Masuvaivat iltaisin/öisin


Onko kellään mitään keinoja, tai neuvoja miten saisi 5 viikkoisen lopettamaan hysteerisen itkun?

Mittasin jo kuumeenkin kun ajattelin että onko tullut kipeäksi, mutta mittari näytti 37,2 (pyllystä mitattuna)

Masuvaivoja ilmeisesti itkee, ja itkee niitä yleensä vain iltaisin/öisin, ja nukkumaan yleensä päästään kun saa masun tyhjäksi ilmasta.. onko keinoja millä sen saisi nopeammin pois masusta, kun olemme nyt viikon päässeet nukkumaan ensimmäisen kerran vasta klo 03-04.
Masuvaivoja aiheuttaa varmasti tissimaito joka tulee tältä äidiltä vähän vauhdilla, eli kärsitään osittain ns. suihkutissi ongelmasta. Vauva nielee maitoa ja ilmaa paljon ja vauhdilla, vaikka ote on oikea.
Koliikkia en usko tämän puhtaasti olevan, koska tämä alkoi meillä pikkuhiljaa vasta vauvan ollessa 3 viikkoinen, ja äityen nyt tähän viiden viikon ikään mennessä.

Päivisin toki nukkuu hyvin (malttaa ilmeisesti syödä rauhallisemmin), mutta kun joskus pitäisi tehdä niitä aikuisten asioita, siivota, käydä kaupassa, tehdä ruokaa tms. niin ettei aina voi nukkua lapsen tahtisesti..

Isot kiitokset jo valmiiksi vastauksista, jotka vähän väsynyt äiti ottaa mielellään vastaan.
 
Muistaakseni meidän pojalla alkoivat ilmavaivat myös tuossa 3 viikon ikäisenä. Ilmavaivoihin kokeilimme ensimmäiseksi apteekista saatavaa Cuplatonia. Siitä oli apua ehkä vain muutamaksi päiväksi (jos sitäkään), jonka jälkeen vaihdoimme Disflatyliin (saa myös apteekista). Tämä auttoi ainakin meillä noihin ilmavaivoihin. Kaikille noista tipoista ei ilmeisesti ole apua, mutta meillä auttoi.

Tsempiä ja toivottavasti saatte ilmavaivat helpottumaan.
 
En käytä maitoa lainkaan, joten tästä tuskin on kyse. Kahvia en ole juonut vuosiin, mausteisia ruokia ei oma vatsani kestä, pähkinöitä enkä manteleita syö. ja siis jos käytän maitoa niin käytän sitä laktoosittomana..
Tosin hän saa Disflatyl tippoja ja Jekovit tippoja päivittäin.
Vaikuttaisikohan ne..
Disflatylia on saanut nyt pikkasen yli viikon ja suunnilleen muuten saman verran on kestänyt nää vaivat, vaikka välissä oli yksin hyväkin yö, jolloin nukkui melko hyvin.
 
ruisleipää en ole nyt juuri tuon takia pariin päivään syönyt, ja omenoitakaan en muuten ole syönyt kun viikko sitten viimeksi. Tosin ostin maanantaina luumuja, ja söin niitä ma ja ti iltoina kovaan mahaan, mutta siitähän on niin kauan että voisiko vielä vaikuttaa. Ja kun nämä oireet tulevat vain iltaisin/öisin, ja sitä samaa rintamaitoahan hän syö päivisin ja aamuisinkin..
 
Meillä ei auttanut kuin vyöhyketerapia hiukan,tosin kun se loppui jatkui masuvaivat vielä tovin. Kaikki mahdoliset tipat kokeiltu,myöskään d-vitamiinien poisjättö ei auttanut,mutta kandee kokeilla. Mun syömiset ei myöskään auttaneet mitään.

Meillä ongelmana kanssa pojan syömistekniikka,hotkii edelleen vaikka ikää 6kk,nyt tosin maha on helpottanut.
Koita syötää samasta rinnasta useamman kerran peräkkäin tai lypsää enimpiä suihkuja pois ennen syöttöä. Luulen että ongelma piilee just tossa ruokailussa.
Valitettavasti noihin kipuihin ei tunnu auttavan kuin aika,meillä helpotti itkut 2kk iässä,mutta edelleen häiritsi ilmavaivat näihin päiviin saakka... ehdittiin jo maitoallergiakin testata.

Mut kokeilkaapa sitä vyöhyketerapiaa,meillä se sai suolen toimimaan ja saatiin masuhieronta ohjeet millä sai ilmaa pois masusta =) Tsemppiä!!
 
Koita syötää samasta rinnasta useamman kerran peräkkäin tai lypsää enimpiä suihkuja pois ennen syöttöä.
Näitä on kokeiltu... oikea noidankehä, maitoa tulee vaan enemmän eikä tasaannu koskaan :( harmittaa.. kiitos kuitenkin :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nanni81:
En käytä maitoa lainkaan, joten tästä tuskin on kyse. Kahvia en ole juonut vuosiin, mausteisia ruokia ei oma vatsani kestä, pähkinöitä enkä manteleita syö. ja siis jos käytän maitoa niin käytän sitä laktoosittomana..
Tosin hän saa Disflatyl tippoja ja Jekovit tippoja päivittäin.
Vaikuttaisikohan ne..
Disflatylia on saanut nyt pikkasen yli viikon ja suunnilleen muuten saman verran on kestänyt nää vaivat, vaikka välissä oli yksin hyväkin yö, jolloin nukkui melko hyvin.
Kokeile jättää Jekovitit vaikka viikoksi ja katso tuleeko muutosta.. jos tulee, niin kannattaa aloittaa tippa per viikko uudestaan jollei jo ollutkin.

Ja joillekin voi Disflatylkin aiheuttaa masukipua vaikka se varmaan lopulta helpottaakin. Otin kerran itse ne aikuisille suositellut 45 tippaa ja alkuun oli maha hieman kipeä kunnes se aine teki työtä käskettyä.. ;)
 
Jekovit tippoja toi on syönyt siis kaks viikkosesta lähtien.. alkuun niistä ei ainakaan tullut mitään, mutta tokihan voi kokeilla.. mä vaan ymmärsin että ne on niitä mitkä oikeesti on hellimpiä masulle, vai voiko niistä vesipohjaisistakin tulla jotain. On siis joskus aloitettu niin että ekana päivänä yks tippa, tokana kaks, kolmantena kolme, jne, kunnes on viisi tippaa päivässä vauhti..
pitikö niitä ottaa yks per viikko enemmän :O mulla on tommonen mennyt ohi, muistin että yks per päivä.. :x
 
No ei noi mullekkaan kauheesti auttanut toi lypsy yms,tosin niitä pitää kokeilla jonkin aikaa,ennenkuin vaikuttaa. Maidontuotantoa ne lisää ehkä hetkeks,jos lypsää vain pahimman pingotuksen pois =)
 
Ihan pakko oli rekisteröityä jakaakseni vyöhyketerapian ilosanomaa. =)
Meillä on ihan saman ikäinen vauva joka on kärsinyt koko ajan pahenevista masuvaivoista.
Pahimmillaan valvottiin n klo 01.00-05.00, ennen ja jälkeen tuon ajan nukkui max tunnin pätkiä päivin öin. Tätä kun oli kestänyt viikon verran olin jo valmis ihan mihin vaan. Tältä palstalta bongasin että joku oli saanut vyöhyketerapialla masuvaivoihin helpotusta niin varasinpa minäkin ajan terapeutille toissa viikolla. Aika skeptisin mielin menin mutta ainakin meidän tapauksessa siitä todellakin oli apua! Terapeutti hieroi vauvan jalkapohjia, pohkeita, vähän masua ja korvia ja niin uskomatonta kun se olikin niin eipä enää itketty masukipristelyjä. Meillä on Disflatylin lisäksi ollut Rela tipat käytössä, mutta eipä noista ole merkittävää apua ollut. Puolen tunnin terapia maksoi 25e eli ei ole pahan hintainenkaan. Näin siis Helsingissä. Suosittelen vyöhyketerapiaa lämpimästi jos vaikka auttaisi teilläkin!
 
En ole kokeillut tätä, mutta jostakin luin että maitosuihkua voisi hidastaa jotenkin puristamalla rintaa peukalolla ja etusormella ja syöttämällä vauvaa nojaten taaksepäin, jolloin maito valuu ikäänkuin painovoimaa vastaan.

Meillä ei toi iltahuutelu ihan noin pahaksi mennyt, mutta niihin ilmavaivoihin auttoi lähinnä aika. Poika aloitti tosiaan huutamaan mahaansa siinä 2 viikkoisena ja nyt 2kk:na tuntuu helpottaneen. Tuntuu, että pierutkin tulevat ulos helpommin. Olisiko vain sitten suoliston kehityksestä kiinni? Jaksamisia!
 
maitohappobakteereita ei kukaan maininnut.ne kannataa kyllä aloittaa.meillä esikoisen koliikkiin auttoi se ja vyöhyketerapia.röyhtäytys ym. myös tärkeää.oireet kesti 3vkoa-2.5kk.

kuopuskin on itkenyt mahaansa aikansa mutta ei niin pahasti ja hänelle aloitin heti alusta asti maitoh.bakteerit ja vältin myös kahvia,ruista,pähkinää,sitruksia,makeaa..en sitten tiedä kuinka paljon auttoi mutta tuntuu että vähän vähemmän mahaansa itki kokonaisuudessaan
 
Pitää vielä mainita, että röyhtäytyksiähän meillä on kyllä tehty kesken syöttöjen, ja jopa välillä niin että ensin syötän jonkun 2-5 min ja sitten röyhtäytän ja nostan takas tissille hetken päästä kun on röyhtässyt ja sama taas jos jaksaa syödä niin kauan. Yleensä syöttö on ohi jo alle 10 minuutissa, koska maito tulee niin hurjalla vauhdilla. Olenkin hieman huolissani kasvaako tuo tyttö tarpeeksi, kun pulauttelee niin paljon.

HeMa05
: Ahaa, en olekkaan miettinyt että oma herkutteluni voisi häneen vaikuttaa.. Olen nimittäin syönyt karkkia pahimpaan verensokerin laskuun. Nyt onkin hyvä syy lopettaa..
Ja nuita "Reloja" olen kyllä harkinnut, vaan mietin että pitäisikö tuo Disflatyl lopettaa sitä ennen.

Marke75: Tuota vyöhyketerapiaa olen myös miettinyt, mitäpä ei ihminen huono äiti syndroomansa kanssa miettisi. Toisaalta tuntuu ihan turhalta touhulta, ja rahastukselta, mutta toisaalta, olen minä koirankin kanssa käynyt suolahuoneessa vain helpottaakseni hänen atopiaansa. Mistä siis löydän vauvoihin erikoistuneita vyöhyketerapeutteja? Ja kävittekö useinkin terapiassa?

Martta-Emilia Olen kokeillut kaikkia juttuja ton suihkutissin kanssa, ja kuulun myös tuohon imetystukilistaan, joten olen kokeillut tuotakin paineen pois puristamista, ja myös vastavirtaan syöttämistä, päivisin se onnistuukin, mutta pahimman mahakipristelyn aikana on turha koittaa saada toista syömään ns. pää nostettuna. Ja sanottakoon, että kun maitoa tulee hurjasti on masu myös täynnä jos ei maitoa niin ilmaa.. ja ei ole kerran kun olen saanut maidot pukluna päälleni syöttäessäni noin eli itse melkein selällään ja vauva vatsallaan masun päällä. Kiitos kuitenkin sinulle kovasti vinkeistä. Voipi olla että kyse tosissaan on siitä suoliston kehittymättömyydestä, mutta jotenkin olisin melko varma että kyse on tuosta maidon tulosta, koska ennen tätä suihkutissi ongelmaa, meillä ei ollut mitään vaikeuksia öiden kanssa.
 
on ongelmia kaksikuisen pojan kanssa. Yhä vieläkin itkee melkein kaiken hereilläoloaikansa. Joskus jaksaa seurustella hetken, mutta jo kohta itku alkaa :( . Tosi surullista. Poika on kaunis ja suloinen. Haluaisin nauttia vauvasta, mutta kyllä tämä tekee siitä lähes mahdotonta. Olemme kokeilleet vyöhyketerapian, disflatylit, rela-tipat, toiset maitohappobakteerit, pystyssäsyöttämisen, refluksilääkityksen, juostu lääkärissä...

Myös minulla oli tuota suihkutissisyyttä, mutta sen tasaannuttua itku vaan jatkui. Yöt ovat vaihtelevan surkeita. Vauva ei useinkaan itke öisin, mutta valvoo ja ähisee muuten ja vaatii tyynnyttelyä, ettei huuto ala. Tuttia asetan yössä ehkä 200 kertaa. Viime yönä nukuin 4 tuntia tunnin pätkissä.

Suoraan sanoen kamalaa tämä elo! Kimpussa vielä vajaa 2-vuotias esikoinen uhmineen.
Sanoin neuvolassakin suoraan, että p*****stä on! Ystävillä samaan aikaan tyytyväisiä vauvanpalleroita, ei oikein tekisi mieli edes yhteyttä pitää. Välit miehen kanssa rakoilee, minnekään ei pääse, hoitoapua ei oikein ole.

Tulipa vuodatettua! Onnellinen olen kuitenkin siitä, että lapset ovat terveitä (vaikka sekin usein askarruttaa). Haluaisin jonkinlaisen varmuuden siitä, että tämä tosiaan hellittää eikä kyse ole sairaudesta tai esim. paskamaisesta luonteesta, kuten mieheni tuntuu ajattelevan...
 
Suosittelen vyöhyketerapeuttia myös,kokeile vaikka netin kautta ettiä omalta paikkakunnaltas tai kysy neuvolasta. Relojen sijaan meille suositeltiin maitohappokapseleita. Niiden jauhon voi tyhjätä vaikka lusikkaan ja lypsää pikkasen maitoa sekaan...tai ruiskuun jos ei lusikkaa suostu ottamaan. Relat on tosi kalliita,eivätkä useille toimi tai toimii aiheuttaen lisää kipua. Toki on päinvastaisiakin kokemuksia.
Toi terapeutti tuli meillä maksamaan yhteensä 50,sisälsi noita maitohappokapseleita ja 6 hirontakertaa,joista 5 kotona. Apteekissa on ainakin sellasia kuin gefilus plus.
Yleensä noi terapeutit kehottaa lopettamaan pierulääkkeet,eli disflatylin tässä tapauksessa. Ja miks niitä antamaan jos eivät tehoa.... meillä ainakin oli sama kuin vettä olis juottanut,eli ei tehoa.

Ei lohduta,tiedän,mutta aika menee loppujenlopuiks nopeaan ja parannusta tapahtuu useesti ihan viikkotasolla. Pikkuhiljaa se masu paranee....
 
Noh, viime yö meni paremmin, vaikka vasta ilta disflatylin jätin antamatta, jekovit tippoja jatkoin, kun ne aloitettiin jo kaks viikkosena, eikä sillon ollut mitään ongelmia, päin vastoin.
Kokeilin myös syöttää illalla tiheästi, jotta ei hotki maitoa ja samalla ilmaa, kun malttaa syödä rauhallisemmin. Yöllä sitten meni pipariksi, kun mies kävi vaihtamassa vaipan ja neiti meni hysteeriseksi ennen syöttöä, joten taas syötiin hotkimalla sitten kun rinnalle pääsi, ja ilmaa meni taas masuun. mutta edellis yönä valvottiin 4 tuntia ja nyt vaan 1,5 tuntia putkeen. Ehkä tästä on jotain hyötyä, mutta kuten sanottu, koitan ensin tätä disflatylin jättämistä ja iltasyöttöjen tihentämistä. Syötin myös illalla melko pystyssä, joten sekin saattoi auttaa, vaikka kyllä mä sain sen röyhtäsemään sen jälkeen kuitenkin, joten kyllä sitä ilmaa niinkin masuun menee.
Mutta kyllä mä viime yönäkin miehelle kiukuttelin, ja tiuskin. Suutuin niin siitä että sai tytön hysteeriseksi silloin yöllä. Toivottavasti parisuhde kestää :(
 
Ket
Meillä ehkä Reladropsit auttavat, joka tapauksessa mahavaivat näyttävät selvästi vähentyneen heti kun aloimme niitä antaa. Cuplatonia ei ole nyt annettu _kun ei näytä tarvitsevan_ ! =)
Monet vauvat vain ovat itkuisia tässä iässä, siihen ei välttämättä löydetä mitään syytä eikä siihen usein auta mikään muu kuin aika. Monesti luullaan, että se ja se keino auttoi, vaikka kun tarkemmin katsoo, niin kas, sattumoisin vaivat loppuvat nimenomaan tietyssä iässä (2,5-3 kk). Olisivat siis ehkä loppuneet joka tapauksessa. Tällaisilla 1-2 kk ikäisillä vauvoilla illat ovat hyvin usein rauhatonta aikaa jostain syystä. Kyllähän se äidistä pahalta tuntuu kun vauva itkee, mutta pitää lohduttautua sillä, että vaikka vauva itkisi eikä löydy näkyvää syytä jonka voisi poistaa, niin vauva saa silti lohtua ja turvallisuuden tunnetta siitä, kun sitä hoivataan sen itkiessä.
En tarkoita, etteikö apukeinoja pitäisi tai kannattaisi kokeilla, mutta siis ei tarvitse tuntea syyllisyyttä "huonona äitinä", jos tuntuu että mikään ei auta.
 
Ket
Alkuperäinen kirjoittaja Nanni81:
. Yöllä sitten meni pipariksi, kun mies kävi vaihtamassa vaipan ja neiti meni hysteeriseksi ennen syöttöä, joten taas syötiin hotkimalla sitten kun rinnalle pääsi, [...]
Mutta kyllä mä viime yönäkin miehelle kiukuttelin, ja tiuskin. Suutuin niin siitä että sai tytön hysteeriseksi silloin yöllä. Toivottavasti parisuhde kestää :(
Ehkä kannattaa siis kuitenkin syöttää heti samantien kun herää, eikä yöllä välttämättä tarvitse vaihtaa vaippaa ollenkaan jos ei ole kakkaa. Ei sitten virkisty siitäkään enemmän hereille kuin on tarpeen.
Jos vauva on hereillä/itkuinen syötön jälkeen, niin sittenhän ehtii vielä hyvin vaihtaa.

Meidänkin tyttö on vielä hyvin kärsimätön, yhtään ylimääräistä sekuntia ei voi odottaa ruokaa, kun nälkä iskee. ;)

Nukkuuko vauva teillä vieressä vai omassa sängyssä? Meillä vieressä, ja tuntuu että sillä tavoin vauva saa ruokansa yöllä nopeammin. Herään itse jo siinä vaiheessa kun vauva alkaa ähkiä ja hamuilla vieressäni, enkä vasta sitten kun se on itsekin jo niin hereillä että alkaa huudella (kuten omassa sängyssään). Ei ehkä tule niin kiireistä ahmimista sitten.

 
meillä nukutaan vieressä, joten se keino on kokeiltu. Välillä menee hyvin välillä taas iham penkin alle. Taidan perua vyöhyketerapiankin kun näköjään ei huudakkaan mahaansa vaan väsymystä (yli sellaista).
 
Meillä poika huusi varmaan noin 5viikkoiseksi aina illasta pitkälle yöhön eikä nukkumisesta tullut mitään. Epäilimme refluksia, kun veti itsensä ihan jäykäksi kaarelle aina huutaessaan. Sitten jätettiin vauvasta asti annetut vitamiinit pois (ei asuttu Suomessa eli saatiin jo laitoksella jotain ADEC -vitamiini + fluori yhdistelmää, joka oli maustettu sitruunahapolla) sen jälkeen helpotti heti. Mutta pari päivää myöhemmin aloitettiin myös lääkekuuri refluksioireisiin eli en osaa varmasti sanoa mikä helpotti. Yksi mikä rentoutti myös oli joka iltainen kylpyhetki. Mutta etenkin pulauttelu oli aina runsaampaa, kun olin syönyt omenaa, sitrushedelmiä tai muuta hapanta.
Toisaalta pienillä on niin monia syitä mikä voi aiheuttaa vatsavaivoja tai muuta mikä huudattaa. Tsemppiä ja voimia!
 
ite kans suosittelen vyöhyketerapiaa. meillä kans masuvaivoja ollu yllinkyllin. ja nyt vasta reilu 6kk vein hierontaan. ja kaikki jäi sille tielleen. ja elämä helpottanu kovasti.
sitä kannattaa tosissaan kokeilla. relat vaihdatettiin meillä diarrex maitohappobakteereihin. perusteli et relat tulee ns. läpi mut noi jää suoleen vaikuttamaan.
näillä avuilla meillä loppu ilmavaivat ja lisäruuista alkanut ummetus. vauvoilla tosi hyvin auttaa vyöhyketerapia. ite en uskonut et niin iso apu voisi edes olla. kokeilemisen arvoinen juttu kyllä.

jaksamisia kovasti :hug:
 
Meillä ainakin auttoi kun alettiin syöttää pullosta (rintamaitoa tai Nania). Syynä ehkä oli meillä sekin että pullosta syötettäessä poika sai enemmän maitoa (ja helpommalla) eikä tullut niin paljon syötyä ilmaakaan.
 
Viime yö nukuttiin suht hyvin, toki sillä tavalla että aikaistettiin sitä nukkumaan menoa.
Eli nukuimme koko perhe 20.30 - 03.30 (toki syötin välissä, mutta kun perhepedissä nukkuu niin en sitä laske heräämiseksi) jonka jälkeen olimme hereillä kaksi tuntia. Masuvaivoihinhan tuo heräsi, mutta loppupeleissä kekkuloi sitten puolitoista tuntia ihan vaan kun ei väsyttänyt. Tuon jälkeen nukuimme vielä 4 tuntia putkeen. Mutta odotan kauhulla ens yötä, mitä se tuo tullessaan.

Sori Heinis74, mutta en kyllä varmasti anna pullosta. Ensinnäkään tyttö ei osaa, ja toiseksi, en näe hyvää syytä sille että lopettaisin imettämisen.. Toki pullosta ei saa välttämättä ilmaa, tosin sekin riippuu siitä millä tavalla lapsi syö, mutta kyllä multa ihan yhtä helpolla tulee maitoa kuin pullosta, niin reippaasti sitä pursuu aina ylikin vauvan tarpeen. Siitähän tämä lähti, että maitoa tulee niin runsaasti että yritän sitä estellä syöttämällä useamman kerran samasta rinnasta, ettei suihkuisi niin kovin.

Tänään on kyllä se vyöhyketerapia, tulen huomenna kertomaan miten siellä meni.
 

Yhteistyössä