Sukupuolineutraali kasvatus - suvulle ei kerrota lapsen sukupuolta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ap"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"ap"

Vieras
Kanadalaisvanhemmista kohu: Eivät kerro lapsensa sukupuolta | Perhe | Iltalehti.fi

Ottawassa asuva perhe sai aikaiseksi kohun, kun perheen vanhemmat kertoivat Toronto Star-lehden haastattelussa erikoisesta kasvatusmenetelmästään. Tapaus nousi puheenaiheeksi Pohjois-Amerikassa, kun CNN uutisoi aiheesta.

38-vuotias Kathy Witterick ja 39-vuotias David Stocker haluavat kasvattaa lapsensa "sukupuolineutraalisti", eivätkä ole kertoneet nyt noin viisikuisen pienokaisensa sukupuolta edes lapsen isovanhemmille. Vauvan sukupuolen tietävät vain synnytyksessä olleet kaksi kätilöä, sekä lapsen kaksi vanhempaa veljeä.

Pariskunta kertoi haluavansa säästää lastaan sukupuoliin liittyviltä paineilta ja odotuksilta. He kertoivat myös haluavansa antaa lapselleen mahdollisuuden päättä itse, kumpaa sukupuolta hän enemmän edustaa.

Tapaus on herättänyt vahvoja tunteita niin puolesta kuin vastaankin. Asiantuntijoiden mukaan vanhempien omatoiminen ihmiskoe saattaa kostautua myöhemmin lapsen kustannuksella. Vanhemmat itse haluavat muuttaa vallitsevia tapoja.
------------------------------------------------------------------------------

Kuvia yllä olevassa osoitteessa... :) Mitä mieltä? Onko järkevä koe niin lapsen kannalta kuin yleensäkin?

No mä en voi ymmärtää tuota. Sukupuolisuushan on niin iso osa ihmisen identiteettiä. Ja mitäs lapsi sitte tekee kun se tulee siihen ikään, jossa jo kaveritkin haluaa tietää kumpaa sukupuolta se on. Musta tuo on typerää. Parempaa sukupuolineutraalia kasvatusta on mun mielestä se, että sallii lapselle asioita jotka on normaalisti pidetty toisen sukupuolen juttuina, kuin se, että pimittäis sukupuolen.

No eipä sillä sukupuolella ole mitään merkitystä alle kouluikäisenä, joten toisaalta mitpä tuolla tiedolla kukaan toistaiseksi tekee. En itse lähtisi salailemaan sukupuolta, mutta ymmärrän kyllä toisaalta miksi jotkut niin tekevät. Ärsyttää välillä suuresti, varsinkin syntymäpäivien aikaan, kuinka varsinkin isovanhemmat luovat paineita sukupuolen vuoksi. Tyttö pitää dinosaurussynttärit (joka on ihan kutsuissa kerrottu) ja kaikki tuovat lahjaksi vaaleanpunaisia prinsessatavaroita. Tyttö sai ihan avointa ihmettelyä, että miten sinulla on vihreä dinosauruskakku ja sininen mekko.

Mietin vaan että mitenkä lapsi muodostaa oman identiteettinsä kun sukupuoli pitää salata muilta :( Ei ole kyllä oma identiteetti terveellä pohjalla jos osaa siitä pitää salata ja peitellä. .

Identiteetti on ainakin minulle paljon muutakin kuin fyysinen sukupuoli. Sosiaalinen sukupuoli voi lisäksi olla eri. Hienoa että vanhemmat uskaltavat noin tehdä, vaikka toisaalta ehkä vähän liioiteltua. On todella raivostuttavaa että lasta jo pienestä yritetään kasvattaa tiettyyn muottiin. Eilenkin oli se ketju jossa äiti laittoi tytöille päiväkotiin siniset lahjapussit perhosten kuvilla ja pojille siniset dinosauruskuvilla. Miksi?

[QUOTE="ap";23880497]Kumpaa sukupuolta muuten uskotte vauvan olevan?[/QUOTE]
Eivätköhän vanhemmat olleet juuri tätä hössötystä vastaan. Mitä väliä sillä on kumpaa sukupuolta vauva on? Ehtii se lapsi leikkiä niillä leikkiautoilla parin vuoden ikäisenäkin.

Juuri meinasin linkittää saman jutun...siis voi taivas. Täysin sekopäisiä vanhempia, ei voi muuta sanoa.

Nykyäänhän ihaillaan sitä, et mitä erikoisempi olet, sen "modernimpi" ja mahtavampi, eikä mitään rajoja tunnu olevan...siis niin sairasta. Niin sairasta.
Mielestäni tässäkin nämä vanhemmat leikkivät jumalaa, jolla on valta vaikuttaa lapsensa sukupuoleen.
Ainakin kuvittelevat vaikuttavansa. Ja ehkä vaikuttavatkin, mutta tuskin mitenkään positiivisesti.
Lapsesta kasvaa luultavasti hyvin epätasapainoinen ihminen, joka ei tule koskaan "kuulumaan mihinkään" ja tulee aina olemaan outolintu muiden joukossa. Tuskin on koskaan sinut itsensä kanssa, koska ei voi ikinä tietää "mikä hän on", "onko hän jotain tiettyä" jne.
Veikkaan muksulle vaikeaa elämää. Josta saa kiittää "moderneja" vanhempiaan.

Kuten jo toiseen ketjuun kirjoitin:

Luin tuosta pitemmän englanninkielisen artikkelin ja minusta ajatus on hyvä. Vanhemmat eivät halua kasvattaa sukupuoletonta lasta, mutta haluavat tämän luovan identiteetin niin vähällä ympäristön painostuksella kuin mahdollista. Eli antavat lapsen itse valita haluaako prinsessamekon vai teräsmiespuvun, ja ostavat sitten sen mukaan, oli lapsen jalkojen välissä kummat vehkeet tahansa.

Tottahan se on, että ympäristö pakottaa lapsia tietynlaiseen muottiin. Pikkupojille robotteja ja tytöille barbeja jne. Parempi olisi kun jokainen saisi itse valita mistä tykkää eikä kukaan puuttuisi siihen negatiivisesti.

Se, että "asiantuntijat" väittävät tätä ihmisekokeeksi on naurettavaa. Ei se ole sen suurempi koe kuin minkään lapsen kasvattaminen, ainahan ihmiset noudattavat sitä, mitä itse pitävät hyvänä.

[QUOTE="vieras";23880480]No eipä sillä sukupuolella ole mitään merkitystä alle kouluikäisenä, joten toisaalta mitpä tuolla tiedolla kukaan toistaiseksi tekee. En itse lähtisi salailemaan sukupuolta, mutta ymmärrän kyllä toisaalta miksi jotkut niin tekevät. Ärsyttää välillä suuresti, varsinkin syntymäpäivien aikaan, kuinka varsinkin isovanhemmat luovat paineita sukupuolen vuoksi. Tyttö pitää dinosaurussynttärit (joka on ihan kutsuissa kerrottu) ja kaikki tuovat lahjaksi vaaleanpunaisia prinsessatavaroita. Tyttö sai ihan avointa ihmettelyä, että miten sinulla on vihreä dinosauruskakku ja sininen mekko.[/QUOTE]

Meillä ainakin tytöllä on paljon unisex vaatteita. tyttö harrastaa futista ja haaveilee moottoripyörästä. Poika taas käy ratsastustunnilla ja sen lempiväri on punainen. Ei meillä oo kukaan ihmetelly sitä että eivät mahdu perinteisiin rooleihin (tai sitte eivät kehtaa meidän kuullen sanoa mitään... :D )

Taisi noita kuvia ap miettiä... Kaunis lapsi (:
Onhan tuo lapselle myöhemmässä vaiheessa vaikeaa, muut pitävät friikkinä, jos leikkii niin nukeille kuin autoillakin...

[QUOTE="vieras";23880548]Jotta ihminen oppii avarakatseiseksi ja suvaitsevaiseksi, täytyy hänen ensin tietää kuka hän itse on.[/QUOTE]

Palstamammat on sitten aika hukassa, ei moni taitaisi löytää itseään edes kartan kanssa.

Periaatteessa ymmärrän tuon idean. Olishan se hienoa, jos yksilö saisi kasvaa ilman ympäristön luomia paineita siitä, että koska olet tyttö, sun pitää olla tällainen tai koska olet poika, sinun pitää olla tuollainen.

Käytännössä tuo ei vaan toimi, koska sukupuoli on tässä kulttuurissa niin tärkeä tekijä, joka on osaltaan määrittelemässä ihmistä. Lapsi joutuu vielä kokemaan ties mitä henkilökohtaisia kriisejä siitä, kuka hän on.

[QUOTE="höh";23880534]Meillä ainakin tytöllä on paljon unisex vaatteita. tyttö harrastaa futista ja haaveilee moottoripyörästä. Poika taas käy ratsastustunnilla ja sen lempiväri on punainen. Ei meillä oo kukaan ihmetelly sitä että eivät mahdu perinteisiin rooleihin (tai sitte eivät kehtaa meidän kuullen sanoa mitään... :D )[/QUOTE]

Siis nimenomaan, meilläkin tyttö tykkää kaikenvärisistä vaatteista ja saa harrastaa ihan mitä haluaa, toistaiseksi tuota 3- vuotiasta kiinnostaa eniten maastopyöräily, varsinaisesti harrastusten aika on myöhemmin. Ulkopuoliset sen sijaan luokittelevat ja ihmettelevät. Kun ihan oikeasti kuulee näitä "eihän nyt tytöt noin tee" ja "kyllähän tytöillä pitää olla" aloituksia.

Yhteistyössä