Me ei ehditä ulkoileen ikinä!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja outo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ompas teitä helppo puijata. Oon yks melko vakkari palstalta nyt vain harmaana ja kyllä me ulkoillaan vaikkei ehkä ihan jokapäivä pitkiä aikoja. Varsinkin näin kesällä tulee kyllä kans melkein asuttua pihalla. Ja siellä kellarissa mä oikeasti ompelen sen ajan kun se kone pyörii.

Tai sitte aattelit, että pääset helpommalla jos kirjoitat huijanneesi meitä, kun myönnät, että käytät aikas kotona tosi ihmeelisesti :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kumikameli:
Alkuperäinen kirjoittaja Estu:
Ei pahalla, mutta jos yhden lapsen kanssa on noin kiireistä, niin mitä tapahtuu, jos/kun teille tulee toinen?!?

Meillä on kolme lasta, ensi vuoden tammikuussa neljä ja olen yksin päivät kotona lasten kanssa. Mä teen kaksi lämminta ateriaa päivässä+ ammu-, ilta- ja välipalat, käyn kaupassa, pyykkään, tiskaan, siivoan ja ulkoillaan ainakin 2-3h päivässä ja silti mulla jää luppoaikaa, varsinkin illasta.

Sori, mutta en usko.

Hei
Ehtiditkö laittaa vähän teidän päivä rytmiä, siis milloin teet mitäkin?

Ihan sillä että minullakin on vain tuo yksi lapsi enkä minä 'ehdi' ihan kaikkea tekemään.

Meillä herätään aikaisin, 6-7, heti aamutoimet ja aamupala. Ulos ehditään jo 8.30 (usein ensin kauppa, joka on tuossa ihan kulman takana,sitten pihalle). Edellisestä päivästä jää joskus ruokaa lounaaksi tai sitten teen jtn. Päiväunia meillä ei enää nukuta, joten se aika käytetään ulkoiluun tms. Välipala, ehkä pihalle keinumaan tms ja päivällisen tekeminen, jonka lomassa usein imuroin ja siistin paikkoja. Pyykkikone pyörii usein illalla tai heti aamulla.

Meillä on usein päivät menoa ja meininkiä täynnä ja 2v nukahtaa n.19, 4v vähän sen jälkeen ja 6v viimesintään klo 20. Mulle jää ainakin 2h omaa aikaa olla =)

Rutiinit ja selkeät rytmit helpottavat meidän arkea selkeästi.

Muoks. En jätä ikinä mitään tiskejä roikkumaan, vaan laitan koneeseen heti/tiskaan.
Lapset ovat oppineet siivoamaan jälkensä suht hyvin (kengät paikoilleet, ulkovaatteet paikoilleen yms).
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ompas teitä helppo puijata. Oon yks melko vakkari palstalta nyt vain harmaana ja kyllä me ulkoillaan vaikkei ehkä ihan jokapäivä pitkiä aikoja. Varsinkin näin kesällä tulee kyllä kans melkein asuttua pihalla. Ja siellä kellarissa mä oikeasti ompelen sen ajan kun se kone pyörii.

Heh, ihan hauska juttu. Mut kyllä tässä aika pian alettiin provoa huutelemaan.

tää olikin eka kerta kun edes yritin provota.

Sit sussa on ainesta. Vähän kun vielä hiot niin kohta saat aikaan yli 10 sivuisia tappeluketjuja!
 
Elämä on juuri niin vaikeaa kuin siitä tekee.. tekosyiltä kuulostaa listasi, sorry vaan.

Tässä muutama ehdotus:
-Pyykkikone pyörimään juuri ennen kuin aloitatte ruokailun. Se saa jatkaa pyörimistä päiväunien ajan. Koneen voi täyttää valmiiksi vaikka edellisenä päivänä.
-Valmista iso satsi ruokaa kerrallaan jotta ei tarvitse joka päivä kokata erikseen. Kai teillä on mikro jossa lämmittää?
-Miksi ihmeessä kulutatte joka toisen päivän kiertelemällä kaupassa. Laadi kauppalista ja lähetä pelkkä mies kauppaan tai sitten lähdet sinne yksin ja jätät miehen ulkoilemaan lapsen kanssa. Tai: menkää kävellen: saatte liikuntaa ja ulkoilmaa samalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ompas teitä helppo puijata. Oon yks melko vakkari palstalta nyt vain harmaana ja kyllä me ulkoillaan vaikkei ehkä ihan jokapäivä pitkiä aikoja. Varsinkin näin kesällä tulee kyllä kans melkein asuttua pihalla. Ja siellä kellarissa mä oikeasti ompelen sen ajan kun se kone pyörii.

Meillä kävi keväällä perhetyöntekijä muutaman kerran. Sitten hän itse ehdotti, että jos lopetettais, kun meillä tuntuu kaikki sujuvan - kun oikeasti on perheitä, joissa ei osata ajatella, että roskat voi viedä ulos samalla kun lähtee kauppaan, ja että ennen kauppaanmenoa / kaupasta tullessa voi olla hetken pihalla leikkimässä jne.
Tai että ruokaa voi tehdä kerralla isommankin satsin, jokaiselle ruualle ei tarvitse keittää uudestaan sitä kahta perunaa.
Ja että joillekin saa kädestäpitäen neuvoa, että muusia saa keitettyä perunoistakin, se ei vaadi välttämättä sitä kiiltävää foliopussia ja pahvipakkausta kaupasta.

Mie olin oikeasti hämmästynyt - en siitä, että tuollaisia perheitä oikeasti on, vaan siitä, että niitä on niin paljon - ja ihan sellaisia perheitä, joissa ei ole taustalla mitään sairautta tai masennusta tai muutakaan... vaan ihan vaan arjen hallintakyvyn ja ajankäytön hallitsemattomuutta. Siis ilmeisesti sitä ns. uusavuttomuutta.
 
Mäki aloin miettimään että ei kai sen pesukoneen vieressä tarvi istua niin kauan ku se pyörii? Illalla valmiiksi koneellinen, aamulla käydä nappasemassa virta päälle (eiköhän se mieski älyä) siinäpä sitte valmiit pyykit ennen uloslähtöä. Sisälle tultaessa toinen koneellinen pöörimään ja ruuanlaittoon samalla ku kone pyörii - tuskin se niin jumalatonta ääntä pitää etteikö päikyt onnistuis? Ja yks juttu - jos lapsella nukuttaakin kymmeneen niin mistä äitille unta riittää niin pitkään, ellei yöt ole rikkinäisiä?
 
niin ja kyllä se pesukone siellä kellarissa pyörii ihan yksinäänkin välillä kun ollaan tässä ylhäällä ruuanlaitossa tms, mutta se oli totta että ulos en lähde jos kone on päällä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ompas teitä helppo puijata. Oon yks melko vakkari palstalta nyt vain harmaana ja kyllä me ulkoillaan vaikkei ehkä ihan jokapäivä pitkiä aikoja. Varsinkin näin kesällä tulee kyllä kans melkein asuttua pihalla. Ja siellä kellarissa mä oikeasti ompelen sen ajan kun se kone pyörii.

Meillä kävi keväällä perhetyöntekijä muutaman kerran. Sitten hän itse ehdotti, että jos lopetettais, kun meillä tuntuu kaikki sujuvan - kun oikeasti on perheitä, joissa ei osata ajatella, että roskat voi viedä ulos samalla kun lähtee kauppaan, ja että ennen kauppaanmenoa / kaupasta tullessa voi olla hetken pihalla leikkimässä jne.
Tai että ruokaa voi tehdä kerralla isommankin satsin, jokaiselle ruualle ei tarvitse keittää uudestaan sitä kahta perunaa.
Ja että joillekin saa kädestäpitäen neuvoa, että muusia saa keitettyä perunoistakin, se ei vaadi välttämättä sitä kiiltävää foliopussia ja pahvipakkausta kaupasta.

Mie olin oikeasti hämmästynyt - en siitä, että tuollaisia perheitä oikeasti on, vaan siitä, että niitä on niin paljon - ja ihan sellaisia perheitä, joissa ei ole taustalla mitään sairautta tai masennusta tai muutakaan... vaan ihan vaan arjen hallintakyvyn ja ajankäytön hallitsemattomuutta. Siis ilmeisesti sitä ns. uusavuttomuutta.


näinpä, se ei oo mikään naurun asia :whistle:
 
mulla riittää unta vaikka muille jakaa, valvon vähän liian myöhään enkä saa nukahdetuksi. jotain unionkelmaa kai...en tiiä. ja lapsi kyllä vieläkin herättelee joskus yöllä
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ompas teitä helppo puijata. Oon yks melko vakkari palstalta nyt vain harmaana ja kyllä me ulkoillaan vaikkei ehkä ihan jokapäivä pitkiä aikoja. Varsinkin näin kesällä tulee kyllä kans melkein asuttua pihalla. Ja siellä kellarissa mä oikeasti ompelen sen ajan kun se kone pyörii.

Meillä kävi keväällä perhetyöntekijä muutaman kerran. Sitten hän itse ehdotti, että jos lopetettais, kun meillä tuntuu kaikki sujuvan - kun oikeasti on perheitä, joissa ei osata ajatella, että roskat voi viedä ulos samalla kun lähtee kauppaan, ja että ennen kauppaanmenoa / kaupasta tullessa voi olla hetken pihalla leikkimässä jne.
Tai että ruokaa voi tehdä kerralla isommankin satsin, jokaiselle ruualle ei tarvitse keittää uudestaan sitä kahta perunaa.
Ja että joillekin saa kädestäpitäen neuvoa, että muusia saa keitettyä perunoistakin, se ei vaadi välttämättä sitä kiiltävää foliopussia ja pahvipakkausta kaupasta.

Mie olin oikeasti hämmästynyt - en siitä, että tuollaisia perheitä oikeasti on, vaan siitä, että niitä on niin paljon - ja ihan sellaisia perheitä, joissa ei ole taustalla mitään sairautta tai masennusta tai muutakaan... vaan ihan vaan arjen hallintakyvyn ja ajankäytön hallitsemattomuutta. Siis ilmeisesti sitä ns. uusavuttomuutta.

Jännä juttu. Voiko olla niin että tämän päivän nuoret vanhemmat on jo sellaista sukupelvea jolle on keksitty virikkeitä ja harrastusta sen peruskotielämän sijaan? Lapsia ei olla enää saatu käyttää työvoimana ja siksi sillä nuorella ei kotoa pois muuttaessaan ole kunnon käsitystä siitä miten arki toimii.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jännä juttu. Voiko olla niin että tämän päivän nuoret vanhemmat on jo sellaista sukupelvea jolle on keksitty virikkeitä ja harrastusta sen peruskotielämän sijaan? Lapsia ei olla enää saatu käyttää työvoimana ja siksi sillä nuorella ei kotoa pois muuttaessaan ole kunnon käsitystä siitä miten arki toimii.

Tähän mie olen itse päätynyt - ja sitä mie koitan omien lasteni kohdalla viimeiseen asti välttää - silläkin uhalla, että saan joskus kuulla olevani ties mikä... mutta ainakin mun lapset tulevat tietämään, että muusia voidaan keittää perunoista, eikä se tuu automaattisesti foliopussista ja että pyykinpesukoneeseen laitetaan myös pesuainetta eikä pelkät likaiset vaatteet ja kone päälle... ja että imurinpussi on vaihdettava aina välillä ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meillä on pesukone kellarissa ja en uskalla jättää sitä yksin sinne pyörimään jos sattuu jotain, samoin kun en uskala jättää ruokaa uuniin että menisin ulos siksi aikaa. Käydään ruokakaupassa n.jokatoinen tai kolmas päivä ja jos cittarissa tms niin kierretään siellä muutenkin, menee aikaa.

Voi hyvänen aika.. Ei mekään ikinä päästäs mihkään jos tarvis olla sisällä, et pyykkikone, tiskikone ja kuivausrumpu käy..

Meillä se onnistuu ihan hyvin. Tiskikone päälle iltapalan jälkeen, pyykkikone päälle kun herätään ja kuivusrumpu kun tullaan lounaalle. Tai pyykätään vasta illalla. Ei koneita saa jättää yksin päälle!
 
ei voi kuin ihmetellä miten uusavuttomia jotkut on, varsinkin nämä 1 lapsen äidit! Mulla 4 lasta ja ulkoillaan joka päivä sekä aamusta että i-päivästä. Pyykkikone pyörii ainakin kerran, tiskikone laulaa ainakin 2 kert päivässä. Ruoan teen ainakin kerran päivässä sekä lisäks yleensä leivon joka toinen päivä.. Asioista voi todellakin tehdä ihan just niin hankalia ku haluaa :headwall:
 

Similar threads

Yhteistyössä