Meillä lapsi on perheen pää!

• Viestiketjun aloittaja Äiskis
  • Ensimmäinen viesti
Äiskis
On aika kamalaa lukea täällä viestejä, kuinka nykyäidit ovat omineet vuosisatoja vanhentuneet kasvatusperinteet. Säälin lapsianne ja sitä, minkä natsikasvatuksen he saavat.

Meillä kaikki tehdään lapsen (nyt 5v) ehdoilla. Lapselta kysytään aina häntä koskevista päätöksistä, ja näin on tehty jo pitkään. Jos hän ei halua mennä nukkumaan, ei häntä siihen pakoteta ja tuuditeta. Jos hän haluaa imeä peukaloaan, hänellä on siihen täysi oikeus.

Ja ei. Lapsesta ei ole kasvamassa mitään kauhukakaraa.

vieras
justiinsa jooo... no jokainen tavallaan. samalla tavalla kun sinä täällä kauhistelet, miten nää kutsumasi "nykyäidit" kasvattavat lastaan, moni muu kauhistelee sinun päätöksiäsi kasvattaa lapsesi "vapaasti".

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja joopa joo:
luuletko että kukaan uskoo?!?
Mä tiedän että näitä äitejä on.. ystäväni suosii vapaata kasvatusta joka mm antoi kesälomareissullaan valvoa aamu neljään kun lapsi ei halunnut mennä nukkumaan ja minä sitten iloisesti (tahallaan) herätin koko porukan klo 9 mikä on jo mielestäni ihan ok aikakin herätä ettei mee päivä ihan harakoille.. arvatkaapas oliko lapsi virkeä ja hyväntuulinen......

mutta jokainen tyylillään.

juuh
He....he he......ei meidän 3-vuotiaskaan halua mennä illalla nukkumaan mutta mä osaan NEUVOTELLA asiat siten että hän menee nukkumaan ilman raivaria tahi pakottamista.

vieras
eli siis kun vapaakasvatus sallii kaiken mitä lapsi päättää, niin hän saa siis ilmoittaa sinulel töihin päiväkodista että "haluu jo kotiin" ja sun pomolle se on ihan ok et se pikku marjaterttu käskee ja sä lähdet.. HEI HALOO!!??? Ostatko sille amfetamiinitötsyt 14 kesäsenä vaan siksi "koska hän haluaa".....

joku
Musta on julmaa antaa lapsen päättää, aikuinen on se mihin pitää voida luottaa ja joka tekee päätökset. Aivan liian iso vastuu noin pienelle :( Voi kostautua myöhemmin.

no hyvä
ei kai valvominen tai peukalon imeminen lasta riko. Mutta pysäytätkö liikenteen, jos hän haluaa juosta tielle, ja jos hän haluaa lelun kaverinsa kädestä, saako kaveri luvan joustaa? Ihan mielenkiinnosta vaan, ilman sarvia ja hampaita.

Äiskis
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
He....he he......ei meidän 3-vuotiaskaan halua mennä illalla nukkumaan mutta mä osaan NEUVOTELLA asiat siten että hän menee nukkumaan ilman raivaria tahi pakottamista.
Tottakai asioista voidaan aina neuvotella ja perustella. Lapsi kuitenkin itse viime kädessä päättää.

höh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eli siis kun vapaakasvatus sallii kaiken mitä lapsi päättää, niin hän saa siis ilmoittaa sinulel töihin päiväkodista että "haluu jo kotiin" ja sun pomolle se on ihan ok et se pikku marjaterttu käskee ja sä lähdet.. HEI HALOO!!??? Ostatko sille amfetamiinitötsyt 14 kesäsenä vaan siksi "koska hän haluaa".....
No kyllähän se on nähty minkälaisia noista 60-luvulla vapaasti kasvatetuista on tullu!

hemuli
No totahan toki jos se lapsi haluaa :eek: :eek:

Äiskis
Tavoite olisi, että lapsesta tulisi sen verran fiksu, ettei hän 14-vuotiaana halua amfetamiinitötsyjä.

En sitten tiedä teidän lapsesta

juuh
Alkuperäinen kirjoittaja Äiskis:
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Tottakai asioista voidaan aina neuvotella ja perustella. Lapsi kuitenkin itse viime kädessä päättää.
Onnea valitsemallasi tiellä siellä porvoossa.

Äiskis
Alkuperäinen kirjoittaja no hyvä:
ei kai valvominen tai peukalon imeminen lasta riko. Mutta pysäytätkö liikenteen, jos hän haluaa juosta tielle, ja jos hän haluaa lelun kaverinsa kädestä, saako kaveri luvan joustaa? Ihan mielenkiinnosta vaan, ilman sarvia ja hampaita.
En tiedä. Tuskinpa pysäytän. Mutta eipä hän ole kertaakaan sanonut haluavansa auton alle juosta.

Jos hän ottaa kaverilta lelun, niin en minä siihen puutu. Se on kaverin ja hänen välinen asia.

vieras
Tavoite olisi, että lapsesta tulisi sen verran fiksu, ettei hän 14-vuotiaana halua amfetamiinitötsyjä.

En sitten tiedä teidän lapsesta
ei kun tottakai kaikki vanhemmat haluaa, että lapsi ottaa tötsyjä, pölö!

vieras
En tiedä. Tuskinpa pysäytän. Mutta eipä hän ole kertaakaan sanonut haluavansa auton alle juosta.

Jos hän ottaa kaverilta lelun, niin en minä siihen puutu. Se on kaverin ja hänen välinen asia.
no entä jos lapsesi rupee hakkaamaan toisia?

porvoosta päivää

Mitäs sinä sitten teet jos kaverin äiti puuttuu asiaan? Hyppäät äidin silmille?

voi apua
Minäkin luotan ovelaan neuvottelemiseen. Jos lapsi ei halua käydä 20.30 nukkumaan, luetaan sitten vaikka kaksi kirjaa että sänkyyn asettuminen ja unille käyminen onnistuu.

Noissa vapaasti kasvatetuissa ainokaisissa minua huolestuttaa, että kuinka niitten kanssa kukaan pärjää eskarissa, koulussa, kavereitten kotona?

Yhteistyössä