Alkuperäinen kirjoittaja vieras:No, 5000e bruttotulot (tai 3000e plus vielä suuremmat) ei kai ole enää keskituloa. Ihan hyväthän tulot ne on.
Ja siihen, että kaikesta voi syyttää itseään olen osittain samaa, osittain eri mieltä. En itse voinut jäädä hoitovapaalle, rahallinen tilanne ei antanut myötä.
Meidän perheen nettotuloista jää asumiskustannusten jälkeen 1800e (molemmat vanhemmat töissä), josta kaikki (tällä hetkellä enää pieni autolaina, opintorahojen takaisinmaksu, tyhmänä otetut eläkesäästöt(henkivakuutukset), talo ja lapsivakuutukset, talon ylläpitokustannukset, bensa, puhelinlaskut jne) maksetaan. Ruokaan jää hyvin vähän, vaatteisiin ei sitäkään.
Meillä on hyvät koulutukset ja hyvät ja vaativat työt, valitettavasti kohtalaisen huonosti palkatuilla aloilla. Bruttotulot n. 2300-2400e/kk/hlö. Keskinkertaiset tulot taitaa olla? En tiedä onko oma syy, ettei tee töitä esim. it-alalla, jolloin tulot kaksinkertaistusivat? Mua ei ainakaan kiinnostaisi.
Töihin pääsyä varten on oltava molemmilla autot, eikä sille voi mitään.
Haluamme asua omassa talossa, mikä on ollut meidän oma valinta.
Vakuutukset ovat enimmäkseen vapaaehtoisia, eläkesäästöistä ja joka kuisesta suoraveloituksesta säästötilille puhumattakaan.
Eli voimme vaikuttaa tilanteeseen itse, mutta olemme myös valintamme tehneet elää näin. Ja tilannehan ei helpotu ajan kanssa, koska olemme molemmat töissä ja tämän hetken maksimitulot käytössä.
Yritän kai kaikella tällä sanoa, että meillä on kaikin puolin hyvä tilanne vaikka itse elämiseen ei paljoa jää. Jotkut onkin pitänyt meitä hulluina kun priorisoidaan se että lapsilla on hyvä koti, turvallinen ympäristö ja elämä jne mutteivät saa vaatteita, leluja jne koko ajan eikä syödä ravintoloissa, matkusteta. Tehdään yhdessä muuta halvempaa kivaa, uidaan, ollaan metsässä retkillä, paljon ystäväperheiden kanssa.
Taidan lopettaa nyt vauhkoomisen![]()
Tähän viestiin iso peesi. Ja muutama kommentti. Suomalaisten keskitulo on 2500 euroa brutto, silloin 5.000 euron bruttokuukausitulot ovat vielä keskitulot. Tällä palstalla tilanne mielestäni vääristyy keskitulosta, sillä joukossa on paljon vielä opiskelevia, lapsia kotona hoitavia, ja suhteellisen nuoria ihmisiä, joiden palkat ovat siellä haitarin alapäässä. Eli täällä 5.000 bruttokuukausitulot kuulostavat suurilta.
It-alan ansiot lähtevät n. 2000 eurosta ylöspäin. Eli tuskin tällä alalla tulonne tuplaantuisivat. Itselläni yli 10 vuoden kokemus ja rautainen ammattilainen olen, voisin ehkä saada nelosella alkavan palkan jossakin, mutta siihen summaan joutuisikin sitten repimään itsestään irti melkoisesti. Ei kiinnosta. Nyt siis tulot ovat reilu 3.500 euroa.
Ihan kuten tekin, meidän perheemmekin arvostaa asumista, emme tosin asu omakotitalossa, mutta paikassa, jota rakastamme, ja jossa viihdymme. Tarjoamme lapsillemme turvallisen ympäristön. Vaatteet kiertävät lapselta toiselle, ja niitä hankitaan kirpputorilta, kenkiä uutena. Meillä laskennallisesti, siis kun käytän budjetoin menot ja tulot, tiedän siis koska suurin osa laskuista tulee, näyttäisi siltä, että kuukausittain pitäisi jäädä 300 - 400 euroa, toki on kuukausia, jolloin ollaan miinuksenkin puolella. Mutta harvemmin jää, nytkin pitää hankkia kolmelle lapselle talvikengät, pesukonehajosi ja sen huoltoon upposi ylimääräiset 117 euroa. Eli siihen se ylimääräinen taisi taas mennä.