max aika

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja täysimetyksellä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

täysimetyksellä

Vieras
Ihan uteliaisuuttani kyselisin, että mikä on maksimi täysimetyksen aika? Eli voiko vauvaa täysimettää esim. 9kk. Tää on pöllö kyssäri, mutta kuulin et eräs äiti olisi imettänyt lastaan noin kauan...

Täysimetyksellä 6kk, imettäähän voi tietysti senkin jälkeen vaikka kuinka kauan vielä, mutta muun ruoan ohella...
On tuo 6 kk vaan aika pitkä aika täyimettää, siinä täytyy jo seurata lapsen kasvua, ettei hidastu.. harva vauva pärjää pelkällä maidolla 6 kuukauden ikään asti.

Niin tuota just vähän ajoin takaa. Kun olen ymmärtänyt et toi puolivuotta ois suositus täysimetyksellä, et sen jälkeen vauva ei enää saa tarpeeksi ravintoa äidinmaidosta tai jotain sinne päin. Ja sithä jo vuoden iässä pitäisi syödä samaa ruokaa kuin muutkin perheenjäsenet eli jos täysimettää esim. juuri 9kk niin aika lyhyeksi jää tuo totuttautumisaika kiinteisiin.

Just lukasin jonkin neuvolan imetyssuosituksen. Jos vauva ei saa muuta ravintoa 6kk iästä alkaen, on vaarana kasvun hidastuminen ja/tai raudanpuuteanemia. Jotenkin noin siellä sanottiin. Eli kaippa alkaa olla jo sen verran iso, liikkuvainen ja kuluttuavainen, että tarvitsee jo muutakin lisukkeeksi.

Imetystähän suositellaan jatkettavaksi siihen 1v asti ainakin muun ruuan rinnalla, kuten edellä jo olikin.

Nykysuosityshan on sen 6 kk jos vaan vauva kasvaa hyvin ja kyllä monet tuohon pääsevätkin. 6 kk:n iässä vauvan omat rautavarastot ovat kuitenkin huvenneet ja lisäruoka on tarpeen, eli viimeistään tuolloin aloitetaan soseet, lihat ja puurot. Jos vauva on moniallerginen tai on muita hyviä syitä, voi lääkärin valvonnassa täysimetystä jatkaa kauemminkin, mutta silloin on todella tarkkaan seurattava kasvua ja annettava lisäravinteita. Olen myös kuullut äideistä, jotka jatkavat täysimetystä ""periaatteen"" vuoksi kauemmin kuin 6 kk, se on pelkkää typeryyttä.

6 kk on se yleinen, mitä suositellaan, mutta joissakin tapauksissa voidaan täysimetystä jatkaa pidempään, neuvolan ja lastenlääkäreiden valvonnassa siis. Kovin allergisilla lapsilla tämä ainakin on aika tavallistakin, kun halutaan lykätä kiinteiden ruokien aloittamista. Mutta tietenkään ominpäin tällaista ei kannata mennä kokeilemaan.

6kk on se virallinen suositus tosiaan nykyisin, mutta onhan näitä pitempäänkin täysimetyksellä menneitä. Esimerkiksi mieheni on aikanaan saanut pelkkää äidinmaitoa 9kk ja oli kyllä todella pulska ja hyvinvoiva vauva! Ja nykyään terve aikuinen! Tästä on siis 25 vuotta aikaa. Mieheni äiti kertoi näin uskaltaneensa tehdä, koska maitoa tuli todella paljon (luovutti sitä lisäksi) ja silloin oli myös meneillään joku tutkimus aiheesta ja jotkut tässä tutkimuksessa mukana olleet menivät täysimetyksellä 1 vuoden ikään asti. Tutkimuksen tuloksia en kyllä valitettavasti osaa kertoa. Suosittelen siis kääntymään neuvolan puoleen jos suunnittelee pidempää kuin 6kk täysimetystä.

Rautaa äidinmaidosta vauva EI saa. Normaali, täysaikaisena syntynyt vauva on saanut viimeisen raskauskuukauden aikana rautaa niin paljon varastoon, että pärjää sillä 6kk. Tämän jälkeen ilman lisäravintoa tuo rautavarasto on kulutettu loppuun ja anemian riski kasvaa.
Keskosena tai ennenaikaisena syntyneillä vauvoilla on ko. rautavarastot vieläkin pienemmät ja siksi esim keskoset saattavat alottaa lisäruoan syönnin jo ennen laskettua aikaa :) Ja keskosillehan annetaan lisärautaa koko ajan...

Eli nuo yli 6kk täysimetetyt on ihan oma juttunsa ja tuskin sitä kukaan ""tekee"" ominpäin, eiköhän siinä aina ole lääkärit mukana. Ja silloin kasvua ja ravitsemustilaa pitää seurata erityisen tarkasti.

Ihan varmasti lapsi kasvaa vaikka vuoden täysimetyksellä, mutta siitä SAATTAA tulla puutostiloja (rauta) joten en kyllä suosittele testaamaan!

Mielummin 6kk lähtien lisäruokaa ja imetys siinä mukana!

Eikö rautaa saa äidinmaidosta?? Lääkäri sanoi minulle ,että Tuttelissa on ""sata"" kertaa enemmän rautaa kuin ä-maidossa,joten se koskee enemmän vatsaan vauvalle.

Tämän lauseen perusteella äm sisältää hieman rautaa..

Valitettavasti näitä vaihtoehtoäitejä, jotka täysimettävät yli 6kk on.

Tuttavani täysimetti 6kk ja sen jälkeenkin kertoi olleensa laiska, koska imetys oli helppoa, antamaan pojalle kiinteitä, olisi täytynyt tosi nopeaa saada kaikki kehiin lihat ym. Itse kertoi ja sanoi, että olis ehkä kannattunut aloittaa kiinteisiin totuttelu jo ennen 6kk, nimittäin vuoden iässä pojalla oli tosi huonot veriarvot.

Kuulin myös erään äidin täysimettäneen 11 kk suojellakseen lastasna allergioilta, lapsesta tuli todella allerginen, juuri mikään ei sopinut.

No ok, ehkä ämmässä on vähän rautaa, mutta sillä ei pärjää enää sen 6kk jälkeen. Tuskin tuttelissakaan kovin paljoa rautaa on, joten siinä on helposti 100 kertaa enempi :)

Jos mietitään, että 5 purkissa tuttelia ei vielä ole liikaa rautaa, niin samassa suhteessa ämmää saisi vetää 500 purkkia, jotta päästään samaan rautamäärään... Eli eli...

Ton 5 purkkia vetäsin siitä, että se on litra ja monet nykäsee litran päivässä ja siitä ei siis saa liikaa rautaa (läheskään) vielä...

Heissan! Luulen, että tuokin hyvin yksilöllistä. Itse olen imettänyt 6,5kk täyimetyksellä ja nyt (kohta 8kk) maistellaan jo soseita ja koko ajan on hyvin kasvanut (siis tosi hyvin!). Eiköhän tuon jokainen äiti itse tiedä, milloin on aika siirtyä tuhdinpaan ravintoon. Luusisi, että alunperin meidät on tarkoitettu imettämään kauemmin, mutta evoluutio menee eteenpäin ja tarpeet ovat nykyään muuttuneet (ainakin länsimaissa). Itse toivon, että pääsisimme tissistä eroon vuoden vanhaksi mennessä. Suosituksethan ovat aina suosituksia, ei orjallisesti noudatettavia käskyjä.

Niin, itse olen täysimettänyt kohta 6kk ja kyllä ne kiinteät aloitetaan puolenvuoden iässä ellei aiemmin. Jos vain maitoa riittää niin jonkin aikaa varmaan osittainimetän, mutta kyllä koen että tuo 6kk on max, tuossa täysimetyksessä (siis minun tapauksessa ainakin).
Kiitos paljon kaikille vastauksista. Uutta tieto tuli itseasiassa aika paljon eli aina oppii uutta ;).

TÄYSimetys on eri asia kuin se että antaa lapselle tissimaidon lisäksi soseita. Kovin paljon yli 6 kk:n TÄYSimetys on muutamia erityistapauksia lukuunottamatta lapsen terveyden vaarantamista. Vauva-ajan ravitsemuspuutteet, esim. raudanpuutos, voivat aiheuttaa pysyviä vaurioita lapsen kehityksessä.

Yhteistyössä