masennuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mieheensä väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mieheensä väsynyt

Vieras
Olen naimisissa, meillä on 11 kk lapsi ja olen raskaana. Ongelmani on se, että miehelläni on jonkin asteinen masennus joten hän ei pysty antamaan minulle mitään. Hän ei kuuntele mitä puhun, ei suostu tekemään mitään yhteistä lapsemme kanssa, hän vain nukkuu tai juo kaljaa, työnsä hoitaa väkisin.

Minä en saisi asiasta mitään mainita. Uudenvuoden jälkeen meillä oli hirveä tappelu kun mieheni päätti yhtäkkiä vähän ennen 12 lähteä ja jätti minut kotiin lapsemme kanssa yksin. Hän oli kuulemma täysin oikeutettu tekemään niin! Kun tästä tappelimme niin hän onnistui kääntämään riidan taas kerran niin, että kaikki vika on minussa ja hän haukkui minut tosi pahasti esim. en ole edes ihminen, olen apina..

Onko jollain kokemusta moisesta; masennuksesta tai itsekeskeisestä kypsymättömästä miehestä, varmasti on?! Kertolaa miten olette jaksaneet eteenpäin, tällähetkellä tulevaisuus näyttää todella synkältä, mieheni käyttäytyminen syö kyllä todella paljon!!!

On kokemusta. Hän haukkui minut lyttyyn jo ensimmäistä lastamme odottaesani. Hain eroa jo silloin, mutta jostain kumman syystä uskoin että kaikki muuttuisi paremmaksi ja jäin. Toinen lapsi syntyi. Ikäeroa 1v 3 kk. Hänen tahtinsa paheni ja minä ja kaksi imeväistä lähdimme. Siitä aikaa jo jokunen vuosi. Välillä iski ikävä. Onneksi en ottanut takaisin vaikka hän oli mukamas valmis muuttumaan.

Hänen elämänsä nykyisin kuulemani mukaan samanlaista kuin ennenkin. (voi vaimoparkaa)

Minun elämäni nykyisin kahden lapseni ja nyk. mieheni kanssa tasapainoista, turvallista, rakastavaista. Välillä tylsääkin, mutta en vaihtaisi.

Ap. mainitsi miehen juovan kaljaa ja häipyvän kotoa omin luvin omituisiin aikoihin.

Mielestäni hänellä on jonkin sortin alko-ongelma. Voihan siellä masennustakin olla, jota hoidetaan kaljan avulla.

Tutun oloista touhua ex-elämästäni. Muistan ajan, kun mies häipyi keskellä päivää kumisaappaat jalassa lenkillä.
Hätäännyin ja pyysin miehen veljeä etsimään. Hän oli löytänyt veljen jostakin. Luultavasti paikallisesta kuppilasta.

Nuorimmainen oli silloin muutaman kuukauden ikäinen.
Kun olen miettinyt 20 vuoden takaisia asioita, huokailen syvästi. Jos olisin ollut niin vanha ja viisas kuin nykyään olen, niin olisin tehnyt monta asiaa toisin.

Kysäisepä samaa asiaa Al-Anon-vertaisryhmässä.

tuttavapiirissäni on muutamia henkilöitä jotka ajoittain kärsii masennuksesta. Heillä jokaisella on oma henk.koht. lääkitys.
Yleensä, minun kokemuksen mukaan masentunut ihminen hakeutuu johonkin, mistä apua saisi. (useimmat)
Masennukseen on ihan hyviä lääkkeitä olemassa, jotka auttaa aivojen serotoniini pitoisuuden nk. normaalipitoisuuteen.
Monesti ihminen masentuu, kun elämään astuu paljon ikäviä ja huonoja jne, asioita, vastoinkäymisiä. Masennukseen, jos se on lievä asteista, auttaa usein ihan keskustelut toisen ihmisen kanssa. Useinmmiten masentunut ihminen ei kykene suoriutumaan työstään, ei kykene keskittitymään.
Ajatukset pyörivät ongelmiensa ympärillä. Toisinaan masentunut ihminen ei kykene huomioimaan, että itsellä on ogelma, saattaa syyttää muita kanssaolijoita omaan pahoinvointiinsa.
Masentunut ihminen voi olla ""aikapommi"" , kun ei itse välttämättä kykene huomioimaan ympäristöään nk. normaali tavalla.
Jos ihan oikeasti miehesi on masentunut, niin mun neuvo on,
mies lääkäriin, ihan vaikka terveyskeskukseen, s-lomaa jonkin aikaa, ammattitaitoinen lääkäri kykenee aika pitkälti arvioimaan sen hetkisen tilanteen.
Ja vielä sen verran, että masennus on nykyään aika yleistä, eikä siinä ole mitään hävettävää, joskus tätä asiaa on kovasti yritetty piilotella.
Ei muuta kun jaksamisia sinulle ja kaikille muillekkin jotka tavalla tai toisella ovat masennuksen kanssa tekemisissä.

Siis pidä huolta itsestäsi, koska on vaara, että sairastut itse - kuka sitten pitää huolta lapsesta. Voi olla, että miehesi on oikeasti sairas, masentunut. Mutta voi myös olla vaan itsekäs ja vastuuntunnoton ja epäkypsä. Minun mieheni ei ainakaan ole ollut masentunut - haluaa vaan rällätä ja ryypätä viikonloput kavereiden kanssa.Myönsi itse olevansa itsekäs ja tarvitsevansa paljon vapautta. Näin on ollut aina, ja minä olen pitänyt pystyssä kodin ja hoitanut lapset.
Voimia sinulle - ja hae apua, vaikka yksin perheneuvolasta ja yritä saada miehesi myös hakemaan apua. Jos hän on masentunut niin ilman hoitoa sairaus voi pahentua.