Marrasvauvat 2009

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja **emppu**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Liuku, kiva video. Vauvahan näyttää viihtyvän hyvin isosiskon kanssa. Meidän poika ei vielä osaa/tajua nostaa ylävartaloaan käsien avulla mahallaan ollessaan kuten Pinja videossa tekee.

Emppu, meillä ei olla nukuttu kertaakaan vatsallaan kun poika ei suostu mahallaan laittamaan päätä rennosti alas vaan jäkittää niska jäykkänä vaan ja väsyy ja hermostuu heti. Uskon, että mahallaan tulee nukuttua rauhalisemmin kun ylimääräiset liikkeet jää pois.

Meillä oli viime yö paras aikoihin. Poika nukahti klo 20 ja heräsi 2 kertaa klo 6.30 mennessä. Pienellä syötöllä sain pojan vielä nukkumaan kahdeksaan asti, jes. Itsekin älysin käydä nukkumaan jo ysiltä, joten äitikin sai vähän korjattua univelkoja.

Hauska video liuku.

Lellu, meillä on taas ihan päinvastoin eli Ida ei tajua ollenkaan alkaa nukkumaan jos laittaa selälleen. Alkaa vaan huitoa ja touhuta kauheesti ja virkistyy. On koko ikänsä nukkunut mahallaan, mutta koska sitä ei suositella niin olen aina välillä yrittänyt nukuttaa selällään, mutta ei siitä mitään tule.

Meillä on kans ollut muutama parempi yö. Ida on nukkunut pari 4-5 tunnin pätkää ja lisäksi vielä 1-2 h. Aiemmin toinen unipätkä ei ole koskaan ollut noin pitkä. Ei ole sitten aamulla ollut silmät ihan ristissä, vaikka lapset on alkaneet heräämään keväiseen tapaan aikaisemmin. Viime yö tosin oli vähän levottomampi, kun annoin sitä riisipuuroa juuri ennen nukkumaanmenoa, eikä kakkaa ollut tullut koko päivänä. Jos tostakin nyt alkaa maha oireilemaan niin en tiedä enää mitä tarjoan.

Minä annoin tänään ekan kerran riisipuuroa. Poika söi kokonaisen desin ja enemmänkin olisi mennyt, mutta onneksi en tehnyt enempää. Toivottavasti ei tule mahakipuja. Suunnittelin puurosta iltaruokaa tulevaisuudessa, mutta näin ekan kerran tarjosin päivällä jos tulee mahavaivaa. Ainakaan vielä poika ei ole mitään valitellut.

Meillä on alettu nukkumaan pidempiä päiväunia. Poika nukkuu jopa sisällä helposti 2h unia. Eilen tultiin bussilla mummolasta niin kaveri nukkui koko matkan ja vielä kotona, yhteensä 3,5h - pisimmät päikkärit ikinä. Toivottavasti myös yöunet paranee tässä samalla, viime yö oli jo hyvä alku.

ihana kuva.. ja teillä tosi hyvä tommonen kiikku.

mie yritin pistää ne kuvat silleen julkisiks et ei tarviis kirj .. mut näköjään tarvii silti.

laittakaa muutkin vaan kuvia.. kiva käydä katsomassa

Ihania kuvia ja ihanan hymyileväisiä vauvoja :)
Mä voin laittaa joksikin aikaa julkisesti näkyville tuonne irc-galleriaan lapsosista kuvia. Eli käyttäjänimellä Liuku löytyy. Lähden huomenissa Ouluun, niin rajaan sitten kuvat taas vaan kaveriryhmille nähtäväksi kun tulen takaisin, mutta siihen asti voi käydä kurkkimassa jos haluaa :)

Nostetaanpas vähän ketjua, ettei pudota toiselle sivulle...
Onko kukaan antanut vauvalle jo kaurapuuroa?
Meillä on syöty reilun viikon ajan riisipuuroa ja se maistuukin pojalle oikein hyvin. Tänään ajattelin kokeilla kaurapuuroa.
Onko teillä ruokia joista vauvat ei pidä?
Meillä kasvikset putoaa paremmin kuin makeat, yllättävää minusta. Mutta vain kuningatarsose jää syömättä, sitä poika ottaa vain pari lusikallista ja sitten kieltäytyy kokonaan. Myöskään Nan:iin tehty riisipuuro ei kelpaa, vain veteen tehty on hyvää. Ja korvikemaidon juonti on edelleen tosi haasteellista. Hyvänä hetkenä poika ottaa max 100ml, joskus ei yhtään. Maitovalmisteen vaihtaminen ei auta, olen testannut ja nyt syötän "väkisin" Nan:ia. Maitoa peremmin kelpaa valmis maissivelli, ihan huoneenlämpöisenä pullosta (maitotutilla), jota olen nyt syöttänyt purkillisen päivässä, jotta edes vähän saisi "maitoa" syötyä.
Mä siis imetän vielä osittain. Illalla ja yöllä imetän useankin kerran, ja päivällä ehkä vain kerran tai pari, pääasiassa syödään jo kiinteitä ja korvikemaidolle harjoitellaan. Toivon pääseväni eroon rintaruokinnasta 6kk kohdalla, saas nyt nähdä kuinka käy...

meillä ei oo syöty vielä mitään puuroja. edelleen mennään maisi/peruna/porkkana soseilla. Hedelmistä mangoa,banaania,omenaa eöli nää perus. ja sit ruusunmarjaa(lemppari) ja vadelmaa ja mustikkaa ollaan kokeiltu.

iltapala on joka ilta sama eli n.70ml maitoa ja n. 140ml velliä(maissi tai peruna-porkkana) silläpä poika pärjääkin yleensä yön yli.

myö käytiin lääkärissä ja moroa ei juurikaan enää tule ja allergiatestit oli negatiiviset :))

ihottuma onki pysyny kurissa kun rasvaa hyvin ja suihkussa melkein joka päivä käytän. (välillä ammeessa)

Jokos muilla istutaan tuen kanssa?
meillä istutaan jo oikein kivasti tukea vasten. odotan innolla et pääsis ostaa sen ensiaskeltuolin. luulen et se on pojalle just passeli vehe kun on niin kova meno päällä muutenkin.

veetillä on vieläkin takaraivo "epämuodotunut" siis vähän vino ja litteä. joka kerta lääkärit käskee kyljellään pitää mutta kun ei se pysy niin ei pysy.. yöllä laitetaan nukkumaan kyljelleen ja jotain vielä tukemaan mut silti aina pyörähtää.

Mie olin jo sata varma et meitin pojalla korvatulehdus kun koko ajan haro oikeaa korvaa. noh lekuri katto korvan niin se olikin täynnä kovaa vaikkuu. en oo edes älynny korvia puhistaa sisältä. nyt pitää ostaa jotain sumutetta korviin joka tekee vaikusta juoksevamman.

Meillä tänä yönä nukutaan ekan kerran kunnolla, ei siis heräillä kokoajan, mutta äiti valvoo. Mulla on hormonit jotenkin ihan sekaisin. Päätä särkee 24/7, välillä iskee tuskan hiki ja sit heti kylmä, en saa enää edes kunnolla nukuttua kun "kone" käy kokoajan. Valvon nää aamuyöt, illalla tulee yleensä uni aika hyvin ja aamulla väsyttäis älyttömästi kun poika herää. Olisko ne estrogeenit vähän epäbalanssissa? Mun piti eilen tehdä raskaustestikin kun epäilin jo raskauttakin, mutta onneksi se oli negatiivinen. Mulla ei ole alkanut edes kuukautiset vielä, lieko edes alkaa tällä menolla.

Sarppa saa tosi hyvän annoksen maitoa ja velliä syötettyä pojalle iltaisin. Meillä ei olla kertaakaan syöty kuin max 100ml pullosta, eipä ota tissistäkään varmaan enempää kun niin vähän aikaa aina syö.

Mä olen huomannut, että nyt kun poika syö soseita, ei pelkkä maito enää pidä nälkää niin hyvin. Maitoaterian jälkeen maiskuttelee suutaan jo parin tunnin päästä kun soseet pitää nälän loitolla neljäkin tuntia helposti.

Jos nyt yrittäis käydä nukkumaan... Luin jo lehdenkin. Huomaan vaan, että mun pyöriminen sängyssä häiritsee myös pojan unta kun kaveri nukkuu ihan mun vieressä pinnasängyssään, eikä meillä ole tilaa siirtää sänkyä yhtään kauemmaksi, valitettavasti.

Meillä on istuttu jo kauan sohvalla tuettuna (vaikka ei saisikaan istuttaa). Poika vetää itseään heti itse pystyyn jos laittaa vain puoli-istuvaan asentoon. Uskomatonta, kuinka hyvät vatsalihakset näin pienillä onkaan. Onhan se istuminen vähän huteraa ja asento tahtoo valua kokoajan, mutta kaveri viihtyy niin, "vauva-asennoissa" tulee heti huuto.

Sarppa, meilläkin pojan korvissa on paljon vaikkua. Joskus koko korva on sisältä ihan keltainen, hyvä niin että tulee ulos itsestään ettei tarvi pehmitellä. Olen puhdistanut korvat sisältä ja ihan siitä reiän suulta pumpulitikulla.

Mulla on vaikeuksia pukea poikaa näissä kevätkeleissä. Mikä on liikaa ja mikä liian vähän? Tää kaveri on aikamoinen hikipää, joten melkein aina pipo on märkä kun tullaan sisään.

Joo, poika syö yleensä tosi hyvän annoksen iltaisin. melkeinpä pitää ostaa jo isompia tuttipulloja kun eilenki poika veti yhteensä 300ml. sillä pärjää sen 8-10h.

Myö ostettiin apteekista korviin sitä remo-vaxia makso sitten 17 e.. huh huh. ja sen laittaminen on noin pienelle tosi haastavaa. siis eka pitää saaha 20 tippaa korvaan laittettu ja sit pitää pumpulla huuhdella ne pois sieltä.. tää kaveri on vielä niin voimakas liikkeisään.. eilen oli ihan kamala huuto kun YRITETTIIN puhdistaa korvia tällä tyylillä..

meillä on poika istunu jo kk päivät sylissä ja ammeessa tuettuna. ja oon saanukin kuittailua siitä että ei noin pientä saa istuttaa. vituttaa kun toiset, olevinaan täydelliset äidit tulee arvostelemaa. siis mie en väkisin poikaa istuta. ite nousee sitterissäkin usein istuma-asentoon. jne..

miekin olen vähän hukassa pukemisen kanssa. joidenki mielestä puen välillä varmaan liian vähän mutta poika kiukkuaa heti jos liian kuuma.

ulkopukuna meillä on yleensä vanupuku, tuulipuvunhousut ja kevät takki, tai muu kevyt puku. ja alla on yllensä vaan yksi vaatekerta. lapaset ja villa sukat. Kypärämyssy ja toinen pipo päällä.

rattaissa olessa on tietty vielä makuupussin sisällä ja kantokopassa. ja välillä näinkin tulee kuuma toiselle.

Sarppa, et sinä mielestäni liian vähää pue. Mulla on ollut nyt näillä "kevätkeleillä" sisävaatteiden päällä vain fleezepuku, villasukat, lapaset, kauluri ja ohut kesäpipo - siis rattaissa, jossa poika on vielä äitiyspakkauksen makuupussissa ja jalkapeite tietysti tuulensuojana. Meillä poika on näinkin vähällä varustuksella pää märkänä ja hikinen.
Mulla olisi ohut kesähaalarikin, mutta se on mielestäni vielä liian vähän kun se on sellainen "vuoreton".

Piti vielä kysyä, onko teitä kielletty istuttamasta vauvaa esim.neuvolassa tai sairaalassa? Mulle ei nimittäin ole kukaan, koskaan kieltänyt istuttamista, ei neuvolassa eikä synnytyksen jälkeen sairaalassakaan ole ollut lainkaan puhetta koko asiasta. Olen kyllä kuullut monesti muualta, että ei saisi istuttaa. Pitäiskö tämä juttu vaan tietää kun asiasta ei ääneen missään puhuta?

heips. meillä oli tänään 5kk neuvola. kaks rokotetta saatiin. painoa oli jo 7565g ja 67,8cm pää 43,2..

ja kysyin tosta istumisesta niin sano ilman muuta saa istuu jos vaan vauva haluaa ja tulee luontevasti.

nyt en ehi pitempää kirjottaa..

Tämä ketju taitaa kuivua kokonaan...

Me palattiin tänään lomalta. Kiitos Islannin tuhkapilven, tuli testattua matkustelua vauvan kanssa sekä lentokoneessa, että yöjunassa. Molemmat matkat menivät oikein kivasti, edes lentsikassa ei tullut itkua tms. eli korviin ei varmaan käynyt yhtään.
Saa nähdä miten tämä kotiarki taas lähtee sujumaan kun poika on nyt tottunut, että ympärillä on kokoajan paljon porukkaa ja aina joku leikkii. Taitaa kotona olla liian hiljaista kun ei millään meinannnut nukahtaa päikkäreille, reissussa nukkui kaikki päiväunet ulkona, mutta olin laiska ja nukutin sisään, että sain itse tehtyä kotitöitä.

Meillä on 5kk neuvola vasta perjantaina eli menee reilusti yli 5kk iän.

niin taitaa.. käyn kyllä joka päivä tsekkaamassa mut eipä kehtaa yksinkään kirjoitella :D

Mie en oo kertaakaan nukuttanu pihalla. Ja oon arvellu kun kerta niin hyvin nukkuu sisällä niin mitäpä sitä ulos totuttamaan. ja kun poika on vielä semmonen et ei hätkähä mistään kodin äänistä. saapi vaikka vieressä imuroida tms niin ei herää

Meillä olis tiedossa ylihuomenna isännän kolmekymppiset. Veeti menee siis ensimmäistä kertaa hoitoon ja koko yöksi. Onnex mumolaan ja siellä kokoaikainen huomio on taattu. :D Saa nähdä miten itse "pärjää" noin pitkän ajan ilman poika.. hirvittää.. kuitenki tulee peruttua ihan viime tipassa koko homma. jos sitä sais jotenki kovetettua ittensä.

Meillä poika ei suostu millään syömään mitään missä on lihaa. ei jotenki vaan tykkää. viikon ajan oon yrittäny tarjota. ja laimennan annosta vielä maidolla mutta ei.. hmm..
hedelmä soseesta tykkää ihan höpelönä.. söis vaikka miten paljon

Joko muilla on puhjennut hampaita?

mie katon joka suuhun josko olis tullu hammas,, mutta ei vielä näy ainakaan. tietysti just silloin puhkevaa kun hoitoon menee heh

Sarppa, ei meilläkään ole vielä hampaita puhjennut. Poika ei millään suostu näyttämään edes suutaan, mutta välillä saan huijattua nauramaan ja samalla kurkkaan hammastilanteen.

Mä en ole vielä antanut lihaa. Ajattelin tarjota viikonloppuna, vois vaikka tehdä pienen annoksen pakkaseen. Mitään kalaruokaa en aio itse tehdä, ne ostan purkista kunhan sinne asti päästään.
Meillä maistuu parhaiten kasvikset, hedelmätkin menee mutta ei ahnneesti.

Me otettiin nyt lomalla pientä "vapautusta" pojasta eli oltiin päivät (5-7h) ihan kahdestaan ja sisko hoiti poikaa. Aluksi oli outoa olla ilman lasta, mutta nopeasti oppi nauttimaan tilanteesta ja olemaan vain kahdestaan. Pari kertaa käytiin myös illalla viihteellä, mutta tultiin kyllä yöksi takaisin. Ne iltamenot hermostutti mua kun kaveri ei vielä nuku öitään vaan syö ainakin kerran. Hyvin meni vaikka etukäteen jännitti. Meillä joutuu kokoyön hoitoa vielä odottelemaan, vaikka aionkin yösyötöt lopettaa toukokuun aikana, ainakaan en enää tissiä anna, tarvittaessa pulloa.

Nyt kaveria väsyttää niin pirusti, ettei tota kitinää jaksa kuunnella, joten lähden ulos...

moi kaikille!

lueskelin tätä ketjuu ja ajattelin kirjoittaa kuulumisia täältäkin päin. (sillon tällöin kirjoittelin,kun oltiin odottavien puolella).

meillä poika on hyvin aktiivinen,kierii ja pyörii ja ryömii. nyt olen vähän alkanut istuttamaan ja istuikin jo todella hyvin. syöttötuolinkin otin jo käyttöön ja syö siinä hyvin.

ollaan syöty kaikenlaisia soseita jo 3 kuukautta ja nyt on tullut liha ja viljatuotteet mukaan.

poika on nukkunut alusta asti öisin todella hyvin noin 21-7. ja päivällä 2-3 tuntia ja illalla vielä pienet unet.

aurinkoista kevättä kaikille!

Meillä oli tänään 5kk neuvola. Mitat: 8765g, 68,2cm. Poika oli kasvanut nyt selvästi vähemmän kuin aikaisemmin ja painon nousukin oli jo vähäisempää - iso jätkä silti.

Meillä poika ei suostu vieläkään kääntymään. Kääntyy kyllä kyljelleen ja silloin tällöin vatsalta selälle, mutta ei aktiivisesti. Neuvolatäti pyysi soittamaan jos ei 6kk kohdalla kääntyile, pääsee sitten fysioterapeutin oppiin. Akselinsa ympäri kääntyy kyllä kokoajan ja voimaa löytyy vartalosta. Poika suuttui neuvolatädille kun yritti käännyttää ja pisti vastaan kaikin voimin vartalo ihan s:llä.

Huomenna ajattelin tarjota lihaa ekan kerran. Taidan tehdä pakkaseen ison satsin liharuokia.
Oletteko antaneet jo tuoreraasteita? Kurkkua ta porkkanaa esim.? Mä ajattelin kokeilla jos saisi porkkanaa raastettua niin pieneksi, että poika pystyisi syömään. Meillä poika on maistanut vain banaania ja omenaa lusikalla raaputettuna ja hyvin maistuu, paremmin kuin purkkihedelmäsoseet.

Meillä on tällä viikolla siirrytty vain kaksiin päiväuniin. Kaveri päätti itse tämän rytmin ja vähän kiukkuinen on toistaiseksi, tarvitsisi unta enemmän kuin malttaa nukkua. Ekat unet nukkuu ulkona, lenkillä ja toiset ihan kiltisti omassa sängyssä. Poika nukahtaa parhaiten kun jättää vain yksikseen nukahtamaan.

Sarppa, miten pojan yökyläily onnistui? Osasitko itse rentoutua ja juhlia?

Lellu: Teillä pikkusella on kyllä komiat mitat =))

Meillä poika kääntyy selältä mahalleen, mut toisipäin ei kunnolla käänny.
Ryömitä meillä ei vielä ollenkaan. Pojan kun laittaa masulleen niin se vaan "keinuu" mahallaan.. ei kunnolla edes yritä mennä eteenpän :)

Mie kävin ostaa tänään kävelytuolin pojalle. eihän sitä vielä pysty käyttää mut toivottavasti pian. <luulen et tykkää sillä hurruutella menemään. =))

Ihan kivasti meni pojan yökyläily. Koko ajomatkan vaan itkee tihrustin mut kyllä se siitä vähitellen helpottu. Eikä ollu kuulemma edes ikävöiny. nukkunukkin oli 8h putkeen. Meillä meni juhlat kivasti ja osas kyllä rentoutua. Olis vaan voinu jättää pari viimestä juomatta. Oli aika kova krapula eilen. :/ tietty kun niin pitkä aika oli viime kerrasta. Taikakuuta käytiin katsomassa ravintelissa. Kyllä siis piristi mut oli kyllä aivan ihana palata taas arkeen. Ja voi sitä onnen tunnetta kun pojan sai la syliin <3

MEillä nukutaan vielä 2-4 päikkärit. Riipuen tietysti päivän ohjelmasta.

Mie en oo antanu mitään "tuoretta" pojalle. Oon kyllä miettiny jos antais vaikka kokonaisen porkkanan mitä sais imeskellä. Saattais helpottaa noihin ikenien kutinaan.

PS. KÄvin laittaa uusia kuvia..

Aika hiljainen on tosiaan tämä ketju. Itsekin kyllä käyn jatkuvasti lukemassa, mutta ei tule usein kirjoitettua, kun tuntuu, että ei ole mitään uutta kerrottavaa :)

Viime to oltiin 5kk neuvolassa ja mitat oli 6030g ja 63 cm. Painoa oli tullut vajaa puoli kiloa (kuten yleensäkin) kuussa, mutta pituutta tällä kertaa vain puoli senttiä. Vähän ihmetytti moinen, mutta eipä terkka taaskaan huolissaan ollut.

Me oltiin jo kiinteiden aloituksen jälkeen päästy kahteen yösyöttöön, mutta nyt taas muutama yö on ollut levottomampi ja olen syöttänyt 3-4 kertaa. Lisäksi tuttia on pitänyt laittaa monta kertaa. Tuleekohan hampaita vai mikä lie. Juuri olin ajatellut, että mahavaivat on tainneet hävitä, mutta nyt en sitten taas olekaan varma, että onko ne häirinneet nukkumista vai hampaat vai mikä. Yhtenä yönä taas nukuttiin 6 h putkeen ja kyllä oli seuraavana päivänä energinen olo.

Ida on nyt syönyt perunaa, bataattia, maissia, porkkanaa, luumua ja persikkaa. Kaurapuuro aloitettiin kans viikko sitten. Lihaa annan sitten 6 kk iässä. Meillä on nyt 4 ateriaa päivässä.

Ihanaa, kun on kevät. Ollaan nyt käyty paljon enemmän ulkoilemassa, puistoissa ja muuallakin. Tänään esim. oltiin Lapsimessuilla. Idan kanssa on vielä suht helppo kulkea, esikoinen puolestaan on vaikeassa iässä ja saa raivarit joka kerta, kun ollaan jossain. Mutta en kyllä aio sen takia jäädä neljän seinän sisälle.

Idalla ei ole vieläkään mitään päiväunirytmiä vaan nukkuu miten sattuu ja unet voi olla mitä vaan 20 min-2,5 h välillä. On jo sen verran iso tyttö, että kovassa hulinassa (kuten tänään messuilla) ei meinaa millään malttaa nukkua.

Meillä ei myöskään vielä kunnolla käännytä. Ida on muutaman kerran kääntynyt vatsalta selälleen ja kerran toisin päin, mutta siitä on jo aikaa. Yritystä on kyllä nyt ollut enemmän eli eiköhän tuo kohta hoksaa.

Kuumimmat

Yhteistyössä