Matala verenpaine, korkea leposyke

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mans
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mans

Vieras
Apua! Sain äsken tietää että korkea leposyke voi olla riski vanhempana. Verenpaineeni oli 109/67 kun viimeksi mittasin, mutta syke lähellä sataa. Minulla on aina ollut noin, että on matala verenpaine ja korkea syke. Miten saisin sykettä alemmas? Ikää on 25 vuotta, niin tuskin johtuu nuoruudesta tuo korkea syke...

En tupakoi, mutta liikun aika vähän.

Minulla on matala verenpaine (yleensä jotain 105/75), mutta myös matala leposyke (n. 40-60). Tämä yhdistelmä ennustaa kuulemma pitkää ikää, mutta pikkaisen huolestuttaa kun yksi lääkäri sanoi ettei syke saisi kyllä olla ihan noin matala kuin 40:O

Mä olen kuullut,että leposyke kertoo kunnosta. Eli jos on hyvässä kunnossa,liikkuu säännöllisesti jne niin leposyke on matalampi kun jos ei liiku tarpeeksi ja on huono kunto. Hengästytkö helposti? Kannattais lisätä erityisesti aerobista liikuntaa,siis lenkkeilyä ym missä hengästyy.

[QUOTE="niin";24745575]Minulla on matala verenpaine (yleensä jotain 105/75), mutta myös matala leposyke (n. 40-60). Tämä yhdistelmä ennustaa kuulemma pitkää ikää, mutta pikkaisen huolestuttaa kun yksi lääkäri sanoi ettei syke saisi kyllä olla ihan noin matala kuin 40:O[/QUOTE]

Jos liikut paljon kestävyyslajeja, niin 40 leposyke on ihan normaali.

[QUOTE="vieras";24745632]Hengästytkö helposti? Kannattais lisätä erityisesti aerobista liikuntaa,siis lenkkeilyä ym missä hengästyy.[/QUOTE]
Kyllä hengästyn. Äsken testasin semmoista, että juoksin n. pari minuuttia paikoillani ja olin aivan poikki sen jälkeen. Mittasin sykkeen ja näytti 130. Jostain syystä myös verenpaine lennähti lukemaan 140/67. Ihmeellistä miten yläpaine voi kohota noin korkealle... Ensimmäisellä mittauskerralla mittari kyllä huusi erroria, että en sitten tiedä sen kunnosta.

En tiedä vaikuttaako paino/ruumiinrakenne esim. tuohon sykkeeseen, mutta olen hyvin hoikka ja painokin on juuri ja juuri normaalin rajoilla, ei ihan alipainossa. Lisäksi tulee syötyä heikosti. Voikohan vitamiinivaje nostaa sykettä?

Liikuntaa pitäisi kyllä lisätä. Ja pitäisi syödä paremmin. Vaan kun ei ole mitään motivaatiota siitäkään huolimatta, että vaikuttaisi positiivisesti terveyteen, niin tyhmältä kuin kuulostaakin. :(

[QUOTE="vieras";24745632]Mä olen kuullut,että leposyke kertoo kunnosta. Eli jos on hyvässä kunnossa,liikkuu säännöllisesti jne niin leposyke on matalampi kun jos ei liiku tarpeeksi ja on huono kunto. Hengästytkö helposti? Kannattais lisätä erityisesti aerobista liikuntaa,siis lenkkeilyä ym missä hengästyy.[/QUOTE]

Yleensähän noin onkin, leposyke kertoo kuntotason, mutta ei ihan aina. Puhun nyt itsestäni, kun muista en tiedä. Oikein hyväkuntoisenakin mulla on leposyke noin 75, alle 70 ei ole tainnut ollakaan, ainakaan en tiedä. Verenpaine myös matala, keskimäärin 95/65, no, näillä eväillä mennään sitten vaan loppuun asti!

Ap:lle minäkin suosittelen liikunnan lisäämistä! :)

Suolan puute voi nostaa leposykettä jostain syystä, varsinkin jos on matala verenpaine. Itsellä ainakin suolavesi laskee sykkeen 70 tuntumaan. Verenpaine pysyy alhaalla. Outoa, mutta helpottaa oloa.

Yhteistyössä