Meillä raha ON syy ettei olla menty naimisiin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kihloissa 4v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä:
Alkuperäinen kirjoittaja Annaliina:
Ja voi olla monelle pettymys, kun 10 vuoden avoliiton jälkeen aloitetaan avioliitto, eikä se olekaan sen jälkeen enää muuta kuin yksi päivä prinsessana.

No 10 vuoden yhteiselon jälkeen saa olla tosi imbesilli jos kuvittelee arjen jotenkin erilaiseksi papin aamenen jälkeen..

jep. :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja voi olla monelle pettymys, kun 10 vuoden avoliiton jälkeen aloitetaan avioliitto, eikä se olekaan sen jälkeen enää muuta kuin yksi päivä prinsessana.

No 10 vuoden yhteiselon jälkeen saa olla tosi imbesilli jos kuvittelee arjen jotenkin erilaiseksi papin aamenen jälkeen..

Kuka tässä sellaista on kuvitellut? Sanoinhan että arki nimenomaan ei muuttuisi. "Perhe" -nimitystä olisi helpompi käyttää ja muutama paperiasia olisi toisin, sen tärkeimmän lisäksi eli että "saamme toisemme" ja kailottaa sen kaikille :P

Ei se sulle ollut tuo kuvitelma juttu vaan aiemmalle kirjoittajalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kuka tässä sellaista on kuvitellut? Sanoinhan että arki nimenomaan ei muuttuisi. "Perhe" -nimitystä olisi helpompi käyttää ja muutama paperiasia olisi toisin, sen tärkeimmän lisäksi eli että "saamme toisemme" ja kailottaa sen kaikille :P

Ei se sulle ollut tuo kuvitelma juttu vaan aiemmalle kirjoittajalle.

Ahaa no sitten :)

Tuli täs näin sivuhuomautuksena mieleen et muistatteko minkälaisista häistä haaveilitte lapsena?

Ite halusin, hevoskuljetuksen, 4 morsiusneitoa, kermakakkupuvun ja häät semmoses maalaiskartanos.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuli täs näin sivuhuomautuksena mieleen et muistatteko minkälaisista häistä haaveilitte lapsena?

Ite halusin, hevoskuljetuksen, 4 morsiusneitoa, kermakakkupuvun ja häät semmoses maalaiskartanos.

en muista että olisin koskaan haaveillu naimisiinmenosta. silti oon 2 kertaa menny naimisiin. :whistle: kuulun oikeesti niihin jolle se se avioliitto ei oo mikään maailman isoin juttu. ei merkkaa mulle juuri mitään. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Joskus turhan korkeat odotukset voivat johtaa pettymykseen... Halvallako ei saa kunnon juhlia?

halvalla ei saa semmoset häät mitä ap haluu. :attn:
eiköhän se on jokaisen oma asia mihin niitä omia rahoja laittaa?

Niin... Mä ajattelin juhlia häitä monta kertaa... :D Eikös stä oo kaiken maailman hopea häät ja vastaavat. Niitä kannattaa juhlia, koska ne ovat merkki kestäneestä avioliitosta. Ymmärrän kyllä että toiset haluavat jo itse häistä suuret juhlat.

Taidan olla huono esimerkki jossain mielessä mutta kerrompa kuitenkin.

Meni entisen puolisoni kanssa naimisiin, oikein perinteisesti, kirkossa, isot häät (220henkeä), kesällä, sää oli mitä mahtavin...Sain olla prinsessa ja päivä oli ok. Olimme olleet yhdessä jo 9,5 vuotta tuossa vaiheessa. Kaikki tunteet olivat kuitenki tosi vaisuja. Ei en todellakaan tuntenut mitään suurta rakkauden hohtoa, ei papin sanat: julistan teidät aviopuolisoiksi tuntunut missään. Siinä vierellä seisoi se mies jota kyllä rakastin, mutta jotenkin se tuntui siltä että "no sehän on ollut jo mun mies iät ja ajat, mitäs uutta tässä on". Vaikka puiteet oli hienot ja juhlissa oli mukavaa ne jäivät mieleen tunnepuolella kovin "latteina". Häiden jälkeen meni 3 vuotta ja erosimme, ystävinä. Aika oli tehnyt meille tepposensa ja olimme kasvaneet lopullisesti eri suuntiin.

Nyt olen uudelleen naimisissa. Maailman ihanimman miehen kanssa. Menimme naimisiin vajaan vuoden jälkeen maistraatissa, ja ikinä en ole kokenut mitään yhtä vavisuttavaa. Se hetki oli niin kaunis, vain me kaksi rakastavaista siinä, yhdessä. Se oli kauneinta mitä ikinä olen kokenut, intiimiä. JA stressivapaata. Osa ensimmäisien häiden tunteista varmasti kuoli juuri stressin alle kun kaiken piti olla tip ja top. Nyt ei tarvinnut miettiä kutsukortteja, istumajärjestyksiä, ruokia, juomia...ja sitä rahaa.

Lähimmät toki toivoivat juhlia ja olemme ne luvanneet joskus järjestää. He eivät tiedä että aiomme 3 vuoden päästä juhlistaa 10 vuotishääpäivää "valojen uusimisella", silloin pidetään hauskaa koko poppoolla.

En ota sen enempää kantaa kumpi on parempi, ei ole paljoa varoja kun on molemmat mallit kokenut. Tää vaan on mun tarina ja erillainen näkökanta asiaan.

Suurin osa häistä, missä olen ollut vieraana, oli 60-luvulla. Olen serkussarjan nuorimpia ja mulla on paaaaaaaljon serkkuja. Häitä mahtui siis samaankin kesään silloin useita. Tyypillistä näille nyt kuuskymppisille oli, että naimisiin mentiin nuorena ja suoraan lapsuudenkodista eikä asuttu ensin avoliitossa. Näillä nuorilla naimisiin mennessään oli suurinpiirtein kolikkopussi rahaa ja matkalaukullinen muuta omaisuutta, joten oli selvää, etteivät he myöskään suuria sukujuhlia kustantaneet itse vaan vanhemmat maksoivat lystin. Samanlaisista suurista häistä haaveilin lapsena.

Alkuperäinen kirjoittaja Seikkailija Dora:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Joskus turhan korkeat odotukset voivat johtaa pettymykseen... Halvallako ei saa kunnon juhlia?

halvalla ei saa semmoset häät mitä ap haluu. :attn:
eiköhän se on jokaisen oma asia mihin niitä omia rahoja laittaa?

Niin??? Tottakai, mutta jos kovasti haluaa naimisiin, odottaa häitä suuresti, sitten laittaa rahansa niihin yksiin häihin, ja juhla onkin pettymys. Välttämättä näin ei käy, mutta kunhan mietin tuotakin.

en muista että olisin koskaan haaveillu naimisiinmenosta. silti oon 2 kertaa menny naimisiin. :whistle: kuulun oikeesti niihin jolle se se avioliitto ei oo mikään maailman isoin juttu. ei merkkaa mulle juuri mitään. :whistle:

Mun ystävä on ollut samanlainen :) Sanoi aina et ei koskaan naimisiin, ei koskaan lapsia, ei edes haaveillut.. mut kuinkas sitten kävikään :D

Alkuperäinen kirjoittaja -mila:
Maistraattihäiden ja todellisten prinsessahäiden väliin mahtuu kyllä monta välimuotoa. :) Millasen häät haluaisit ihan käytönnössä. Haluaisitko oman puvun vai voisitko vuokrata sen? Pitääkö juhlapaikkana olla jokin kartano vai vaikka joku seuraintalo? Lasketko häämatkan budjettiin ja minne haluaisitte?

Mä oon menossa ens kesänä naimisiin. Mulle tulee oma puku ja häämatkalle lähdetään kaliforniaan. Toisaalta itse juhlapaikka ei ole mitenkään pramea. Suuri osa tapahtumasta nimittäin tapahtuu juhlateltassa mikä pystytetään pihalle. :D

Meillä ne unelmienhäät, joita on siirretty taloudellisen tilanteen takia hamaan tulevaisuuteen ei sisällä parmeita kartanojuhlia, joissa sydään kaviaaria kalliin shampanjan kanssa, vaan meillä on haaveissa seuraavanlainen:

vuokrapuvut
kirkkovihkiminen
seuraintalo tmv. edullinen, mihin vieraat mahtuu
tarjoilut tehtäisiin pääosin itse talkoovoimin
koristelut minimaalisesti itse luonnon antimista
vieraita vain lähimmät sukulaiset ja ystävät eli n. 60hlö (iso suku)
häämatkan meillä ajaisi hääyö hotellissa ja siitäkin voitaisiin tinkiä tarpeen tullen

Ei minusta kohtuuttomia haaveita, mutta opiskelija perheeltä tähän säätäminen vie aikaa, ja olen valmis odottamaan vielä muutaman vuoden.

Kauniit, ikimuistoiset ja tunnelmalliset häät saa myös pienellä budjetilla.

Toki, mutta ensinnäkään en todellakaan halua stressata ruoan teolla ja toiseksi vielä vähemmän laitan sukulaisia ja muita tekemään ruokia, hoitamaan lapsia, kuvaamaan, jopa siivoamaan jne. Näinhän sitä perinteiden mukaan tehdään. Pidetään häät työväentalolla ja talkoovoimin :whistle:
Meillä on pienet häät, ei ole hevoskuljetuksia, ilotulituksia, sukulaisia, kalliita pukuja mutta silti menee varmasti ainakin 4000 euroa.

Aika surullista, jos jonkun mielestä ei ole enää 10 vuoden jälkeen syytä juhlia avioliittoa. Tuossa yksi syy minkä takia meillä on vierasmäärä karsittu aivan minimiin. Tuleepahan ne, jotka ovat aidosti onnellisia meidän puolesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Suurin osa häistä, missä olen ollut vieraana, oli 60-luvulla. Olen serkussarjan nuorimpia ja mulla on paaaaaaaljon serkkuja. Häitä mahtui siis samaankin kesään silloin useita. Tyypillistä näille nyt kuuskymppisille oli, että naimisiin mentiin nuorena ja suoraan lapsuudenkodista eikä asuttu ensin avoliitossa. Näillä nuorilla naimisiin mennessään oli suurinpiirtein kolikkopussi rahaa ja matkalaukullinen muuta omaisuutta, joten oli selvää, etteivät he myöskään suuria sukujuhlia kustantaneet itse vaan vanhemmat maksoivat lystin. Samanlaisista suurista häistä haaveilin lapsena.

Joo, mun ystävän vanhempien häissä 70-luvulla oli tarjottavina morsiamen ja anopin tekemiä sillileipiä, that's it. Vieraita oli satoja (kylän koko väki ja kenties naapurikylästäkin). Olisko niillä joku soppatykkikin ollut, nuo sillileivät jäi mieleen.

Täytyy sanoa, että jos nyt voisin tehdä uudelleen, pitäisin tosi paljon pienemmät häät ja erilaiset, ei niin perinteiset vaan enemmän oman näköiset. En kutsuis kummeja ja kaimoja, vaan ehkä jopa oltais ihan kahden. Tai sitten HANKKISIN KUITENKIN SEN PITOPALVELUN. En pakottais miestäni kirkkosiunaukseen (ei kuulu kirkkoon, mentiin sekä maistraattiin että kirkkoon siis). Huoh. Meidän häät oli elämäni stressaavin tapahtuma, ylivoimaisesti! En myöskään nauti huomion keskipisteenä olosta, olin vain huolissani viihtyykö kaikki. Summa summarum: en voi lämpimästi suositella talkoovoimin järjestettyjä, yli sadan hengen bileitä! :D Tai jos järjestät sellaiset, delegoi, delegoi, delegoi!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Eli häät ovat tärkeämmät, kuin itse avioliitto, siitähän silloin on kyse.

päinvastoin. avioliitto on tärkein koska ne meinaa mennä vaan kerran naimisiin.
ymmärrän erittäin hyvin että sillon haluu semmoset unelmahäät. =)

Eli siis se juhla on niin tärkeä, että sen takia naimisiinmenoa lykätään. Silloinhan se menee itse avioliiton edelle.

Mutta miksi ei voi sitten odottaa avioliittoa, kun tähänkin asti pystynyt olemaan aviopariton ja odottaa, että saa ne unelmien häät. Kyllä itse ainakin halusin naimisiin mennä kaikkien läheisten lähellä ja nauttia siitä päivästä olla se prinsessa. Ja ei, ei juhlat ollut avioliittoa tärkeämpi. Kuitenkin itse olin monta vuotta avopuoliso ja se, että tahdoin muuttua vaimoksi... sen tein ja halusin tehdä myös toisten nähden,juhlien ja nauttien siitä päivästä! Oli ehdoton ei maistraatille, juhlattomuudelle. Eikä tässä ole mitään pahaa! Avioliitto on toki jokaiselle se tärkein ja tyhmäkin sen tietää! Ei naimisiin mennä yleensä juhlien takia tai ainoatakaan paria en ole nähnyt, tästä syystä menevän.

Jos kerran haluaa naimisiin näyttävästi, siinä ei ole pahaa ja jos tosiaan jaksaa odottaa, niin sitä suosittelen! Mikä on ihanampaa mennä naimisiin, kun todistaa omaan suurta rakkautta, rakkaiden ihmisten lähellä ja samalla saada koko ystävä-sukulais joukko juhlimaan omaa rakkauttaan!
Ehkä tämä on jonkun mielestä pinnallista, niin sitten on... mutta ei tarvitse minusta tulla syyttelee "avioliitto ei ole riittävän tärkeä" ja hyväksyä jokaisen näkemyksen asiasta.Ja näistähän voi toki väitellä, mutta ainakaan minun ajatuksia ei yksi rukoilisirkka saa muuttamaan!!!

Ei meilläkään olla menty vielä naimisiin pääasiassa rahattomuuden takia. Olemme kyllä sen verran epäromanttisia, että avioliitto ei ole oleellinen askel meille missään rakkaudentunnustuksessa tms. se on vain ihan kiva perinne ja hyvä lakisopimus. Kirkkoon emme kuulu, joten maistraatti se on, tai enintään tuomarin kutsuminen hääjuhlaan.

Tällä hetkellä me sinnittelemme kotihoidontuella ja työmarkkinatuella, siitä on oikeasti ihan mahdotonta laittaa mitään säästöön, kaikki lapsen isommat hankinnatkin kustantaa isovanhemmat. Kokonaan en heillä kuitenkaan viitsi häitämme kustantaa, vaikka varmasti jotain pientä pyydämmekin sitten, kun itse onnistumme saamaan yhtään rahaa kasaan.

Olen ollut jo kertaalleen naimisissa silloin 18-vuotiaana ja senaikainen pikainen maistraatti+kavereiden kanssa "ryyppyjuhla" ei ole mitenkään meidän juttu enää (ne oli halvat häät, itse tehty puku ja viinit, kaverit teki ruuat ja esitti musiikin ilmaiseksi jne), nyt me olemme jo perhe ja enemmänkin halutaan ne leppoiset häät sukulaisten kanssa. Olen myös niin turhamainen, että haluaisin saada laihdutettua vähän tuohon juhlaan. Raskaudesta kertyneet kilot eivät kaikki ole vieläkään poissa, alkuun pääsin kyllä mutta nyt on uudet tulossa ;)

Loputtomiin emme tietenkään ala odotella, jos mies saa esim. kunnon työpaikan tms. niin haluan pian lakiasiat kuntoon meidän perheelle, ihan vaan sen pahimman varalle. Prinsessahäitä niistä ei ole tulossa, valkoista en pitänyt päällä edes ensimmäisissä häissäni eikä vieraitakaan tulee sataa. Mutta olisi se kiva saada ne juhlat järjestettyä siten kun tilin saldo on enemmän kuin 50e.

Hitsi kun en löydä viime kesäistä juttua hesarista jossa kerrottiin tästä aiheesta...Pää idea oli kuitenkin näin että häät ovat yleistyneet ja niihin käytettävät rahat suurentuneet...samalla avioerotilastot kasvavat. Joku tutkija asiaa oli selvitellyt ja pohdiskeli siinä syy-yhteyksiä ja yksi niistä oli se että hääjuhlaa on alettu painottaa niin valtavasti, markkinoiden voimin. On häämessuja, r-kioskit täynä lehtiä, tv syytää jos jonkinlaista hääohjelmaa jne jne. Jo pelkällä hääsanalla voidaan rahastaa ihmisiä ja paljon. Toki tuo on hienoa monelle yrittäjälle, juhlapalveluille ym.

Samassa jutussa oli jotain myös siitä että nykyään tarvitsee suosituimmat kirkot varata viimeistää vuosi ennen häitä. Niin ei ollut vielä muutama vuosikymmen sitten...

Harmi kun en tota juttua enää löydä, se herätti ajattelemaan, ainakin minut. Olen aina haaveillut niistä prinsessa häistäni, mutta kun tajusin silloin itsekin että olen haaveillut häistä, en avioliitosta. Puolisohan rinnalla on jo ollut iät ja ajat. Tuon "markkinakoneen" uhriksi vaan harhautuu niin helposti ja raja sen tärkeimmän asian ympäriltä hämärtyy.

Mutta miksi ei voi sitten odottaa avioliittoa, kun tähänkin asti pystynyt olemaan aviopariton ja odottaa, että saa ne unelmien häät. Kyllä itse ainakin halusin naimisiin mennä kaikkien läheisten lähellä ja nauttia siitä päivästä olla se prinsessa. Ja ei, ei juhlat ollut avioliittoa tärkeämpi. Kuitenkin itse olin monta vuotta avopuoliso ja se, että tahdoin muuttua vaimoksi... sen tein ja halusin tehdä myös toisten nähden,juhlien ja nauttien siitä päivästä! Oli ehdoton ei maistraatille, juhlattomuudelle. Eikä tässä ole mitään pahaa! Avioliitto on toki jokaiselle se tärkein ja tyhmäkin sen tietää! Ei naimisiin mennä yleensä juhlien takia tai ainoatakaan paria en ole nähnyt, tästä syystä menevän.

Jos kerran haluaa naimisiin näyttävästi, siinä ei ole pahaa ja jos tosiaan jaksaa odottaa, niin sitä suosittelen! Mikä on ihanampaa mennä naimisiin, kun todistaa omaan suurta rakkautta, rakkaiden ihmisten lähellä ja samalla saada koko ystävä-sukulais joukko juhlimaan omaa rakkauttaan!
Ehkä tämä on jonkun mielestä pinnallista, niin sitten on... mutta ei tarvitse minusta tulla syyttelee "avioliitto ei ole riittävän tärkeä" ja hyväksyä jokaisen näkemyksen asiasta.Ja näistähän voi toki väitellä, mutta ainakaan minun ajatuksia ei yksi rukoilisirkka saa muuttamaan!!!

Haa! Anteeksi kun jankkaan, mutta "odottaa avioliittoa" tarkoittaa yhdynnästä ja seksuaalisesta kanssakäymisestä pidättäytymistä.
Naimisiinmeno=naimalupa.

Se, mitä on avioliitto, mitä on naimisiinmeno, on hämärtynyt.

Haa! Anteeksi kun jankkaan, mutta "odottaa avioliittoa" tarkoittaa yhdynnästä ja seksuaalisesta kanssakäymisestä pidättäytymistä.
Naimisiinmeno=naimalupa.

Avioliitto on korostetusti henkilökohtainen, määrämuotoinen sopimus. Naimisiin meno tarkoittaa avioliiton solmimista ts. sopimuksen tekemistä.

Eikös naimalupa saada siellä riparilla?

Me ei järkätty häitä ihan siitä syystä että en pidä häistä. Yksinkertaista. En ole ollut yksissäkään oikein mukavissa häissä, kaikki on ollut jotenkin väkisin väännettyä mun makuun. Kaava sama, pakolliset leikit ja niille naurut, puheet ja nyyhkytykset. Ehkä olen jollain tasolla tunnevammainen, mutta itse en halunnut olla se keskipiste. Jos pakko olisi ollut juhlistaa naimisiin menoa karkeloin ne olisivat olleet hyvin hyvin vapaamuotoiset. Nyt kun oikein mietin niin sellainen leirinuotiomeininkin olis ehkä ainoa tapa mulle viettää juhlaa.

Mutta meillä kaikilla on oikeus sellaisiin häihin kuin kukin haluaa, niinhän se on. Ja niin sen pitää ollakin. Mulle ne tietää töitä kun olen pitopalvelussa töissä ;)

Naimisiinmeno=naimalupa.

Kun se on hämärtynyt miksi takerrut jokaiseen pikkuseikkaan?
Kun tuo avioliitto ei ole enää sitä mitä se ehkä oli vuonna nakki ja muusi.

Alkuperäinen kirjoittaja vain ja ainoastaan:

Naimisiinmeno=naimalupa.

Avioliitto on korostetusti henkilökohtainen, määrämuotoinen sopimus. Naimisiin meno tarkoittaa avioliiton solmimista ts. sopimuksen tekemistä.

Eikös naimalupa saada siellä riparilla?

Anteeksi että tuppaannut teidän kinaan, mutta seksi kuuluu kirkonkirjojen mukaan vain avioliittoon. Rippikoulun kun on käynnyt on oikeutettu menemään naimisiin kirkossa, kun on täysi-ikäinen.

TässäKIN keskustelussa aletaan Rukoilijasirkan ja muutaman muun taholta lähestyä TAAS sitä näkökulmaa, että mitä kalliimmat häät = sitä merkityksettömämpi avioliitto.
Ettekö te vieläkään tajua sitä, että joillekin se 5000 euroa on valtavan suuri summa johon ainakin me ollaan jouduttu monta vuotta säästämään ja silti hääjuhla ei ole mikään prinsessajuhla, jolta odotetaan valtavia. Ensinnäkin hinnat on tainneet _hieman_ nousta niiltä ajoilta kun Sirkkis on avioitunut. Toisekseen, on pareja jotka maksaa kaiken itse. Mä veikkaan että aika monella kauan sitten avioituneella ei ole mitään hajau nykypäivän paikkojen vuokrasta, pitopalvelujen hinnoista jne. Juttelin esimerkiksi yhden tuttavan kanssa, joka meni 10 vuotta sitten naimisiin. Vuokrapuku maksoi 500 MARKKAA, nykyään VUOKRApuvusta saat maksaa liki main saman EUROISSA.

Yhteistyössä