Lapsella käytettyjä kenkiä lähes aina..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kenkänen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kenkänen

Vieras
Kuinka paljon käytätte lapsella käytettyjä kenkiä?

Mä poden jotenki tosi huonoa omatuntuoa siitä että nyt 2v:lle on ostettu vain muutamat kengät uutena :/ Ensimmäiset kävelykengät, yhdet kuomat ja yhdet kumpparit.

Tosin järki sanoo et on ihan ok ottaa vastaan jos meille tarjotaan hyväkuntoisia vikingin yhdellä lapsella olleita kenkiä ilmaiseksi/10€:lla ni miksi menisin kauppaan ja maksaisin moninkertaisesti samoista kengistä..

Mitä mieltä olette näistä kenkä jutusta?
Monet tuntuu ostavan kaikki jalkineet uutena, toisaalta joskus sitä ihan itsekkin katsoo et joku lapsi olis varmaan uusien kenkien tarpeessa kun on niin kulahtannet..

Joskus saadaan hyväkuntoisia käytettyjä. Esikoisella on enemmän uutena ostettuja ja jokuset hyvät käytetyt, kuopukselle varmasti tulee enemmän käytettyjä kun luonnolisesti niitä jää isoveljeltä pieneksi.

Kengissä ja muissakin vaatteissa ajattelen vähän käyttötarkoituksen mukaan; Pihaleikkeihin sopii hyvin ne vähemmän kauniit vanhat kumpparit, mutta tilanteen mukaan siistinpää päälle.

Ihan turhaan podet huonoa omaatuntoa. Meilläkin on 2-vuotias, osa kengistä käytettynä saatuja ja osa uusia. Mitään kulahtaneita en huolisi, mutta hyväkuntoisisa käytetyissä ei ole mitään vikaa.
Olen ostanut ehkä viidet uudet kengät, ja oikein hyvin on pärjätty.

Itse olen miettinyt että kuinka monta tuntia se lapsi niissä kengissä kävelee? Meillä on pakosta ostettu kengät uutena. Mutta kumisaappaita ollaan saatu vanhana.

Meillä on useampi kymmenen paria käytettyjä kenkiä lapsilla. Kuin myös äidillä :)

Jos kengät on siistit, eikä linttaan astutut, en näe mitään syytä olla niitä ostamatta, jos niille käyttöä löytyy.

Osta alesta! Mun mielestä lapsilla ja aikuisilla ois hyvä olla kunnon kengät ja ulkovaatteet. Luistimia, monoja, huopatossuja ja hyväkuntoisia kumppareita voi kierrättää.

Nimenomaan lapsen jalassa olisi tosi tärkeää olla muokkaantumaton jalkine. Vaikka kenkä ei olisi linttaan astuttu se on muokkaantunut sisältä edellisen käyttäjänsä jalan mukaiseksi. Jos käytettyjä kenkiä ostaisin, niin käyttäisin sitten juhlakenkiä ja kumppareita käytettyinä. Muut kengät uusina.

Meillä isojen veljien kengät ovat varajalkineina pikkuveljillä lukuunottamatta noita poikkeuksia. Eli hankin kengät pojille uutena, kaiken muun voin kierrättää.

Meilläkin ekat pari vuotta mentiin käytetyillä (kuitenkin hyväkuntoisilla) kengillä. Toussa iässä jalka kasvaa niin nopeaan eivätkä ne kengät juurikaan kulu. Ei kannata potea huonoa omaatuntoa. Juuri luin lehdestä, jossa lääkäri/jalkaterapeutti kertoi että eniten jalkineiden laatuun kannattaa panostaa vasta kouluiässä, sitä ennen jalkineen tulee olla mahdollisimman "luonnollinen" jalassa eli pienille ei kannata ostaa sellaista kenkää joka tukee liikaa jalkaa tai kiertojäykkää kenkää eli sellaista estää jalan luonnollista kehitystä - parastahan olisi kulkea paljain jaloin. :)

[QUOTE="mie";25873570]Meilläkin ekat pari vuotta mentiin käytetyillä (kuitenkin hyväkuntoisilla) kengillä. Toussa iässä jalka kasvaa niin nopeaan eivätkä ne kengät juurikaan kulu. Ei kannata potea huonoa omaatuntoa. Juuri luin lehdestä, jossa lääkäri/jalkaterapeutti kertoi että eniten jalkineiden laatuun kannattaa panostaa vasta kouluiässä, sitä ennen jalkineen tulee olla mahdollisimman "luonnollinen" jalassa eli pienille ei kannata ostaa sellaista kenkää joka tukee liikaa jalkaa tai kiertojäykkää kenkää eli sellaista estää jalan luonnollista kehitystä - parastahan olisi kulkea paljain jaloin. :)[/QUOTE]

Näin juuri ajattelen minäkin. Paitsi, että mielestäni jo leikki-ikäisellä on syytä olla uudet kengät. Toisaalta, jos saa käsiinsä ihan vähän käytetyt kengät, niin tottakai ne on ok. Tuolle meidän parivuotiaalle olen vielä ostanut paljon käytettyjä, mutta vain tosi hyväkuntoisia.

Kuinkahan moni monilapsisen perheen lapsi oikeasti saa aina uudet kengät? Siis ihan tosissaanko pitäisi heittää kaikki kuomat, goretexit, kumisaappaat jne. roskikseen yhden lapsen yhden kauden käytön jälkeen? Toki sitten kun kulutus alkaa olla oikeasti kovaa, niin kyllähän ne kengät kuluvat ja kyllä niitä välillä roskiinkin tietenkin menee. Mutta kyllä hyväkuntoista kenkää voi hyvin käyttää toinenkin lapsi ilman, että sille vääristyneet jalat kasvavat.

En ole koskaan ostanut uusia kenkiä tolle hiukan yli 2v lapselle, enkä ostakaan ellei ole pakko, eli ei kirpparilta löydy sisältä hyväkuntosia, siistejä jne. kenkiä

Meillä ainakin hyväkuntoiset kengät kiertää kaikki lapset.
Mutta, nuo 6v ja 7v alkavat jo käyttämään kenkaänsä niin finaaliin että ei ole toivoakaan että niitä voisi säästää seuraaville.

Ostin esikoiselle uudet ensikengät - käveli niillä max 100m ja uudet kuomat - käveli niillä max 200 m -- sitten olen ruvennut pohtimaan tuota käytön määrää ja todennut, että alle 4 -vuotiaille ainakin voi aivan hyvin ostaa hyväkuntoisia käytettyjä kenkiä... Nyt meillä onkin uutena ostettu vain monot ja kaikki muut on ostettu parille lapselle käytettynä ja en koe enää yhtään huonoa omaatuntoa.

Liin taannoin jostain vauvalehdestä ortopedin haastattelun, ja hänen mielestään voi käytää vallan hyvin käytettyjä kenkiä ,kunhan ne ovat laadukkaat ja hyväkuntoiset. Parempi laadukas käytetty kuin halpa (huono) uusi. Pieni jalka ei sitä kenkää eds muovaa samalla tavall akuin aikusella.

Minäkin poden huonoa omaa tuntoa, kun pienempi perii isomman vanhat kengät. Mutta jos kengät ovat hyvässä kunnossa, eikä linttaan astuttuja tms. niin tottakai ne kierrätetään. Myöhemmin kengät ovat pidempään käytössä ja kovemmalla kulutuksella, jolloin ne luonnollisesti kuluvat jo yhdellä käyttäjällä.

Ostan uutena, mutta yhdet jalkapallokengät ostin kirpparilta kun tiesin niitä käytettävän hyvin vähän(alle 10krt jäi käyttö) ja muutamat luistimet olen ostanut koska niilläkään ei kova käyttö. Pyrin ostamaan alesta lähes kaikki kengät+muutkin vaatteet. Viimeksi tein löytöjä ja ostin -70% viking goretexeja ja eccoja kaikille apsille(+vedenkestävät ulkopuvut -70%). Kirpparilla noista pyydetään käytettyinäkin samaa kuin millä ostin uutena...

Mikä takaa, että uudet kengät olisi parempia lapselle/jalalle kuin käytetyt? Mä uskon, että suurin osa äideistä ei edes oikeastti tiedä, mikä on hyvä ja ergonominen kenkä taaperolle/lapselle.

mikä on sopiva lesti lapselle? Sekin tuntuu riippuvan vähän myyjästä. Samoin kuin pitäisikö ensikengän olla täysin pehmeäpohjainen vaiko puolikova.

[QUOTE="Neljän äiti";25874224]Liin taannoin jostain vauvalehdestä ortopedin haastattelun, ja hänen mielestään voi käytää vallan hyvin käytettyjä kenkiä ,kunhan ne ovat laadukkaat ja hyväkuntoiset. Parempi laadukas käytetty kuin halpa (huono) uusi. Pieni jalka ei sitä kenkää eds muovaa samalla tavall akuin aikusella.[/QUOTE]

Minäkin olen lukenut noita juttuja, ja toimin sen mukaan. Pojalla on ollut nyt koko talven käytössä kahdet käytetyt Viking Goretex- nilkkurit, koville pakkasille sekä leudoille keleille omansa.

Sitä ennen ostin aina uusia, ja kyllähän se kirpaisi, kun viimesyksyiset vk-Kavatit maksoivat 79 e eivätkä enää keväällä mahdu jalkaan. Möin kirppiksellä ne kympillä, menivät nopeasti kaupaksi.

Jos edelisellä käyttäjällä on terve jalka, ei astuntavikoja tms, ei haittaa.
Mut esim. meillä vanhin lapsi astuu "linttaan", ei kyllä näy kengissä mut kävellessä näkyy et jalan asento on huono ja hänen kengät laitetaan pieneks mentyä suoraan roskiin.
Seuraava on tervejalkainen ja hänen kengät menee nuorimmalle kaikki kyllä.

Mulla on pienet lapset, ja kengät suurimmaksi osaksi käytettyjä. Tommoset 0-4-vuotiaat pitävät kenkiä (siis tunteina) jalassaan niin vähän aikaa, että en näe niiden siitä kuluvan mihinkään suuntaan. Kesällä ollaan enimmäkseen ilman kenkiä, muina vuodenaikoina ulkoillaan max. 3h/päivä. Ja kun kengät eivät joka päivä ole edes samat, niin viikkokulutus jää kyllä melko pieneksi/pari.

Yhteistyössä