Meidän vauva oli ekaa kertaa yökylässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmitus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tämä tuli itsellekin mieleen.
Onko lapsilla isää, eikö hän auta sinua yövalvomisten tai isompien lasten hoidon kanssa? Jos koittaisit totuttaa vauvaa pullolle yöllä.

On lapsilla toki isäkin. Ja isä laittaa isommat lapset iltaisin nukkumaan ja viikonloppuisin kyllä auttaa heidän hoidossaan. Mutta öitä ei suostu valvomaan enkä oikein voi vaatiakaan koska käy työssä kauempana ja arkipäivistä kuluu työhön+matkoihin 10 tuntia.
Pulloa kun vauva ei suostu juomaan ollenkaan eikä tuttia syömään. Olen ollut varma että jos saisin opetettua tutille niin vauva nukkuisi paremmin kun ei pitäisi rintaa tuttina mutta kun ei huoli, ei sitten millään. Pureskelee vain ja juttelee tutille niin ku ois hyväkin kaveri :D

Toivoin että saisin voimaa ja energiaa lasten kanssa touhuamiseen kun saisin sen yhden yön nukuttua edes himpun verran paremmin mutta kun vauva ei suostunut nukahtamaan niin hain hänet kotiin ja nukuttiin yö niinkuin aina ennenkin - viekukkain, äidin niskat ja selkä jumissa, tissi vauvan suussa :D

Täytyy vain jaksaa näillä unilla vielä... Kyllähän sitä sitten joskus saan varmaan levättyä.

Miten ihmeessä et ole opettanut lastasi nukahtamaan muuten kun tississä roikkumalla. Mieti jos sinulle tulee joku pakollinen meno, niin kiva miehellesi alkaa kaiken muun häslingin keskellä sitten opettamaan koko yötä huutavaa vauvaa.

[QUOTE="merenneitonen";22611764]...niin miksi ihmeessä laitoit muuten yöhoitoon vauvan, joka vielä yötissittelee...?[/QUOTE]

On minunkin poika ollut yöhoidossa ja yötissittelee. Minulla nukahtaa rinnalle, hoitajat saa kyllä nukkumaan ilmankin.

On lapsilla toki isäkin. Ja isä laittaa isommat lapset iltaisin nukkumaan ja viikonloppuisin kyllä auttaa heidän hoidossaan. Mutta öitä ei suostu valvomaan enkä oikein voi vaatiakaan koska käy työssä kauempana ja arkipäivistä kuluu työhön+matkoihin 10 tuntia.
Pulloa kun vauva ei suostu juomaan ollenkaan eikä tuttia syömään. Olen ollut varma että jos saisin opetettua tutille niin vauva nukkuisi paremmin kun ei pitäisi rintaa tuttina mutta kun ei huoli, ei sitten millään. Pureskelee vain ja juttelee tutille niin ku ois hyväkin kaveri :D

Toivoin että saisin voimaa ja energiaa lasten kanssa touhuamiseen kun saisin sen yhden yön nukuttua edes himpun verran paremmin mutta kun vauva ei suostunut nukahtamaan niin hain hänet kotiin ja nukuttiin yö niinkuin aina ennenkin - viekukkain, äidin niskat ja selkä jumissa, tissi vauvan suussa :D

Täytyy vain jaksaa näillä unilla vielä... Kyllähän sitä sitten joskus saan varmaan levättyä.

Voimia sinulle, kuulostaa todella rankalta!
Ei oikein voi muuta todeta kuin että isä tai mummi ottaa ne isommat lapset hoitoon päivällä ja nukut päiväunia samaan aikaan kuin vauva. Toivottavasti tämä onnistuu ja saat levättyä.
Pieni lohdutus: tuo vaihe ei kestä ikuisesti, vaikka tällä hetkellä varmasti tuntuu siltä.

Ihan voit kuule vain itseäsi syyttää tilanteestasi. Jos haluat marttyyrinä kärsiä vielä seuraavatkin puoli vuotta, niin siitä vain, mutta turha tulla asiaa sitten muille ruikuttamaan.
JÄrkevä ihminen olisi jo aika päivää sitten opettanut lapsen nukahtamaan ilman sitä tissiä, eikä tehnyt lapsestaan liian riippuvaista äidistä, niin että kukaan muu ei pysty lasta hoitamaan.

Vai ei mies suostu valvomaan. Just just.

Teille voisi tuoda avun tassuttelu-unikoulu. Suosittelen. Ja miehelles potku persauksiin et ottais vastuuta perheen hyvinvoinnista "uhrautumalla" vaikkapa yhden yön ajan kuussa.

[QUOTE="hmmmmm";22611897]Ihan voit kuule vain itseäsi syyttää tilanteestasi. Jos haluat marttyyrinä kärsiä vielä seuraavatkin puoli vuotta, niin siitä vain, mutta turha tulla asiaa sitten muille ruikuttamaan.
JÄrkevä ihminen olisi jo aika päivää sitten opettanut lapsen nukahtamaan ilman sitä tissiä, eikä tehnyt lapsestaan liian riippuvaista äidistä, niin että kukaan muu ei pysty lasta hoitamaan.[/QUOTE]

Tämä kirjoitus se varmasti auttaa äitiä tässä tilanteessa...
Pikkaisen empatiaa.

Siksi että olisin itse saanut nukuttua kunnolla edes yhden yön. Alan olla ihan hirmuisen väsynyt. Hain sitten kuitenkin vauvan kotiin puolenyön aikoihin kun ei ollut silloinkaan vielä nukahtanut. Olen itsekin toivonut että saisin vauvan jättämään yötissittelyn ja voisin viimein itsekin nukkua ½ tunnin jaksoja pidempään mutta en tosiaankaan ole ajatellut huudattamalla sitä tehdä. Vauva nukahtaa kyllä syliin jos ei rintaa ole tarjolla ja olin aivan varma että mummo nukuttaa vauvan syliinsä ja siirtää siitä sänkyyn. En osannut edes kuvitella että tuolla tavalla huudattamalla yrittää. En tosiaan olisi antanut vauvaa sinne yöksi jos olisin tiennyt kun vartavasten kerroin että vauva nukahtaa kyllä syliin jos 15min-30min jaksaa kantaa tai keinutella.

Miten sun mies nyt ei voi edes viikonloppuisin nukuttaa tuota vauvaa? Ihme touhua.

Öö, tää on varmaan kyllä käsitelty useempaan otteeseen palstan historian aikana, mutta minkäs ikäisenä vauvan sitten teidän mielestä saa antaa hoitoon? Vai onko tässä nyt kyseessä vaan se, että vauva syö tissiä vielä öisinkin? Kyllä meidän poika oli yökylässä (elämänsä ainoan kerran tähän mennessä) 4,5kk ikäisenä, tosin hän nukkui silloin jo suurimman osan öistä putkeen.

[QUOTE="hmmmmm";22611897]Ihan voit kuule vain itseäsi syyttää tilanteestasi. Jos haluat marttyyrinä kärsiä vielä seuraavatkin puoli vuotta, niin siitä vain, mutta turha tulla asiaa sitten muille ruikuttamaan.
JÄrkevä ihminen olisi jo aika päivää sitten opettanut lapsen nukahtamaan ilman sitä tissiä, eikä tehnyt lapsestaan liian riippuvaista äidistä, niin että kukaan muu ei pysty lasta hoitamaan.[/QUOTE]

Ei kaikki vauvat ole samanlaisia...

Ap:lle voimia ja jaksamista. Mulla aika lailla samanlainen poika, nyt jo yli vuoden.

Kerran autossa poika alkoi kovasti itkeä ja oltiin sellaisella tiellä, ettei ollut mahdollista pysähtyä. Kovin oli hätäinen sen noin 15 minuuttia ennen kuin päästiin pysähtymään ja sitten huomasin, että oli myös oksentanut. Kyllä mua ahdisti se pitkään. Ei tuosta nyt traumoja kuitenkaan varmastikaan jäänyt, muuta kuin äidille, joten vaikka ymmärrän tunteesi, niin älä murehdi!

Öö, tää on varmaan kyllä käsitelty useempaan otteeseen palstan historian aikana, mutta minkäs ikäisenä vauvan sitten teidän mielestä saa antaa hoitoon? Vai onko tässä nyt kyseessä vaan se, että vauva syö tissiä vielä öisinkin? Kyllä meidän poika oli yökylässä (elämänsä ainoan kerran tähän mennessä) 4,5kk ikäisenä, tosin hän nukkui silloin jo suurimman osan öistä putkeen.

Ei minulla ainakaan ole ongelmaa sen kanssa että vauva laitetaan yöhoitoon. Tai siis mitään ikärajaa.
Itse vaan ajattelen asian niin, että ei ehdoin tahdoin kannata pistää sellaista vauvaa hoitoon, joka ei suostu nukahtamaan ja rauhoittumaan muuten kuin rinnalle. Aika kohtuutonta hoitajallekin. Oma kun oli pullovauva, niin ei ollut ongelmaa tämän asian kanssa, muutkin kelpasivat hoitamaan myös yöllä.

Mies kaipaa viikonloppuisin myös kunnon yöunet. Olen joskus pyytänyt mutta tiedän myös sen että mies on äreä väsyneenä enkä oikein sitäkään taitaisi jaksaa :D
Ja joo, olen varmasti itse tämän aiheuttanut ja sitä mummokin sanoi että 'itse olet opettanut sen nukkumaan vain vieressäsi'.
Ja itsehän tästä tilanteesta kärsinkin :D Pitäähän rikoksesta rangaistus saada ja kärsiä ;) Mutta ei se kai estä minua kaipaamasta lepoa? Tai neuvoja ja tukea asian kanssa jonka kanssa en varmaan kuitenkaan äitinä ole yksin?

Eikö mies voisi silti jonkun viikonloppuyön hoitaa vauvan kanssa yövalvomiset niin saisit nukuttua? Tai vaikka arkiyön jakaa niin että mies vaikka nukuttaa vauvan/lapset ja valvoo puolet yöstä, sinä sitten hoidat aamupuolen heräilyt niin että mies saa kuitenkin nukuttua useamman tunnin hänkin.

Ymmärrän toki sen äidin levon tarpeen, mutta toki tilanne missä noin äidissä ja tississä kiinni oleva vauva laitetaan yökylään on vähän hankala. Ainakin olisi kannattanut mummon kanssa etukäteen jutella miten lasta nukutetaan jne.

Ei tässä tilanteessa auta muu kuin että nyt mies remmiin!! Kyllä kuule munkin mies nousi klo 5:30 aamulla ja ajoi tunnin matkan toiselle paikkakunnalle fyysisesti rankkaan työhön. Ja auttoi mua öisin ja hoiti vauvaa! Vauva on myös miehesi ja hänen on osallistuttava vauvan hoitoon, ei se ole yhtään sun hommas yksin.

Eikö mummos pääsis päivällä auttamaan? Mies viikonloppuisin yövuoroihin.

Ja turha muiden syyttää, että mitäs olet vauvan opettanu tuohon. Mulla oli ihan samanlainen vauva, esikoinen. Vauvat on erilaisia ja ap on kyllä toiminu just vauvan tarpeiden mukaan eli hyvin. Mutta kyllä ap tarvitsee myös hengähdystaukoa ja unta.

Mies kaipaa viikonloppuisin myös kunnon yöunet. Olen joskus pyytänyt mutta tiedän myös sen että mies on äreä väsyneenä enkä oikein sitäkään taitaisi jaksaa :D
Ja joo, olen varmasti itse tämän aiheuttanut ja sitä mummokin sanoi että 'itse olet opettanut sen nukkumaan vain vieressäsi'.
Ja itsehän tästä tilanteesta kärsinkin :D Pitäähän rikoksesta rangaistus saada ja kärsiä ;) Mutta ei se kai estä minua kaipaamasta lepoa? Tai neuvoja ja tukea asian kanssa jonka kanssa en varmaan kuitenkaan äitinä ole yksin?

Ehkä tuolla olisi miehellekin sopiva paikka aikuistua. :D

No eipä näköjään osaa enää.

Mulla oli tosi herkkäuninen ja huonostinukahtava vauva. Huomasin, että se ärsytti monia. sain kokea, että syy oli minussa, että olin vauvan jotenkin pilannut ja huonoksi nukkujaksi opettanut (hyvin nukkuva vauva taas olisi ollut osoitus täyden kympin äitiydestä). Puhuin asiasta paljon, hain apuakin. Moni tuli meille sillä asenteella, että kyllähän minä yhden vauvan nukutan. Jotenkin ihmisillä menee yli tuollaisen huonounisen vauvan "opettaminen". Itsekin olin usein vähällä sortua tuohon "kyllä mä sulle näytän, kuka täällä määrää"-ajatteluun, väsynyt kun olin. Onneksi aina loppuviimeksi tuli tunne ja järki esiin.

Mietin, VALITIN ( sehän on äideiltä yleensä kielletty :D ) ja puhuin väsymyksestäni mieheni kanssa usein ja oikeasti pohdin pitkään ja hartaasti että raaskisinko sen yhden yön antaa vauvan olla hoidossa ja itse lepäisin.
Tultiin siihen päätökseen että se olisi hyväksi. Minulle ja ehkä vauvallekin kun huomaisi että pärjää muidenkin kuin äidin kanssa. Vauva on siis niiiiiiin äidissä kiinni muutenkin kuin tississä. Jos äiti on lähistöllä niin ei meinaa isäkään kelvata vaan joka kerran kun äiti kävelee ohi niin pitää sellainen pieni narahdus pitää ( ei siis oikeaa itkua vaan sellaista nitinää mikä loppuu kun äiti katoaa silmistä ).
En tietenkään vienyt vauvaa yökylään aiheuttaakseni jotain traumoja tai muuta!!
Ja kun tosiaan oli mahdollisuus hakea vauva kotiinkin jos se nukahtaminen ei vaan ota onnistuakseen ja niin teinkin.
Mutta kun olin mummolle kertonut että vauva nukahtaa kyllä syliin ilman rintaa niin hämmästyin ja harmistuin siitä että vauvaa oli kuitenkin koetettu nukuttaa huudattamalla.
Kyllä minäkin kai saisin vauvan vieroitettua rinnasta ja yösyönneistä huudattamalla mutta itse en kannata sitä 'koulutuskeinoa' millään muotoa. En ole sitä vastaan että vauvaa esim. taputellaan uneen tai istutaan vieressä mutta ei nosteta pois sängystä jos vauva ei itke vaan enemmänkin osoittaa mieltään ja komentaa kitinällään. Mutta en hyväksy sitä että vauvaa huudatetaan niin että oksennus tulee.

Yhteistyössä