Maustatteko jotenkin riisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Mulla on ollut tapana käyttää kasvisliemikuutiota, mutta nyt koitan välttää kun niissä on niin paljon lisäainetta ja muuta.

Olisko siis jotain muuta keinoa maustaa riisi? Vai tarviiko se edes maustetta kun siihen kuitenkin tulee kastike ja salaatti päälle?

Joskus saatan paistaa riisiä ensin kattilan pohjalla oliiviöljyssä ja valkosipulisilpussa. Siihen sitten vesi päälle ja kiehautetaan valmiiksi. Tällöin ei siis muuten mitään soosia.

Mä luulen että koitan vaan kylmästi jättää maustamatta. Meillä siis ruokana täysjyväriisiä, uunissa kypsennettyä broiskua ja vihanneksia ja sitten tuoresalaatti. Kokeilen kerran ja laitan vaikka suolan pöytään jos mies haluaa lisätä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Mä luulen että koitan vaan kylmästi jättää maustamatta. Meillä siis ruokana täysjyväriisiä, uunissa kypsennettyä broiskua ja vihanneksia ja sitten tuoresalaatti. Kokeilen kerran ja laitan vaikka suolan pöytään jos mies haluaa lisätä :)

Mää kyllä hyppysellisen suolaa laittasin keitinveteen. Häviää se "veden" maku siitä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja italiana:
Joskus saatan paistaa riisiä ensin kattilan pohjalla oliiviöljyssä ja valkosipulisilpussa. Siihen sitten vesi päälle ja kiehautetaan valmiiksi. Tällöin ei siis muuten mitään soosia.

Samoin taalla. Lisaksi olen joskus laittanut tomaattipuretta varin vuoksi, lapset tykkaa kovasti. Oma suosikki on pilau- maustesekoitus. Meilla syodaan riisia lahes joka paiva niin tulee kokeiltua eri mausteita.

kiitos muuten vinkeistä :). Mä olin tuon curryn jo vallan unohtanutkin, vaikka se jos mikä nyt on hyvin perinteinen mauste riisibroiskulle :).

Mä päädyin laittamaan ripauksen suolaa ja raati kokoontuu puolen tunnin sisällä antamaan tuomionsa B)

Maustan.

Keitän riisin joko liha- tai kanaliemikuution kera, joskus kurkuman kera :p , joskus curryn kera...

Joskus kuullotan riisin valkosipuliöljyssä kattilan pohjalla ennen keittämistä.

Alkuperäinen kirjoittaja never:
En ole koskaan maustanut, syön aina riisin jonkun kastikkeen kanssa

Juu, meillä on myös aina joku kastike. Siks mietinkin että kaipaako se edes maustamista. Tähän asti oon vaan jotenkin tottumuksesta maustanut. Vaan enpä mä pastaa tai perunaakaan erikseen mausta :D

Ravistettava: tota valkosipulijutskaa pitää koittaa :flower: :p

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
OT: Pitääkö muiden isovanhemmat/vanhemmat riisiä jotenkin huonona ruokana? Riisitauti...?

Mä en muusta tiedä kuin että meillä kotona oli AINA perunaa ja miehen vanhempien luona on AINA perunaa. Samoin miehen isoäidllä. Joskus he saattaa ihan lisukkeeksi keittää riisiä, mutta silloinkin on lisäksi keitettyjä perunoita.

Joskus tuo peruna pursuaa ulos jo korvistakin :D

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja never:
En ole koskaan maustanut, syön aina riisin jonkun kastikkeen kanssa

Juu, meillä on myös aina joku kastike. Siks mietinkin että kaipaako se edes maustamista. Tähän asti oon vaan jotenkin tottumuksesta maustanut. Vaan enpä mä pastaa tai perunaakaan erikseen mausta :D

Ravistettava: tota valkosipulijutskaa pitää koittaa :flower: :p

Mun mielestä ei tarvitse maustamista. Kokeile joskus.

Ainakin valkoinen riisi on aika huonoa ja ravintoköyhää ruokaa. Meillä käytetään sen takia vain täysjyväriisiä tai riisi-kaura tai riisi-ohra-sekoitusta. Mieluummin silti käytän ravinteikkaampia ja kuitupitoisempia (ja paremman makuisia) viljoja, kuten spelttiä (esim. spelttipasta on todella maukasta), ohrasuurimoita, hirssiä, täysjyväcouscousta ja -bulguria.

Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
Ainakin valkoinen riisi on aika huonoa ja ravintoköyhää ruokaa. Meillä käytetään sen takia vain täysjyväriisiä tai riisi-kaura tai riisi-ohra-sekoitusta. Mieluummin silti käytän ravinteikkaampia ja kuitupitoisempia (ja paremman makuisia) viljoja, kuten spelttiä (esim. spelttipasta on todella maukasta), ohrasuurimoita, hirssiä, täysjyväcouscousta ja -bulguria.

Onko kalliita? Meillä vähän köyhää..

Yhteistyössä