Mikä osuus lapsista on synnynnäisesti sairaita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sairaan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sairaan äiti

Vieras
Kun lukee synnynnäisistä sairauksista (jos otetaan kehitysvammatkin mukaan vaikkei ne sairauksia olekaan) niin joissain yleisyys on 1 prosentti, joissan alle, joissain ylikin. Jos mietitään, että eri lapsilla on eri sairauksia (tietysti joillain on samojakin niin eikö lopuksi aika monella lapsella ole jokin synnynnäinen, synnytyksessä tullut tai pian synnytyksen jälkeen tullut vamma tai sairaus? Vai osuuko ne sairaudet ja vammat niin usein samoille vauvoille, että prosenttiosuus sairaista vauvoista ei ole kovin suuri?

Silti suurin osa meistä kai luottaa siihen, että saa terveen vauvan?

Meilläkin on pieni munuaisvikainen lapsi. Luotin siihen että terve tulee, mutta jo ultrassa saimme tietää että näin ei ole. Onneksi munuaisia tulee suht kivasti luovutukseen.

Ei mun kehitysvammainen, Down-lapseni ole sairas. Hän on ihan terve. Ei hänellä ole lääkityksiä, kuten sairauksiin yleensä on, eikä hänen kromosomimuutokseen myöskään ole mitään keinoa jolla se "muuttuis normaaliksi". Joten sairas hän ei ole. En tiedä sitten miten te muut vammaistenlasten äidit luokittelette omia lapsianne.

Ja ap:n kyssäriin en osaa valitettavasti vastata. En tiedä mitä tilastoja tuossa aiheessa pitäisi katsella jotta sais ees jonkinlaisen käsityksen suomessa syntyvien sairaiden/vammaisten lasten määrästä...

Ei mun kehitysvammainen, Down-lapseni ole sairas. Hän on ihan terve. Ei hänellä ole lääkityksiä, kuten sairauksiin yleensä on, eikä hänen kromosomimuutokseen myöskään ole mitään keinoa jolla se "muuttuis normaaliksi". Joten sairas hän ei ole. En tiedä sitten miten te muut vammaistenlasten äidit luokittelette omia lapsianne.

aina se ei ole noin mustavalkoista.Oman lapseni kehitysvammaisuus EI johdu kromosomeista.Kehitysvammaisuuden aiheutti hyrdokefalus jota hoidetaan nyt shuntin avulla.Jos shunttia ei olis tytär olisi menehtynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja kehitysvammaisen äiti;27735091:
aina se ei ole noin mustavalkoista.Oman lapseni kehitysvammaisuus EI johdu kromosomeista.Kehitysvammaisuuden aiheutti hyrdokefalus jota hoidetaan nyt shuntin avulla.Jos shunttia ei olis tytär olisi menehtynyt.

Olen todella pahoillani kokemastanne. Mutta tarkoitin kirjoittamallani sitä, että itse en näe kehitysvammaisuutta sairautena, vaikka sairaus joissain tapauksissa sen kehitysvamman aiheuttaakin.

on olemassa paljon sairuksia johon ei ole parannuskeinoja.Mun siskolla on MS-tauti,joka on sairaus,eikä parane koskaan,ei"muutu normaaliks".

[QUOTE="marika";27735126]on olemassa paljon sairuksia johon ei ole parannuskeinoja.Mun siskolla on MS-tauti,joka on sairaus,eikä parane koskaan,ei"muutu normaaliks".[/QUOTE]

Mutta tarvinee siihen kuitenkin lääkitystä? Ehkä en osannut hellävaraisesti ja oikeilla sanoilla kirjoittaa aiemmin. Tottakai on sairauksia joista ei parane, mutta suurimmasta osasta kyllä.

Yhteistyössä