Meidän vauva oli ekaa kertaa yökylässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmitus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin...En lähtis mummoa syyttelemään.Varmasti kuitenkin rakastaa lapsenlastaan ja on yrittänyt parhaansa.Mun äidilläkin on välillä vähän ihme juttuja mutta oon ohjeistanut miten mun lapsen kanssa toimitaan ja kunnioittaa sitä.Varmasti meidänkin lapset sitten joskus aattelee että mitä toi mummo sekoilee..:)
Enpä usko että vauvalle mitään traumoja tosta jäi mutta ehkäpä TE ette oo vielä valmiita yökyläilyyn.Mutta ei tosta mitään syyllisyydentuntoja pidä ottaa.

[QUOTE="hmm";22612465]Yökylään kannattaa jättää mieluummin alle 6kk ku 6-14kk!
Jostain syystä äideillä on harhakuvitselma että yli 6kk on ok laittaa yökylään, mutta ei alle :D
Me vietiin 3 ja 4kuisena eikä vauva edes hoksannut kun nukkui koko ajan, en raaskisi nyt jättää kun osaa vierastaa ja ymmärtää itkeä äidin perään.
Jos ei tuntuisi olevan moksiskaan niin ehkä sitten...ja vauvasi taisi olla "moksiskaan" :(
Ja olisin vihanen mummolle.[/QUOTE]

Ja tämäkin asia on niin vauvakohtaista! Mä NIIIIIN inhoan yleistämistä näissä lapsenhoitoasioissa. Enkä tarkoita ainoastaan tätä viestiä, niin monessa viestissä tässäkin ketjussa on ladeltu totuuksia, "kun minunkin nuppunen nukkui näin niin kyllä muutkin vauvat toimivat näin"

En jaksanut koko ketjua plarta läpi. Mutta muistakaa nyt, suurin osa meistä jotka tänne kirjoittaa on nukutettu samantapaisella taktiikalla kuin tuo mummo teki. Ennen se oli suositus...ja ei kai me kaikki vajakkeja olla ja henkisesti traumatisoituneita.

Totta suositukset on muuttunut ja varmasti syystä. Mutta edelleen, vauva ei yöstä varmasti rikki mene,vaikka häntä "vanhentuneiden" suositusten mukaan nukutetaankin. Mä en koe kyllä varsinaiseksi huudattamiseksi edes tota että mummu on ollut vieressä vaunuja hyssyttelemässä. Teen minäkin niin, esim vaikka jos vauva kauppa reissulla herää vaunuissa eikä nukahda. En suinkaan pysähdy seisoskelemaan liikenteen sekaan 15-30 minuutiksi lapsi sylissäni kunnes nukahtaa, vaan puhelen vaunuhin ja työnnä kärryt kotiin...Sama se lapselle kai, tapahtuuko tuollainen yöllä vai päivällä?

Suositukset on nimensä mukaan suosituksia. EI lakeja...juuri siksi että lapsiakin on erilaisia. Jos suositus ei lapseen toimikaan, voi toki aina kokeilla niitäkin kikkoja joilla meidät itse on saatu aikanaan nukkumaan.

Niin...En lähtis mummoa syyttelemään.Varmasti kuitenkin rakastaa lapsenlastaan ja on yrittänyt parhaansa.Mun äidilläkin on välillä vähän ihme juttuja mutta oon ohjeistanut miten mun lapsen kanssa toimitaan ja kunnioittaa sitä.Varmasti meidänkin lapset sitten joskus aattelee että mitä toi mummo sekoilee..:)
Enpä usko että vauvalle mitään traumoja tosta jäi mutta ehkäpä TE ette oo vielä valmiita yökyläilyyn.Mutta ei tosta mitään syyllisyydentuntoja pidä ottaa.

Tämäpä se. Tämän ajan suositukset tulee muuttumaan, se on ihan vissi. Kun meidän lapsilla on lapsia, he nukuttavat lapsensa taas joillain uusilla suosituksilla. Ja me ollaan niitä mummoja jotka ei käsitä ko. suosituksia vaan pysyy mieluummin näissä suosituksissa joita tässä 2000-luvun alkupuoliskolla on. Niinhän se menee. Kuitenkin loppu viimein kun ajatellaan, minäkin ole nukutettu vauvana "jonkun opin" mukaan ja ihan tervejärkinen mielestäni olen...samat tavat ei vaan päde enää.

Ei niitä suosituksia pidä niin kirjaimellisesti tavata, oikeasti jollekin lapselle vanhemmat opit saattavatkin toimia paremmin. Onhan niitä aikuisiakin joiden uni häiriintyy helposti...miksei siis lapsiakin jotka havahtuu kunnolla aina jos äiti laskee sylistää/äiti tulee sängyn vierelle ensimmäisestä inahduksesta katsomaan. Keskiarvojen mukaanhan suositukset laaditaan, mutta jotta saadaan keskiarvo on siinä yleensä mukana myös äärilaitoja. Ei lasta kirjoilla kasvateta vaan maalaisällillä ja sillä että opettelee tuntemaan oman lapsensa.

Jos jokainen meistä menisi niin helposti rikki, kuin tällä palstalla tuntuu että jokainen vauva menee (siis jo yhdestä yöstä) niin ei suomessa sen enempää kuin muualla maailmassakaan olisi yhtään tervettä yksilöä. Jokaiselle vauvalle, lapselle ja aikuiselle tulee eteen vaikeita "tilanteita". Merkitys on kuitenkis sillä miten paljon tuo "stressava" tilanne toistuu. Yksi yö ei ole paljon.

Mun mielestä ei tarvitse antaa empatiaa, jos joku ihan omaa tyhmyyttään aikaansaa vaikean tilanteen ja sitten vielä ihan oma-aloitteisesti tyhmyyttään ylläpitää sitä vaikeaa tilannetta.

kuule kerronpa omista lapsistani,he olivat myös tuollaisia tissitakiaisia. joo nu nuoremman vieroitin yötissistä 10kk iässä, tavoitteena kokonaiset yöunet. tämä lapsi nukkui ekan yönsä kunnolla ja heräämättä 1v 7kuukauden iässä!

eli YHDEKSÄN KUUKAUTTA kesti ennenkuin alkoi nukkumaan kunnolla! revi siitä, helpommalla ois päässyt ku ois antanut tissiä siihen 1v 7kk ikään asti.että kaikki ne vauvat varmasti vierottuu,nukkuu kunnolla kun jokin heidän elimistössään kehittyy tarpeeksi ja he ovat valmiita siiihen.

esikoisella meni imetyksen lopetuspäivästä 4kuukautta siihen että nukkui kunnolla,tosin herätys aikaistui klo 5.30. :D

niin ja itte asiaan mummo teki väärin,ja itse valistaisin tätä asioista, varmasti oisin vihanenkin. mummon laiskuus meni selväsi pienen hyvinvoinnin edelle, ah niin tuttua anoppi samanlainen. oma äitini onneksi luotettava. ja kyllä minusta äiti teki oikein kun yritti saada itselleen lepoa!

kysykää ls ihmisten kanta asiaan,se on se että äitin pitää huolehtia omasta jaksamisestaan.

Mulla on ollu 2 huonostinukkuvaa vauvaa, ja ei se ny ihan noin toimi että tissitakiainen vaan viedään jonnekin muualle ja toivotaan että kyllä se siellä sitte nukkuu. Hoitajallekin aika hankala paikka tuo, saati sitten vauvalle.

Miehen on nyt vaan osallistuttava - kai silläkin joskus lomaa on - ja pidettävä unikoulun pari ekaa yötä. Ja ennenkuin se hullu floodaaja iskee, niin tarkoitan TASSUTTELU-UNIKOULUA jossa lasta EI huudateta ;) Ohjeet löytyy esim. neuvolasta tai googlettamalla.

Enkä ketään syytä. Olen asiasta harmistunut mutta ketään en ole syyttänyt, enkä asian harmittamisesta ole mummolle edes mitään sanonut. Halusin vain kuulla muiden äitien mielipiteen siitä että pitäisikö asiasta mainita vai olla mainitsematta. Koska itsekin tiedän ettei mummo sitä kiusallaan tehnyt ja koen ehkä itse harmituksen suurempana kuin ulkopuoliset.

Ja joo, äitiäkin voi tuosta valinnasta toki syyttää! Mutta joskus äitikin ehkä kaipaa lepoa? Kun isompiakin lapsia on joten päiväunet on poissuljetut.

En menisi mummolle asiasta mainitsemaan. Hän teki parhaansa ja sinä teit sen valinnan, että veit hoitoon noin äidistään riippuvaisen vauvan. MITÄ IHMETTÄ OIKEIN AJATTELIT!!

Eli ole vain kiitollinen mummolle, että otti vauvan hoitoon ja teki parhaansa.

Ja on täällä muitakin vanhempia, jotka eivät saa koskaan levätä! Kyllä tämä aika joskus loppuu!

[QUOTE="matami";22612698]niin ja itte asiaan mummo teki väärin,ja itse valistaisin tätä asioista, varmasti oisin vihanenkin. mummon laiskuus meni selväsi pienen hyvinvoinnin edelle, ah niin tuttua anoppi samanlainen. oma äitini onneksi luotettava. ja kyllä minusta äiti teki oikein kun yritti saada itselleen lepoa!

kysykää ls ihmisten kanta asiaan,se on se että äitin pitää huolehtia omasta jaksamisestaan.[/QUOTE]

Ai se että seisoo lapsen vaunujen vieressä ja hyssyttelee on oman edun ajamista ja laiskuutta? Epäilen vahvasti että sinuakin on aikanaan niin nukutettu, oletko traumatisoitunut? 70- ja 80-luvuillahan tuo oli ihan yleistä, ja jopa nykypäivänä näkee äitejä, jotka jopa ihan julkisesti hyssyttelevät vauvaa uneen vaunuihin. Tuolla puistoissakin näkee päivittäin äitejä ja "huutavia vaunuja"....

Koko ketjua en jaksanut lukea, mutta kyllä kai äidin väsymyksen voi muuetnkin hoitaa, kuin laittamalla pienen vauvan yöhoitoon. Vaikka joku hoitamaan kotiin vauvaa ja sisaruksia muutamaksi tunniksi päivällä ja äiti päiväunille. Tai sitten isä hoitamaan yö ja äiti korvatulppien kanssa toiseen huoneeseen (isä voi tarvittaessa tuoda rinnalle, jos on hätä). Itselläni ei ainakaan ole käynyt mielessäkään laittaa yökylään tissiä öisin syövää lasta. Edes isälle en ole jättänyt. Ja muutenkin, ensisijaisesti sisarukset hoitoon, pieni vauva tarvitsee vielä äitiä.

Mummolle en asiasta alkaisi ihmeemmin saaranaamaan. Seuraavan kerran kun veisin lapsia hoitoon, sopisin kyllä tarkasti miten toimitaan missäkin tilanteessa.

HYVÄT ÄIDIT, katsokaa nyt tuon mummon kannalta tilannetta. Tässä ei vissiin mainittu oliko ap:n äiti vaiko anoppi kyseessä, mutta kuitenkin...Hän on varmasti yhtälailla huolissaan lapsensa, jos ap:n nyt oletetaan olevan tämän mainitun mummon lapsi, jaksamisesta ja valmis tekemään kaikkensa auttaakseen.

Hän saa yökylään jatkuvasti huutavan nyytin. Se mummon syli ei ehkä riitäkään vauvalle joka kaipaa äidin tissiä...mummo siis ottaa käyttöön neuvot joilla hän on omat lapsensa nukuttanut, eli vaunuissa heijaamisen. Kunhan vain jotenkin saisi vauvan oloa helpotettua. Ei ota autaakseen sekään...

No sitten tulee vauva äiti ja käy vielä päälle kritisoimaan mummon tapaa nukuttaa, tapaa jolla hänetkin on aikanaan nukutettu. Onhan se suhteellisen nenäkästä. Muistakaa nyt oikeasti, että nuo mummot on hengissä meidätkin saannut pidettyä ja kohtuullistakaa aikakäsitettä. Yksi yö, ei joka yö, ei joka toinen ei edes kerran viikossa...vaan yksi yö.

Pitää kai aloittaa lusta ja kerrata tätä vaikka oikeastihan tämä aloitus ei liittynyt alunperin mitenkään siihen mistä syystä vauva oli hoidossa :D Oli syy sitten äidin väsymys, äidin sairastuminen, äidin rilluttelu... niin tilanne oli se ja siitä olen vähän harmissani. Ehkä juuri sen vuoksi että itse en kannata sitä huudattamista. Pienet vastaanhankaamiset ja mielenosoitukset nukkumaan käymistä vastaan eivät minua hetkauta mutta en ole koskaan vauvojani itkettänyt uneen niin että oksennus lentää!
En tästä ketään syytä enkä kenellekään ole vihainen mutta kysyin että olisitteko itse harmistuneet? Olisitteko kertoneen harmistumisestanne mummolle?

Ja niin, lapsi oli hoidossa koska itse olen hurjan väsynyt kun ensin valvoin yli 2½ vuotta ( en suoranaisesti valvonut mutta heräilin tuon 2½ vuoden aikana 2-18 kertaa yössä varmaankin lähes joka yö ) ja nyt vauva on niin herkkäuninen etten kylkeä pysty kääntämään. Siksi välillä tuntuu että väsyttää niin että ajatus ei luista.
Enkä ole missään vaiheessa kai sanonut että ketään muuta äitiä tai isää ei väsytä? :D Eihän tämä nyt kai keltään muulta ole pois? Meidän isommat lapset ovat olleet jo aiemmin hoidossa, pienempinä siis, ja hyvin pärjänneet. Nyt tämän kolmannen aikana ei vaan itsekään ole jaksanut lähteä tapaamaan kavereita tms. jotta vauva olisi tarvinut yöhoitoa sen vuoksi.
Nyt päätimme pitkän harkinnan jälkeen testata että jos vaikka saisin sen kokonaisen yön nukutuksi. Mummo lupautui hoitamaan lapsen ja sovimme että jos ei nukahda niin haen vauvan kotiin. Niin kuin siis teinkin :)

Eli kukaan tästä ei varmasti saanut traumaa!

Ja kyllä, lapsilla on rakastava isä joka hoitaa lapsia sekä kotia. Tekee työtä. Mies hoitaa pyykkiä jos sattuu kohdalle pyykkihuoltoa, mies laittaa perheelle mielellään ruokaa kotona ollessaan, mies hoitaa isompien lasten kylvetyksen ja hammaspesut+unisadut. Mies ottaa toisinaan isommat lapset kauppaan mukaan kun lähtee ostoksille. Mies ottaa lapset mukaan hakemaan halkoja liiteristä, sytyttämään kynttilöitä lyhtyihin, tekemään lumitöitä ja laskee heidän kanssaan mäkeä ja rakentelee lumilinnoja. :) Miehessäni ei siis oikeasti ole mitään vikaa.
Hän ei vain jaksa vähillä yöunilla ja tämän vuoksi minä olen yövalvomiset hoitanut. Vauvan kanssa mies ei vielä ole kovasti kerennyt aikaa kuluttamaan kun aika kuluu joutuisasti isompienkin lasten kanssa mutta kunhan pikkuinen tuosta kasvaa niin pääsee mukaan touhuihin varmasti.

Vauva ei vierasta ketään mutta jos saa valita niin olisi kainalossa kiehnyttämässä 24/7 ;)

Ei, en koe syyllisyyttä siitä että vein vauvan hoitoon jotta olisin saanut levättyä.
Ei, en koe syyllisyyttä siitä että mummon tekemä 'huudatusunikoulu' harmitti minua.
Ei, en koe syyllisyyttä siitä että vauva nukkuu edelleen vieressäni vaikka se minua väsyttääkin.
Ei, en syytä mummoa mistään.
Ei, en syytä miestäni mistään.

Kysyin aloituksessani siis vain sitä että olisitko itse harmistunut mummon tavasta toimia ja olisitko tästä kertonut myös mummolle itselle! Tämä kaikki muu väittely, mielipiteiden jako ja inttäminen olisi kyllä ollut jo ihan toisen avauksen juttu :)

Itsellesi saat olla vihainen, miksi jätit lapsesi mummulle.
En tosiaan ymmärrä tuollaista äitiä, mummua turha syyttää.
Tekisi mieli tehä äidistä lastensuojelujuttu, on sitä pienemmistäkin asioista tehty.

Peesaan edellisiä, minusta 7 kuukautinen ei ole valmis yökylään. Tosin ymmärrän senkin, että jos on kovin väsynyt niin koko perheen etu saattaa olla että äiti saa yhden ehjän yön joskus. Pitää siis katsoa kokonaisuutta.

Olisin todella suutahtanut äidillesi jos olisin sinä. Olitko keskustellut äidin kanssa näistä etukäteen? Siis kunnolla, niin että meidän vauva nukutetaan syliin, eikä pidetä mitään omia unikouluja? Jos vielä viet lapsen yökylään/muuten hoitoon niin käy kunnon keskustelut äläkä vaan oleta että (edes fiksuna pitämäsi) ihminen osaa tehdä niin kuin haluat.

Alkuperäinen kirjoittaja ärggg;22612846:
Itsellesi saat olla vihainen, miksi jätit lapsesi mummulle.
En tosiaan ymmärrä tuollaista äitiä, mummua turha syyttää.
Tekisi mieli tehä äidistä lastensuojelujuttu, on sitä pienemmistäkin asioista tehty.

Tehdä lastensuojeluilmoitus ja syynä..?? :D

Mua ei tää ikä tässä häiritse ollenkaan, meillä on lapset ollu kuukauden iässä jo mummolassa yötä ja ihan terveitä ovat! Meillä on läheiset välit perheen kanssa, nähdään mummoja sekä sisaruksia ihan päivittäin :D

Mutta, jos tiedän että jotain hankaluuksia tulee (esim. tässä tämä yötissittely) olisin suosiolla jättäny hoidon tuonnemmaksi tai pyytänyt mummolareissua perheen vanhimmille lapsille. Ja ihan hyvin sun mies voi viikonloppuisin hoitaa vauvaakin, ei se yksi yö vähemmillä unilla saa rytmiä sekaisin ja onhan ne miehes lapsia myös! Ei ole vastuu yksin sinun kaikesta lapsiin liittyvistä asioista, joihin kuuluu mm. yövalvominen.

[QUOTE="Äiti";22612310]No en olisi antanut vauvaa yökylään! Miksi Sinun piti vauvasi hoitoon viedä? 7 kk paikka EI todellakaan ole yöllä mummolassa, vaan äidin kanssa kotona! Lapsi tarvitsee rintamaitoa ja äidin läheisyyttä. Isoäiti on myös toiminut aivan väärin, kun hän on lasta huudattamalla nukuttanut. Anteeksi vaan, mutta tuollainen isoäiti ei ole luotettava lastenhoitaja. Oksentelu johtui vauvan suuresta hädästä ja huudosta.

Isoäidit eivät hoida lapsenlapsia niin kuin sanotaan, vaan he toimivat niin kuin lystäävät. Kun lapsesi on leikki-ikäinen, tulee kuvaan välipalojen, herkkujen ja makean salaa syöttämiset, karkeilla ja leluilla lahjomiset = "Mummolassa saat sitä, tätä ja tuota, mitä äitisi ja isäsi kotona kieltävät!" Isovanhemmat pilaavat lapsen ja kotikasvatuksen.[/QUOTE]

Onneksi löytyy niitäkin isovanhempia jotka kunnioittavat lapsen vanhempia sen verra, etteivät kävele heidän ylitseen vaan noudattavat sääntöjä.

Peesaan edellisiä, minusta 7 kuukautinen ei ole valmis yökylään. Tosin ymmärrän senkin, että jos on kovin väsynyt niin koko perheen etu saattaa olla että äiti saa yhden ehjän yön joskus. Pitää siis katsoa kokonaisuutta.

Olisin todella suutahtanut äidillesi jos olisin sinä. Olitko keskustellut äidin kanssa näistä etukäteen? Siis kunnolla, niin että meidän vauva nukutetaan syliin, eikä pidetä mitään omia unikouluja? Jos vielä viet lapsen yökylään/muuten hoitoon niin käy kunnon keskustelut äläkä vaan oleta että (edes fiksuna pitämäsi) ihminen osaa tehdä niin kuin haluat.

Me jätettiin vauva 5kk yökylään ja vietimme meiehni yllätyssynttäreitä, vauva oli sen 2h hereillä koko siitä ajasta kun oli mummulla joten eipä tainnu kovasti traumatisoitua, vähän voi järjelläkin miettiä että tottakai tuota asiaa pitää miettiä vauvakohtaisesti. Meillä vauva vaan iloisesti jokelteleli, mutta esim nyt (10kk) en missään nimessä jättäisi kun vierastaa ja itkisi jos veisin hoitoon. :)

Ainahan sitä voi ottaa kaiken mustavalkoisesti kun jostain jotain lukenu, mutta pitää sitä omaakin arviointikykyä käyttää ;)

A-p... Minusta tarvitset vain lepoa. Olet hyvä äiti, vaikka kuka sanoisi mitä, paras lapsellesi. Vauvat ja lapset ovat erilaisia ja sillä siisti... Koitan muistella miten nuorimmainen oikein käyttäytyi mutta en muista muuta kuin että olin aina vaan väsynyt.. Tissivauva, enkä muista milloin olin yön poissa ensimmäisen kerran... Olin yksin kahden pienen lapsen kanssa lähes aina, päivisin nukkuminen oli hankalaa, sain kunnasta neuvolan suosittelemana kotihoitoapua. Kävin ruokakaupassa tuona aikana. Vaikeaa aikaa kun ei oikeasti muista toisen lapsen vauva-ajasta juuri mitään enää (nyt 4-vuotias äitinpoika).. esikoinen oli täysi vastakohta... pitkiä päiväunia ja vähintään kellonymäri nukkui 3kk ikäisestä... VOIMIA!! ...ai niin, en saanut nukuttua vaikka vauva oli toisessa huoneessa isänsä kanssa... ja isä ei edes herännyt vauvan ääniin ennen minua...

[QUOTE="niinpä";22612807]HYVÄT ÄIDIT, katsokaa nyt tuon mummon kannalta tilannetta. Tässä ei vissiin mainittu oliko ap:n äiti vaiko anoppi kyseessä, mutta kuitenkin...Hän on varmasti yhtälailla huolissaan lapsensa, jos ap:n nyt oletetaan olevan tämän mainitun mummon lapsi, jaksamisesta ja valmis tekemään kaikkensa auttaakseen.

Hän saa yökylään jatkuvasti huutavan nyytin. Se mummon syli ei ehkä riitäkään vauvalle joka kaipaa äidin tissiä...mummo siis ottaa käyttöön neuvot joilla hän on omat lapsensa nukuttanut, eli vaunuissa heijaamisen. Kunhan vain jotenkin saisi vauvan oloa helpotettua. Ei ota autaakseen sekään...

No sitten tulee vauva äiti ja käy vielä päälle kritisoimaan mummon tapaa nukuttaa, tapaa jolla hänetkin on aikanaan nukutettu. Onhan se suhteellisen nenäkästä. Muistakaa nyt oikeasti, että nuo mummot on hengissä meidätkin saannut pidettyä ja kohtuullistakaa aikakäsitettä. Yksi yö, ei joka yö, ei joka toinen ei edes kerran viikossa...vaan yksi yö.[/QUOTE]

Hyvänen aika. EI, EN OLE MUMMOLLE VALITTANUT ASIASTA! Mummo kertoi miten oli toiminut ja kuuntelin enkä sanonut mitään. Toin oksennuspyykit kotiin pesuun ja kävin vauvan kanssa nukkumaan ihan niin kuin muinakin iltoina viekukkain.
Ja ei, en kyllä pysty nukkumaan jos vauva itkee tässä kotona. Enkä olisi pystynyt nukkumaan silloinkaan jos vauva itkee mummolassa. Siksi sovimme että jos vauva ei nukahda vaan itkee niin haen kotiin.
Kokeilemattahan sitä ei voi tietää että nukahtaako se vauva mummolassa vai ei? Ja koska ongelmaa ei ole siinä että vauva haettiin kotiin jos ei nukkunut niin en ymmärrä missä meni mönkään? Siinä että kokeiltiin josko vauva vaikka nukkuisikin ilman maidontuoksuista äitiä hyvin?
Mummo teki varmasti sen minkä koki oikeaksi eikä kiusallaan lasta huudattanut MUTTA harmitusta aiheutti nimeomana se että kerroin vauvan nukahtavan syliin mutta mummo koki oikeudekseen kokeilla tätä huudattamista.
Enkä silti mummoa mistään syytä enkä hänelle mistään vihoittele!

Mies kaipaa viikonloppuisin myös kunnon yöunet. Olen joskus pyytänyt mutta tiedän myös sen että mies on äreä väsyneenä enkä oikein sitäkään taitaisi jaksaa :D
Ja joo, olen varmasti itse tämän aiheuttanut ja sitä mummokin sanoi että 'itse olet opettanut sen nukkumaan vain vieressäsi'.
Ja itsehän tästä tilanteesta kärsinkin :D Pitäähän rikoksesta rangaistus saada ja kärsiä ;) Mutta ei se kai estä minua kaipaamasta lepoa? Tai neuvoja ja tukea asian kanssa jonka kanssa en varmaan kuitenkaan äitinä ole yksin?

Lapset ovat erilaisia. Niin vaan minäkin ajattelin, että vauva nukkuu pääosin omassa sängyssään vanhempien huoneessa, mutta sitten tuli tämä vauva joka itkee kuin henkensä hädässä jos illalla pimeässä hänet yrittää nukuttaa omaan sänkyynsä. Vauvavaihe on kuitenkin loppujen lopuksi lyhyt, niin itse olen tehnyt sen valinnan että lapsen hyvinvointi on nyt pääasia ja omat mukavuudet tulee kakkosena.

Kuitenkin, olen itse saanut nukuttua melko hyvin ja siksi jaksanut. Mun vauva ei kylläkään pidä tissiä suussa koko yötä... Puhu miehesi kanssa vakavasti, yksikin yö parissa viikossa varmaan auttaisi sua todella paljon jos hän venyisi sen verran. Ja puhu sen mummon kanssa, kysy miksi hän nyt alkoi pitää huudatusunikoulua tämän lapsen kanssa kun ei ole sitä ennenkään tehnyt. Jos saatte asian hyvässä yhteisymmärryksessä sovittua, niin ehkä voit harkita uutta yöapua. Voisihan mummo tulla teille/sinä mennä lapsen kanssa yhdessä heille yökylään, niin että mummo hoitaisi kuitenkin yön?

Minusta taas isovanhemmilla on vähän oikeus lellitellä lapsia :D En suutu jos isovanhemmat antavat tikkarit kyläilyllä vaikka ei ole karkkipäivä tms. Tai antavat helpommin periksi kuin meillä kotona.
Se on isovanhempien oikeus :) Mutta en sitten taas ole sitä mieltä että esim. isovanhemmat saavat tukistaa jos lapsi tekee tuhmuuksia. Tai että isovanhemmat määräävät kotiarestia tai juurikin tämä 'huudattaminen'.

Miehessäni ei siis oikeasti ole mitään vikaa.
Hän ei vain jaksa vähillä yöunilla ja tämän vuoksi minä olen yövalvomiset hoitanut. Vauvan kanssa mies ei vielä ole kovasti kerennyt aikaa kuluttamaan kun aika kuluu joutuisasti isompienkin lasten kanssa mutta kunhan pikkuinen tuosta kasvaa niin pääsee mukaan touhuihin varmasti.

Mitä ihmettä sitten valitat täällä???? En tajua! Jos kerran yövalvomiset eivät sinua rasita eivätkä sinua haittaa, niin mitä ihmettä oikein täällä itket ja raahaat lastasi edestakaisin mummolaan nukkumaan.

AP oliko kyseessä oma äitisi? Jos niin miten kummassa hän on sinut saannut pidettyä hengissä ja kasvatettua sinusta tervejärkisen? Tässä maailmassa ei ole yhtä ainoaa tapaa tehdä asioita oikein. Minä olen siihen joutunut nöyrtymään kun vakavasti sairaan (siis oli jo vastasyntyneenä sairas) lapsen äiti olen. Ei ne sairaalassa osaa lastani hoitaa niin kuin minä haluaisin, ei lapsen jokaisen kutsuu todellakaan vastatta...enkä minä voi siellä jokaista yötäni viettää koska on isommatkin sisarrukset olemassa ja asumme kaukana sairaalasta jossa lapsi on usein. Silti luulen että meidän sisupussista kasvaa vielä reipas nuori nainen, ihan terve sellainen. Joskus on vaan luotettava toisiin vaikka heidän tapansa toimia eivät nyt ihan omien tapojen kanssa täsmää.

Johtuiko tuo oksennus varmasti huudosta? Ettei vauvan masua olisi muuten vain vääntänyt ja siksi ollut erityisen itkuinen? Meillä esikko kärsi useasti tälläisestä "yhden kerran oksennustaudista", eli että oli tosi kiukkuinen ja kun oksu vihdoin tuli, tilanne helpotti tuntuvasti.

Yhteistyössä