Meillä on 100% juppikoti, haluatko kysyä jotain?

  • Viestiketjun aloittaja Mother of all Yuppies
  • Ensimmäinen viesti
EE
Onko sulla elämää? Ei tunnu olevan ku täällä kirjottelee jo toista päivää taukoomatta. Niin ja autoihin, et voi olla juppi jos on toyota autona, et se siitä sun juppiudesta.
 
Lyyli
Ihanan erilainen aloitus, sellanen kirpsakka ja pureskeltava. Aloitin lukemisen kuitenkin tyylillä -voi vee mikä p.-aivo taas pullistelee ja leveilee, mutta mieli muuttui.
Todella huvittavia kommentteja tässäkin ketjussa taas...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja CC:
Ihana ketju! :)

mistä ap ostat vaatteesi? Et varmaan koskaan käy H&M:llä?

Entä mitä ajattelet, kun käyt ihan tavis tai jopa junttikodeissa? Itselläni nimittäin on muutamia kaltaisiasi ystäviä ja välillä mietin, että mitähän ne ajattelevat kun käyvät meillä. Itsekin toki mielelläni sisustaisin kuin sinä, mutta ei tulot riitä siihen.
Vaatteisiin en panosta lainkaan samassa määrin kuin kotiini. Toki vaatteenikin ovat merkkituotteita, mutta tyyliltään hyvin perusjuttuja: farkkuja, trikoopaitoja, neuleita. Perusvärejä (mustaa, valkoista, harmaata, ruskeaa) ja monen mielestä varmasti todella tylsää. Pääasiassa ostelen netistä (asos on lempparini!) ja Stockalta. Harrastan paljon liikuntaa ja urheiluvaatteisiin panostan paljon, koska niissä täytyy olla tietyt tekniset ominaisuudet kohdillaan. Käyttämiäni merkkejä ovat mm. Peak, Marc O Polo, Filippa K ja Henry Lloyd. Laukuista Mulberry on ehdoton suosikkini.

Taviskodeissa kiinnitän huomiota lähinnä krääsän määrään ja jos sitä on paljon, niin alkaa ahdistaa. Samoin, jos joku kehuskelee hankkineensa jonkun sisustusjutun kun se oli niin halpa ja sen voi sitten helposti heittää pois kun kyllästyy, niin pistää suorastaan vihaksi. Junttikodeissa ei ole tullut käytyä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lyyli:
Ihanan erilainen aloitus, sellanen kirpsakka ja pureskeltava. Aloitin lukemisen kuitenkin tyylillä -voi vee mikä p.-aivo taas pullistelee ja leveilee, mutta mieli muuttui.
Todella huvittavia kommentteja tässäkin ketjussa taas...
Jep, mammat ihan sota jalalla puolustaa omaa ikea kotia. Tosi nätisti ja kivasti ap on jaksanut vastailla, jäänyt positiivinen kuva hänestä. Tosin kun osasta vastaajia.... Mutta niinhän se on, kateus vie kalatkin vedestä ( vai miten se menikään? )
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja EE:
Onko sulla elämää? Ei tunnu olevan ku täällä kirjottelee jo toista päivää taukoomatta. Niin ja autoihin, et voi olla juppi jos on toyota autona, et se siitä sun juppiudesta.
Älä nyt, olen tässä välissä ehtinyt käydä lenkillä, nukkua 8 tuntia, tehdä ruokaa, shoppailla kirjoja, pestä pyykkiä, käydä salilla ja taas tehdä ruokaa :)

Ei vais, odotinkin tätä kommenttia. Olen kieltämättä roikkunut netissä jo turhan kauan. Ja roikun vastailemassa kysymyksiin varmaan niin kauan kuin niitä tulee.

Ja mullahan ei siis ole autoa.
 
anika harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lyyli:
Ihanan erilainen aloitus, sellanen kirpsakka ja pureskeltava. Aloitin lukemisen kuitenkin tyylillä -voi vee mikä p.-aivo taas pullistelee ja leveilee, mutta mieli muuttui.
Todella huvittavia kommentteja tässäkin ketjussa taas...
Jep, mammat ihan sota jalalla puolustaa omaa ikea kotia. Tosi nätisti ja kivasti ap on jaksanut vastailla, jäänyt positiivinen kuva hänestä. Tosin kun osasta vastaajia.... Mutta niinhän se on, kateus vie kalatkin vedestä ( vai miten se menikään? )
Minä ymmärrän niitä oman kotinsa puolustelijoitakin. Minullekin tuli alkuun mieleen, että ap arvottaa ihmiset omaisuuden perusteella ja että hänelle tyyli, raha ja merkit ovat ihmisarvon mittari. Ja kukapa ei reagoisi, jos katsotaan nenänvartta pitkin ja ollaan ylimielisiä.

Itse asiassa en ole vieläkään varma, pitääkö ap itseään joihinkin muihin verrattuna parempana ihmisenä koulutuksensa, taloudellisen tilanteensa ja tyylinsä perusteella. Tällainen kuva edelleen jää tuosta, mitä hän puhuu "junteista" ja "junttikodeista".

Minulla on sukulaisperhe, jonka epäröimättä kuka tahansa ulkopuolinen nimeäisi junttiperheeksi - eivätkä he itsekään sitä kiistäisi. Kuitenkin heitä sydämellisempiä, avarakatseisimpia ja auttavaisempia ihmisiä saa hakea.

Eiköhän nimenomaan ulkoisten ominaisuuksien perusteella tuomitseminen ja halveksuminen ole sitä junttiutta aidoimmillaan?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja kiinnostunut:
Milaliset vuodevaatteet ja sänky teillä on? Entä sohva?
Vuodevaatteitakin löytyy joka lähtöön. Yhteen aikaan suosin paljon Marimekon klassikokuvioisia lakanoita, mutta kyllästyin niihin ja myin pois. Nyt meillä on lähinnä laitoslakanoita :) Eli puhtaanvalkoisia, hotelli- ja sairaalakäyttöön suunniteltuja puuvillalakanoita. Peitot ja tyynyt on Joutsenen untuvaa, kesäksi ja talveksi eri paksuudet. Hankin tosin nämä untuvatuotteet ennen kuin kuulin niiden epä-eettisyydestä. Enää en ostaisi untuvajuttuja kuin ainoastaan 100% luotettavalta valmistajalta.

Sänky on vanhemmilta peritty Muuramen Classic ilman päätyä, mutta patja on aivan huippu: puuvilla-kookos futon. Ihan ehdoton, jos tykkää kovasta patjasta. Suosittelen!
 
emäntä
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Oot juntti:
Jupit ei valitse tuotteitaan itse, sen tehtävän hoitaa sisustussuunnittelija!
Miksi en valitsisi itse, kun kerta osaan? Sisustus on minulle harrastus, olen esteetikko ja nautin kauneuden luomisesta.
juppi käyttää täsmällistä, puhdasta suomen kieltä puhuessaan.
"kerta" ei ole oikea sana tässä yhteydessä, varsinkaan yhdistettynä kun sanaan.. tuloksena varsin junttimainen lausahdus "kun kerta osaan"



 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja emäntä:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Oot juntti:
Jupit ei valitse tuotteitaan itse, sen tehtävän hoitaa sisustussuunnittelija!
Miksi en valitsisi itse, kun kerta osaan? Sisustus on minulle harrastus, olen esteetikko ja nautin kauneuden luomisesta.
juppi käyttää täsmällistä, puhdasta suomen kieltä puhuessaan.
"kerta" ei ole oikea sana tässä yhteydessä, varsinkaan yhdistettynä kun sanaan.. tuloksena varsin junttimainen lausahdus "kun kerta osaan"
Aika paljon muitakin puhekielisyysjuttuja mun teksteistä löytyy, tää ei ollut edes pahin :D

Jos sinun määritelmäsi jupille on täsmällisen ja puhtaan suomen kielen kirjoittaminen keskustelupalstoille, niin ok. Mulla on vähän eri kriteerit...
 
emäntä
oletteko kuitenkin vain nousukkaita? juntteja jotka pyrkivät tasokkaaseen elämään.
Tasokkuutta, sivistystä ja karismaa kun ei voi rahalla ostaa.
kirjoituksistasi päättelisin näin
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja emäntä:
oletteko kuitenkin vain nousukkaita? juntteja jotka pyrkivät tasokkaaseen elämään.
Tasokkuutta, sivistystä ja karismaa kun ei voi rahalla ostaa.
kirjoituksistasi päättelisin näin
Ehkä itse olen jäävi määrittelemään omaa "lokeroani", mutta mielestäni nousukkaalla tarkoitetaan yleensä henkilöä joka on rikastunut suhteellisen lyhyellä aikajänteellä ja kipuaa yhteiskuntaluokassa ylemmäs. Minä olen syntynyt keskiluokkaiseen perheeseen ja siinä pysynyt. Juntti puolestaan on määrittelykysymys siinä missä juppikin. Jokaisella on oma näkemyksensä asiasta, kuten nähtävästi sinullakin.
 
Isojen talojen suunnittelijat tiedetään ja tunnetut brändit jne.
Hyviä perusmerkkejähän tässä on tullut pilvin pimein, ja se on hienoa.
Minua kiinnostaa enemmän tuo tekijä, kun mainitsit että keittiö on tilaustyönä, kuka teki? Puusepän nimi? Keneltä tilasitte?
Itse kun tunnen muutaman, joilta tilaisin, niin uteliaisuuttani kyselen, jos vaikka löytyisi uusia hyviä tekijöitä?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Potslojo:
Isojen talojen suunnittelijat tiedetään ja tunnetut brändit jne.
Hyviä perusmerkkejähän tässä on tullut pilvin pimein, ja se on hienoa.
Minua kiinnostaa enemmän tuo tekijä, kun mainitsit että keittiö on tilaustyönä, kuka teki? Puusepän nimi? Keneltä tilasitte?
Itse kun tunnen muutaman, joilta tilaisin, niin uteliaisuuttani kyselen, jos vaikka löytyisi uusia hyviä tekijöitä?
Arttelipuu.
 
Ok, piti ihan googlata tuo Arttelipuu.

Mä kun meinaan tilata ruokapöydän ja tuolit Kari Virtaselta.
muoks... Kun mulla on jo pari tuolia hänen tekeminään, ja tykkään tuntea puusepän henk.koht, en vain tilata firmasta.
 
heh
Alkuperäinen kirjoittaja eikö:
Pidän ajatuksesta että ostetaan laadukasta ja pitkäkestoista tavaraa, näin sen pitäisi mennä. Kaikki ei ole niin kertakäyttöistä ja jätevuoria kasvattavaa, onneksi jotkut ymmärtävät luonnonkin päälle. Tosin eikö se sanonta mene että koyhällä ei ole varaa ostaa halpaa. Kiitos aloituksesta
mä en käsitä. Siis miten on ekologista ostaa kallis kuin halpa? oman lapsuuden tavarat eivät tietääkseni mitään designia, siis valaisimet jne. ja ne ovat ehjiä ja hyviä ja varmasti ovat sellaisia vielä 100 vuotta minunjälkeeni. ja yllätys yllätys, joku on suunnitellut nekin. Ei tietenkään välttämättä kukaan hienoperse, joka on rikkaasta perheestä ja on päässyt ja mennyt kouluuun, jossa opiskellaan suunnittelijaksi tai muotoilijaksi. koska suurin osa noissa kouluissa valmistuneista näkee nälkää ja ehkä vaan se, joka on jo valmiiksi rikkaasta perheestä ja jolla on oikea sukunimi, tulee menestymään.
Hassua lukea ihmisestä, jolle merkit ja brandit ovat koko elämä. ja se että tavara on kallista.
ja mielenkiintoista, miten palstan mammat ihailevat tätä ketjua ja aloittajaa.
 
heh
samoin kaikki oman lapsuuden huonekalut ovat edullisia tai esim. isäni on tehnyt itse sänkyjä lapsille. nämä edulliset mäntyhyllyköt, pöydät ja sohvat jne ovat edelleen ehjiä ja käyttökelpoisia. ja varmasti ovat sitä vielä satoja vuosia.
Kestävätkö nämä teidän kuuluisien suunnittelijoiden tavarat sitten vuosituhansia vai mistä on kyse?
 
heh
ihan kaikki valaisimet, joita meillä oli kotona, ovat edelleen täysin ehjiä ja hyviä. ilman että ovatmitään koskista jne. ja ne on kaikki suunnitellut joku ja ne kestävät ikuisesti, eiväthän valaisimet kulu mitenkään, harvoin niihin kosketaan tai sotketaan käsillä.
 
Mä olen sun kanssasi heh täysin eri mieltä.
Suomalaiset muotoilijat ovat suurin osa köyhistä oloista, ja taidoillaan edistyneet.
Nykymuotoilijoista ei enää tarvitse sanoa, kaikilla on nykyään samat mahdollisuudet, kyse on näkemyksistä, taidoista ja lahjakkuudesta sekä armottomasta työmoraalista.

Minulle hinta ei ole laadun tae. Mutta laatu on usein kallista.
Ekologista minusta tässä tekee sen, että olen kotootani aikoinaan saanut ensimmäiseen omaan kotiini muutamia huonekaluja, jotka jo silloin olivat parikymmentä vuotta vanhoja, artekin pöytä ja tuolit esim, ja ovat minulla edelleen käytössä.
Itse olen hitaasti ostanut omasta mielestäni kauniita ja laadukkaita huonekaluja sillämielellä, etten enää koskaan tarvitse toista ostaa, ja lapseni vievät osan mennessään, ja kenties lapsenlapsenikin niitä vielä käyttävät.

Mutta minä puhunkin suomalaisesta käsityöstä pääsääntöisesti.
En ymmärrä näistä kodinkoneista yhtään mitään.

Minulle brändi ei ole edes puoli elämää, mutta kauneus, käyttötarkoitus ja käyttöikä ovat mielestäni järkeviä syitä ostaa tai olla ostamatta.
 

Yhteistyössä