Matinpoika tai matintytär..

  • Viestiketjun aloittaja nimetin
  • Ensimmäinen viesti
ap
Niin ja, miehelläni on vain yksi etunimi. Jos lapsi on poika, minulle sopii kaikinmokomin että yksi nimistä on hänen etunimensä. Mutta ei hänen nimensä+poika.

Ja painotan että hän ei halua tätä nimeä kunnioittaakseen suomalaisia vanhoja perinteitä (vaikka eivät niin suomalaisia olekkaan). Siitä ei ole kyse. Jos tälläiinen nimi oliisi kiertänyt heidän suvussaan niin sitten asia taas olisi eri ja voisi harkita.
Mies on nimittäin puoliksi muualta kaukaa kotoisin, eikä mikään suomalaistyyppinen edes.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ärsyttävää, kun kommentoidaan ilman että lukee ketjua muuten...

se on sovittu jo, että minun sukunimeni otetaan ja kun joskus mennään naimisiin niin silloin otan myös hänen sukunimensä ja tottakai lapsi siinä samalla.
Minä luovuin jo kastamisesta.

ja Alli huuppa... Tottakai miehellä on valtaa nimen päättämisessä. Tytölle meillä on jo nimi päätetty ja se on semmoinen joka meille molemmille sopii ja niin on tarkoitus että oli poika tai tyttö,nimi on semmoinen joka _molemmille_ käy. Minulle ei käy tuo -poika/-tytär nimi.. Että en minä kuitenkaan mikään tossuttaja ole. On tärkeää, että nimi on molemmille mieluinen.

Totuus on se myös, että tässä maailmassa voidaan kiusata silmälasien,nimen tai minkä tahansa kannalta. Minusta tuo nimi on naurettava,mmutta jos lapsi itse haluaa vanhempana moisen nimen niin senkus menee vaihtamaan! :)
Luin kyllä koko ketjun, ja silti ehdotin, että laittaisitte isän nimen. Jos kerran suunnitelmissa on mennä naimisiinkin, niin sitä suuremmalla syyllä, silloin nimi vaihtuis vain sulla, lapsella olis jo valmiiksi.
Sanoit, että miehelle on kova paikka, kun lapselle tulee sun nimi, mutta sulle taitais olla vielä kovempi paikka, jos lapselle tulisikin isänsä sukunimi?

 
Alkuperäinen kirjoittaja Alli Huuppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
Umbh, musta noi on hirveitä nimiä. Nää on just niitä tekemällä tehtyjä nimiä, mun mielestä.
Mutta jokainen toki antaa nimen oman mieltymyksensä mukaan.
Edelleenkin peräänkuulutan sitä yleissivistystä...
Ei siihen tarvita mitään sivistystä ettei tykkää kyseisistä nimistä, jos ne kuulostaa tökeröiltä ja väkisintehdyiltä.. oli sitten kuinka tahansa vanhaa ja tapana ollutta.
 
nina
luin koko ketjun. Älytön nimi tuo tytär/poika juttu. Älkää laittako. Kiusataan ja lasta hävetää nimen kertominen niin ettei kerro kenellekään koulussa yms. Itse häpesin eka luokalla Maaria-nimeä, kun se ei ollut niin tavallinen, niinkuin joka toisella tytöllä oli Maria nimi tokana tai kolmantena. Ja et usko miten isot mittasuhteet tämä häpeä sai aikaan. Valehtelin muille oppilaille nimeni sekä opettajallekin!! VAikka olen muuten erittäin rehellinen ihminen ollut koko elämäni...
No kaikkeen tottuu ja en enää häpeä sitä nimeä. Ja onhan se totta että täysi-ikäisenä lapsi voi vaihtaa nimensä helposti, eli sen jälkeen ei hänen tarvii enää hävetä.

Yritä vielä taivutella miestäsi. Ehdottaisin että laittakaa tytölle joku väännös miehesi nimestä "matilda, joka merkkais sitä mattia" ja pojalle suoraan se miehesi nimi.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ärsyttävää, kun kommentoidaan ilman että lukee ketjua muuten...

se on sovittu jo, että minun sukunimeni otetaan ja kun joskus mennään naimisiin niin silloin otan myös hänen sukunimensä ja tottakai lapsi siinä samalla.
Minä luovuin jo kastamisesta.

ja Alli huuppa... Tottakai miehellä on valtaa nimen päättämisessä. Tytölle meillä on jo nimi päätetty ja se on semmoinen joka meille molemmille sopii ja niin on tarkoitus että oli poika tai tyttö,nimi on semmoinen joka _molemmille_ käy. Minulle ei käy tuo -poika/-tytär nimi.. Että en minä kuitenkaan mikään tossuttaja ole. On tärkeää, että nimi on molemmille mieluinen.

Totuus on se myös, että tässä maailmassa voidaan kiusata silmälasien,nimen tai minkä tahansa kannalta. Minusta tuo nimi on naurettava,mmutta jos lapsi itse haluaa vanhempana moisen nimen niin senkus menee vaihtamaan! :)
Luin kyllä koko ketjun, ja silti ehdotin, että laittaisitte isän nimen. Jos kerran suunnitelmissa on mennä naimisiinkin, niin sitä suuremmalla syyllä, silloin nimi vaihtuis vain sulla, lapsella olis jo valmiiksi.
Sanoit, että miehelle on kova paikka, kun lapselle tulee sun nimi, mutta sulle taitais olla vielä kovempi paikka, jos lapselle tulisikin isänsä sukunimi?
Mutta jos menemme naimisiin (ei olla edes kihloissa) niin en siis ota miehen sukunimeä vaan pidän oman tai sitten otan molemmat.
Sukunimi asia oli sovittu jo kertaalleen, se vituttaa kun pitää nyt alkaa sitä vatvomaan. En ala kaikesta minäkään luopumaan..
Perusteluna mies sanoi myös seuraavaa " jos joskus erotaan niin sitten sille tulee sukunimeksi joku virtanen eikä minun nimeä" Onhan se isänsä lapsi,näkee sen takuulla naamastakin.

Kun sovimme,että lasta ei kasteta niin samalla sovittiin,että sukunimi on minun sukunimeni ja se oli ok. Nyt kun alkaa laskettuaika lähestyä,niin jotain ihmettä alkaa hänen päässään liikkua..
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja nina:
luin koko ketjun. Älytön nimi tuo tytär/poika juttu. Älkää laittako. Kiusataan ja lasta hävetää nimen kertominen niin ettei kerro kenellekään koulussa yms. Itse häpesin eka luokalla Maaria-nimeä, kun se ei ollut niin tavallinen, niinkuin joka toisella tytöllä oli Maria nimi tokana tai kolmantena. Ja et usko miten isot mittasuhteet tämä häpeä sai aikaan. Valehtelin muille oppilaille nimeni sekä opettajallekin!! VAikka olen muuten erittäin rehellinen ihminen ollut koko elämäni...
No kaikkeen tottuu ja en enää häpeä sitä nimeä. Ja onhan se totta että täysi-ikäisenä lapsi voi vaihtaa nimensä helposti, eli sen jälkeen ei hänen tarvii enää hävetä.

Yritä vielä taivutella miestäsi. Ehdottaisin että laittakaa tytölle joku väännös miehesi nimestä "matilda, joka merkkais sitä mattia" ja pojalle suoraan se miehesi nimi.
Aivan. Lapsesta tulee varmasti "tavallista" tummempi ja jo sekin tod näk aiheuttaa jonkinsortin syrjimistä ja jos siihen vielä päälle ihmeelliset nimihirviöt niin on varmaan itku herkässä..

 
Naamio
Minun esikoisella on xxxxntytär kolmantena nimenä. Mies odotti koko raskausajan poikaa, mutta kun tyttö tuli niin oli aivan myyty ja pyysi voisiko kolmas nimi olla hänen tytär. Suostuin mielelläni, eikä ole tyttöä nimestä kiusattu.
Yrittäkää nyt ihmeessä löytää jokin kompromissi :) ymmärrän miehen kannan ja sinunkin. Mies voi kyllä kokea hyvinkin raskaaksi sen ettei hänen nimensä kelpaa millään lailla lapsellenne, ei sukunimi eikä "Matin"tytär/ -poika.
 
ap
Alkaa itseäkin naurattaa, kun tämä asia on saanut niin suuret mittasuhteet..ei siis vain täällä vaan meillä nimen mietinnässä :) Ukko ei aiemmin sanonut juurikaan juuta eikä jaata nimeen,kunnes yhtäkkiä tämän vaatimuksen pamautti ilmoille. Siinä hetki kinasteltiin ja huomasin että hän alkoi olla epävarma ideansa suhteen, mutta ei saanut ilmeisesti nieltyä ylpeyttään..
 
utelias
Onko teillä jo sukupuoli tiedossa?

Turhahan sitten on kinastella, jos poika on tulossa, koska miehen nimen voi laittaa vaikkapa toiseksi nimeksi suoraan. Eikö sekään kelpaa miehelle? Miksi siinä pitää olla jokin naurettava pääte.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Onko teillä jo sukupuoli tiedossa?

Turhahan sitten on kinastella, jos poika on tulossa, koska miehen nimen voi laittaa vaikkapa toiseksi nimeksi suoraan. Eikö sekään kelpaa miehelle? Miksi siinä pitää olla jokin naurettava pääte.
Ei ole tiedossa, kun ei halunnut vilauttaa.. Aiemmin ainakin kelpasi että tuo hänen nimensä siihen toiseksi nimeksi, mutta pitänee tiedustella onko mieli muuttunut..
 
Ei kait niitä toisia ja kolmansia nimiä missään joudu sanomaan, muuta kun virallisissa papereissa ilmoittamaan, että sama kait se sille ja kait nyt sitten tääsäkin voi periksi antaa kun ei kastetakkaan. Ihan sama.
 
dfdff
Alkuperäinen kirjoittaja Kaukosäädin:
Ei kait niitä toisia ja kolmansia nimiä missään joudu sanomaan, muuta kun virallisissa papereissa ilmoittamaan, että sama kait se sille ja kait nyt sitten tääsäkin voi periksi antaa kun ei kastetakkaan. Ihan sama.
Kyllä meillä koulussa ainakin opettaja kailotti koko luokalle todistusten jaon yhteydessä kaikki nimet.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kaukosäädin:
Ei kait niitä toisia ja kolmansia nimiä missään joudu sanomaan, muuta kun virallisissa papereissa ilmoittamaan, että sama kait se sille ja kait nyt sitten tääsäkin voi periksi antaa kun ei kastetakkaan. Ihan sama.
Joo ja kyllähän ihmiset kyselee että mikäs sinun nimi on. Kaverit kyselee. Miksi antaa nimeä joka on yksinkertaisesti ruma varmaan myös miehenkin mielestä vain siksi että mies saisi oman nimensä näkyville?
Kyse kun ei ole mistään elukasta vaan ihmisestä jolle annetaan nimi iäksi.
 
vieras
Kyllä mä antaisin periksi miehelle tuossa asiassa, jos se hänelle todella tärkeetä olis. Vaikka itselle ei tulisi mieleenkään tuollainen -tytär tai -poika nimi. Olisipa mies sitten yhden "jouston auki" tulevaisuudessa... Muita kun kutsumanimiä käytetään todella harvoin! Kiusaamisen suhteen jos lapselle koko lapsuuden kertoo, kuinka sulla nyt on tällanen erikoinen ei niin kiva nimi, niin varmasti se sitä häpeää!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä mä antaisin periksi miehelle tuossa asiassa, jos se hänelle todella tärkeetä olis. Vaikka itselle ei tulisi mieleenkään tuollainen -tytär tai -poika nimi. Olisipa mies sitten yhden "jouston auki" tulevaisuudessa... Muita kun kutsumanimiä käytetään todella harvoin! Kiusaamisen suhteen jos lapselle koko lapsuuden kertoo, kuinka sulla nyt on tällanen erikoinen ei niin kiva nimi, niin varmasti se sitä häpeää!
Mutta tämä on siis joku ihme päähän pisto. Jos mies olisi vaikkapa ajat sitten,vuosia sitten,päättänyt että haluaa lapselleen tälläisen nimen tai jos se olisi heidän sukunsa perinne niin asia olisi eri. Aiemmin tälle nimelle naurettiin yhdessä, ja nyt se onkin pakko saada antaa omalle lapselle.

Nimiasia ei aiemminkaan ole hänelle ollut mikään sydämenasia ja ei ole ollut juurikaan kiinnostunut niistä, ei mitään nimeä jonka ehdottomasti haluaisi. Vaikea siis uskoa että tämäkään olisi mistään syvältä sydämestä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kaukosäädin:
No jos suoraan sanotaan mä en antais periksi tossa nimiasiassa enkä edes siinä kasteasiassa ja noi matinpoika nimethän on yksinkertaisesti tosi typeriä eli pidä pääs.
Kasteasian mies sai puhuttua ympäri. Sanoi,että olen vain tapa-uskovainen (niinkuin varmaan olenkin) ja että miksi pitäisi kuulua kirkkoon tai mihinkään että voisi uskoa johonkin. Lapsi saa päättää sitten itse liittyykö vai ei, uskonnontunneille saa mennä jne..Onhan se niinkin. Itse oli vaan aina haaveillut ihanista kirkkohäistä ja kauniista kastetilaisuudesta,ne kyllä tässä murskaantu mutta ehkä se on sen arvosta..
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaukosäädin:
No jos suoraan sanotaan mä en antais periksi tossa nimiasiassa enkä edes siinä kasteasiassa ja noi matinpoika nimethän on yksinkertaisesti tosi typeriä eli pidä pääs.
Kasteasian mies sai puhuttua ympäri. Sanoi,että olen vain tapa-uskovainen (niinkuin varmaan olenkin) ja että miksi pitäisi kuulua kirkkoon tai mihinkään että voisi uskoa johonkin. Lapsi saa päättää sitten itse liittyykö vai ei, uskonnontunneille saa mennä jne..Onhan se niinkin. Itse oli vaan aina haaveillut ihanista kirkkohäistä ja kauniista kastetilaisuudesta,ne kyllä tässä murskaantu mutta ehkä se on sen arvosta..
Toivotaan niin.
 
ddfsdf
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaukosäädin:
No jos suoraan sanotaan mä en antais periksi tossa nimiasiassa enkä edes siinä kasteasiassa ja noi matinpoika nimethän on yksinkertaisesti tosi typeriä eli pidä pääs.
Kasteasian mies sai puhuttua ympäri. Sanoi,että olen vain tapa-uskovainen (niinkuin varmaan olenkin) ja että miksi pitäisi kuulua kirkkoon tai mihinkään että voisi uskoa johonkin. Lapsi saa päättää sitten itse liittyykö vai ei, uskonnontunneille saa mennä jne..Onhan se niinkin. Itse oli vaan aina haaveillut ihanista kirkkohäistä ja kauniista kastetilaisuudesta,ne kyllä tässä murskaantu mutta ehkä se on sen arvosta..
Jos naimisiin joskus menette, niin saatte kyllä avioliiton siunauksen kirkossa, jos miehesi siihen suostuu. Meillä oli näin.
 
mievaan
Minun pikkuveljen toiseksi nimeksi olisi haluttu laittaa ....npoika mutta pappi ei suostunut siihen.. Pikkuveljeni isän suvussa tuo "isänpoika" nimi on kiertänyt sukupolvelta sukupolvelle..
 

Yhteistyössä