa ei ole sellaista kohtaa, eikä myöskään lastensuojelulauissa. Sosiaaliviranomaisten ohjeistuksissa on listoja asiosta, jolloin ls-ilmoitus VOI olla paikallaan. Noissa ohjeistuksissa mainitaan mm. jatkuvat poissolot koulusta.

Koulun, eli oppilashuoltoryhmän, on siis käytettävä tässä kokonaisharkintaa. Lastensuojeluhan ei voi lopettaa kiusaamista, eikä vastuunsa tunteva äiti voi lähettää jatkuvasti kiusatuksi tulevaa lasta kouluun. Sen sijaan koulu voi lopettaa kiusaamisen, jos haluaa. Ls-ilmoituksen tekeminen kiusatusta on tietenkin aika tehokas tapa päästä ikävästä tilanteesta eroon. Harva vanhempi enää tuon jälkeen lastaan tuohon kouluun laittaa.

Toivottavasti lapsesi on saanut käydä rauhassa uutta koulua.