Me ei koskaan riidellä lapsen kuullen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Valma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Valma

Vieras
Siis miten niin ette? Kyllä me ainakin riidellään, lapsi usein kotona ja meidän seurassa ja jos riita tulee se tulee spontaanisti eikä mitenkään sovitusti että "minulla on nyt jotain ikävää sanottavaa sinulle rakkaani ja siitä saattaa syntyä riita, pikku Eija on menossa leirikouluun ensi sunnuntaina, riidelläänkö silloin?"

Kuinka te riitelette jos ette lapsen kuullen? Missä lapset silloin on? Onko teillä sovitut riitapäivät?

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Riidellään kovastikkin! ja sovitaan myös! Mutta myös halaillaan ja suukotellaan lasten nähden!

näin meilläkin :) mun mielestä ei ole normaalia jos vanhemmat ei koskaan riitele lapsen kuullen, riidat on normaalia elämää nekin

Tottakai riidellään, jos tulee jostain asiasta sanaharkaa, ni se pitää keskustella heti selväksi, ja sopia myös. Samassa nuo lapsetkin oppii, että riita ei ole mikään hirveä asia, asioista voidaan väitellä, mutta sen jälkeen myös sopia.

Musta on ihan outoa, jos lapsi ei koskaan näe mitään konflikti-tilanteita, kuinka hän ikinä oppii itse selviytymään niistä?

Me ei ylipäätään koskaan riidellä. Siis siten, että huudettaisiin toisillemme tai haukuttaisiin toisiamme. Ollaan eri mieltä kyllä ja keskustellaan asioista lasten kuullen.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Tottakai riidellään, jos tulee jostain asiasta sanaharkaa, ni se pitää keskustella heti selväksi, ja sopia myös. Samassa nuo lapsetkin oppii, että riita ei ole mikään hirveä asia, asioista voidaan väitellä, mutta sen jälkeen myös sopia.

Musta on ihan outoa, jos lapsi ei koskaan näe mitään konflikti-tilanteita, kuinka hän ikinä oppii itse selviytymään niistä?

Niinpä! Koska riitaa kuitenkin jsokus tulee sille lapsellekin kaverin kanssa, luulee vielä että maailmanloppu tuli

Meillä otetaan välillä sanallisesti aika kovinkin yhteen, mutta myös sopu tehdään lasten nähden. Ja olen lapsille selittänyt, että isi ja äiti välillä riitelee ASIOISTA joista ei olla samaa mieltä ihan niinkuin te sisaruksetkin välillä, mutta se ei tarkoita etteikö me isin kanssa rakasteta toisiamme. Päinvastoin, rakastetaan niin paljon, että uskalletaan näyttää paha olokin joskus. On lapselle aika kova paikka, jos ei koskaan näe yhden yhtä riitaa ja sitten esim. kaveripiirissä tulee erimielisyyksiä, niin eihän sillä lapsella ole mitään mallia/kaavaa tai keinoja selvittää ja purkaa niitä.

Minkälaista "riitaa" tarkoitat? Erimielisyyksiä toki tulee lastenkin edessä, mutta en kutsuisi niitä riidoiksi. Riita on sitten sellainen, että jompikumpi tai molemmat käyttäytyy jotenkin sopimattomasti tai sitten että aihe on todella kipeä. Esim jos jompikumpi pettäisi, emme käsittelisi sitä asiaa lapsen edessä. Sen sijaan jos mies haluaa ostaa punaisen volvon ja minä vihreän skodan, niin voimme keskustella asiasta pitkäänkin ja kiivaasti vaikka lapsi on paikalla.

Eli voin olla ärtynyt ja jopa vihainen miehelle lasten edessä, mutta pyrin silti käyttäytymään kunnolla. Sitten illalla lasten mentyä nukkumaan saattaa joskus kiehua ylikin.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Me ei ylipäätään koskaan riidellä. Siis siten, että huudettaisiin toisillemme tai haukuttaisiin toisiamme. Ollaan eri mieltä kyllä ja keskustellaan asioista lasten kuullen.

Öööö... Tää on taas tätä sanamuotoihin takertumista. Musta nimittäin riitely on just sitä, että ollaan asioista erimieltä, ja keskustellaan niistä kiivaasti. Mut en mäkään nyt miestäni riitojen aikana ääliöksi hauku, tai mee henkilökohtaisuuksiin, ja uskon, että suurin osa käsittää riitelyn ihan samalla lailla kuin mä.

Mutta änni voi kyllä kummallakin kohota, ja kasvotkin vähän punoittaa :D

Öööö... Tää on taas tätä sanamuotoihin takertumista. Musta nimittäin riitely on just sitä, että ollaan asioista erimieltä, ja keskustellaan niistä kiivaasti. Mut en mäkään nyt miestäni riitojen aikana ääliöksi hauku, tai mee henkilökohtaisuuksiin, ja uskon, että suurin osa käsittää riitelyn ihan samalla lailla kuin mä.

No mä en KOE riiteleväni miehen kanssa.
Me ei edes keskustella kiivaasti, vaan ihan normaalisti perustellen kantamme yms.

mun täytyy sanoo kuten vain 1 edellinen vastaaja, että meillä ei myöskään riidellä, ongelmista keskustellaan, ei koskaan korotella ääntä, saatikka nimiteltäisiin toista. elämässä on niin paljon muuta tekemistä kun riitely!

No mä en KOE riiteleväni miehen kanssa.
Me ei edes keskustella kiivaasti, vaan ihan normaalisti perustellen kantamme yms.

Kai mä olen sit niin kiivaas, että äänikin saattaa kohota, ja toinen ruveta toden teolla ärsyttämään, jos ei ymmärrä mun kantaani ollenkaan :D

Sama täällä. Oppiikohan meidän lapsi ikinä selviytymään :)

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:

Sama täällä. Oppiikohan meidän lapsi ikinä selviytymään :)

Todennäköisesti oppii! :)