Masennuslääkkeen aloitus...

• Viestiketjun aloittaja Haluton
  • Ensimmäinen viesti
Haluton
Millaisia kokemuksia masennusläkkeistä ja aloituksen yhteydessä ilmenevistä sivuoireista? Itselläni masennusta,ahdistusta,paniikkia ja unettomuutta. Kamalaa kun mitään ei jaksa enää nykuään. Väsyttää vaan ja mikään ei tuota iloa. Lapset ärsyttää ja kaikki tympii. Välillä kamalia ahdistuskohtauksia ja paniikkituntemuksia. Yöt menee pyöriessä.
Maananataina loitin lääkkeen Cymbalta ja luoja että on väsyttänyt. Ja ne vähäisetkin seksuaaliset halut... Nekin om hävinnyt. Mielialat heittelee. Välillä hetki parempaa..sit taas iskee kamala agressio ja uupunut olo. Tää on kauhee tauti kyl.....

"vieras"
Joo-o, seksihalut kyllä kaikkoaa samantien ja koko ajan väsyttää ihan sikana. Itse lihoin 2kk. aikana 32kg. Vaikka en syönyt yhtään enempää kuin normaalisti, sitten oli pakko vaihtaa eri lääke.

"vieras"
Lähes pelkästään hyviä kokemuksia, siis auttoi selviämään arjesta paremmin (paniikkihäiriö ja masennus taustalla), mutta seksihalut ovat vähenneet jossain määrin tai ainakaan orgasmia en enää yhdynnässä saa, kun ennen sain aina. Sitalopraami lääkkeenä. Paino on kyllä noussut muutaman kilon, mutta en usko, että ne olisi mitään maagisia "lääkekiloja".

pikakahvi
Mulla tuli Cymbaltasta ihan alussa pahoinvointia ja unettomuutta, mutta ne meni parissa päivässä ohi. Cymbalta vähensi mulla ruokahalua koko sen ajan mitä sitä käytin (laihduin kymmenen kiloa). Se miten ihminen reagoi mihinkin lääkkeeseen on tosi yksilöllistä, joten ei sun oikein auta muuta kuin kattoa pari kuukautta että alkaako toimia vai ei. Sit lääke vaihtoon jos ei ala tehota. Mä kokeilin ennen Cymbaltaa kahta muuta lääkettä, joista Cipralex ei vaikuttanut yhtään mitenkään, ja Efexor jonkinverran.

"moi"
Masennuslääkkeillä usein kestää yksi tai useampi kuukausi ennen kuin alkaa huomaamaan positiivisia vaikutuksia. Alussa myös haittavaikutukset ovat pahimmillaan, mutta kun sitkeesti jaksat vaan säännöllistä käyttöä jatkaa, alkavat useimmiten sivuvaikutuksetkin helpottamaan :) Ja tosiaan alkuun voi tuntua että lääke vain pahentaa oloa, mutta helpottaa aikanaan, tsemppiä :)

Mulle on kokeiltu paria eri masennuslääkettä. Aina on aluksi pari viikkoa ne samat tutut oireet, pahoinvointi, pyörrytyksen tunne ja ahdistuksen paheneminen. Pysyviksi ovat jääneet ruokahaluttomuus ja orgasmin saamisen vaikeus. Siis saan kyllä mutta kestää kauemmin. Haluihin ei ole vaikuttanut mikään koskaan mitenkään.

Nyt on Venlafaxin 300mg.

"vieras"
Mulla on erittäin hyvä kokemus cipralexista. Se auttoi jo viikossa (läheiset huomasi eron!) ja mitään aloitusoireita ei tullut. Tuosta olin aika yllättynyt kun luin, että monilla saattaa tulla alkuun pahoinvointia tms. Lääke auttoi tosi hyvin, antoi aloitekykyä ja nosti mielialaa, näin asiat paljon positiivisemmassa valossa. Käytän cipraa edelleen, enkä suunnittele luopuvani siitä (menkka oireet on niin pahat, jolloin en olisi muuten edes työkykyinen). Masennus on tipo tiessään Cipralexin ansiosta.

Neuvoisin olemaan kärsivällinen ja konsultoimaan lääkäriä, jos ei vointi parane. Kyllä lääkeaine alkaa varmasti vaikuttamaan pian, vai miten kauan aloituksesta on ja mikä lääke?

"vieras"
on lääke. Eikä hyvältä tunnu. Ihan turta olo. Vie seksihalut ja kyvyt ja. tekee. muutenkin sellaisen olon et mikään ei oikein tunnu miltään.
Harmi, mutta olet ihan vasta aloittanut lääkehoidon joten oon lähes satavarma, että olo paranee kun lääke pääsee kunnolla vaikuttamaan. Nuo sun oireet on aika voimakkaita joten hyvä että saat apua. Onko tuon lääkkeen määrännyt tk-lääkäri vai psykiatri?

Yhteistyössä