Meidän Perhe-lehden jutusta, kun lapsella ei sukupuolta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ellu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Soiku:
Apua, mä pääsen vasta huomenna lukemaan tuon jutun, mutta kauhistelen jo valmiiksi.. Siis mä en ymmärrä, miksi lapsesta pitää tehdä väkisin sukupuoleton, kun tosi asia on, että sukupuoli meillä kuitenkin on. Viimeistään kun lapsi menee kouluun, niin sukupuolet väkisinkin erotellaan esimerkiksi liikuntatunneille ja niin edelleen. On siinä lapsiparka sekaisin.

Sukupuolikasvatus on identiteetin kannalta erittäin tärkeää. Mutta ei se suinkaan tarkoita, että pojat on poikia ja tytöt tyttöjä. Meillä tuo 3.5v poika vetelee välillä päälleen siskon balettipuvun ja helmet ja kruunun ja on niin onnellinen hepeneistään. Sitten taas hetken päästä on sellaisetkin autoleikit menossa, että heikompia hirvittää. Tyttö on enemmänkin tyttö, autoleikit tai muut ei juurikaan kiinnosta, mutta jos ei halua, niin sitten ei halua. Mutta jos tulevaisuudessa tyttö haluaa vaikka jalkapalloa potkia, niin siitä vaan.

Huoh, ihmiset ovat erilaisia..kyllä siitäkin lapsesta kunnon ihminen kasvaa! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Monet ihmiset elävät ihanteidensa ja aatteidensa mukaan, mitä vikaa siinä muka on?

Mikä tahansa mikä menee överiksi ei ole lapselle hyvä juttu. Ei vaan ole. Ihanteet ja aatteet aikuisella ihmisellä on eri asia kuin niiden fanaattinen syöttäminen viattomalle lapselle, jolla ei vielä ole arvostelukykyä, kokemusta ulkomaailmasta ja jonka usko vanhempien sanomisiin on rajaton.

Näin mä sen ajattelen. Ihanteita ja aatteita toki löytyy täältäkin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Monet ihmiset elävät ihanteidensa ja aatteidensa mukaan, mitä vikaa siinä muka on?

Mikä tahansa mikä menee överiksi ei ole lapselle hyvä juttu. Ei vaan ole. Ihanteet ja aatteet aikuisella ihmisellä on eri asia kuin niiden fanaattinen syöttäminen viattomalle lapselle, jolla ei vielä ole arvostelukykyä, kokemusta ulkomaailmasta ja jonka usko vanhempien sanomisiin on rajaton.

Eli omasi ovat parempia kuin heidän?

Voidaan yhtä hyvin ajatella, että sukupuoli (kuten seksuaalisuuskaan) ei ole selkeä joko/tai -kysymys, vaan kaikissa on jotain piirteitä kaikista. Tämän huomioonottaminen on mun mielestä monille ihmisille hyväksi.

Lastenkasvatuksesta minä en oikeasti tiedä juuri mitään..

2-vuotiaasta on helppo kasvattaa vaikka pullossa, mutta mitenhän tuollainen kasvatus toteutuu 12-vuotiaana?

Nyt on joku tällainen äärimmäisyyksien aika meneillään. Kuka on viimeiseen asti eko, kenen lapsille ei saa sanoa lainkaan ei-sanaa ja kenen lapsesta taas kasvatetaan sukupuolineutraali (mikä on täysin mahdotonta paitsi jos eletään erityksissä muusta maailmasta). Mitenhän nämä lapset luovivat hoidossa ja koulussa? En yhtään ihmettele että opettajien työ on niin raskasta nykyään.

Jollain tavalla minusta oli terveempää se aika, jolloin lapset vain 'tasapäistettiin' ilman turhia kotkotuksia :) Kasvatustavat kertovat kovasti meistä vanhemmista; niillä yritetään päästä paitsi hyvään tulokseen, usein myös korjata oman lapsuuden epäkohtia ja traumoja.

Saisitko sä Hitler-korttia vielä mitenkään liitettyä tohon? Kaikki muut viiden pennin vastalauseet ootkin jo käyttäny. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Mikä läski mä sulle oon?:

Saisitko sä Hitler-korttia vielä mitenkään liitettyä tohon? Kaikki muut viiden pennin vastalauseet ootkin jo käyttäny. :D

Noo, kyllä ne mun mielestä kymmenen pennin arvoisia ovat... :whistle:

Eheei. Mä vain ajattelen eri tavalla siitä tavasta, jolla omia aatteita ja ihanteita lapsille opetan. Kun en nimenomaan tietoisesti niitä sinänsä opeta tai ole muutenkaan fanaattinen niiden suhteen. Esimerkiksi ekologisuus, kasvatuskysymykset ja tietyt muut asiat ovat meillä tärkeitä. Jätän kuitenkin lapsille tilaa tehdä omatkin ratkaisunsa. Aikuisena sitten näkee mitä noista tulee. ;) En pimitä heiltä tietoa, mahdollisuuksia tai kiellä täysin tiettyjä asioita ellei siihen ole jotain todella painavaa syytä. En myöskään halua tehdä heistä silmätikkuja noin koulua ja muuta ajatellen. Niin kivaa kuin täysin suvaitsevainen ja kilttien ihmisen maailma olisikin, me ei sellaisessa eletä.

Niin kuin mielestäni sanoinkin, ajatus on tuossa erittäin hyvä alkujaan. Mutta tuon ajatuksen toteuttaminen noin äärimmäisellä ja (toistan..) fanaattisella tavalla on omituista ja mielestäni jopa vahingollista lapselle. Syistä mitkä sanoinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Champion:

No luultavasti lapsi, etenkin jos on poika, tulee kiusatuksi asiasta.

Joo, niinku kommareitten kakarat aikanaan. Hellittäkääs nyt hetkeksi...pliiz.

No mä en tiedä mikä kommari on eikä kiinnostakaan mutta lapset osaa olla nykypäivänä todella julmia toisilleen ja muistan sen ihan omalta kouluajalta valitettavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Eheei. Mä vain ajattelen eri tavalla siitä tavasta, jolla omia aatteita ja ihanteita lapsille opetan. Kun en nimenomaan tietoisesti niitä sinänsä opeta tai ole muutenkaan fanaattinen niiden suhteen. Esimerkiksi ekologisuus, kasvatuskysymykset ja tietyt muut asiat ovat meillä tärkeitä. Jätän kuitenkin lapsille tilaa tehdä omatkin ratkaisunsa. Aikuisena sitten näkee mitä noista tulee. ;) En pimitä heiltä tietoa, mahdollisuuksia tai kiellä täysin tiettyjä asioita ellei siihen ole jotain todella painavaa syytä. En myöskään halua tehdä heistä silmätikkuja noin koulua ja muuta ajatellen. Niin kivaa kuin täysin suvaitsevainen ja kilttien ihmisen maailma olisikin, me ei sellaisessa eletä.

Niin kuin mielestäni sanoinkin, ajatus on tuossa erittäin hyvä alkujaan. Mutta tuon ajatuksen toteuttaminen noin äärimmäisellä ja (toistan..) fanaattisella tavalla on omituista ja mielestäni jopa vahingollista lapselle. Syistä mitkä sanoinkin.

Näin. Tämä nimenomaan on neutraalia kasvatusta jos nyt kasvatusta voi ikinä kutsua neutraaliksi. Se minulla tässä sukupuoleton-aatteessa eniten mättää, että se on nimenomaan hyvin ohjaavaa, ei neutraalia.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Jaa, no mä en viitsi vetää ihmisistä sen kummempia johtopäätöksiä, enkä etenkään lyödä niitä lukkoon yhden pelkän lehtijutun perusteella.
Mutta ajatelkoon kuka mitäkin haluaa..minusta vaikuttivat ihan selkeiltä ihmisiltä. Itse en ole missään määrin fanattinen sukupuolten suhteen, mutta ymmärrän heidänkin tapansa hahmottaa ko. asiaa.
Uskoisin, että tietty överiksi vetäminen vaikeuttaa hieman asioita...mutta senhän näkee sitten.

Olis kyl outoa jos ei tietäis sukupuoltaan, sitä et eri sukupuolet tekee lapset jne. Sukupuoli on ainakin osa mun identiteettiä.

Tämä alkaa menemään jo naurettavaksi.
Eihän heiltä kielletä sen sukupuolen olemassa oloa.Kyllä se siellä haarovälissä olla möllöttää,ja lapsi varmasti oppii tietämään mitä sillä tehdään ja ei tehdä.Oppivat tietämään mistä vauvat tulee ja niin edespäi.
Tiedätkö edes mikä on identiteetti?

Eiväthän jutun vanhemmat lapseltaan hänen sukupuoltaan salaa. Lapsen sukupuolta ei vain kerrota ulkopuolisille. Vanhemmathan aikoivat keskustella omista arvoistaan ja yhteiskunnassamme yleisesti vallitsevista arvoista lapsensa kanssa, kun lapsi on siihen tarpeeksi vanha.

En ole juttua lukenut, mutta ajattelin vain tilannetta, jossa vieras ihminen kysyy vanhemmilta, onko tämä lapsi tyttö vai poika. 'Ei me kerrota' :)

Eiköhän lapsi isompana kuitenkin kerro, kumpaa sukupuolta edustaa jos se ei hänestä muuten näy...kaverit viimeistään pitävät huolta, että lapsi todennäköisesti haluaa ennenpitkää pukeutua tytöksi tai pojaksi ja olla selkeästi jompi kumpi. Aika aikaisinhan tämä halu itseasiassa jo tulee.

Arvokas kommentti, sukupuolettomia lapsiakin kun oikeasti syntyy.

Tiedän lapsen, jolla sukupuoli-identiteetti oli kadoksissa ja voin sanoa, että se ei ollut mukavaa katseltavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja haistakaa:
Eivät taida tietää, kuinka suurtaa tuskaa se on vanhemmille, kun lapselle ei ihan oikeasti ole selvää sukupuolta. Ei ole todellakaan tavoittelemisen arvoinen asia.

Eihän nuo ole millään tavalla verrattavissa toisiinsa.höh

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Alkuperäinen kirjoittaja unensieppaaja:
En oo lukenu vielä koko juttua, mut ihan tajutonta :o Olin jo ihan ihmeissäni ku pari vuotta sitten oli kans kai samantyylinen juttu vauvalehdessä, et ei oo tätejä/setiä/tyttöjä/poikia vaan ihmisiä.
Mut siis joo, kadulla sitten varmaan huudellaan, kato tolla menee Kettu. Voi hyvää päivää!

Ei tuossa jutussa väitetty että kettu tarkoittaisi ihmistä.
se oli tuon äidin lempinimi,ja lapsi kutsuu äitiään siis ketuksi.

Jännä tapa teillä,kun kadulla huutelette että katso tuolla menee täti/setä/ihminen!

Niin no en ollut lukenut koko juttua, mut nyt olen. Ja tuolla lähinnä tarkotin sitä et kyllä mä sanon lapselleni et tolla menee Mikon äiti/isä ja tässä Ruu-tapauksessa pitäs ilmeisesti sanoo et tolla menee Ruun kettu, koska välttämättä lapsi ei tiedä jonkun lapsen äidin/isän nimeä.
Kuitenkaan en ymmärrä tätä sukupuolettomuutta, mitenkäs hiukset leikataan sitten.. Eikös lyhyt tukka oo poikamainen ja pitkä tyttömäinen. Minusta lapsen ei anneta kasvaa siihen mihinkä hän haluaa vaan häiritään hänen kehitystään tytöksi/pojaksi kasvamisessa, jos ei kerrota kumpi hän sukupuoleltaan on. Ja voin vain kuvitella sitä koulukiusaamisen määrää jo pelkästä lapsen nimestäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja näille utelijoille:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja LilliMenninkäinen:
Eniten mua jäi mietityttämään koko jutussa,että kumpaa sukupuolta se lapsi loppujen lopuksi on? Onko Ruu tytön vai pojan nimi?

Väestörekisterikeskuksen mukaan vuosina 2000-2007 Ruu on annettu nimeksi 6 pojalle ja 5 tytölle. Vuonna 2008 yhdelle pojalle.

Selvisi siis sukupuoli;)

eikös se ollut parivuotias, eli 2007 syntynyt?

Juttu on muuten voitu tehdä paljon aikaisemmin, meistäkin kun oli juttu lehdessä niin haastattelu oli tehty jo vuotta aikaisemmin :) Jutussa meidän lapsi oli 1½-vuotias, ja sen ilmestyessä 2½ :)

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
En oo lukenu vielä koko juttua, mut ihan tajutonta :o Olin jo ihan ihmeissäni ku pari vuotta sitten oli kans kai samantyylinen juttu vauvalehdessä, et ei oo tätejä/setiä/tyttöjä/poikia vaan ihmisiä.
Mut siis joo, kadulla sitten varmaan huudellaan, kato tolla menee Kettu. Voi hyvää päivää!

Ei tuossa jutussa väitetty että kettu tarkoittaisi ihmistä.
se oli tuon äidin lempinimi,ja lapsi kutsuu äitiään siis ketuksi.

Jännä tapa teillä,kun kadulla huutelette että katso tuolla menee täti/setä/ihminen!

Niin no en ollut lukenut koko juttua, mut nyt olen. Ja tuolla lähinnä tarkotin sitä et kyllä mä sanon lapselleni et tolla menee Mikon äiti/isä ja tässä Ruu-tapauksessa pitäs ilmeisesti sanoo et tolla menee Ruun kettu, koska välttämättä lapsi ei tiedä jonkun lapsen äidin/isän nimeä.
Kuitenkaan en ymmärrä tätä sukupuolettomuutta, mitenkäs hiukset leikataan sitten.. Eikös lyhyt tukka oo poikamainen ja pitkä tyttömäinen. Minusta lapsen ei anneta kasvaa siihen mihinkä hän haluaa vaan häiritään hänen kehitystään tytöksi/pojaksi kasvamisessa, jos ei kerrota kumpi hän sukupuoleltaan on. Ja voin vain kuvitella sitä koulukiusaamisen määrää jo pelkästä lapsen nimestäkin.

Mä ymmärsin, että idea on siinä, että lapsi nimenomaan SAA olla sellainen kuin haluaa takertumatta sukupuoliroolien asettamiin ahtaisiin rajoituksiin.
Saa pitää helmiä kaulassaan tai mennä päristellä autoa leikkien...ihan miten vain.

Eikös nuo kettu- ja susi-nimitykset olleet ihan vaan pienen lapsen vanhemmilleen antamia kutsumanimiä...kyllähän hän mitä luultavimmin omien vanhempiensa nimet tietää.

Mä olen ihan tappiin asti kyllästynyt tuolla koulukiusaamis-manaamisella aina jos joku poikkeaa main streamista ja uskaltaa kasvattaa lapsensakin eritavoin.

Hitto, eikös kukaan oo jo manannut sitä Temosten perhettä kasvissyönnistä..kehtaavat lukemani mukaan tehdä tyttösestäänkin kasvissyöjän. Ettei vain kiusattaisi koulussa siitäkin..... :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja heillo:
Äh,turha sinulle on yrittää selittää.
Et tajua kuitenkaan,vaikka miten yrittäisi.
Jospa otat joskus selvää,niin et ole niin hukassa noiden luulojesi kanssa:)

Ehkä sun kannattaisi ottaa joskus selvää ennenkuin vedät omia luulojasi toisen ymmärtämisestä.

Oliko liian vaikea kysymys? Ehkä aloit itsekin miettimään, mikä järki siinä on...?

Mitä pahaa on kertoa _LAPSELLE_ sen olevan poika/tyttö? Ei kai lapsi sitä sukupuoli ajatusta (eli tytöt leikkii nukeilla, pojat traktoreilla) itselleen ota, jos siitä ei puhuta. Mutta miksi ei kerrota, että on tyttö ja naapurin on poika. Miksi sitä salataan? Voihan sen kertoa siinä samalla kun kertoo kädestäkin. Mitä pahaa siinä on?

Koko ajan olet toitottanut luulevasi.
Vaikea kysymys?Ei,mutta vastaus on näköjään sinulle liian vaikea tajuttavaksi.

:D :D Näytti olevan vaikea kysymys, kun et toisellakaan kerralla siihen osannut vastata. :D

No sallitaan se sulle anteeksi. Ei voi kauhalla ottaa jos on lusikalla annettu. :p

Yhteistyössä