Matinpoika tai matintytär..

  • Viestiketjun aloittaja nimetin
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kaukosäädin:
Noi on olleet ennen sukunimiä. Ei ollut muuta kun Johansson tai Fredriksson. Onhan näitä vieläkin sukuniminä täällä. Jossain vaiheessa suomalaiset sitten tajusivat ottaa itsellensä kunnolliset sukunimet.
Ei kyllä aina. Esim. 1800-luvun puolivälissä oli Maunu Eerikinpoika Soini.. ja kyl niitä muitakin tuli kirkonkirjoissa vastaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikkueppu:
no juu tuohan kiilostaa ihan jansdottir tyyliseltä islannissakos nuita tytär/poika liitteitä käytettiin

omalle lapselle en ikimaailmassa haluaisi tuollaista noin erilaista nimeä
Jep, Islannissa kyllä yleisemmin, muissa (siis pohjoismaat) käytetty myös. En löytänyt/muistanut linkkiä, noista ...tytär nimistä enemmänkin asiaa. En kyllä omalle lapselle laittaisi nimeksi, ehkä jollekin muulle miehelle (ap mies) tärkeää, että oman suvun/nimen saa jatkumaan.
 
ddffd
Alkuperäinen kirjoittaja Alli Huuppa:
Sullapa se on, ap, sitten miestäsi kunnioittava suhtautuminen ja tooooodella fantastinen asenne puolisoosi.

Vähän alkaa tuntumaan että et ole todellinen vaan puhdas provo.
Minun mielestän taas ap vaikuttaa varsin fiksulta ja järkevältä äidiltä, joka ajattelee asioita lapsensa kannalta. En näe asenteessa mitään puolisoa loukkaavaa. Molemmathan ovat jo tehneet ison kompromissin toiveissaan.

Tsemppiä ap:lle. Kiva huomata, etteivät kaikki ole säälittäviä tossukoita, jotka alistuvat miestensä älyttömiin oikkuihin, vaan pitävät kiinni myös lapsensa oikeuksista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ddffd:
Alkuperäinen kirjoittaja Alli Huuppa:
Sullapa se on, ap, sitten miestäsi kunnioittava suhtautuminen ja tooooodella fantastinen asenne puolisoosi.

Vähän alkaa tuntumaan että et ole todellinen vaan puhdas provo.
Minun mielestän taas ap vaikuttaa varsin fiksulta ja järkevältä äidiltä, joka ajattelee asioita lapsensa kannalta. En näe asenteessa mitään puolisoa loukkaavaa. Molemmathan ovat jo tehneet ison kompromissin toiveissaan.

Tsemppiä ap:lle. Kiva huomata, etteivät kaikki ole säälittäviä tossukoita, jotka alistuvat miestensä älyttömiin oikkuihin, vaan pitävät kiinni myös lapsensa oikeuksista.
:eek: :LOL: :LOL: :LOL: :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Alli Huuppa:
Alkuperäinen kirjoittaja ddffd:
Alkuperäinen kirjoittaja Alli Huuppa:
Sullapa se on, ap, sitten miestäsi kunnioittava suhtautuminen ja tooooodella fantastinen asenne puolisoosi.

Vähän alkaa tuntumaan että et ole todellinen vaan puhdas provo.
Minun mielestän taas ap vaikuttaa varsin fiksulta ja järkevältä äidiltä, joka ajattelee asioita lapsensa kannalta. En näe asenteessa mitään puolisoa loukkaavaa. Molemmathan ovat jo tehneet ison kompromissin toiveissaan.

Tsemppiä ap:lle. Kiva huomata, etteivät kaikki ole säälittäviä tossukoita, jotka alistuvat miestensä älyttömiin oikkuihin, vaan pitävät kiinni myös lapsensa oikeuksista.
:eek: :LOL: :LOL: :LOL: :headwall:
No älä :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Alli Huuppa:
Sullapa se on, ap, sitten miestäsi kunnioittava suhtautuminen ja tooooodella fantastinen asenne puolisoosi.

Vähän alkaa tuntumaan että et ole todellinen vaan puhdas provo.
Eikös tässä haettu lapselle nimeä eikä miehelle kunnioitusta. Ne kun tuppaa olemaan kaksi ihan eri asiaa.
Ja kyllä, minunkin mielestä nuo matintyttäret ja -pojat ovat kamalia nimiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Alli Huuppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaukosäädin:
Noi on olleet ennen sukunimiä. Ei ollut muuta kun Johansson tai Fredriksson. Onhan näitä vieläkin sukuniminä täällä. Jossain vaiheessa suomalaiset sitten tajusivat ottaa itsellensä kunnolliset sukunimet.
Tuo ei pidä paikkaansa.
No joo olihan siellä ehkä Mattsson ja muutama muu.
Sitten oltiin Fredrik Fredrickssoneja Matts Matssoneja tai Fredrik Johanssoneje jne...
Muutama 1800-luvun kirkonkirja tullut luetua, että välillä oikein ihmetyttää se nimien vähyys. Kait ne sitten käytti jotain lempinimiä erottaakseen ihmiset toisistaan.
Niin mikä ei pidä paikkaansa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaukosäädin:
Noi on olleet ennen sukunimiä. Ei ollut muuta kun Johansson tai Fredriksson. Onhan näitä vieläkin sukuniminä täällä. Jossain vaiheessa suomalaiset sitten tajusivat ottaa itsellensä kunnolliset sukunimet.
Ei kyllä aina. Esim. 1800-luvun puolivälissä oli Maunu Eerikinpoika Soini.. ja kyl niitä muitakin tuli kirkonkirjoissa vastaan.
Jollain rikkailla oli kunnolliset nimet.
 
Ihmemaan Liisa
Tiedättekö jo vauvan sukupuolen? Jos se on poika, niin laittakaa isän nimi toseksi tai kolmanneksi etunimeksi. Jos on tulossa/tulee tyttö, niin etsikää mihennimieä vastaava tytönnimi tai keksikää sopiva (esim. Petri = Petriina, Ari = Ariaana jne. ). Komprpmissiratkaisu, mutta niihin on aikuisten parisuhteessa kyettävä isommissakin asioissa kuin lapsen nimestä väännettäessä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kaukosäädin:
Alkuperäinen kirjoittaja Alli Huuppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaukosäädin:
Noi on olleet ennen sukunimiä. Ei ollut muuta kun Johansson tai Fredriksson. Onhan näitä vieläkin sukuniminä täällä. Jossain vaiheessa suomalaiset sitten tajusivat ottaa itsellensä kunnolliset sukunimet.
Tuo ei pidä paikkaansa.
No joo olihan siellä ehkä Mattsson ja muutama muu.
Sitten oltiin Fredrik Fredrickssoneja Matts Matssoneja tai Fredrik Johanssoneje jne...
Muutama 1800-luvun kirkonkirja tullut luetua, että välillä oikein ihmetyttää se nimien vähyys. Kait ne sitten käytti jotain lempinimiä erottaakseen ihmiset toisistaan.
Niin mikä ei pidä paikkaansa?
Sulla on varsin metka tuo ruotsinkielisten nimien kirjoitusasu.

T. Puoliruotsalainen

Niin ja suurin osa Suomessa esiintyneistä nimistä oli kyllä ihan niitä tyttäriä ja poikia. Jonkun sellaisia siis.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
Tiedättekö jo vauvan sukupuolen? Jos se on poika, niin laittakaa isän nimi toseksi tai kolmanneksi etunimeksi. Jos on tulossa/tulee tyttö, niin etsikää mihennimieä vastaava tytönnimi tai keksikää sopiva (esim. Petri = Petriina, Ari = Ariaana jne. ). Komprpmissiratkaisu, mutta niihin on aikuisten parisuhteessa kyettävä isommissakin asioissa kuin lapsen nimestä väännettäessä!
Tätä minäkin ehdottaisin!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Alli Huuppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaukosäädin:
Alkuperäinen kirjoittaja Alli Huuppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaukosäädin:
Noi on olleet ennen sukunimiä. Ei ollut muuta kun Johansson tai Fredriksson. Onhan näitä vieläkin sukuniminä täällä. Jossain vaiheessa suomalaiset sitten tajusivat ottaa itsellensä kunnolliset sukunimet.
Tuo ei pidä paikkaansa.
No joo olihan siellä ehkä Mattsson ja muutama muu.
Sitten oltiin Fredrik Fredrickssoneja Matts Matssoneja tai Fredrik Johanssoneje jne...
Muutama 1800-luvun kirkonkirja tullut luetua, että välillä oikein ihmetyttää se nimien vähyys. Kait ne sitten käytti jotain lempinimiä erottaakseen ihmiset toisistaan.
Niin mikä ei pidä paikkaansa?
Sulla on varsin metka tuo ruotsinkielisten nimien kirjoitusasu.

T. Puoliruotsalainen

Niin ja suurin osa Suomessa esiintyneistä nimistä oli kyllä ihan niitä tyttäriä ja poikia. Jonkun sellaisia siis.
Kirkonkirjoissa ne kirjotetaan millon mitenkin "metkasti" ja joo 1800- luvun kirjoissa ei ainakaan kyseisellä paikkakunnalla näy suomensanaakaan, kun kaikki kylät ja talotkin on kirjoitettu ruotsiksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
Umbh, musta noi on hirveitä nimiä. Nää on just niitä tekemällä tehtyjä nimiä, mun mielestä.
Mutta jokainen toki antaa nimen oman mieltymyksensä mukaan.
Munkin mielestä noi on kamalia. Mitä se edes palvelee nykyään, kun on niin paljon kaikkia hienoja nimiä. Kaikki kuitenkin tietää kenen tytär tai poika on kyseessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Alli Huuppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
Umbh, musta noi on hirveitä nimiä. Nää on just niitä tekemällä tehtyjä nimiä, mun mielestä.
Mutta jokainen toki antaa nimen oman mieltymyksensä mukaan.
Edelleenkin peräänkuulutan sitä yleissivistystä...
Tiedän kyllä että näitä on suomalaisessa nimistössä ollut, isoisäni isälläkin, mutta nykypäivänä nää on mun mielestä tekemällä tehtyjä.

 
viiden äiti
Alkuperäinen kirjoittaja nimetin:
Onko kellä annettu lapselle esimerkiksi toiseksi nimeksi tuolla periaatteella nimeä,että on vaikka isän mukaan "Erkintytär"? Joku ihan oikeakin nimityshän tuollekkin on,mutta en muista mikä.

Onko se tyypillisempi esim. joissain tietyissä uskontokunnissa? Mieheni haluaa antaa lapselle tuollaisen nimen ja minua se hirvittää, kuulostaa todella mauttomalle ja karsealle.... :D
Ei, koska tuo on typerää. Jokaisella lapsella on omannnäköisensa nimi.
 
vieras
Ihmisellähän voi olla kolme etunimeä. Ja mitä tahansa niistä voi halutessaan käyttää kutsumanimenä.
Saara Leena Matilda... Juuu, mikä tahansa kelpaa kutsumanimeksi.
Mutta kuvitelkaa, että joku haluais käyttää kolmatta nimeään kutsumanimenä, kun ei tykkää Saarasta eikä Leenasta ja kolmas nimi olis joku Tommintytär :D
 
suomalainen
Ihan sama, millaisia käytäntöjä on ollut joskus sata vuotta sitten. Kehitys menee eteenpäin monessa asiassa, myös nimissä. Turha vedota johonkin ikiaikaisen vanhaan tapaan, jos nimi kerran nykyään kuulostaa typerältä. Jossain artikkelissa joku nimitutkija oli sitä mieltä, ettei nämä -tytär ja -poika nimet sovi nykyään suomalaiseen nimistöön. Minä ja suurin osa suomalaisista on myös samaa mieltä hänen kanssaan.
 
ap
Ärsyttävää, kun kommentoidaan ilman että lukee ketjua muuten...

se on sovittu jo, että minun sukunimeni otetaan ja kun joskus mennään naimisiin niin silloin otan myös hänen sukunimensä ja tottakai lapsi siinä samalla.
Minä luovuin jo kastamisesta.

ja Alli huuppa... Tottakai miehellä on valtaa nimen päättämisessä. Tytölle meillä on jo nimi päätetty ja se on semmoinen joka meille molemmille sopii ja niin on tarkoitus että oli poika tai tyttö,nimi on semmoinen joka _molemmille_ käy. Minulle ei käy tuo -poika/-tytär nimi.. Että en minä kuitenkaan mikään tossuttaja ole. On tärkeää, että nimi on molemmille mieluinen.

Totuus on se myös, että tässä maailmassa voidaan kiusata silmälasien,nimen tai minkä tahansa kannalta. Minusta tuo nimi on naurettava,mmutta jos lapsi itse haluaa vanhempana moisen nimen niin senkus menee vaihtamaan! :)
 

Yhteistyössä