Meidän lapsista on tullu tosi väkivaltasia. :( Mikä neuvoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chocolatte
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Chocolatte

Aktiivinen jäsen
13.05.2007
2 239
0
36
Esikko alkoi tönimään ja puremaan pikkuveljeään kun keskimmäinen oli vajaan vuoden. Vähän se rauhoittui kun selitin, ettei noin saa tehdä, kun toinen on paljon pienempi. Voi tulla iso pipi. Mutta kun lapset on kasvanu ja on tullu yksi lisää niin homma on menny ihan kamalaksi. Nuorin on tykänny purra ja nipistellä toisia puoli vuotiaasta asti. Ja nauraa makeasti päälle. Tottakai isommatkaan ei sitten tottele enää yhtään mitään kieltoja, kun kerran vuoden ikäinenkin saa tehdä. Olen koittanu selittää, että se on niin pieni, ettei se ymmärrä. Kaikki on alkanu saada nyt arestia ja pidän tiukkoja puhutteluja. Ne auttaa vähäksi aikaa, mutta tunnin päästä viimeistään taas sellanen meno, että joku itkee ja sitte tullaan valittamaan, että äiti tuo puri/löi/töni ja eiku toi alotti. :headwall: Kaikista pahin, että nyt ne on alkanu painimaan oikein rajusti, varsinkin pojat. Isompi menee pienemmän mahan päälle ja painaa rinnasta tai mahasta. Yhtäkkiä nauru muuttuu itkuksi ja kun näen mitä siellä touhutaan niin olen saada sydärin. :o

Mitäs ihmettä tähän vielä keksii?

Mulla jo pelottaa viedä lapsia hoitoon. Tulee mieleen, että löytääkö ne hoitajat niistä jotain mustelmia ja ilmottaa lastensuojeluun... :/

oho. meillä ei saa kyllä satuttaa ketään koska se yksinkertaisesti on väärin, olipa pienempi tai isompi. tää selitys on pitäny. tosin 1v10kk on puraissu pari kertaa isompia, mutta todella on pyytänyt anteeksi tekosiaan, ja toruttu.
isommat satuttaa toisiaan esim. kutittamalla liian kovaa, niin sanon et pyytää anteeksi, ja että asia pitää sopia. koskaan eivät kyl satuta tahallaan toisiaan. eli kunhan tässä jorisen, en tiedä mitä tekisin, meil on ollu tiukka raja tuossa toisen satuttamisessa alusta asti.

En osaa oiken neuvoa kun omani on niin pikkuinen vielä... Mutta meinasin lohduttaa että kyllä ne hoitotätit tietää että sisarukset on välillä toisilleen rajuja. Älä siitä huoli!

Mites jäähypenkki tms.?

meillä on vaan yksi lapsi, mutta mitä olen nähnyt tuttavaperheiden touhuja, niin teillä on ihan tavallista.. Poikalapset vaan on jotenkin niin rajuja leikeissään ! Pitäisi ehkä keksiä heille joku hoitopaikka välillä tai ainakin mielekästä tekemistä esim. ulkona tarpeeksi joka päivä, etteivät hermostu sisällä niin helposti. Kyllä hoitopaikoissa on totuttu näkemään vaikka minkälaista menoa, älä siitä huolehdi ! Isommissa porukoissa oppivat myös paremmin käytöstavoille ja ehkä uskovatkin hoitotätiä paremmin kuin äidin ohjeita.

Mein nuorimmainen (nyt 7v) teki tota ihan samaa aikoinaan. Nyt osaa jo hillitä itteensä, vaikka välillä menee puremiseks ja mätkimiseks. Varsinkin veljensä kanssa painii tosissaan joskus, pojilla on pituuseroa reilu 5 senttiä ja painoeroakin melkein 10kg... Nuorimmainen on isompi siis kun veljensä (täyttää 10 kesällä ). Ihan hirvittävää katteltavaa joskus, kun ihan oikeeks tappeluks menee.

Tiukkaa puhuttelua ja arestia olen antanut.

Sano asiasta siellä hoitopaikassa heti alkuunsa. :hug:

Mä oon miettinyt samaa,miten saisin kohta 2v pojan lopettamaan puremisen,potkimisen,hakkaamisen,repimisen ym.. ollaan komennettu joka kerta,kerrottu että sattuu kun lyö ym,mutta ei usko! Poika pieksää samanikäistä pikkuveljeäni ihan huolella aina kun näkevät ja pelottaa jo valmiiksi tuleva syksy kun poika aloittaa päiväkodissa :| Ja tosiaan tekee tahallaan,ilmeestä aina näkee että oikein tähtää veljeäni esim. lapiolla otsaan ym..

Alkuperäinen kirjoittaja Aquarius:
Miten olisi vanha kunnon luunappi ohtaan...? Tässä nähdään miten hyvin nämä "torumiset" tehoaa... :/

myönnän että kerran olen kokeillut ja ei tehonnut. en sitten tiedä onko järkeä sanoa lapselle että muita ei saa satuttaa ja sitten tehdä itse juuri päinvastoin..

En ole mikään jäävi neuvomaan kun ei ole kokemusta, mutta niissä perheissä missä olen tällaista nähnyt, on komentaminen ollut tätä luokkaa " ei saa kulta tehdä tuollaista, toista voi sattua, hissun hissun ja lässyn lässyn". Heti huomaa, ettei se komentaminen tehoa. Itse ainakin yrittäisin laittaa kiusaamisen poikki kerta laakista rääkäsemällä oikeen olan takaa enkä soisi pienenkään tekevän tuollaista isommille.

meillä pidelty käsivarsista lapsi aloillaan,otettu katse kontakti,kielletty tiukasti ja kerrottu että se mitä teit niin siitä en pidä ja se tekeminen saa äidin/isän suuttumaan .kysytty miltä tuntuu,kun itselle tehdään vastaavaa.
niin ja oltu mahd. vihaisen näköisiä :/

Alkuperäinen kirjoittaja Tavalliselta kuulostaa:
meillä on vaan yksi lapsi, mutta mitä olen nähnyt tuttavaperheiden touhuja, niin teillä on ihan tavallista.. Poikalapset vaan on jotenkin niin rajuja leikeissään ! Pitäisi ehkä keksiä heille joku hoitopaikka välillä tai ainakin mielekästä tekemistä esim. ulkona tarpeeksi joka päivä, etteivät hermostu sisällä niin helposti. Kyllä hoitopaikoissa on totuttu näkemään vaikka minkälaista menoa, älä siitä huolehdi ! Isommissa porukoissa oppivat myös paremmin käytöstavoille ja ehkä uskovatkin hoitotätiä paremmin kuin äidin ohjeita.

En tiä sanoisko, että tämä tummennettu on vähän niinkuin osa ongelmaa. Ovat tosi vieraskoreita. Jos ollaan jossakin kylässä tai joku on meillä kylässä tai ovat hoidossa niin ovat ihan herran enkeleitä ja aina ovat tosi hyvin totelleet vieraampia ihmisiä. En tiä.. Kai niitä hämmentää, että äidin syli on aina auki ja sitte mie kumminki yritän komentaaki..

Noita hoitopaikan puheita rupesin miettimään, kun tässä alkuviikosta se yksi hoitotäti, joka on aika paljon tuon 3vuotiaan kanssa, sanoi että poika on muuten ollu tosi hiljanen, mutta kun on hänen kanssaan kahestaan jossain niin kamalasti puhua pajattaa ja selittää kaikenlaista. Mitähän kaikenlaista.. Katteli se hoitotäti minua vähän kummasti sen jälkeen... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Aquarius:
Miten olisi vanha kunnon luunappi ohtaan...? Tässä nähdään miten hyvin nämä "torumiset" tehoaa... :/

Minun mies on just sitä mieltä, että nykylapsista tulee ihan kauhukakaroita, kun niitä ei saa enää kunnolla rankaista. :kieh: Silleki saa välissä pitää puhutteluita, kun menee vähän överiksi. Sitte se väittää että minä teen ihan samat asiat ku se, mutta ei kyllä voi oikeasti vertailla. Se kun antaa luunapin niin se kans sattuu. Minä saatan jonku ison säikähdyksen jälkeen nipata, mutta se kyllä jää ihan siihen että sormi just ja just koskee päätä. Se on lapsille jo niin iso järkytys. Heti kaduttaa. Yritä tässä sitte opettaa, että lyöminen on väärin, kun isänsä on heti ensimmäisenä luunappeja antamassa, kun joku on tuhma ja isi on väsynyt. :kieh:

Yhteistyössä