Meidän perhe lehdessä juttu kolmelapsisesta perheestä joille tulee TOSI tiukka talvi kun isi jää hoitovapaalle

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oikeasti köyhä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No, 5000e bruttotulot (tai 3000e plus vielä suuremmat) ei kai ole enää keskituloa. Ihan hyväthän tulot ne on.

Ja siihen, että kaikesta voi syyttää itseään olen osittain samaa, osittain eri mieltä. En itse voinut jäädä hoitovapaalle, rahallinen tilanne ei antanut myötä.

Meidän perheen nettotuloista jää asumiskustannusten jälkeen 1800e (molemmat vanhemmat töissä), josta kaikki (tällä hetkellä enää pieni autolaina, opintorahojen takaisinmaksu, tyhmänä otetut eläkesäästöt(henkivakuutukset), talo ja lapsivakuutukset, talon ylläpitokustannukset, bensa, puhelinlaskut jne) maksetaan. Ruokaan jää hyvin vähän, vaatteisiin ei sitäkään.

Meillä on hyvät koulutukset ja hyvät ja vaativat työt, valitettavasti kohtalaisen huonosti palkatuilla aloilla. Bruttotulot n. 2300-2400e/kk/hlö. Keskinkertaiset tulot taitaa olla? En tiedä onko oma syy, ettei tee töitä esim. it-alalla, jolloin tulot kaksinkertaistusivat? Mua ei ainakaan kiinnostaisi.
Töihin pääsyä varten on oltava molemmilla autot, eikä sille voi mitään.
Haluamme asua omassa talossa, mikä on ollut meidän oma valinta.
Vakuutukset ovat enimmäkseen vapaaehtoisia, eläkesäästöistä ja joka kuisesta suoraveloituksesta säästötilille puhumattakaan.

Eli voimme vaikuttaa tilanteeseen itse, mutta olemme myös valintamme tehneet elää näin. Ja tilannehan ei helpotu ajan kanssa, koska olemme molemmat töissä ja tämän hetken maksimitulot käytössä.
Yritän kai kaikella tällä sanoa, että meillä on kaikin puolin hyvä tilanne vaikka itse elämiseen ei paljoa jää. Jotkut onkin pitänyt meitä hulluina kun priorisoidaan se että lapsilla on hyvä koti, turvallinen ympäristö ja elämä jne mutteivät saa vaatteita, leluja jne koko ajan eikä syödä ravintoloissa, matkusteta. Tehdään yhdessä muuta halvempaa kivaa, uidaan, ollaan metsässä retkillä, paljon ystäväperheiden kanssa.

Taidan lopettaa nyt vauhkoomisen ;)

Tähän viestiin iso peesi. Ja muutama kommentti. Suomalaisten keskitulo on 2500 euroa brutto, silloin 5.000 euron bruttokuukausitulot ovat vielä keskitulot. Tällä palstalla tilanne mielestäni vääristyy keskitulosta, sillä joukossa on paljon vielä opiskelevia, lapsia kotona hoitavia, ja suhteellisen nuoria ihmisiä, joiden palkat ovat siellä haitarin alapäässä. Eli täällä 5.000 bruttokuukausitulot kuulostavat suurilta.

It-alan ansiot lähtevät n. 2000 eurosta ylöspäin. Eli tuskin tällä alalla tulonne tuplaantuisivat. Itselläni yli 10 vuoden kokemus ja rautainen ammattilainen olen, voisin ehkä saada nelosella alkavan palkan jossakin, mutta siihen summaan joutuisikin sitten repimään itsestään irti melkoisesti. Ei kiinnosta. Nyt siis tulot ovat reilu 3.500 euroa.

Ihan kuten tekin, meidän perheemmekin arvostaa asumista, emme tosin asu omakotitalossa, mutta paikassa, jota rakastamme, ja jossa viihdymme. Tarjoamme lapsillemme turvallisen ympäristön. Vaatteet kiertävät lapselta toiselle, ja niitä hankitaan kirpputorilta, kenkiä uutena. Meillä laskennallisesti, siis kun käytän budjetoin menot ja tulot, tiedän siis koska suurin osa laskuista tulee, näyttäisi siltä, että kuukausittain pitäisi jäädä 300 - 400 euroa, toki on kuukausia, jolloin ollaan miinuksenkin puolella. Mutta harvemmin jää, nytkin pitää hankkia kolmelle lapselle talvikengät, pesukonehajosi ja sen huoltoon upposi ylimääräiset 117 euroa. Eli siihen se ylimääräinen taisi taas mennä.
 
jää asuntolainan ja vastikkeen jälkeen kaikkeen muuhun 1800?
ja kuun lopussa ei mulla ole mitään jäljellä..
meillä 1 lapsi joka tosin on railu 4kk joten vaatetta pitää vähänväliä ostaa kun on eka kyseessä..

mutta siis kun täällä ei ole kukaan vielä tehnyt selkeää erittelyä niin minäpä teen aikani kuluksi :D

Eli meille jää yhteensä käteen verojen jälkeen 2690?

siitä vähennetään:
618? Asuntolaina
270? vastike ( johon sisältyy lämmitys ja vesi+autopaikka ja netti )
436? kahden auton lyhennykset ( toisen auton vakuutus maksut on mukana)
96? Autovakuutus ja kotivakuutus
n.320? bensa ja diesel
58.4 ? Ajoneuvovero+käyttövoimavero
60? puhelinlaskut
131? vauvan ruuat+maidot+vaipat
117? eläintenruuat (kissojen ruuat ja hiekat + koiranruoka)
n. 250? aikuistenruoka (ihan perus kotiruokaa+ vähän herkkuja)

Näiden jälkeen käyttöön jää 333.6? joista maksetaan luottokortit ja muut mahdolliset laskut, vaate hankinnat lapselle ja meille aikuisille...

eli se siitä rikkaana olemisesta.. kun palaan takaisin töihin tulee meille jäämään n.600? josta miinustetaan tarhamaksut ja kuluihin lisätään enempi dieseliä kun työmatkoihin menee sitten enemmän...

jospa te tosi köyhät nyt sitten laittaisitte samanlaisen listan niin näkisi millä pyhällä hengellä te oikein elätte.. kun ei meillä ainakaan rahat riitä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
jää asuntolainan ja vastikkeen jälkeen kaikkeen muuhun 1800?
ja kuun lopussa ei mulla ole mitään jäljellä..
meillä 1 lapsi joka tosin on railu 4kk joten vaatetta pitää vähänväliä ostaa kun on eka kyseessä..

mutta siis kun täällä ei ole kukaan vielä tehnyt selkeää erittelyä niin minäpä teen aikani kuluksi :D

Eli meille jää yhteensä käteen verojen jälkeen 2690?

siitä vähennetään:
618? Asuntolaina
270? vastike ( johon sisältyy lämmitys ja vesi+autopaikka ja netti )
436? kahden auton lyhennykset ( toisen auton vakuutus maksut on mukana)
96? Autovakuutus ja kotivakuutus
n.320? bensa ja diesel
58.4 ? Ajoneuvovero+käyttövoimavero
60? puhelinlaskut
131? vauvan ruuat+maidot+vaipat
117? eläintenruuat (kissojen ruuat ja hiekat + koiranruoka)
n. 250? aikuistenruoka (ihan perus kotiruokaa+ vähän herkkuja)

Näiden jälkeen käyttöön jää 333.6? joista maksetaan luottokortit ja muut mahdolliset laskut, vaate hankinnat lapselle ja meille aikuisille...

eli se siitä rikkaana olemisesta.. kun palaan takaisin töihin tulee meille jäämään n.600? josta miinustetaan tarhamaksut ja kuluihin lisätään enempi dieseliä kun työmatkoihin menee sitten enemmän...

jospa te tosi köyhät nyt sitten laittaisitte samanlaisen listan niin näkisi millä pyhällä hengellä te oikein elätte.. kun ei meillä ainakaan rahat riitä..

Meillä ei ole autolainaa, meillä on pienempi lyhennys + pienempi vastike. Meillä ei ole elukoita, ja autovakuutus ja kotivakuutus tulee 3 kk:n välein. Ei suinkaan joka kuukausi, vaikka kyllähän autovakuutuksiin meillä menee jo 1000 euroa vuodessa. Bensaan ei mene noin paljoa, vaikka molemmat töissä onkin. Ajoneuvovero tulee ainakin meille kerran vuodessa, ei joka kuukausi. Siksipä tuo sinun laskelmasi onkin vähän outo. Ei meillekään jää kuin ehkä 150-200 euroa kuukausina jolloin kaikki mahdolliset laskut tulee.
 
Ja laitan vielä erittelyä:

Tulot 1830 euroa

Asuntolainan lyhennys 530 euroa
Vastike ( kuuluu vesi) 228 euroa

Vakuutukset 120 euroa
Puhelin 50 euroa
Netti 30 euroa
Päivähoitomaksu 70 euroa
Opintolainan takaisinmaksu 40 euroa
Osamaksu ( sohva) 100 euroa

Jää 662 euroa ruokaan, bensaan jne.

Kunhan jään kotiin, syntyy toinen lapsi niin tulot > 1760 euroa
Vaikka silloin menee rahaa vaippoihin ja ehkä korvikkeeseen niin jää pois toisen auton vakuutukset, päivähoitomaksu ja sohvan osamaksu eli käyttörahat lisääntyy n. 200 eurolla.
 
noh laskinkin sen niin että jaoin kustannukset joka kk koska muutenhan laskelmat olisi virheellisiä, esim Käyttövoima vero ja ajoneuvovero on yhteensä 600? joten en pysty sitä yhden kk aikana maksamaan, on säästettävä joka kk.
samoin autovakuutus ja kotivakuutus.. jos kerran kk eläminen piti laskea niin meneehän nuo summat joka kk
ja mitä tosissaan tulee autolainaan niin mun auto on -96 ja siitä siis maksan vielä lyhennystä, miehellä on uudempi.. mutta mitä tulee bensan kulutukseen niin miehen työmatka on 60 edes takas joten kuluttaa se auto jonkun verran, asutaan pk seudulla 40 km helsingin keskustasta..

niin ja unohdin sitten aikaisemmasta laskelmasta sähkölaskun joka on siis joka kk 45?
 
Alkuperäinen kirjoittaja laskija:
noh laskinkin sen niin että jaoin kustannukset joka kk koska muutenhan laskelmat olisi virheellisiä, esim Käyttövoima vero ja ajoneuvovero on yhteensä 600? joten en pysty sitä yhden kk aikana maksamaan, on säästettävä joka kk.
samoin autovakuutus ja kotivakuutus.. jos kerran kk eläminen piti laskea niin meneehän nuo summat joka kk
ja mitä tosissaan tulee autolainaan niin mun auto on -96 ja siitä siis maksan vielä lyhennystä, miehellä on uudempi.. mutta mitä tulee bensan kulutukseen niin miehen työmatka on 60 edes takas joten kuluttaa se auto jonkun verran, asutaan pk seudulla 40 km helsingin keskustasta..

niin ja unohdin sitten aikaisemmasta laskelmasta sähkölaskun joka on siis joka kk 45?


Ok, ymmärrän. Noin laitoin itsekin vakuutusten kohdalla. Meillä myös sähkö 45 euroa / kk, unohdin laittaa. Itse en ole vielä aloittanut opintolainan lyhennystä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja laskija:
noh laskinkin sen niin että jaoin kustannukset joka kk koska muutenhan laskelmat olisi virheellisiä, esim Käyttövoima vero ja ajoneuvovero on yhteensä 600? joten en pysty sitä yhden kk aikana maksamaan, on säästettävä joka kk.
samoin autovakuutus ja kotivakuutus.. jos kerran kk eläminen piti laskea niin meneehän nuo summat joka kk
ja mitä tosissaan tulee autolainaan niin mun auto on -96 ja siitä siis maksan vielä lyhennystä, miehellä on uudempi.. mutta mitä tulee bensan kulutukseen niin miehen työmatka on 60 edes takas joten kuluttaa se auto jonkun verran, asutaan pk seudulla 40 km helsingin keskustasta..

niin ja unohdin sitten aikaisemmasta laskelmasta sähkölaskun joka on siis joka kk 45?

tiesitkö että auton vakuutukset ja verot saa maksa neljässä erässä. Mieluummin maksan vaikka joka kuukausi kuin kerran kuussa tilini verran vakuutuksia.
 
meitä 2aikuista +2lasta
tulot
mies käteen n.2500-3000?+ minä n.1700?+ lapsilisät 210?=4410-4910
menot
asunto laina 800e
yhtiö vastike 303e( sis. vesi ja lämmitys, jätemaksut ym.)
autonlyhennut 350?
tarhamaksut 308? (200? koupus+ esikko eskarissa ja hoidossa 108?)
bensat n.400?
vakuutukset 300? (4kertaa vuodessa sis.pariturvan, koti ja lasten vakuutukset) eli n. 75e/kk
puhelinlasku 20? (molillemmilla firman puhelimet joiden kulut maksaa firma tämä lasku on "kotipuhelimesta")
ruoka 400-600?kk
koiranruoka 80? kk ( koira sairas ja joutuu syömään erityisruokaa)
harrastukset n. 170?
mitäs muita vaki menoja on joka kk?
muita menoja joita ei ole joka kk on tv- lupa, sähkölasku,ym
meillä on siitä onnellinen tilanne että laskee rahoja ei tarvi mutta eipä paljoo tarvi säästääkkään!
Suomessa kun on monta vuoden aikaa niin niitä vaatteitakin joutuu osteleen!
eli meille jäi joka kk n1300e-1800? mutta sitä en tiedä mihin ne hukkuu!!!! pitäis varmaan ruveta pitään "päiväkirjaa " menoista!
ok matkustelemme, viemme lapsia "sirkushuveihin" syömme ulkona yövymme hotelliisa eli varmaan sitten niihin!
 
Noh, minäpä erittelen teille...
Tulot:
Kotihoidontuki+ -lisä 402?
Miehen koulutusraha 881?
Lapsilisä 100?
Kuntalisä 145?
(summat (kotihoidontuki, kuntalisä) ovat noinkin isoja, koska minulla on tosi pieni veroprosentti, koska olen menossa loppuvuodesta töihin)

Tulot siis yhteensä 1528?

Menot:
-Lainanlyhennys 470?
-Vastike (sis.vedet)240?
-Netti+puh.laskut 80?
-Toiselle tilille siirto 145? (josta maksan sähkön, vakuutukset, tv-luvan, lehdet ym. laskut mitkä tulee vain kerran vuodessa)

Meille siis jää 593?/kk, josta maksamme 120? kuntosalimaksuja ja loput ruokaan, bensaan ym. Tiukkaa on, mutta pärjätään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
tiesitkö että auton vakuutukset ja verot saa maksa neljässä erässä. Mieluummin maksan vaikka joka kuukausi kuin kerran kuussa tilini verran vakuutuksia.

Tiesitkö sinä, että esim. niistä vakuutuksista saa alennusta, kun ne maksaa kertasuorituksena, sekin on säästöä, vaatii vain rahankäytönsuunnittelua. Ja siinä auttaa budjetointi, jolloin tietää milloin mitäkin maksaa, ja miten siihen pitää varautua.

 
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
tiesitkö että auton vakuutukset ja verot saa maksa neljässä erässä. Mieluummin maksan vaikka joka kuukausi kuin kerran kuussa tilini verran vakuutuksia.

Tiesitkö sinä, että esim. niistä vakuutuksista saa alennusta, kun ne maksaa kertasuorituksena, sekin on säästöä, vaatii vain rahankäytönsuunnittelua. Ja siinä auttaa budjetointi, jolloin tietää milloin mitäkin maksaa, ja miten siihen pitää varautua.

Juuri tämän takia minä siirrän toiselle tilille tietyn summan kuukaudessa (olen laskenut kaikki isommat laskut yhteen ja jakanut summan joka kuukaudelle), josta sitten maksan kerran vuodessa laskut
 
Meillä näin:

-laina 1250
-vastike 250 (sisältää veden ja netin)
-sähkö 129
-päivähoito 320 (nelipäiväinen viikko)
-tv-lupa 17,66
-puhelimet 30,00
-bensa 100,00
-vakuutukset 70,00
-eläkevakuutus 60,00
-bussiliput 80,00
-lääkkeet 80,00
-ruoka 400,00

Ollaan jo yli 3100 eurossa, ja todennäköisesti on jotain unohtunutkin.

Mutta asuminen ja se, että lapsilla on sairaskuluvakuutukset ovat kyllä täysin meidän omia valintojamme. Ja vapaaehtoisia säännöllisiä menoja, kuten harrastuskulut, vararahasto (sijoitusrahasto), lasten lehdet jne. en ole tuossa vielä laskenutkaan.

Suurin ero meillä siis tulee muihin verrattuna asumiskuluissa ja lastenpäivähoitomaksussa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja oikeasti köyhä:
Asumismenojen jälkeen perheelle jää VAIN 1400 euroa käyttörahaa!!! VAIN!!!??? Aina noihin lehtiin tehdään juttuja köyhistä perheistä... vähän kyllä kaipaisin suhteellisuuden tajua tohonkin juttuun. Heillä on kolme pientä lasta joten niihinkään ei kuukaudessa voi kovin paljon upota. Vielä on joku talous- ja velkaneuvoja kommentoinut tohon perheen juttuun, että epäilee pärjäävätkö he tuolla summalla sittenkään. Kolmilapsisella perheellä (velkajärjestelyissä) kun pitäisi oikeasti jäädä 1600e käteen.... Hyvin on ainakin me pärjätty vaikka jää varmaan puolet noista summista asumismenojen jälkeen käteen, meilläkin kolme pientä lasta. Kiitos kun sain avautua :)

Paljonkohan 5 lapsisella perheellä pitäis sitte jäädä kuussa käteen rahaa?
Kiinnostais vaan tietää :xmas:

Ja kommentoin vielä että kyllä tuolla 1400 eurolla,jos sen verran jää käteen kuussa asumismenojen jälkeen, pärjää 5 lapsinenkin perhe jos pakko on :whistle:
 

Yhteistyössä