Matkarattaat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tarpeen?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tarpeen?

Vieras
Meillä on Hartan Skater yhdistelmät, tyttö nyt 11kk. Mietin vaan että kantsiskohan hommata matkarattaat lisäksi. Miten pitkään yleensä rattaita tarvitaan? Kantsiikohan edes harkita semmosta mallia missä selkänojaa ei saa alas? Oon miettiny mm. Quinnyn Zapp mallia ja Teutonian Solanaa, ei kellään ois kokemusta näistä? Tai voitteko suositella jotain muita malleja?

Meillä on Emmaljungan yhdistelmät ja oikein hyvin on pärjätty niillä. Matkarattaiden hankintaakin suunniteltiin, koska hiukan nuo nykyiset rattaat ovat kömpelöt ottaa autoreissulle mukaan. Muuten ne on erinómaiset ja varsinkin näin talvella hangessa varmaankin matkarattaita paremmat työnnellä. Meillä on kuitenkin sitä auto- ja shoppausreissua sen verran vähän, että matkarattaat olisivat ihan turhat.
Kannattaa miettiä sitä omaa tarvetta ja onko ne yhdistelmän rattaat nyt niin hankalat muka oikeasti. Hiukan kannattaa jo miettiä sitäkin, et haluatteko lisää muksuja ja millaisella ikäerolla. Voipi olla kannattavampaa pärjäillä esikoisen kanssa yhdistelmän rattailla ja ostaa sitten tuplarattaat, kun toinen syntyy.

Tuolta odottajien puolelta käyn kurkkimassa, kun la lähestyy vinhaa vauhtia. Aiheen vierestä kysyisin alkuperäiseltä, että oletteko olleet niihin Hartan Skatereihin tyytyväisiä? Meillä ko. malli vielä siis odottamassa käyttöönottoa. Onko teilläkin kolmepyöräinen malli (en muista, onko noita Skatereita nelipyöräisenä ollenkaan)?

Kyllä ollaan oltu tyytyväisiä Hartaneihin. Aluks kolmipyörävaunut arvelutti ostaa mutta nyt kun ne on ollu kohta vuoden käytössä niin en kyllä vaihtais nelipyöräisiin. Tosi ketterät. Ja itse asiassa aika helposti saa kasaan ja koottua.. Kuomun ikkuna hyvä keksintö!

Tietoa mulla on vaan kaverin kolmipyoraisista Teutonioista - ei siis tuosta Hartanista mutta olettaisin etta sama juttu - 3 pyoraiset yhdistelmat vie aikas paljon tilaa auton takakontissa, ne ovat pidemmat kuin vastaavat 4-pyoraiset.

Matkarattaiden tarve on kovin yksilöllistä. Itse en hankkisi sellaisia, joissa selkänojaa ei saa makuuasentoon. Ainakin meillä rattaista on ollut paras hyöty juuri silloin kun lapsi nukahtaa. Kannattaa kokeilla sitä kokoamista muutaman kerran jo kaupassa, toisissa malleissa se vaatii melkoista näppäryyttä. Tarkista lisäksi jarrut. Irrotettavaa ja pestävää päällistä suosittelen myös. Kesän ekoista mansikoista ja jätskistä saavat rattaat taatusti osansa. Vaikka se painoa lisääkin, tukevuus tulee arvoonsa siinä vaiheessa kun käyttäjä pyrkii itse pois rattaista. Meidän rattaat on melkein 5 vuotta vanhat ja niissä lukee Playcombine, onkohan merkki vai malli? Tyytyväisiä olemme olleet. Hyvin ovat kestäneet, nyt siis jo kolmannella. Näissä on kivaa myös se, että ihan pienen autokaukalon saa kiinni niihin. En tiedä myydäänkö näitä enää.

Kesällä matkarattaat on kätevät, kylmällä ja sohjossa ei niinkään. Autoillessa loistavat, eteenkin jos tavaratila on pieni. Lentomatkoilla matkarattaat saa usein pitää portille asti. Helpottaa merkittävästi liikkumista. Junassakin on kätevää, kun taittuvat pieneen tilaan. Hissittömässä talossa matkarattaat on paljon kevyempi raahata ylös.

Myös se miten pitkään rattaita tarvitaan vaihtelee. Meillä isot pojat (nyt 5 ja 3v) ovat siirtyneet kävelemään, kun seuraava on syntynyt eli siinä n. 2 v. Ovat itse pyrkineet pois rattaista sopivasti samaan aikaan. Kovin pitkiä matkoja ei sen ikäinen vielä jaksa kävellä eikä vahtimatta voi jättää hetkeksikään. Kiiruhtaminen ei onnistu, intoa riittää sitäkin enemmän. Asumme keskustassa, joten yleensä ei tarvitse mennä kauas ja ne turvallisemmat reitit ovat tulleet tutuiksi. Toisaalta kaupungilla olen nähnyt aika useinkin meidän 5v. kokosia lapsia rattiassa. Kovin yksilöllistä taitaa olla. On se varmaan tottumiskysymyskin. Meillä nyt menee n. 2 km helposti 3-vuotiaalta ja tuplamatka 5-vuotiaalta. Junioria lukuunottamatta pärjätään hienosti ilman rattaita.

Yhteistyössä