Meillä kekseliäitä (JA HALPOJA) itse tehtyjä + kierrätettyjä joululahjoja, vaikka oma kehu haiseekin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja käsistään taitavat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja KääKKä de la KääKKä;27591130:
Kato kun en tajunnut. Ou dääm mä oon vienyt tyhjät viinipullot pullonpalautukseen. No nyt sitten vaan varastoimaan tyhjät pullot ja askartelemaan ensi vuonna koko suvulle "koriste-esineitä".

Jos teet lapsille niin voit leikata joulun lelumainoksista kuvia leluista ja liimata siihen pulloon samalla kun tyhjennät sitä omaan lasiin. Ota lapset mukaan askartelemaan!

• Tykkää
Reactions: Sanna80
Kakkukupuja
556811_386915481386820_1210618437_n.jpg

Te jotka ilkutte ootte varmaan niitä sikarikkaita jotka ostelette 110 lahjaa kakaroille. Joku on itse tehnyt jotain kivaa niin alatte heti haukkumaan. Sitäpaitsi AP on tehnyt lahjat omien kykyjensä mukaan katsos kun kaikki ei osaa kutoa(ihan mummomaista muutenkin) eikä kaikki osaa säilöä(sekin ihan outdated).Kaikki ei ole Marttaliiton jäseniä.

No en todella ostele 110 lahjaa edes yhteensä kaikille sukulaisille ja tuttaville, mutta mulle ei ole häpeä olla hommaamatta lahjaa ollenkaan. Esim. lasten opettajalle ja päiväkodin tädeille vien pussin pähkinäsekoitusta ja erikoiskahvia.

Jos ei osaa tehdä, voi ostaa tai olla antamatta. Käytetyssä tyynyliinasa tai tyhjässä viinipullossa EI OLE MITÄÄN KIVAA!!!

En lukenut kovin tarkkaan, mutta kai ap tekee sitten itse myös yhtä hienot lahjat miehelleen ja mies sitten hänelle ja yhdessä vielä nikkaroivat lapsille jotain mukavaa?

Minäkin olin nuorempana enemmän "tärkeintä on ajatus" -kannalla, mutta kun ikää ja elämänkokemusta on tullut enemmän, olen kaikista mieluiten ilman lahjoja. Tuntuu järjettömältä ja ahdistavalta, kun aikuiset ihmiset käyttävät kuukausia sen miettimiseen, mitä ostaisivat ihmisille jotka eivät oikeasti tarvitse yhtään mitään ja joiden maku on erilainen kuin itsellä. Olenkin lopettanut lahjojen ostamisen aikuisille sukulaisilleni. Niille joiden kotona vietän joulua, vien jotain syömistä ja ehkä kukka-asetelman. Lapsille ostan yleensä askartelutarvikkeita, koska uskon että ne tulevat joskus käyttöön ja ovat lähes kaiken ikäisten mieleen. Lapseni hoitajalle vein viimeksi suklaarasian (vaikka en tiedä pitääkö hän suklaasta) ja pienen orkidea-asetelman (en itse pidä tulilatvoista/joulutähdistä tai hyasinteista). Itse en kaipaa yhtään ainutta lahjaa. Jouluna nautin levosta, hyvästä ruuasta ja hyvästä seurasta.

Lasten tekeminä tuollaisilla lahjoilla on toki se arvo, että lapset ovat saaneet puuhastella ja voivat jopa olla ylpeitä aikaansaannoksistaan. Aikuisilta saadut askartelut ovat harvoin niin oikeaan osuineita tyylinsä ja käyttökelpoisuutena puolesta, että mieluummin ei kiitos. Lastenkin tekemien koriste-esineiden kanssa on helisemässä, että kuinka monta vuotta niitä täytyy pitää jossain ikkunanlaudalla, ennen kuin ne kehtaa heittää pois. Ihan oikeasti lasten tekemät jutut ovat suloisia ja hellyyttäviä, mutta silti ne eivät välttämättä miellytä hirveästi silmää:(

Kirjoitin tuossa lahjojen ostamisesta. Olen nuorempana myös tehnyt lahjoja, mutta nykyään ei riitä energiat siihen ja itse tehdyissäkin on sama miettiminen, jos haluaa oikeasti antaa toiselle jotakin mitä tämä oikeasti tarvitsee tai haluaa.

Vielä lasten tekemistä lahjoista; isovanhempia ja sukulaisia voivat ilahduttaa lapsen itse tekemät lahjat, koska juuri kyseinen heille rakas lapsi on tehnyt sen lahjan. Jos lahjan saaja ei ole sukua tai muuten aivan erityisen läheinen lapsen kanssa, hän ei välttämättä tule säästämään lahjaa joulua pidempään. Perhepäivähoitajan voisin ehkä kuvitella ilahtuvan pienestä lapsen tekemästä muistosta varsinkin jos hoitosuhde on päättymässä, mutta ison ryhmän opettajan tai lastenhoitajan en uskoisi niinkään haluavan askarteluja kotiinsa.

Jos olisin raskaana ja odottaisin esikoistani ja joku random oppilaani äiti töissä mulle rautalankahäkkyrän josta roikkuu värikkäitä langanpätkiä niin vois mennä aika äkkiä roskiin. Ihan itse haluaisin valkata vauvantavarat enkä tollasta älytöntä roskaa

[QUOTE="vieras";27591155]En lukenut kovin tarkkaan, mutta kai ap tekee sitten itse myös yhtä hienot lahjat miehelleen ja mies sitten hänelle ja yhdessä vielä nikkaroivat lapsille jotain mukavaa?[/QUOTE]

Tuntuu edelleenkin tosi pahalta lukea näitä teidän kommentteja. Sopii vain toivoa, että lahjojen saajat ovat sydämmeltään avarampia, eivätkä materialisteja, niinkuin täällä on suurin osa ihmisitä. Hienot sukka lumiukot oli joku askarellut ja vinkeä tuo muovipullo harja, mutta liikaa nypräämistä omaan makuuni.

Osaan neuloakkin, ei tässä ole siitä kysymys, mutta minä en neulo, koska neulomuksia tulee jouluna joka tuutista. Halauan antaa jotain erityistä ja kierrätettyä. Niin vastaan nyt useampaan kohtaan ja kohta lainaukseenkin.

EN OLE ALKOHOLISTI!!! Tyhjissä viinipulloissa panttina vain 10 senttiä niin jäävät usein nurkkiin pyörimään ja niitä on kertynyt vuoden mittaa. En juo etes joka viikko!!! Laittaisivat esim. 50 senttiä panteiksi, niin viittisi lähteä palauttamaa pitemmän matkan päähän Alkoon. Olen kirppareillaki sitä paitsi nähnyt tälläsiä kivi-pullo-lamppuja. Mieheltä kysyin nikkarointi apua lampun tekemiseen, mutta ei auttanut, niin päällystin vain pullot kivillä ja huomasin että ihan kätsä maljakko siinä.

Mie olen sanonutki, että mietin onko itse värkätyn näköinen vauvalle tehty himmeli, ja onhan se. MUTTA voin sanoa, että on lapsen tekemä, jos opettaja sitä ihmettelee tai muutenkin varmasti sanon. Minun mielestä ihan OK viedä opelle lapsen tekemää. Minä ainakaan laita rahojani siihen, että opelle ostan suklaata, kun kunta maksaa sille kuitenkin palkan ja antaa varmasti myös JOULUTERVEHDYKSEN!! Sekä ope saa muilta oppilailta suklaata.

Sen takia minä yritän säästää näissä lahja jutuissa, että haluan omille lapsille ostaa kerrankin kivoja lahjoja. Niitä, joita ovat toivoneet. Sen lisäksi haluan laittaa jouluaattona pöydän koreaksi ja ostaa kaikkia joulu ruokia kerrankin, että on laatikkoa joka sorttia jne. EN SÄÄSTÄ SIKSI ETTÄ OLISIN AH!!

Samalla halusin antaa teille vinkkejä lahjojen tekoon, mutta jos nämä minun lahja ideat ei teitiä miellytä, niin antaa olla sitten.

Mekin ollaan painettu tyynyliinaan kuvia, samoin kangaskasseihin, mutta sentään olen ostanut UUSIA! Pefleteiksi käy hyvin käytetytkin =)

Tuo viinipullon koristelu on kiva idea, mutta olis sekin saanut olla täysi! Tai sitten koristella löysä sukanvarsi kivillä tai napeilla johon sujauttaa täysinäisen pullon.

[QUOTE="vieras";27591461]tiesithän ap. että viinipullot voi nykyisin palauttaa ihan markettiinkin.[/QUOTE]

Ei voi meillä, ei ota lähimarketti vastaan. Lähimarketti pikkunen tosin, että en ole kokeillut isompaan markettiin palauttaa. Toinen asia sekin, että en lähde kilisevää pussia raahaamaan isompaan markettiin mielellään, koska käyn siellä kävelen.

Muuten kaikki vielä menettelee, mutta ihan oikeasti pullo, joka on olevinaan maljakko, kun siihen on liimattu kiviä? Ei ihan tosi. Älä pahastu, mutta se on oikeasti huono idea.

Miksi teet väkisin jollekkin opettajalle lahjaa? Ei niitä ole PAKKO lahjoa, kuten sanoit saavat kyllä palkkaa. Noilla materiaali hinnoilla oisit vaikka sen suklaan jo ostanu melko monelle.

Laita ap kuvia niistä askarteluista - saisi vähän paremman käsityksen millaisia ne on.

Jos Booty olisi sanonut tehneensä vanhoista sukista pehmoja, niin se ei kuulosta kovin kivalta. Mutta kun on kuva joka kertoo vähän enemmän, on tilanne ihan eri.

Muuta en sano, kun jos annan mielestäni kivan pikkulahjan mm. opelle,niin mulle on IHAN SAMA, jos hän ei tykkääkään, ja roskiin tai kierrätykseen menee.

Päiväkodin tätinä arvostan sitä, että on haluttu ilahduttaa, ja jos ei ihan makuuni olekkaan, ajatusta arvostan silti!