mattojen tamppaus pyhäpäivinä..

silloin kun kerrostalossa asuin niin tamppasin taatusti tarvittaessa ns. pyhänäkin, kun sitä ei oltu säännöissä kielletty. jos ei joku olis tykänny niin deal with it. En mäkään märise kylillä kun muut ei kunnioita mun pyhiä. Jos kerrostalossa asuu niin kestäköön myös ääniä, niin kauan kun ne ovat järjestyssääntöjen mukaan sallittuja.
 
Jellonainen
Meillä on kunnon imuri, ei tarvitse tampata. Suosittelen imuria myös muillekin niin ei tarvitse hakata mattoja rikki ja piinata naapureita, ja samalla itse hengittää ne pölyt keuhkoihinsa.

Tuulettumaan voisin ne matot viedä pyhäpäivänäkin, ei häiritse ketään.
 
En tamppaa mattoja kuin imurin tamppurilla. Tosin pyhäpäivät on minulle samanlaisia kuin muutkin lomapäivät. En jaksaisi tampata mattoja töiden jälkeen, joten tamppaisin ne joko lauantaina tai sunnuntaina, jos tarvitsisi. Aika harva taitaa järjestyssääntöjä noudattaa pilkulleen.

Muiden huomioimista on myös se, että antaa tampata lomapäivänä. Aikamoista nipottamista tuo sääntö, että tampata saisi vain arkisin klo 20 asti. Tulet töistä, haet lapset, laitat ruuan ja syöt. Tämän jälkeen ei ole haluja siivoukseen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 11:02 vieras kirjoitti:
VOI JESSUS MITÄ MÄNTTEJÄ, JOILLEKIN TÄMÄ PYHÄPÄIVÄ ON LEPOPÄIVÄ RANKAN TYÖPUTKEN KESKELLÄ!!! JA SILLOIN EI JAKSA KUUNNELLA MUIDEN MATTOJEN HAKKAAMISTA!!! :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:
kestihän tuo mun mattojen tamppaus peräti sen viisi minuuttia, siinä ajassa tuskin kenenkään lepopäivä ihan pilalle asti pääsi menemään :whistle: Toivottavasti.. Tulkoot sitten valittamaan jos häiritsi, niin tiedän että enää en pyhinä siivoa.
 
Pieksän matot just sillon, ku kerkeän. Naapurin Viljo voi kyllä opetella siihen, että kaikilla ei elämä ei pyöri, kuten kirkossa opetetaan. Olemme erilaisia. Se tamppaus kestää sen 5-10 min. Viljo voi hypätä kaivoon, jos ei sitä kestä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 10:29 hattivatti lehmilaitumella kirjoitti:
minulle ainaki on ihan sama onko pyhä vai arki kun siivoan ja kun siivoan silloin tamppaan myös mattoja olkoonkin vaikka pyhä
Ihan sama juttu. Jos joku haluaa "pyhittää" jonkin päivän olemalla hissukseen ja lueskelemalla psalmeja niin siitä vaan. Minä en kuulu kirkkoon, joten teen itse omat valintani omasta ajankäytöstäni.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 20:36 vieras kirjoitti:
Pieksän matot just sillon, ku kerkeän. Naapurin Viljo voi kyllä opetella siihen, että kaikilla ei elämä ei pyöri, kuten kirkossa opetetaan. Olemme erilaisia. Se tamppaus kestää sen 5-10 min. Viljo voi hypätä kaivoon, jos ei sitä kestä.
Näin. Erilaisuuden sietäminen on rikkautta. Se, että Suomessa valtauskonto on mikä on, ei tarkoita sitä, että kaikkien pitää pomppia, ku vihelletään. Eli Viljo kaivoon, jos ei naapureita kestä. :'( :eek: :D :LOL:
 
Jellonainen
Perustelkaa miksi mattoja pitää ollenkaan tampata! Mitä ihmeen hyötyä on imureista, joissa on kaikenmaailman hiukkas- ja hepasuodattimet, jos kuitenkin pöllyytätte ne matot niin että vedätte keuhkot täyteen sitä pölyä? Kunnon imuri kyllä puhdistaa matot, ja ne voi viedä erikseen tuulettumaan.

Sain mattojen tamppaajista niin kyllikseni kun asuin teini-iässä muutaman vuoden sellaisessä kerrostalossa, jossa asui paljon jouteliaita (lue: eläkeläisiä ja työttömiä) ihmisiä. Kesälomallakin sai joka ikinen päivä herätä seitsemän jälkeen kun mattoja tampattiin, useimmat tekivät suursiivouksen vielä kerran viikossa. Kerrostalojen piha oli asfaltoitu ja betonitaloja joka puolella, joten voitte uskoa että se ääni raikui! Ja helteellä olisi mielellään nukkunut ikkuna auki, mutta melusaasteen vuoksi se ei ollut mahdollista. Uskon kyllä että siellä monessa perheessä imurit olivat peräisin 70-luvulta, mutta luulisi että tämän palstan perheillä olisi varaa ostaa nykyaikaisempiakin vehkeitä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 20:35 helläheluna kirjoitti:
jos asuu kerrostalossa/rivarissa täytyy sietää elämisen ääniä..muuten voi harkita asuntoa keskeltä ei mitään.
Kun asuu kerrostalossa on myös kohteliasta noudattaa järjestyssääntöjä ja ajatella myös naapureita, ei pelkästään omaa napaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 11:02 vieras kirjoitti:
JOS JÄRJESTYSSÄÄNNÖISSÄ (YLEISISSÄ) LUKEE:

"Mattoja saa tomuttaa ainoastaan tomutusta varten varatuissa telineissä arkisin klo 7-20. Vuodevaatteiden pölyttäminen on sallittu myös porrasparvekkeilla. Asuntojen parvekkeilta pölyttäminen on ankarasti kielletty."

NIIN OLISI SYYTÄ KUNNIOITTAA MUIDEN VIETTÄMÄÄ PYHÄPÄIVÄÄ!! ARKISIN EI OLE SAMA KUIN PYHÄ!!!

VOI JESSUS MITÄ MÄNTTEJÄ, JOILLEKIN TÄMÄ PYHÄPÄIVÄ ON LEPOPÄIVÄ RANKAN TYÖPUTKEN KESKELLÄ!!! JA SILLOIN EI JAKSA KUUNNELLA MUIDEN MATTOJEN HAKKAAMISTA!!! :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:



:LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
 
meidän taloyhtiössä onn tosi typerästi laitettu nuo mattojen tamppaus ajat saa tampata klo 8-10, 12-14 ja saikohan vielä 16-18. Joten ei hirveesti tuu noudatettua noita sääntöjä. Tamppaan matot sillon kun olen kotona, mutta en pyhinä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 20:57 Lentokala kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 20:35 helläheluna kirjoitti:
jos asuu kerrostalossa/rivarissa täytyy sietää elämisen ääniä..muuten voi harkita asuntoa keskeltä ei mitään.
Kun asuu kerrostalossa on myös kohteliasta noudattaa järjestyssääntöjä ja ajatella myös naapureita, ei pelkästään omaa napaa.
Peesaan Lentokalaa :wave:

Tästä oon jo ennenkin maininnut, mutta meiän yhtiössä on vielä erikseen määrätty päivät millon saa mattoja tampata ja minä päivinä vaan vuodevaatteita tuulettaa. Ja kellonajat on vielä erikseen säädetty.
 
FIKSU ihminen ei tamppaile mattojaan pyhäpäivänä jos asustelee muualla kuin metässä yksikseen jossa sen ei pitäisi aiheuttaa toisille pahennusta.
Pitää olla kyllä ITSEKÄS ja OMAA NAPAA TONKIVA jos näinä juhlapyhinä ja yleensäkkin sunnuntaisin kantaa mattonsa ulos ja paukuttelee menemään.
ETTEKÖ oikeasti osaa ajatella!

Koittakaapa järjestää sinne omaan allakkaanne nämä pyhät ihan lepopäiviksi niin voisitte paljon paremmin ja olisitte hyvinvoipasempia ja iloisia ihmisiä =)
 
Jos asuisin talossa, jossa on yleiset järjestyssäännöt katsoisin kyllä tärkeäksi noudattaa niitä. Nyt kun asun omakotitalossa, voin myös valita matontamppauspäiväni siten, etten tarpeettomasti häiritse naapureita. Esim ruohonleikkuuajan valitsen siten, etten paljon häiritsisi muita eikä se ole vaikeaa =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 22:48 äiti kirjoitti:
FIKSU ihminen ei tamppaile mattojaan pyhäpäivänä jos asustelee muualla kuin metässä yksikseen jossa sen ei pitäisi aiheuttaa toisille pahennusta.
Pitää olla kyllä ITSEKÄS ja OMAA NAPAA TONKIVA jos näinä juhlapyhinä ja yleensäkkin sunnuntaisin kantaa mattonsa ulos ja paukuttelee menemään.
ETTEKÖ oikeasti osaa ajatella!

Koittakaapa järjestää sinne omaan allakkaanne nämä pyhät ihan lepopäiviksi niin voisitte paljon paremmin ja olisitte hyvinvoipasempia ja iloisia ihmisiä =)
olen kyllä aika itsekäs kun haluan siivota silloin kun siihen on mahdollisuus.. Kun sattui juhlapyhä siihen väliin, kun vauva oli koko päivän hoidossa, niin olisi varmaan kannattanut istua vaan per.seellään ja odottaa taas kolme kuukautta että samanlainen mahdollisuus tulisi. Mutta jos taas sattuisi silloin juhlapyhä :whistle: Varmaan hukuttaisi pas.kaan tuolla menolla..

Joku ihmetteli että miksi tampata mattoja ollenkaan, kun on niin hyviä imureita olemassa.. Noh, kaikilla ei ole varaa ostaa noita superhypermahtavia imureita.
 

Yhteistyössä