Masennuslääkepino(raskauden aikainen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jonsku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.11.2005 klo 21:13 Jonsku kirjoitti:
Oletko käyttänyt/käytätkö raskausaikana mieliala lääkkeitä..mitä?

Itselläni vast ikää aloiteltu efexor... ja samaan syssyyn sain tietää olevani raskaana.

käytin efexoria kun en ollut raskaana, mutta nyt aloitin cipramilin....loppuraskaus menossa...olin reilu puoli vuotta ilman...
minusta efexoria ei voi käyttää ootusaikana, kun lääkäri sanoi silloin että pitää heti olla yhteudessä jos tiedän oottavani!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.12.2005 klo 17:15 Minä kirjoitti:
Kyllähän tuota cipralexia voi raskauden aikana käyttää...Ainakin minun lääkärini sanoi.
Jouduitkos Pupu tupuna vaihtamaan lääkkeen??

Lääkärille soitin asiasta, ja hän sanoi että alkuraskaudessa voi käyttää, mutta n. kuukautta ennen laskettua pitää viimeistään lopettaa. en tajunnut kysyä, miksi :ashamed:
mutta miun kohdalla kävi kyllä niin, että lopetin lääkkeet ikäänkuin vahingossa, koska oksensin ne jatkuvasti aamulla. nyt en ole enää ottanut viikkoon mutta olen menossa lekurille tammikuussa.

Cipramil tai halvempi korvauslääke Sepram oli koko raskauden ajan käytössä, lääkäri sanoi ihan turvalliseksi ja että parempi käyttää mielialalääkettä kuin olla ilman, jos on taipuvainen masennukseen tms. synkkiin ajatuksiin tai itkuisuuteen. Hormonit kyllä laittaa pään ihan sekaisin melkein kaikilla ! :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.12.2005 klo 15:24 Sinttu kirjoitti:
Tulin juuri lääkäriltä. Aloitan citalopramin 20 mg:lla. Olin raskauden eka kolmanneksen ilman. Mutta enää en tunne pärjääväni ilman!
hyvä että sait apua.itselläkin vauvakuume syön masennuslääkettä säännöllisesti voimia sinulle

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.12.2005 klo 11:26 Pupu Tupuna kirjoitti:
Lääkärille soitin asiasta, ja hän sanoi että alkuraskaudessa voi käyttää, mutta n. kuukautta ennen laskettua pitää viimeistään lopettaa. en tajunnut kysyä, miksi :ashamed:
Lääkitys pitää siksi käsittääkseni lopettaa ennen la:ta, kun vauva voi muuten kärsiä vieroitusoireista.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.01.2006 klo 00:04 NinnaNanna kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.12.2005 klo 11:26 Pupu Tupuna kirjoitti:
Lääkitys pitää siksi käsittääkseni lopettaa ennen la:ta, kun vauva voi muuten kärsiä vieroitusoireista.

ok, kiitos :) mulla kävi niin tämän raskauden pahoinvoinnin kanssa, etten sietänyt mitään pillereitä vaan kaikki tuli yli. niinpä lääkitys loppui itsestään, tosin sitä oli jo puolitettu ja nyt olen menossa lekurille tässä kuussa.

Hienoa että löysin tällaisen jutun! Mieltäni on painanut todella paljon kyseinen asia, koska syön Cipramilia 20mg/vrk, ja toivoisin saavani vielä lapsia, mutta lääkkeistä en voi luopua, koska syön niitä paniikkihäiriöön ja oireet tulevat heti takaisin. Onko lapsille tullut jotain epämuodostumia lääkkeistä? Tunnen olevani hyvin epänormaali tämän asian kanssa, ja masennun enemmän kun asiaa ajattelen..

Tämän ketjun alussa joku mainitsi käyttävänsä pertriptyliä... Itselläni on myös mietitty sen aloittamista unettomuuteen ja masennukseen...

Kyselisinkin kirjoittajalta että onko sinulla tuo ks. lääke masennukseen..? Kun olen miettinyt että pureeko se siihen, vai käytetäänkös sitä enemmänkin unettomuuteen..??

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.01.2006 klo 21:41 ansku kirjoitti:
Hienoa että löysin tällaisen jutun! Mieltäni on painanut todella paljon kyseinen asia, koska syön Cipramilia 20mg/vrk, ja toivoisin saavani vielä lapsia, mutta lääkkeistä en voi luopua, koska syön niitä paniikkihäiriöön ja oireet tulevat heti takaisin. Onko lapsille tullut jotain epämuodostumia lääkkeistä? Tunnen olevani hyvin epänormaali tämän asian kanssa, ja masennun enemmän kun asiaa ajattelen..

Minä ryven kamalassa epätoivossa, koska minulla on masennuslääkitys ja haaveilen toisesta lapsesta. Ikää tulee ja en pysty lääkitystä lopettamaan. En silti uskalla edes harkita raskautta :'( . Lääke on efexor ja nuo "sallitut" eivät auta. Lisäksi on muuta ei-sopivaa lääkitystä raskautta ajatellen :headwall: . Esikoista odottaessani ja imettäessäni en käyttänyt mitään lääkkeitä ja silloin masennus hiipi takaisin kaiken maailman miden oireiden kera ja nyt voinkin sitten huonommin kuin koskaan. Pitänee hau´data haaveet toisesta lapsesta. Nämä olot ei muuten paranna masennusta tippaakaan \|O .

En uskalla luottaa, että mikään masennuslääke sopisi raskausaikana. Kuka niitä on tutkinut muka riittävästi? Lääkkeiden seurauksethan voivat ilmetä lapsessa vasta vanhempanakin ja kuka sellaista syyllisyyttä voi kantaa harteillaan :'( .

Yhteistyössä