Masentuneen saikku

  • Viestiketjun aloittaja josse
  • Ensimmäinen viesti
josse
...ja lapset päiväkodissa. Arvatkaa vaan tuottaako lisää syyllisyyttä. Pitäiskö mun nyt kuitenkin ottaa lapset kotiin ja väsyttää itseni täällä heidän kanssaan? Ehkei hyvä idea. Tuntuu vaan pahalta.

Mitä ylipäänsä sairaslomalla pitäs tehdä? Nukkua?
 
Alkuperäinen kirjoittaja josse:
...ja lapset päiväkodissa. Arvatkaa vaan tuottaako lisää syyllisyyttä. Pitäiskö mun nyt kuitenkin ottaa lapset kotiin ja väsyttää itseni täällä heidän kanssaan? Ehkei hyvä idea. Tuntuu vaan pahalta.

Mitä ylipäänsä sairaslomalla pitäs tehdä? Nukkua?
Lepäät ja käytät vapaa-aikasi itseesi. Teet asioita, joista nautit :)
 
Mun mielestä masennuksen takia ei kannata olla saikulla. Samaa mieltä oli onneksi minun masennuksenaikainen lääkäri. Ei kirjoittanut saikkua, vaan lääkkereseptin ja keskusteluapua.
Ei se masennus poistu makaamalla kotona, vaan kannattaa jatkaa elämää normaaliin tapaan.
 
Ei ehkä kotona makaamalla, mutta jokin kevyt liikunta mikä itelle sopii vois ainakin auttaa. Eli uimaan, kevyelle kävelylenkille, kuuntelet musiikkia samalla. Mitä vaan mutta ei pelkkää sängyssä makaamista jos yhtään on voimia pistää pää ulos omasta kodista.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Mun mielestä masennuksen takia ei kannata olla saikulla. Samaa mieltä oli onneksi minun masennuksenaikainen lääkäri. Ei kirjoittanut saikkua, vaan lääkkereseptin ja keskusteluapua.
Ei se masennus poistu makaamalla kotona, vaan kannattaa jatkaa elämää normaaliin tapaan.

mutta se työkyky! jos ei ole työkykyinen niin saikkua on saatava, muuten joutuu työkkärin pakottamana töihin. jos jaksaa käydä töissä vain kerran pari viikossa niin potkuthan sieltä tulee.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Mun mielestä masennuksen takia ei kannata olla saikulla. Samaa mieltä oli onneksi minun masennuksenaikainen lääkäri. Ei kirjoittanut saikkua, vaan lääkkereseptin ja keskusteluapua.
Ei se masennus poistu makaamalla kotona, vaan kannattaa jatkaa elämää normaaliin tapaan.

mutta se työkyky! jos ei ole työkykyinen niin saikkua on saatava, muuten joutuu työkkärin pakottamana töihin. jos jaksaa käydä töissä vain kerran pari viikossa niin potkuthan sieltä tulee.

tai ei "joudu", saattaa joutua tai saa karenssia jos kieltäytyy töistä.
 
x
Masennus harvoin paranee pelkästään saikkua kirjoittamalla. Yleensä tarvitaan myös lääkkeitä, psykologia ja terapiaa. Anna lasten olla hoidossa, ja käytät ajan siihen että saat itsesi kuntoon.
 
e
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Mun mielestä masennuksen takia ei kannata olla saikulla. Samaa mieltä oli onneksi minun masennuksenaikainen lääkäri. Ei kirjoittanut saikkua, vaan lääkkereseptin ja keskusteluapua.
Ei se masennus poistu makaamalla kotona, vaan kannattaa jatkaa elämää normaaliin tapaan.
Niin, vaikka kuinka tekisi mieli levätä ja olla mitään tekemättä, mutta siitähän sitä vasta masentuukin. Harvoissa tapauksissa varmaankin lyhyt sairasloma on paikoillaan, mutta muuten aktiivinen hoito lääkkeillä + terapialla on se, joka tehoaa, ja mahdollisimman normaali elämä muuten.
Eihän masennus ole väsymys, joka lepämällä menisi ohi.

Itse jättäisin ainakin puolet päivät lapset kotiin, koska niistä saa niin paljon posittiivista ja niiten kanssa pitää olla vähän liikeessä, ei voi linnottautua mökkiin. Eikä minun osaltani syyllisyys, että "olen vaan ja lapset hoidossa" auttaisi masennuksen vähentymiseen, mutta se riippuu taas omasta sisäisestä tuntestasi.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja e:
Onhan sulla kunnon lääkitys???
välillä on, välillä ei. nyt ei ole. kokeiltu on montaa ja hyötyä ei ole ollut. tän hetken tilanne on se, että voin muuten ihan ok mutta työssä jaksaminen on sitä, että väsytän itseni hetkessä loppuun.

 
mä oon ollut vuoden sairaslomalla, nyt kuntoutustuella. terapiassa käyn 2kertaa kuukaudessa ja lääkitys on aika vahva.
Terapiassa käsketään tekeen niitä asioita mistä tykkää ja ulkoilua/liikuntaa suositellaan. Omia voimia ja tuntemuksia kuunneltava joka asiassa
 
x
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja e:
Onhan sulla kunnon lääkitys???
välillä on, välillä ei. nyt ei ole. kokeiltu on montaa ja hyötyä ei ole ollut. tän hetken tilanne on se, että voin muuten ihan ok mutta työssä jaksaminen on sitä, että väsytän itseni hetkessä loppuun.
Pystytkö säätämään sun toimenkuvaa sellaiseksi jota paremmin jaksaisit?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja e:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Niin, vaikka kuinka tekisi mieli levätä ja olla mitään tekemättä, mutta siitähän sitä vasta masentuukin. Harvoissa tapauksissa varmaankin lyhyt sairasloma on paikoillaan, mutta muuten aktiivinen hoito lääkkeillä + terapialla on se, joka tehoaa, ja mahdollisimman normaali elämä muuten.
Eihän masennus ole väsymys, joka lepämällä menisi ohi.

Varmasti totta. Mutta paikasta toiseen juoksemalla ei ikinä ehdi kuuntelemaan itseään. Pahin on sikäli ohi, että lapset on vähän kasvaneet ja pahimmat jutut käyty terapiassa läpi. Ehkä olisi aika keksiä jotain kevyempää työtä eikä sitä vaativinta mahdollista... liittynee myös masennukseeni aika lailla, kun tulee vaadittua itseltäni niin isoja asioita.
 
Masennuksia on niin eri tyyppisiä ja eri syistä johtuvia, ettei mitään yhtä oikeaa tapaa toimia ole olemassakaan. Joku voi hyötyä töissä käynnistä, joku sitten kyllä taas tarvitsee lepoa kotona kaikessa rauhassa. On niitäkin nähty, jotka paahtavat hommia oireistaan huolimatta ja ajautuvat sitten psykoosiin. Terapia on varmaan ainoa, mitä voidaan suositella ihan kaikille psyykkisesti oirehtiville.
 
ap
mulla on terapeutti, jonka kans ei kemiat kohtaa ollenkaan eli tietyt asiat kiertää kehää. oon kuitenkin niin väsy etten jaksa taistella ja etsiä uutta. tää kun kuitenkin on mulle maksutonta.
 
Lepää ja liiku. Tee asioita jotka edes hitusen kiinnostaa. Aikanaan kiinnostut taas tavallisista asioista. Masennus on sairaus, et ole sitä itse aiheuttanut eikä sinun tarvitse väsyttää itseäsi lapsia hoitamalla nyt. Älä koe syyllisyyttä. Täältä iso :hug:
 
Niin juu. Tuo "liiku"-neuvo ei tietty paras ole kun et välttämättä todellakaan jaksa. Itse olen kuntoutustuella kaksisuuntaisen takia, joten tiedän, että kun ei ole työkykyinen, ei ole. Terapeutti kannattaa yrittää hankkia sellainen, jonka kanssa kemiat pelaa jos vain jaksat. Kela korvaa 3 vuotta terapiaa myös yksityisellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Moonbride:
Niin juu. Tuo "liiku"-neuvo ei tietty paras ole kun et välttämättä todellakaan jaksa. Itse olen kuntoutustuella kaksisuuntaisen takia, joten tiedän, että kun ei ole työkykyinen, ei ole. Terapeutti kannattaa yrittää hankkia sellainen, jonka kanssa kemiat pelaa jos vain jaksat. Kela korvaa 3 vuotta terapiaa myös yksityisellä.
Haluaisin tarkentaa, että kela korvaa OSAN terapiasta, omavastuuta jää aika paljon (riippuen terapeutin taksasta)
 
vieras
Itse olen toipumassa VAKAVASTA masennuksesta ja olen onneksi ollut kotihoidontuella, koska en todellakaan olisi ollut työkykyinen viimeiseen vuoteen. Lievässä masennuksessa työnteon jatkaminen onkin varmasti monesti hyvä vaihtoehto. Vakava masennus ja keskivaikeakin sitten asia erikseen.
 

Yhteistyössä