Meillä on AINA siistiä..

  • Viestiketjun aloittaja Pinkee..
  • Ensimmäinen viesti
"maitokahvi"
[QUOTE="heips";23838308]Mä en ikinä sais 10 tuntia menemään siivoukseen, jos en kiillottais joka nurkkaa... Mut eri asia varmaan kun on pph ja paljon lapsia talossa koko päivän :)

Kuulostat ap kyllä aika täydelliseltä, siisti koti ja jaksat vielä treenatakin :) Tämä on munkin tavoite...[/QUOTE]

Aika lepposat on täydellisyyden kriteerit, jos siistillä kodilla ja treenaamisella ne saavuttaa :p
 
"vieras"
Minkä takia te heittäydytte aina noin tylyiksi jos joku kertoo näin asioitaan?
Heti alkaa tulee näitä "joo sulla ei varmaa ole vauvaa" "joo et varmaan käy töissä" yms. sontaa...
Toiset tykkää pitää huushollinsa siistinä ja viitsivät nähdä vaivaa sen asian eteen, ei siitä tartte varmaan noin kateelliseks tms. heittäytyä? Kateutta tai katkeruuttahan tuo on? Tai siltä se ainakin joittenkin osalta kuulostaa...

Mä tunnen kans niitä äiti ihmisiä joilla on aina kadehdittavan siistiä ja musta se on hienoa!Voi kunpa itsekkin viitsisin nähdä sen vaivan... ;)
Mut nääh, meillä on tällästä, se on meidän tapa olla ja elää.
Asioistaan voi kertoa NIIN monella tapaa... sinänsä kiva, että ap:n hoitolapset ovat hoidossa siistissä kodissa.

"Meillä on AINA siistiä..
Eikä se vaadi paljoa.."
 
jestas
Ok, kiva juttu :) Minusta kodin siisteys ei ole elämän tärkein asia - ei lähelläkään sitä. Käytän päivittäin "siivoiluun" 0-30min eikä meillä todellakaan ole mitenkään siistiä, leikkihuoneessa saavat leikit olla usein seuraavaan päivään - vähintäänkin. Olen yksin vauvan ja leikki-ikäisen kanssa, opiskelen iltaisin (kaksi korkeakoulututkintoa jo alla) ja pyrin aloittamaan juoksutreenit lähipäivinä kun synnytyksestä tulee pari kk täyteen ja oma vointi sen sallii. :)
 
Haave Maria ejk
[QUOTE="vieras";23838317]Miten sä oikein ehdit tuon, jos käyt jossain normaalissa päivätyössä, johon keskimäärin työmatkoineen varmaan kuluu n. 9 tuntia vuorokaudesta, ja nukut 8 tunnin yöunet joka yö?[/QUOTE]

Ehdin ihan luonnostaan, siisteys on must tässä talossa (muuten taivas repeää). :D. Aiemmin sanoinkin, että meillä kaikki siivoaa jälkensä, en ole siivooja ammatiltani ja sen nuo tietää. Tää menee sukupolvelta toiselle. Mummo suoristi mattojen hapsut! Helppoa, kun siihen on tottunut. Jopa meidän elikot on siistejä ja tottelee puhetta.
Työssä käyn mutta 4-7h/pv. en kuitenkaan käytä aikaa puunaamiseen koska meillä on AINA siistiä.
 
kaksik
meillä on pääosin aina epäsiistiä. Pieni asunto ja aivan liikaa roinaa, joita ei edes saa fiksusti (olen hamsteri). Ja jos kaikkee ei saa kuntoon, ei ole mitään väliä siivota, kun ei kuitenkaan saa täydellistä tulosta. Ja olen laiska, lueskelen mieluummin roskaromaaneja tai jotain iltaopiskelujuttuja-
 
tankki täyteen
Ei sulla menis tuntia siivoamiseen kun ette ole päivällä kotona.. Sullehan riittäs petin laitto aamulla ja laittaa astiat iltaruuan jälkeen.. tuskin tarvii imuroidakkaan joka päivä kun meillä ravataan kahdesti-kolmesti päivää ulkona ja hiekkaa sen mukaisesti..
Mutta miksi ihmeessä hänen pitäisi tehdä niin? En oikeasti ymmärrä, miksi tiptop-siisteys on jokin ihanne. Ja että ne, jotka ovat eri mieltä, ovatkin vaan kateellisia - aivan kuin kaikilla olisi samanlaiset arvot elämässä. Vai saavatko jotkut ihmiset arvon omalle tekemiselleen vasta siitä ajatuksesta, että joku olisi heille kateellinen jostain asiasta?

Itse olen niitä ihmisiä, jotka siivoavat laiskahkosti ja jaksan vain ajoittain saada hermoromahduksen sotkusta - yleensä silloin, kun lapsen rojujen päälle ei voi olla tallomatta. Illat käytän johonkin ihan muuhun: opiskeluun, netissä roikkumiseen, lasten kanssa jutteluun, miehen kanssa pelaamiseen ja elokuvien katsomiseen. En ihaile tai toisaalta kadehdikaan toisten siistejä koteja. Miksi niin tekisin? Voisivatko kateus-kortin käyttäjät kertoa, miten se parantaisi tai huonontaisi elämääni?
 
"vieras"
1,5 päivässä olis aika iso osuus siitä mitä lapset on mun kanssa kotona.

Meillä herätys klo 7 ja lapset lähtee hoitoon klo 8. Neljän jälkeen paluu takaisin kotiin ja siinä laittelen sitten iltaruokaa ja ?yykkiä koneeseen + astioita pois koneesta ja uutta satsia koneeseen.

Lapset siivoavat omat jälkensä illalla mutta kyllä se sotku tänne tulee jo aamulla aika tehokkaasti, kun en halua kieltää leikkimästä ennen hoitoon lähtöä. Meillä on siistiä vain siinä vaiheessa päivää kun lapset jo ovat iltaunilla. Siivoan joka ilta noin 30min.
 
pinkee
Alkuperäinen kirjoittaja tankki täyteen;23838402:
Mutta miksi ihmeessä hänen pitäisi tehdä niin? En oikeasti ymmärrä, miksi tiptop-siisteys on jokin ihanne. Ja että ne, jotka ovat eri mieltä, ovatkin vaan kateellisia - aivan kuin kaikilla olisi samanlaiset arvot elämässä. Vai saavatko jotkut ihmiset arvon omalle tekemiselleen vasta siitä ajatuksesta, että joku olisi heille kateellinen jostain asiasta?

Itse olen niitä ihmisiä, jotka siivoavat laiskahkosti ja jaksan vain ajoittain saada hermoromahduksen sotkusta - yleensä silloin, kun lapsen rojujen päälle ei voi olla tallomatta. Illat käytän johonkin ihan muuhun: opiskeluun, netissä roikkumiseen, lasten kanssa jutteluun, miehen kanssa pelaamiseen ja elokuvien katsomiseen. En ihaile tai toisaalta kadehdikaan toisten siistejä koteja. Miksi niin tekisin? Voisivatko kateus-kortin käyttäjät kertoa, miten se parantaisi tai huonontaisi elämääni?
Ei tarvitsekkaan. Tarkoitan ettei työssäkäyvien siivousmäärää voi verrata niiden kanssa jotka on lapsineen koko päivän kotona. Kukas siellä sotkeekaan jos kaikki hoidossa ja töissä.. Kun moni kirjoittelee ettei töiden jälkeen kyllä tuntia siivoa, en siivonnut minäkään kun olin muualla vielä vuorotyössä. Silloin oli vieläkin siistimpää kun sotkijat oli hoidossa suurimman osan päivästä ;)
 
"Tiina"
Eikä se vaadi paljoa..
Aamulla petaan petin heti kun herään (tähän menee aikaa n.5min. maksimissaan), avaan verhot ja sitten vasta aamutoimet ja kahvit.
Laitan aamiaisen heti pois pöydästä ja laitan astiat koneeseen, pyyhin pöydän ja tasot (5-10min.)
Kun vaihdan lasten vaatteet (ja omat), vien yökkärit heti joko pesuun tai kaappiin (2min)
Ulkoa tullessa kopistelen kengät pihassa (10s) ja laitan ulkovaatteet heti naulaan.
Lounas heti pois pöydästä ja astiat koneeseen+pöydät ja tasot (5-10min)
Päiväunien aikaan pesen pyykkiä ja vien puhtaita kaappiin. Ehtii olla vielä koneella ja korjata leluja pois eteisestä ja keittiöstä (siivoiluun menee 15-20min)
Päivällinen ja välipala&iltapala kuten muut ruuat (15-30min)
Illalla imuroin ja lapset vie likaiset vaatteet ITSE pesukoriin ja korjaavat lelut ITSE omille paikoilleen ennen nukkumaan menoa.. Jos ei kerää ne menee imuriin (mukamas;))..
Illalla vielä järkkäilen paikkoja kun muksut nukkuu.(20min)

Siivoamiseen menee ma-pe 1,5h/päivä.. Ei ole paljoa ja kotona ei ole sekaista..
Viikonloppuna mies kopistelee matot ja luutuan lattiat, uhrautuu peräti 2h koko viikonlopusta..

En halua koskaan siihen tilanteeseen että pitää valittaa kun koti on kaatopaikka.. istuu tunnin vähemmän netissä ni ei ole ongelmaa...
Meillä on myös aina siistiä. Lapset herää ja katsoo lastenohjelmia, jonka aikana teen aamupalan ja syön itse ja luen lehden. Sen jälkeen syö lapset. Sitten petaan pedit yms. sitten ulos jne. Pari kertaa päivässä siivoan keittiön. Iltaisin laitetaan kaikki tiptop ja aamulla alkaa taas puhtaalta pöydältä. Kirjaimellisesti.
 
voi vitsi
Se tosiaan on vähän eri jos on päivät kotona niin siinä on aikaa ja energiaa siivota pitkin päivää. Tiedän kun olen ollut itsekin kotona esim. lomilla, niin aina on koti tiptop.

Sitten taas kun heräät aamu viideltä töihin, viet koirat tunnin lenkille ja hoidat aamutoimet. Jos pitäisi vielä alkaa siivoamaan niin saisin herätä jo aamu neljältä.

Työpäivän jälkeen tulet kotiin kaupan kautta 3-4 aikaan, viet taas koirat tunnin lenkille. Siinä kohtaa yleensä on mielessä vain ruokaruokaruoka. Väsäät äkkiä jotain, tsekkaat sähköpostit ja lähdet harrastuksiin tai kyläilemään tms. Vaihtoehtoisesti sallii itselleen lekottelua, johon ei luonnollisesti kuulu siivoaminen. Tulet taas kotiin, syöt, käyt suihkussa ja suoritat iltatoimet. Sallit itsellesi täykkärien kattomiset ja sitten onkin nukkumaanmenoaika että jaksaa taas nousta aamu viideltä. Joinain päivinä tietty pitää jossain välissä heittää ne pyykit koneeseen, imuroida suurimmat roskat, täyttää/tyhjentää tiskikone, mutta harvemmin mitään suurempaa ehtii/jaksaa.

Muut siivomiset sitten jää niille huiman pitkille kahdelle vapaapäivälle viikossa, jolloin on edessä lakanoiden vaihto, pyykkäys (taas), tiskit (taas), yleinen pölyjen ym. pyyhintä ja tavaroiden järjestely, imurointi (koirakodissa lattiasta kattoon), lattian pesu, vessan pesu, koirien pesu ja trimmaus. Näin keväällä siihen voi lisätä ikkunoiden pesut, kevätsiivoukset (kaapit. kunnon pesut). mattopyykin, pihan laittaminen kuntoon ja sen ylläpito.

Niin, sanonpahan vaan että kyllä kaikki tuo on helpompi suorittaa jos on 24/7 kotona, eikä käy töissä 10h/ pvä. Ja en edes uskalla ajatella mihin väliin ne mahdolliset kakarat sijottaisi kun käy töissä. Lastenhoidon ohessa hoitaa kotiakin jos on aina kotona.
 
Meilläkin on siistiä, koska siivoan jäljet heti ja lapset ovat sen myös oppineet. En makaa päiviäni kotona. Mikä ihmeen ylpeydenaihen se nyt on, että pitää kodistaan huolta? Onko tämä joku kilpailu?
 
Meillä ei ole aina siistiä. Ei oikeastaan edes kovin usein.
Meillä on lähes aina hallittu kaaos, toisinaan jopa täysin hallitsematon.

Mutta mä en kyllä keksi yhtään syytä, miksi meillä pitäisikään olla aina siistiä. Mulle riittää, että meillä asuu onnellisia ihmisiä :)

(Ja ei, tämä ei ole sitä katkeruutta tai v*ttuilua. Toisille ihmisille se onni tai osa siitä tulee vimpan päälle siististä kodista, se heille suotakoon ja hyvä jos siihen pyrkivät ja pääsevät. Mä pyrin hoitamaan ne asiat, jotka itse koen tärkeinä ja omaa hyvää mieltä ja oloa lisäävinä.)
 
Meillä ei ole aina siistiä. Oli silloin, kun olin kotona lasten kanssa ja vielä silloinkin, kun tein 4-päiväistä työviikkoa. Nyt ei ole. Ei olen 1,5h aikaa päivässä kotitöille. Jos on tunti "vapaata", niin menen mieluummin lenkille kuin siivoan.
 
"Tiina"
Meillä ei ole aina siistiä. Ei oikeastaan edes kovin usein.
Meillä on lähes aina hallittu kaaos, toisinaan jopa täysin hallitsematon.

Mutta mä en kyllä keksi yhtään syytä, miksi meillä pitäisikään olla aina siistiä. Mulle riittää, että meillä asuu onnellisia ihmisiä :)

(Ja ei, tämä ei ole sitä katkeruutta tai v*ttuilua. Toisille ihmisille se onni tai osa siitä tulee vimpan päälle siististä kodista, se heille suotakoon ja hyvä jos siihen pyrkivät ja pääsevät. Mä pyrin hoitamaan ne asiat, jotka itse koen tärkeinä ja omaa hyvää mieltä ja oloa lisäävinä.)
Eiköhän tämä aloitus ollut lähinnä niille, jotka aina valittaa kuinka sekaista on ja miten saisi pidettyä kodin siistinä. Oletan siis.
 
[QUOTE="Tiina";23838782]Silloin ei ole kotona ketään sotkemassa :p![/QUOTE]

Illalla nuo kolme pyörremyrskyä sotkee senkin edestä :D Ei vaan, kyllä meillä muuten siistiä yleensä on mutta iltaisin siivoan vasta kun lapset nukkuu joten siinä klo 19 aikoihin tilanne on jo aika kaaottinen. :D Onneksi loppuviikosta muutto ja uudessa kämpässä on se ihana astianpesukone joten ei tarvitse enää tuhlata aikaa tiskaamiseen.
 
"Tiina"
Illalla nuo kolme pyörremyrskyä sotkee senkin edestä :D Ei vaan, kyllä meillä muuten siistiä yleensä on mutta iltaisin siivoan vasta kun lapset nukkuu joten siinä klo 19 aikoihin tilanne on jo aika kaaottinen. :D Onneksi loppuviikosta muutto ja uudessa kämpässä on se ihana astianpesukone joten ei tarvitse enää tuhlata aikaa tiskaamiseen.
Astianpesukone on kyllä ehdoton! Siitä huolimatta tiskaan iltaisin yhden satsin. Yleensä siis sellaiset astiat, jotka ei parane koneessa. Ja isot kattilat :).
 

Yhteistyössä