MATKAPAHOINVOINTI 1VUOTIAALLA

  • Viestiketjun aloittaja pikkumies
  • Ensimmäinen viesti
pikkumies
Meidän poika on 1v ja 2kk ja on lähi viikkoina alkanut jo alle tunnin matkalla voimaan pahoin autossa.
ensin menee vähän jännän näköiseksi,nieleskelee ja itku tulee ja perään oksennus. sen jälkeen vaikuttaa väsyneeltä.
onko teidän pienet kärsiny tässä iässä matkapahoinvoinnista.
molemmilla kerroilla oli syönyt juuri ennen matkalle lähtöä.
mikähän avuksi.
kertokaahan kokemuksia.
 
Ohoh :eek: Luulin että vasta myöhemmällä iällä tulis tollaset. Mut mulla onkin vasta eka taaperoiässä joten en tiiä. Ei meil viel ole ollut ja selkä menosuuntaan mennään.

Varmaan ekana kannattas katsoa ettei ihan vasta ole syöty. Sen varmaan arvasit itsekin. Istuuko etuperin vai takaperin? Autossa raitis viileä ilma auttaa. Muuta en osaa neuvoa. Kysy apteekista onko noin pienille matkapahoinvointia estäviä tabletteja.
 
Meidänkin tyttö 1v8kk kärsii joskus pahoinvoinnista. Hän istuu autossa selkä menosuuntaan. Oksennus tulee meilläkin usein silloin, kun olemme syöneet juuri ennen matkaa.
Muuta apukeinoa emme ole keksineet kuin yrittää syöttää hänet hyvissä ajoin ennen matkan alkua. Sekin varmaan auttaisi, jos istuimen kääntäisi naama menosuuntaan.
 
kahden äippä
Meillä alkoi isommalla 2,5 vuoden iässä. Lääkkeitä ei noin pienille ole, mulle kerrottiin, vasta noin 5 vee iästä. Tosin joltain kuulin, että voi joskus pienemmälle saada sitä 5 v lääkettä, mut ei varmaan ihan noin pienille kuin teillä.

Joskus meillä auttaa, kun ehditään huomaan huonon olon tulo ja jos ehditään/pystytään pysähtyyn, raitista ilmaa ja ulkona hetkinen.
Sen huomasin, ettei kannata olla kädessä mitään leluja tms, että kovin katselisi lähelle, voinee verrata siihen, että itse lukisi autossa, sitähän ei moni aikuinenkaan kestä.
Meillä ei leluja autossa ole, ei mitään katseltavaa, lasten musiikkia soitetaan viihdykkeenä ja muuta sanallista (esim. pienempänä sano auto ym. komentoja)
 
Miskan äiskä
Mä sain viime kesänä vähän alle 1v:lle pahoinvointilääkettä omalääkäriltä ihan puhelinajalla, kun kerroin että poika voi pahoin autossa. Lääkkeen nimi on Primperan ja se on nestemäistä. Kannattaa soittaa ja kysyä ja kun tietää vielä lääkkeen nimen, niin luultavasti sen saaminen on muillekin helppoa. Apteekista näin pienille ei saa lääkettä pahoinvointiin.
 
Meillä alkoi matkapahoinvointi 1-vuoden ikäisenä, matkusti silloin selkä menosuuntaan. Meillä auttoi, kun käänsimme matkustusasennon kasvot menosuuntaan (tiedän, ettei ole suositeltavaa noin pienellä). Lapsi ei ole oksentanut kuin kerran sen jälkeen (kohta täyttää 2-vuotta), kun käänsimme matkustusasennon toisinpäin. Sekin oksennuskerta oli, kun luki kirjaa matkan aikana eli kirjoja ei voida ottaa viihdykkeeksi autoon.
 
Norrsu harmaana
Tämä nyt voi mennä vähän aiheen vierestä, eikä varsinaista ratkaisua varmaankaan anna mutta itse kun olin suorittamassa ajokortin kakkosvaihetta, opettaja kysyi minulta "montako kertaa lapsesi on laatannut autoon" .. Tällä hän viittasi siihen, että ajan kovin "töksähtävästi" ja lapset, jotka vielä istuvat selkä menosuuntaan, saavat helposti pahoinvointia tällaisista töksähtävistä lähdöistä, sekä vaihteen vaihdoista. Itse otin opikseni ja olen oppinut ajamaan tasaisemmin (vaikka tyttö ei kyllä onneks ole koskaan oksentanut autoon) mutta suosittelen tosiaan kaikkia kiinnittämään huomion tähänkin seikkaan :) Hihi..


 
Mulle on neuvonut eräs sairaanhoitaja jonka omat lapset kärsivät matkapahoinvoinnista että kun laittaa navan alle laastarin niin helpottaa. Navan alapuolella on na.akupunktio-pisteet jotka sitten aktivoituu kun laitetaan laastari.
Meillä tyttö voi pahoin pidemmillä matkoilla. Unohdin laastarin kerran pistää ja oksennus tuli, laitoin oksennuksen jälkeen laastarin eikä enää tyttö oksentanut. Kertaakaan ei ole voinut pahoin jos olen laastarin muistanut lähdettäessä laittaa
Halpa keino, takuuta en anna mutta kannattaa edes yrittää!!!
 

Yhteistyössä