Meillä on 100% juppikoti, haluatko kysyä jotain?

  • Viestiketjun aloittaja Mother of all Yuppies
  • Ensimmäinen viesti
heh
No kun itse juuri sanoin että aivan kaikki huonekalut joita meillä oli lapsena, siis noin 30 vuotta sitten, ovat edelleen ehjiä ja käytökelpoisia, eivätkä ole mitään designia tai kallista. periaatteessa tavara kuin tavara kestää ikuisesti. ja varsinkin vanha tavara, ennen tehtiin kunnollista tavaraa. ihan samalla tavalla omat lapseni ja lapsenlapseni voisivat käyttää noita huonekaluja halutessaan.
 
Ps, heh, sulla on lapsuudenkodista mäntyhyllyjä jne, ettei vaan lundiaa?
-Ettet vain ole piilojuppi?
Siihen aikaan ennen ne oli varastohyllyjä, halvimpia markkinoilla, nykyään kalliita ja arvostettuja. Minunkin vanhemmat ostivat lundiaa opiskelijakämppäänsä, kun olivat markkinoiden halvinta tavaraa..
Nykyiset sotkan lastulevyt eivät sitävastoin kestä vielä satoja vuosia. Katsoisin, että sinunkin sisälläsi asuu valveutunut kuluttaja, kuten itsekin olen. Ei turhaa, vaan kauan kestävää tavaraa. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Potslojo:
Ps, heh, sulla on lapsuudenkodista mäntyhyllyjä jne, ettei vaan lundiaa?
-Ettet vain ole piilojuppi?
Siihen aikaan ennen ne oli varastohyllyjä, halvimpia markkinoilla, nykyään kalliita ja arvostettuja. Minunkin vanhemmat ostivat lundiaa opiskelijakämppäänsä, kun olivat markkinoiden halvinta tavaraa..
Nykyiset sotkan lastulevyt eivät sitävastoin kestä vielä satoja vuosia. Katsoisin, että sinunkin sisälläsi asuu valveutunut kuluttaja, kuten itsekin olen. Ei turhaa, vaan kauan kestävää tavaraa. :D
Minä en kyllä muista, että Lundia olisi koskaan ollut markkinoiden halvin. Mutta ei minulla kauhean hyvä muisti olekaan :)
 
heh
En ymmärrä.
Jos minä nyt heitän pois kaikki 30 vuotta palvelleet lapsuudesnkodista ja kierrätyskeskuksesta tai kirpparilta ostamani halvat valaisimet ja huonekalut (jotka palvelisivat vielä toiset 200 vuotta), ja minulla olisi varaa ostaa oikeiden suunnittelijoiden (=kalliiden suunnittelijoiden) valaisimet ja huonekalut ja elektroniikka, niin olisiin ekologinen? siis kun laitan rahaa uusiin puusta tai muista luonnonmateriaaleista tehtyjen kalliiden huonekalujen osatmiseen. olisin sitten ekologisempi ja parempi ihminen kuin sellainen, jolle kelpaa kirpparikama tai halvempikin juttu. se valaisin kestää sen 100-500 vuotta oli se sitten ikean 20 euron valaisin tai 500 euron octo.

En käsitä logiikkaa ollenkaan.

Toisekseen, katsotko olevasi parempi ihminen kun olet juppi? Eli kun olet perinyt rahaa voidaksesi ostaa kaikki tavarat kalleinta laatua ja asua kalliissa arvoasunnossa?

Me olemme mieheni kanssa korkeakoulutettu keskituloinen pariskunta, mutta tulemme eri lähtökohdista. Eli me emme tule keskituloisesta sivistyneestä perheestä vaan monilapsisesta duunariperheestä. Emme ole saaneet perintöjä emmekä tule saamaankaan seuraaviin 30 vuoteen, jos koskaan. Meillä ei ole varaa eikä tule koskaan olemaan varaa näillä keskituloisten palkoilla hankkia kaikki kalleinta laatua. Lapsetkin pitää elättää ja asua pitää. Olemme muuttaneet työn perässä monen monituista kertaa. Mitään ei ole koskaan tullut valmiina eikä ole ollut aikaa tai mahdollisuutta perehtyä tuollaisiin suunnittelijoihin, eikä kiinnostustakaan.
Katsotko olevasi jotenkin parempi ihminen kun sinä olet suvun avun turvin hankkinut kaikessa kalleinta ja arvoasunnon?

Minusta taas me, jotka olemme heikommista lähtökohdista saaneet saman koulutuksen ja työelämän, olemme parempia ihmisiä, ja monta kertaa ekologisempia myös.
 
heh
Vielä keittiöistä. Esim. ikean halpiskeittiöillä on 10 vuoden takuu. Ja varmasti jos kestävät 10 vuotta, kestävät myös esim. 100 vuotta.
Käytättekö te "ekologiset jupit" (=kalleinta ostavat) sitten omia keittiöitänne 1000 vuotta?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ki:
Millaiset lavuaarit ja hanat teillä on? Onko poreamme tai vesipalju tai vastaavaa ylellistyyttä peseytymistiloissa?
Lavuaari ja allaskaappi ovat Svedbergsiltä ja hanat Grohelta. Kylppärimme on pieni ja ahdas (jälkikäteen rakennettu) eikä mitään ylellisyyksiä löydy. Sopivan pientä allastakin haeskelimme kauan. Ammetta tai paljua en edes haluaisi, koska ne ovat melkoisia vedenkuluttajia.
 
ap
Nimimerkki "Heh" on tuonut esiin paljon näkemyksiään, osa niistä aivan hyviäkin pointteja. Itse olisin enemmän kuin innoissani, jos isäni osaisi itse valmistaa täyspuisia kauniita huonekaluja. Mikäs sen hienompi perintö jälkipolville?

Valitettavasti minun sukuni ansiot ovat jossain aivan muualla, joten joudun hakkimaan kalusteeni kaupoista. Korkea hinta ei aina tietenkään takaa laatua eikä kaikki halpa ole huonoa, mutta tietty korrelaatio näiden kahden attribuutin välillä on. Jyskin, Ikean ja Sotkan lastulevystä ja melamiinista valmistetut tuotteet eivät kestä aikaa yhtä hyvin kuin täyspuiset viilutetut kalusteet. Ikean valaisimetkaan eivät muuten kestä sataa vuotta, sen olen itse valitettavasti todennut. Samoin sähkölaitteissa ja keittiövarusteissa hinta käy hyvin yksiin laadun kanssa. Kallimmissa veitsissä on terävämpi terä, lautasissa kovempi lasitus, kattiloissa paremmat liitokset. Sitä vastoin halpa veitsi ei pysy terässä vaikka kuinka terottaa, lautasen lasitus halkeilee ja kattiloista heiluu kahvat. Merkkituotteet on helppo myydä eteenpäin, jos jostain syystä itse ei sitä enää tarvitse. Niille löytyy aina ostajansa kirppareilta ja osto- ja myyntiliikkeistä. Tällöin maailmaan tarvitsee valmistaa yksi kattila tai valaisin vähemmän ja luonto säästyy. Toki halpojen tuotteiden joukosta löytyy myös laadukkaita tuotteita. Mikä tahansa täyspuinen hylly kestää varmasti isältä pojalle. Arvostan toki ihmisiä, jotka miettivät hankkimiensa tuotteiden kestävyyttä vaikkeivat olisikaan valmiita maksamaan muotoilusta.

Minä olen valmis maksamaan muotoilusta, sillä arvosta designia kuin taidetta. Teollinen muotoilu on mielestäni siis taidetta, jolla on funktio. Yhtä lailla kuin kuvataiteen harrastajat maksavat tuhansia kauniista tauluista, designin harrastajat maksavat tuhansia kauniisti muitoilluista huonekaluista. Osaisihan meistä kuka tahansa vetää muutaman viivan A4:lle ja kehystää paperin seinälle, mutta silti maailmasta löytyy kysyntää myös ammattilaisten tekemille maalauksille. Sama juttu muotoilussa.

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Minusta taas me, jotka olemme heikommista lähtökohdista saaneet saman koulutuksen ja työelämän, olemme parempia ihmisiä, ja monta kertaa ekologisempia myös.
Tähän minulla ei ole oikein mitään sanottavaa. En ole valinnut syntymäkotiani, joten ikävää jos sen perusteella minut leimataan huonommaksi ihmiseksi kuin ne, jotka ovat heikommista lähtökohdista ponnistaneet.
 
Vähän ohi aiheen, mutta vihaan sanontoja "Kell´onni on, se onnen kätkeköön" ja "Ken kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa".
Mä ainakin näytän onnen ja aion jatkossakin kurkottaa sinne kuuseen, vaikka joskus räpsähtäisinkin sinne katajaan. Jatkan sitten taas sitä kuuseen kurkottamista. :LOL: :headwall:
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Hm. missähän sanoin huonekalujen olevan täyspuisia? jostain vanerista ne on tehty... ja vaan lastenhuoneen kalusteita. loput ihan kaupan tavaraa.
Vaneri on yhtä lailla hyvin kestävää materiaalia, lastulevy ja liimapuu sitävastoin eivät ole. Ja kaupastakin joskus löytyy hyviä ja halpoja tuotteita, sitä en käsittääkseni ole missään viestissäni kieltänyt. Hienoa, että teillä on käynyt tuuri ja olette saaneet kestävät kalusteet halvalla. Jos design ei kiinnosta, niin eihän silloin siihen kannatakaan panostaa.
 
heh
ja itsekin ostan vaan kun on pakko. meillä esim. on vaan 3 kattilaa, kaikki hackmanin halvimpia tavallisia kattiloita, ei mitään muotikrääsää. ja ne ovat kestäneet noin 20 vuotta.
myös aterimet hackmanin ne perusaterimet, halvimmat.

mutta huonekalut ja valaisimet ja kodinkoneet on jotain halpaa ja kyllä meillä kaikki ovat kestäneet niin pitkään kuin haluaa katsella niitä. no joo, meidän keittiön pöytä on sieltä lapsuudenkodista ja kun lapset tekevät ruokaa leikkaavat suoraan pöydän päällä, pilkkovat omenaa, ym ja on se kulunut ja naarmuinen, vanha mäntypöytä. mutta luultavasti käyttökelpoinen seuraavat 100 vuotta vaikka en tiedä suunnittelijaa ja on halpispöytä.

 
musta harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mistä näitä.. =):
Eipä kyllä mitenkään erityiseltä kuulosta! Nykyään tavikset pystyy panostaan kotiinsa, jos vain haluavat. Tiedän paljon hyvä käytöksisiä ihmisiä, kylläpä jupit on taviksia.
No uskallan väittää tuon juntti-ketjun pohjalta, että tältä palstalta ei löydy toista yhtä juppia kuin minä. Ja toki taviksetkin pystyvät panostamaan kotiinsa, mutta kyse onkin osaamisesta. Eli millaisia tuotteita ja juttuja tulisi valita, että kodista saa jupin. Haluan myös oikaista sitä väärinkäsitystä, että jupit olisivat jotenkin huonokäytöksisiä eivätkä kasvattaisi lapsiaan.
Aha. Entäs jos asuu Espoossa, on naimisissa tj:n kanssa, ajaa Mersulla, kuuluu kokoomukseen ja tykkää Lacostesta ja Guessin laukuista? Olenko juppi?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
ja itsekin ostan vaan kun on pakko. meillä esim. on vaan 3 kattilaa, kaikki hackmanin halvimpia tavallisia kattiloita, ei mitään muotikrääsää. ja ne ovat kestäneet noin 20 vuotta.
myös aterimet hackmanin ne perusaterimet, halvimmat.
Hackman on hyvä kotimainen merkki. Kokeilepa joskus halpoja brandittömiä kattiloita, niin huomaat eron laadussa.

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
mutta huonekalut ja valaisimet ja kodinkoneet on jotain halpaa ja kyllä meillä kaikki ovat kestäneet niin pitkään kuin haluaa katsella niitä. no joo, meidän keittiön pöytä on sieltä lapsuudenkodista ja kun lapset tekevät ruokaa leikkaavat suoraan pöydän päällä, pilkkovat omenaa, ym ja on se kulunut ja naarmuinen, vanha mäntypöytä. mutta luultavasti käyttökelpoinen seuraavat 100 vuotta vaikka en tiedä suunnittelijaa ja on halpispöytä.
Minä hankin tuotteeni sillä ajatuksella, että haluan katsella niitä koko elämäni. Mänty on edullinen puumateriaali - ja erittäin pehmeä. Siihen tulee helposti kolhuja ja naarmuja. Jos tämä kuluminen ei pistä silmään, niin kestäähän se. Meillä on tammea, koska se on kovempa ja pysyy siistinä iäisyyden.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja musta harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mistä näitä.. =):
Eipä kyllä mitenkään erityiseltä kuulosta! Nykyään tavikset pystyy panostaan kotiinsa, jos vain haluavat. Tiedän paljon hyvä käytöksisiä ihmisiä, kylläpä jupit on taviksia.
No uskallan väittää tuon juntti-ketjun pohjalta, että tältä palstalta ei löydy toista yhtä juppia kuin minä. Ja toki taviksetkin pystyvät panostamaan kotiinsa, mutta kyse onkin osaamisesta. Eli millaisia tuotteita ja juttuja tulisi valita, että kodista saa jupin. Haluan myös oikaista sitä väärinkäsitystä, että jupit olisivat jotenkin huonokäytöksisiä eivätkä kasvattaisi lapsiaan.
Aha. Entäs jos asuu Espoossa, on naimisissa tj:n kanssa, ajaa Mersulla, kuuluu kokoomukseen ja tykkää Lacostesta ja Guessin laukuista? Olenko juppi?
Todennäköisesti olet. Mutta et ehkä kaikkein sitä kaikkein moderneinta sorttia, jos luontoarvot eivät kiinnosta.
 
musta harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja musta harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mistä näitä.. =):
Eipä kyllä mitenkään erityiseltä kuulosta! Nykyään tavikset pystyy panostaan kotiinsa, jos vain haluavat. Tiedän paljon hyvä käytöksisiä ihmisiä, kylläpä jupit on taviksia.
No uskallan väittää tuon juntti-ketjun pohjalta, että tältä palstalta ei löydy toista yhtä juppia kuin minä. Ja toki taviksetkin pystyvät panostamaan kotiinsa, mutta kyse onkin osaamisesta. Eli millaisia tuotteita ja juttuja tulisi valita, että kodista saa jupin. Haluan myös oikaista sitä väärinkäsitystä, että jupit olisivat jotenkin huonokäytöksisiä eivätkä kasvattaisi lapsiaan.
Aha. Entäs jos asuu Espoossa, on naimisissa tj:n kanssa, ajaa Mersulla, kuuluu kokoomukseen ja tykkää Lacostesta ja Guessin laukuista? Olenko juppi?
Todennäköisesti olet. Mutta et ehkä kaikkein sitä kaikkein moderneinta sorttia, jos luontoarvot eivät kiinnosta.
Kiinnostavat kyllä. Miksi eivät kiinnostaisi? Fiksuja ihmisiä pitäisi kyllä pikkuhiljaa alkaa kaikkia kiinnostamaan.
 
juupa juu
wannabe, todennäköisesti kaverisi (tosin epäilen onko sinulla niitä)ovat kyllästyneet kuuntelemaan "juppi-juttujasi" ja päätit sitten hakea itsellesi egon kohotusta täältä....kuinka alas ihminen voi vajota.
elämän sisältö tavaroissa ja kaikessa tarve laittaa paremmaksi kuin muut, veikkaanpa että elämäsi on aika yksinäistä jos tuolle tielle jäät...
 
Mamma italiana
kuinka kansainvàlinen juntti... eikun anteeksi, juppi olet? mità eroa on suomalais J:n ja esim. italias j:n tyylitajussa ja elintavoissa?

eiks toi juppijuttu ole jo ihan vanhanaikaistakin?
 

Yhteistyössä