*Marrastähdet '07* syyskuussa

Helmen tyttö: No höh. Meilllä oli paasto raja-arvo 4.8! Miulla oli 4.9 ja nyt joudun seuraamaan noita sokereita. Ihme mitenkä paljo voi vaihella eri paikoissa! On kyllä hiukka ressaavaa, vaikka vasta ekaa päivää noita mittailen. Tuntuu, ettei mitään saisi syödä ettei ole liian korkeat sitten sokerit. :|

Perfekta: Saapiko kysyä, että mistä ostit ne ammejalta ja ammeen ja paljonko maksoi?Kävitkö useammassa paikassa vertaamassa hintoja? Pitäisi itselläkin ostaa ja täällä Kuopiossa asustellaan.

-kyyhkynen ja vaavi 31+5-
 
Täälläpä ei oikeastaan ihmeitä oo tapahtunut, huomenna ois neuvola niin jos sitten olis taas enemmän uutisia.

Tänään sain jopa asunnon siivottua. On se kyllä kumma että vaikka kuinka rehkii imurin ja moppauksen kanssa ja mattoja kantelee niin ei tuu supistuksen supistusta. Mut sitten jos istuskelee rauhassa tai yöllä maatessa, niin kyllä niitä tulee. Vaikka toki ne vielä niitä harjotussuppareita ovat, kun eivät kipeetä tee. Mut ilmeisesti tuo minunn kohtu ei minkäänlaiseen tekemiseen ainakaan vielä reagoi, mut sehän on tässä vaiheessa hyväkin. Pystyy hommailemaan normaalisti eikä tarvii pelätä että asukki tulis etuajassa ulos.

Yöt saan nukuttua edelleen hyvin ja pitkiä yöunia oonkin vetänyt. Eilen rupesin 11 jälkeen nukkumaan ja nukuin aamulla puol 10. Yhden vessareissun tein tuossa puol 7 aikoihin. Päivisinkin oon huomannut että aika helposti on veto pois vaikkei kovin kummoisia tekisikään.

Nyt on huomannut että ruuansulatus on alkanut hidastumaan tosi paljon. Parin kolmen päivän välein saa vain tyhjennyksellä käydä ja maha on niin kovalla. Pitäs varmaan jotain levolacia käydä ostamassa, muuten alkaa kohta jo peräpukamatkin ärtymään. Mitähän ne sitten synnytysponnistuksista tykkää :O


Selällään nukkumisesta Eihän se kiellettyä ole, jos vain selällään pystyy olemaan. Monilla vaan tulee siitä paha olo, joka taas johtuu siitä että kohdun takana menee isoja verisuonia, joiden verenkiertoa vauva painaa omalla elopainollaan jos makaa selällään. Sen huomaa kyllä jos veri ei pääse kiertämään. Itselläni ainakin tulee paha olo ja maha-asukki käy levottomaksi. Mut jos olo on hyvä niin selällään voi olla. Mullakaan se pahaolo ei aina tule ja monena yönä oon edelleen selällään nukkunut. Viimeks neuvolapöydällä maatessa tuli huono-olo ja neuvolatäti silloin tuosta asiasta sanoikin. Eli sanoi että ei tarvii huolestua jos selältään itsensä löytää aamulla. Kyllä siihen pahaan oloon herää, eikä vahinkoa kerkiä tapahtumaan. Niin kauan kuin itsellä ja vauvalla on hyvä olo, niin selällään voi olla.

Tänään taas täyttyi uudet viikot, enää 7 vko h-hetkeen.

Sanle ja Veikka 33+0
 
Heippa vaan kaikille
Tänään neuvolassa jouduin painosyyniin,kun painoni ei ole kohta pariin kuukauteen noussut ollenkaan.Nytkin oli laskenut muutama sata grammaa. Sf-mitta kuitenkin oli kasvanut viime kerrasta.
Terkka ihan selkeesti epäilee,että "laihdutan" kun on jo monta kertaa kysynyt syönkö tarpeeksi.Nyt aion ensi viikolle nostaa painoni ettei tartte mua luulla mikskään laihduttajaksi.kaiken kaikkiaan paino on noussut 6 kg,joista 5 heti raskauden alussa. Tänään on santsannut ruoka-annokset ja napostellut salaa herkkuja lapsilta.Ehkäpä se tästä.
Syke oli 135 ja verenpaine 108/ 68,sf mitta oli 30
Vauvakirjaa tuli esikolta kirjoitettua tiiviistikin,mutta kahden nuoremman kohdallla,varsinkin kuopuksen kirja on aukkoja täynnä.
Ja nyt nelosen raskauden ajan päiväkirjaa en ole varmaan heinäkuun jälkeen päivittänyt.Tuntuu olevan kädet täynnä hommaa muutenkin
Mahan ympärysmitta navan kohdalta kävin äsken mittaamassa,se oli 97 cm,siis kohta sata rikki.Napa on törröttänyt pystyssä jo viikolta 15 lähtien
Hilla Mäkin luulin,et mun limatulppa lähti lauantaina,mut tais olla jotain muuta tavaraa.Lauantaina käveli pari tuntia kirppareilla ja sit illan supisteli ja alkoi vuotamaan verestävää vuotoa,en jaksanut huolestua,kun supistukset ei sattuneet yhtään
PerfektaOletko syönyt maitohappobakteereita? Meinaan tohon sun korvavaivaan...kokeilepa ja jätät hiivat,valkoiset jauhot ja sokerin pois ruokavaliosta.Jos parissa viikossa helpottaa niin sulla saattaa olla korvissa hiivatulehdus?? Usko pois niinkin voi olla.Mulla oli poskiontelotulehduskierre,kun olin töissä homekoulussa.Kun jäin kakkosen äippälomalle kokeilin tuota hiivatonta kuuria kolme kuukautta (synnytyksen jälkeen) niin sen jälkeen ei ole tullut kuin yksi tulehdus ja sekin vasta kolme tai neljä vuotta sen kuurin jälkeen.
HE 82Saat ihan varmasti sairaslomaa! Mä sain kolmoselta aikoinaan jo kaksi kuukautta ennen äippälomaa väsymysken vuoksi saikkua.En saanut öisin nukuttua,niin alkoi sydän tehdä lisälyöntejä,niin se oli heti saikkua
Nyt nukun joka toinen yö paremmin,joka toinen yö herään ukon kuorsaukseen.RASITTAVAA
Pissalla ei tartte juosta öisin pahemmin,ihme kyllä.
Nyt en jaksa kirjoitella enempiä.Käyn kyllä lukemassa teidän juttuja,mutta en kerkee vastailla niihin.Iltasin olen aika väsy ja päivällä ei ole aikaa,
HYVIÄ vointeja kaikille! VOikaa paksusti vielä muutamia viikkoja!
 
Tosta selällään nukkumisesta löysin tällaisen Pampersin sivuilta:

Useimmat neuvolalääkärit tai kätilöt suosittelevat, että nukut kyljelläsi raskauden aikana. Selällään nukkuminen voi lisätä painetta onttolaskimossa; verisuonissa, jotka palauttavat veren takaisin sydämeen. Lisäksi selällään nukkuminen voi pahentaa selkäkipuja etenkin vatsan kasvaessa. Kasvava vatsa hankaloittaa tietysti myös vatsallaan nukkumista, vaikka haluaisitkin nukkua niin.

Kannattaa siis totutella nukkumaan kyljellään. Vasemmalla kyljellä nukkuminen on parasta, sillä se lisää verenkiertoa, mikä puolestaan auttaa vähentämään turvotusta, suonikohjuja ja muita huonon verenkierron aiheuttamia vaivoja. Monet naiset ovat sitä mieltä, että vartalonpituinen tyyny tekee kyljellään nukkumisen mukavammaksi. Voit myös nostaa päällimmäisen jalan alemman jalan yli, jolloin pysyt paremmin kyljelläsi.
 
Niin että kai tossa jotai perää sitte on tossa Pampersin sivuilta löydetystä jutusta selällään nukkumisesta..

Mä en ainakaan hetkeen jossai vaiheessa pystyny lainkaan nukkuu vasemmalla kyljellä, kun heti iski kauheet rytmihäiriöt, mut nyt olen viime aikoina nukkunu oikeestaan vallan vasemmalla kyljellä, on vaan ollu hyvä olla niin päin..

Mä en ole mun mahan ympärystä mitannu kertaakaan. Ekalla neuvolakäynnillä se mitattiin. Pitäiskö mitata..Mulla on kyl hirveen "latta" maha :LOL:

Siis häh, navan kohdilta ootte mitannu vai? Mä sain tollasella "kovalla" mitalla äsken äkkiseltään mitaks 102cm.. Sf-mitta oli pari vkoa sitte 28cm.. Kai mä olen sit vaan "levinny" sivuilla tai siltä musta toi mun maha näyttää et se on kokoajan enemmän ja enemmän levinny sivuille päin..

Nyt voi kattoo BB:täki, kun Heka vihdoinki tippu sieltä.. Ainoo, et pian se ilmestyy tänne Turun kuvioihin takas, niin ei sekään ole mukavaa..

Ai niin, tossa aiemmin ku luin täällä juttuja ja joku oli kirjoittanu ammeen jaloista, niin äijä tuli tohon viereen ja alko lukee et ammeen jalat et mitä hemmettiä selllasilla joku tekee. Sit ku sanoin, että mitä, niin hän totes et kyl hän kyvettää ihan ilman jalkoja et senkun istuu kylppärin lattialla ja lutraa vauvan kanssa et niin hän on ennenki tehny.Sanoin sitte, et asia selvä, Nipsun kylvetyksen on sun juttu, et en tie kestääkö mun selkä.. Ja toi mies on kuitenki sellanen n.180cm ja kärsii nivelreumasta, mut siinäpähän kylvettää sitte jos kerran paikat kestää..

Mut nyt mä haluun mandariinia =)

Sanna ja Nipsu 31+6
 
Eipä ole juurikaan tullut kirjoiteltua, lukenut olen kyllä ahkerasti kaikki kirjoitukset. Monesti kun jotain miettii, kipuja, kolotuksia tai vaikka hankintoja, niin melkein aina jollakin muullakin on samoja oireita tai ajatuksia. Ei ole tarvinnut yksin miettiä onko jokin vakavaa, onko liian aikaista laittaa kaikki valmiiksi tms... Eikä ole "tarvinnut" kirjoitella, sitä kun on niin onnettoman huono kirjoittamaan mitään.. :ashamed:

Muutama viikko sitten saatiin remontoitua vauvan huone, maalattiin katto, laitettiin uusi lattia, tapetoitiin seinät eli oikeastaan kaikki laitettiin uusiksi. Mies parka joutui rehkimään aika lailla, toki minäkin yritin tehdä mahdollisimman paljon.
Sänky on ihan uusi, hoitopöytä on minun ukkini 11 vuotta sitten tekemä (teki sen esikoiselleni). Vaatteet on pesty ja odottavat vain käyttöön pääsemistä. Kaikkea pientä ei ole vielä tullut hankittua, kai ne ehtii vielä. On kyllä ollut ihanaa laitella kaikkea pikku hiljaa valmiiksi. :heart:

Kummit on mietitty valmiiksi, mutta heille ei ole vielä puhuttu mitään. Sitten myöhemmin..

Vauvakirja on kyllä ihana muisto, luulisin että sellainen tulee hankittua kunhan joku ihana kirja tulee vastaan.

Katjuzan tilanne kyllä ihmetyttää, tai siis pikemminkin paikkakunnan tilanne. Miten ne voi olla tuollaisia että ne ei välitä! Toivottavasti siellä on kaikki hyvin..

Yöt mulla menee miten milloinkin, välillä ei saa unta, välillä ei ole mitään ongelmaa. Vauvan unirytmi tuntuu muuttuvan jatkuvasti. Toisinaan pitää hereillä yöt, välillä (kuten nyt) nukkuu yöt kiltisti. Mutta joka tapauksessa muutaman kerran yössä pitää käydä vessassa ja kylkeä pitää kääntää monesti. Selällään nukkuessa alkaa ahdistamaan ja kyljellään ollessa kylki tuntuu venyvän ja kipeytyy. Vauva on vielä perätilassa, alkaa jo pelottamaan että kääntyykö se ollenkaan?! Muistaakseni esikoinen oli puolivälistä asti raivotarjonnassa, tai sitten aika "kultaa" muistot..

Joku taisikin kysellä tuolla aikaisemmin, mitä haittaa on jos kohdunsuulla tuntuu vihlontaa? Mulla on ollut nyt muutaman päivän ajan melko kovaa vihlontaa, sitä esiintyy varsinkin jos kyykistelee tai ylipäänsä tekee jotain..

Szeret ja Nestori 32+1
 
Polilla käyty ja ei siellä kyllä hullua hurskaammaksi taas tullut.. Mun siis piti päästä erikoislääkärin juttusille, mutta aivan sama erikoistuva lääkäri sitten olikin tutkimassa - sama tyyppi siis joka mua sinne erikoislääkärin luokse passitti! :kieh: Vähän tuli semmoinen rahastuksen maku, taas käydä parin kandin kopeloitavana ja kuulla lääkäriltä samat asiat kuin viime viikolla! Hyvä juttu tietenkin ettei niissä napanuoravirtauksissa ollut mitään radikaaleja muutoksia ainakaan huonompaan suuntaan tapahtunut, vaan ensi viikolla taas uudestaan ja tällä kertaa sit oikeasti sinne sikiötutkimuksen puolelle.

Kohdunsuu oli sormelle auki, kaulaa jäljellä +3cm ja kiinteä. Ei enää lääkäri suositellut enää uimista, joten enpäs päässytkään enää esikoisen kanssa hallille puljaamaan ennen vauvojen syntymää. Mies taas ei lähde millään hinnalla uimaan kun ei kunnolla osaa, joten jääpi uimareissut hetkeksi.

Nyt vietellään miehen kanssa pari päivää aivan kaksin, neiti lähti tänään mummun kanssa pariksi yöksi mummolaan, ihan ensimmäistä kertaa :D Vitsit missä välissä se on ehtinyt noin isoksi kasvaa, mennä huitelee jo maailmalla niin reippaasti :heart:

Tulipa tänään mitattua masunympäryskin pitkästä aikaa, onhan se jo komeat 114 cm! Ai minäkö iso :whistle:

Mua huolettaa tuo vauvojen kasvu, vaikka kaiken pitäis olla ihan kunnossa.. Ja tajuanhan minä sen ettei ne voikaan olla samankokoisia kuin yksinään masussa asustava ikätoveri, mutta kun alkaa miettimään että pienempi taitaa syntyessään yltää ehkä nipin napin 2 kiloon tällä kasvuvauhdilla! Miten semmoista pikkukaveria edes uskaltaa koskea ettei se mene rikki..

Mitähän kuuluu mittarille, vieläkö olet yhtenä kappaleena?

Liituraita 33+1
 
Sanle Tuosta ruoansulatuksesta ja tyhjennyksestä..mie joudun yölläkin nousemaan sen 2-3 kertaa vessaan ja vähintään kerran sille isommalle tyhjennykselle :ashamed: . Viime yön selvisin jopa 2 käynnillä, yleisin on tuo 3 kertaa yössä (klo 24, 2 ja 4 ja sit kello soikin miehellä jo 6).

Mietityttää, kun muistelisin täältä "kadonneen" useampikin ennen enemmänkin kirjoitellut. Liekö kaikki vielä yhtenä kappaleena ja kaikki ok?

Omaa napaa tai siis mitä napaa, kun en omaani oo nähny enää muutamaan viikkoon :D Meil ei oo tällä hetkellä kokovartalopeliliä kun laitettiin puolipaneelit koko taloon niin mies saa aina kameran kans heilua että näen mahan kasvun ja navan :) Noh, huvinsa kullakin.

Tänään olis synnytysvalmennus äippäpolilla Joensuussa, josko siellä vähän jutut selviytyis. Jännittää ehkä eniten siksi, kun ei tiedä mitä odottaa, niin ihan innolla ootan iltaa kun varmasti tulee tietoa roppa kaupalla. Eilen käytiin tekemässä autokaupat v70 Volvosta kun alkaa vanha palvelija sanoa pikkuhiljaa itseään irti, meinas reilu viikko sitten jättää meidät mökille kun ei tahtonu käynnistyä ja korjaamon mielestä mitään vikaa ei löydy :headwall: Noh, mahtuupa nyt ainakin sit koira ja vauva ja vaunut ja muut tavarat kyytiin mutisematta. :)

Mutta nyt lisää kahvia että aukeis silmät :) Päivänjatkoja!

HT ja veturi 34+5
 

Täällä ainakin iha yhtenä kappaleena ja tiiviivsti =)
Luulen että mulla ei hirmu helposti ala suppailemaan missään tilanteessa, jos miettii jo tuota ekaa synnytystä..

Mut, hirmu huonosti nukuttu yö takana..hammas alkoi vihottelemaan oikeen kunnolla, sit piti koko ajan vaihtaa kylkeä, että ois saanut nenän kautta ilman kiertämään ja kaiken lisäksi tytölle tuli taas kuume, ja hänkin herätti keskellä yötä ja valitti kipua..käytiin sit puolenyön maissa ottaa lääkettä. Sen jälkeenpä juoksin sit aina herätessä vessassakin..

Huoh, no eilen sain sentään soitettua terveyskeskukseen ja tälle päivälle sainkin jo ajan tän nuhan takia. Nuhan takia kun en oo voinut hammaslääkärillekään mennä, kun selällään tuntuu että ilma loppuu..

Äsken sit lopullisesti herättiin kun sielt arvauskeskukselta soittivat että sita aikaa onkin aikastettu. Saa nähdä pystyykö huomenna sinne hammaslääkäriin menemään, tai no, melkein pakko ois pystyä, en jaksa montaa samanlaista yötä :(

Selällään nukkumisesta sen verran et mie heräsin useemman kerran selältäni viimekin yönä, ilman mitään ongelmaa, mut sitten jos itse menee selälleen niin tuntuu se tukehtumisen tunne, masu ei silleen tunnu viel painavan.

Anteeksi, en muista mitä kaikkee olitte kirjotellu, ja ihna pika pikaa tulin pyörähtää..joten, paremmalla aikaa takas!
M ja Onni-Ilona 33+4
 
HelmenTyttö Ai teillä on kans ollu joku "pätevä" autokorjaaja.. Mulla tossa joku vuos sitte hyyty auto ihan yhtäkkii tielle. Noh, sain ajettuu lähimmälle huoltikselle kuitenki ja soitettuu hinurin. Siitä sitte hinattiin MERKKILIIKKEESEEN ja vaihdettiin joku osa, mut silti ei toiminu kunnolla. Sitte tää korjaaja alko et joo, nyt on sellanen tilanne et on joku tosi iso ja hankala juttu koneessa rikki ja maksaa v****ti ja he ei tossa pysty korjaa, et pitää viedä heidän erikoisliikkeeseen korjattavaks. Mies oli siis siellä ku tää juttu selvis ja osaa iteki korjata autoja jne..Noh, mies totes et just joo ja alko ite tutkii ja loppujen lopuks vika löyty jostai pikku osasta, joka makso Motonetissa n. 20?.. Kun taas tää "korjaaja" alko höpöttää jotai 2000? osasta ja siihen viel työt päälle ja hei oikeesti, merkkiliikkeessä eikä ollu edes mikään kauheen vanha auto.. Tuli kuitenki myytyy toi auto sillon aikoinaan pois, kun kerran jätti tielle niin ei kiitos toista kertaa..

Nukuin sitte JOPA 5h viime yönä, josta kävin 4 kertaa vessassa.. Viime yönä huomas, et jos selälleen erehtyy, niin heti kyllä herää, alkaa supistelee niin hemmetisti..

Tänään tulee sit vihdoinki uus pesukone ja saa alkaa pesee Nipsun vaatteita.Samalla sit näkee jos tarvii viel jotai vaatekappaleita ostella.. Siskolta kyl aika hyvin kaikkea sain, alkaen koosta 50cm. Siskon esikoinen ku oli sellanen pikku rääpäle ku synty :heart: Jouduttiin käynnistää monta vkoa ennen LA:ta ku oli liian vähän lapsivettä..

Tänään vois taas kuvailla mahaa ja laittaa uuden kuvan profiiliin ku kerkee..

Mut nyt aamukahvin keittoon..

Sanna ja Nipsu 32+0
 
Huomenta!

Ehdin tuossa eilen jo kirjoittaa pitkästi,vaan sit tää mun ihana kone päätti jumia,joten en sitte jaksanu alkaa enää kirjottaa uudestaa.

Maanantaina oli tarkastuskäynti Oys:ssa, ja vauvalla kaikki oli hyvin. Ja istukkakin oli sen verran siirtynyt että sain luvan synnyttää alakautta :D
Vauvan painoarvio oli tällä hetkellä 2kg.

Vauvan liikkeet on kyllä muuttuneet entisestä, kovasti ois peppu edellä tulossa kyljistä ja koko masusta yleensäki läpi :D on se vaan oikeastikin niin ihanan tuntosta,että ihan harmittaa isien puolesta ku ne ei voi näitä juttuja tuntea.

Kummeja ei oo täällä vielä päätetty, jotenki tuntuu ettei semmosia ihmisiä vaan ole ympärillä jotka haluais kummeiksi, ja joita on joskus ajatellut pyytävänsä niin ei oo ehkä kuitenkaa tänä päivänä kovin luotettavia ja vastuullisia..tää on tosi vaikea kyllä päättää.

Yöt menee aika vähillä unilla,nukun tosi levottomasti...päivällä sitte oonki ihan väsyny ja päikkärit on monesti paikallaan.

Ressiä pukkaa päälle,asunto asiat meni uusiksi,en suostukaa tässä tilanteessa mikä meillä on miehen kans,nii muuttaa nii kalliiseen asuntoon. joten tässä pitäs se halvempi kämppä löytää,ihan siltävaralta että jos sattuu ettei meijän yhteiselosta kertakaikkiaan tuu mitää,mitä mä en tietenkään toivos.
8vkoa laskettuun aikaan joten kyllä tässä kiire alkaa tulee.ois se kuitenki kiva että vauvan tavarat ois paikallaan kun pääsee sairaalasta kotiin.

Kovasti ootan että päästäs muuttaa ja sitte sais alkaa odottelemaan kaikessa rauhassa vauvan tuloa.

Mites muuten,meneekö kukaan muu yksin valmennukseen? mä nyt joudun huomenna menee yksin,kun ukko päätti lähteä reissuhommiin taas,ainaki muutamaksi viikoksi että saa nuo rahajutut kondikseen. Sano kyllä toki ite että vituttaa lähteä ku olen näin viimesillää jo..mutta täytyy nyt vain toivoa että vauva ei päätä sillo syntyä ku mies toisella puolella suomea.
pari-kolme viikkoo,sit saa kyllä jäädä kotiin..

miiku 32+1
 
Aamulla oli neuvola ja tässä hieman kuulumisia sieltä:

Paino:+650g/vko (yht. 8,5kg)
RR:118/79
Pissa: puhdas
Hb:140
Sf:30
Turvotus:-
Tarjonta:rt
Syke:135-140
Liikkeet:++

Eli painoa oli nyt tullut ihan kiitettävästi parin viikon aikana, johtuneeko sit tuosta hidastuneesta ruuansulatuksesta, että tavaraa löytyy suolistosta, turvotustakaan kun ei ole. Terkka kyseli onko supistellut, kun lapsi tuntui jotenkin alempana. No eipä noita kivuliaita ainakaan ole ollut. Eli Sf-mittakin oli kasvanut nyt vain 1cm kahden viikon aikana, kun edellisen kahden viikon aikana tuli huimat 3cm. Seuraava neuvola sitten parin viikon päästä taas ja lääkärinneuvola 4vko päästä.

Sanle ja Veikka 33+1
 
Neuvolassa täälläkin käyty.
Paino:159g/vko (yht.10.2kg )
Paineet: 112/58
Hb: vain 108
Sf:27
Kaapo: ilmeisesti kuitenkin rt:ssa,muljahteli juuri kun terkka yritti kokeilla. Äänet kuului kuitenkin alhaalta joten ilmeisesti on pää alaspäin.
Syke:140 ja liikkeet ++

Sokerinkin mittas ja oli aivan ok eli 7.1. Toisaalta huvittavaa kun tohon mun "sokeriin" tartutaan nyt koko ajan. Terkka mittaa mun sokrun tästä lähtien joka neuvolakerta. Ihan ok tietty mulle,mutta kun mun arvot on ihan kohdillaan niin miksi siitä nyt vouhotetaan koko ajan. Täällä pain paastoarvon raja on 4.8 ja mulla se oli juuri se. Arvoa ollaan kuitenkin nostamassa piakkoin 5.3:een joten tuntuu vieläkin hassummalta,että mun arvoihin puututaan nyt,mutta ei enää välttämättä ensi kuussa :LOL:

Sanna: Mulla nyt vaan väliin tupsahtelee mieleen kaikenlaisia ajatuksia :D Mutta se on se mielikuva mikä määrittelee aika paljon =)

Eilen oli tosi ihana syyssää ja nyt on ihan sateista ja tuulista :/ Ei paljoa nappaa ulkoilemaan lähteä. Mutta mentiin me kyllä neuvolaan pyörällä,että jotain ulkoilua sentäs tällekin päivälle...

Eilen mietin,että nyt pitäisi oikeesti nauttia näistä päivistä/ajoista kun vauva on vielä masussa. Nimittäin se elämä muuttuu aika lailla uuden tulokkaan myötä! Mäkin pääsen vielä poikien kanssa ulos silloin kun huvittaa,mutta vauvan myötä sekin muuttuu. Silloin eletään sen rytmien mukaan :whistle:

Niin mun piti kysyä Liituraidalta,että kun sulla niitä vauvoja kaksi niin mites ne neuvolassa kuuntelee äänet? Tai siis mistä tietää,että toi oli A vauvan ja toi B vauvan ääni?? Tyhmiä joo kyselen...mutta tuli vaan mieleen =)

LilliM+Kaapo tasan 31vkoa
 
paino: +862g/vko
syke:140
RR: 130/87
turvotus:+
liikkeet:++
sf: 26,5cm
tarjonta: rt/poikittain

Sf-mitta on nyt alakäyrällä ja sitä seuraillaan. Terkka oli kylläkin sitä mieltä, että vauva on pää alaspäin, mutta kuitenkin vähän poikittain eli ei ihan täysin oikeassa asennossa, josta syystä vois johtua sf-mitan pienuus. Lisäks oli verenpaineet vähän koholla, joita seurailen nyt myös. Johtuu ilmeisesti tästä unettomuudesta. Painoa oli tullu 1,5 kg kahdessa viikossa, mutta sekin ilmeisesti selittyy turvotuksella. Puhuin siellä näistä mun tuntemuksista ja terkka oli kyllä heti sitä mieltä että nyt jään töistä pois ja pääsinkin lääkärille samalla reissulla. Lääkäri määräs saman tien loppuajan sairaslomaa. Nyt toivon että olotila helpottaa, kun ei tarvii enää stressata töihinmenosta ja siellä olosta. Huh! =)

miiku: hyvä että sulla on tilanne rauhoittunut! :hug: mitähän katjuzalle mahtaa kuulua?

HelmenTyttö:meillä on myös auton vaihto edessä. Nykyisissä autoissa ei ole mitään vikaa, mutta ajateltiin vaihtaa kummankin autot yhteen vähän isompaan. Meillä kun on myös koira, joka vie ihan kiitettävästi tilaa (susikoiran ja rottweilerin sekotus), joten pitäis löytää sellanen auto, johon mahtuu kärryineen kaikkineen. Mulle kävis ihan mikä vaan, mut ukolle ei ja senpä takia ollaankin nyt arvottu että mihin vaihdetaan :whistle:

Nyt täytyy mennä pistämään pyykit kuivumaan =)

H82 32+1
 
Heips. Tänään viikkoja 31+3. Kävin lääkärissä ja hän totesi lapsen jo kiinnittyneen / laskeutuneen todella alas. Kohdunkaula lyhentynyt 2cm... Sisätutkimusta tehdessään sanoi että pää tuntuu jo sormella... Argh. Ei ihmekkään että tuntuu jo että jotain ylimääräistä olis jalkojen välissä :| Kuinka kauan yleensä tästä menee synnytykseen... Itse en enään yhtään muista vaikka toinen tulossa... Vähän pelottaa että joko tässä ollaan pian lähdössä synnyttämään???? Supisteluja ollut jo viikosta 20 lähtien tai aiemminkin ja nyt jatkuvasti supistelee... välillä kipeemmin välillä heikosti... :wave: Kokemuksia olis kiva kuulla...
 
Alkuperäinen kirjoittaja LiituraitaRuutupaita:
Polilla käyty ja ei siellä kyllä hullua
Kohdunsuu oli sormelle auki, kaulaa jäljellä +3cm ja kiinteä. Ei enää lääkäri suositellut enää uimista, joten enpäs päässytkään enää esikoisen kanssa hallille puljaamaan ennen vauvojen syntymää. Mies taas ei lähde millään hinnalla uimaan kun ei kunnolla osaa, joten jääpi uimareissut hetkeksi.

Mua huolettaa tuo vauvojen kasvu, vaikka kaiken pitäis olla ihan kunnossa.. Ja tajuanhan minä sen ettei ne voikaan olla samankokoisia kuin yksinään masussa asustava ikätoveri, mutta kun alkaa miettimään että pienempi taitaa syntyessään yltää ehkä nipin napin 2 kiloon tällä kasvuvauhdilla! Miten semmoista pikkukaveria edes uskaltaa koskea ettei se mene rikki..

Mitähän kuuluu mittarille, vieläkö olet yhtenä kappaleena?

Liituraita 33+1
Moi!

Vielä yhtenä joo. :)
Oon ollut tosi väsynyt ja supisteluja on joka päivä paljon, kipuja myös.. jatkuvasti menkkamaista, sekä liitoskipuja.
mulla ens ti se äitipoli ja saa nähdä mitä sanotaan. Jääkö sinne vai vieläkö kotiin...
Mahan sf on 35 cm ollu tässä... aika alhaalla tuo roikkuu koko paketti. Eipä onnistu kävelylenkit, hyvä jos jaksaa kaupassa kiertää kun jo supistaa. On kyllä ihan erilaista kuin esikoisesta.

Kiitos muistamisesta liituraita, voi hyvin... ilmoitan sitten miten tässä käy ja jos ei kuulu tiistain jälkeen niin voi olla että sairaalassa ollaan. Toiv ei kuitenkaan..

t. mittari :wave:
 
Taas oma elämä kadoksissa :snotty:

Katjuza :hug: :hug: :hug: Olet ajatuksissa.

Toivotaan että Katjuzalla kaikki ok ja on vaan levossa sairaalassa. No toisaalta nyt jos syntyy on hyvät näkymät kuitenkin kun ollaan kaikki yli rv30. PAras kuitenkin että olisi se rv37 (eikös silloin ole normaaliaikainen vauva).

Ihmeellinen viimeyö takana .... nukuin kuuteen saakka aamuun. Normaalisti kukun siinä neljän viiden hujakoilla pystyssä.

Tänään täytyisi mennä kirppiskelle vähän myymään noita tytön tavaroita, kun plokkasin kaapista että onpahan tullut jotain vaattetia kaksin kappalein =) ja toiset taas on sellaisia etten niitä enää tule käyttämään uudella tulokkaalla, sapahan hänkin jotain uutta ettei tarvii siskon vaatteissa kulkea (joo tänään on se päivä että tuntuu että toinen tyttö tulee).

Kauheeta kun tajusin että isänpäiväkin tulee silloin kun monella meillä on laskettu aika hujakoilla tai synytys just ollut. Täytyy varmaan tuolle isukillekkin jotain ostaa varmuuden vuoksi varastoon, ettei jää ilman lahjusta isänpäivänä, hän kun niin ihanasti aina muistaa äitienpäivän. Jos kävisi teettämässä vaikka isukki paidan.... hmmmm tuossahan ideoimisessa mulla meneekin tää loppu päivä :whistle: Mitäs te muut olette ajatellut? Ja aiotteko muuten muistaa lapsen synnyttyä isukkia jotenkin? Muutenkin kuin hammasten kiristyksellä synnytyssalissa ;)

Mittarille kanssa PAAAAAALJON tsemppiä :hug: . Kyllä täällä huomataan aina jos joku "vakio" on kauemmin ilmoittelematta itsestään. :hug:

Niin mitailin tosiaan tossa viikonloppuna ton mahan (2 cm navan yläpuoleltahan se mitataan) ja lukemat oli 99 cm. Vaikkei se lukema mulla ainakaan muuttunut oli se sitten navan kohdaltakin mitattuna yhtä palloa tää maha.

Nyt se Kismetti ja omppu tosiaan kutsuu seireeninä minua ja tänään tuli tuo aku ankkakin joten nautiskeluihin :p

viivin ja kaveri 34+6 (huh, huh, huomenna taas vaihtuu viikko)
 
Miiku Hieno homma, et kaikki hyvin sulla ja saat synnyttää normaalisti.. Mulla huomenna edessä sit se käynti TYKSissä ja vähän jänskättää kyllä..

Onks muilla sellasta, et on sellanen olo, et hirvee isompi hätä ja ku menee vessaan niin ei mitään ja sit se olo menee ohi jossai kohtii? Ja en siis kärsi ummetuksesta, et olis sen takia tollanen olo.. Tai et mahaa niinku polttelis?

Ja sit kuukautiskipumaista oloa kanssa on vähän väliä, ei kivaa.. Käytiin pikaseen K-raudassa aamulla ja tuli sellanen olo siellä et MÄ EN JAKSA. Oli jotenki niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin uupunu olo tms, en osaa selittää. Sellanen et pakko päästä äkkii istuu tai menee jalat alta jne..

Mittarille jaksamista :hug: , samoin kuin aiti78kerava :hug:

Mun pesukone ei oo viel tullu. Sanoivat Gigantissa, et tulee klo 13-18 välillä ja soittavat ½-1h ennen ku tuovat, mut mihis mä nyt täältä lähtisin, mut olishan se jo kiva saada, kun kaivoin jo noi kaikki Nipsun vaatteet esille..

LilliM Heh, ok.. Kyllähän sitä joo luo iteki varmaan kaikista täällä olevista jonku mielikuvan millanen on, varsinki sellasista, jotka kirjoittaa paljon =)

Mut mä meen nyt syömään jos se auttas tähän olotilaan..

Sanna ja Nipsu 32+0
 
Kyyhkynen: Ostin lastentarvikeliikkeestä, oli minusta edullisin siellä, kävin kattomassa cityssa oli kalliimpi hieman ja sellainen mistä en mie tykännyt, ja muualta en oikeen ees löytänyt. Ammejalat oli merkiltään cam ja 27,00e ja se camin amme siihen oli 16,00e...minusta oli hyvä...yksinkertainen ja tyylikäskin :D :D
 
moi !

oli taas aika huono yö |O nukuin vähän miten sattuu ja vaikka kuinka koitin olla kyljelleen niin ei tuntunu yhtään hyvältä ja selälle mä sit menin. Ja kyllä huomas sit aamulla kun taas selkää särki. Pitää vaan jotenkin opetella siihen et nukkuis kuitenkin kyljelleen, nyt kun ei muuten unta saanut kun selälleen niin laitoin vähän peittoa selän alle ns. tukemaan mutta kun ei mulla muuten oo siinä ongelmaa paitsi se että sitten aamulla särkee :headwall:
no ei onneksi enään pitkä aika kun voi ehkä taas mahd. nukkua jopa vatsalleen :D

tuosta painoarviosta; Joku olikohan LILLIMENNINKÄINEN? joka sanoi että kannattaa vaatia painoarviota neuvolassa. Sen verran tiedän kokemuksesta että ne ei "turhaan" ultraan laita joten en ole edes tullut ajatelleeks että sellasta vois pyytää/kysyä jos pääsis.. Terkka vaan aina sanoo että "näillä viikoilla ne on suurinpiirtein niin ja niin paljon.." Mä en tiiä sanooko vikassa lääkärineuvolassakaan sitten mitään siitä, kun jotenkin tuntuu tyhmältä että vatsan päältä tietäis minkä kokonen. Vaikka eihän se ultrassakaan vissiin ihan 100% mutta varmempi silti.
Täällä ainakin katotaan vaan käyriä ja jos niiden mukaan mennään niin "normaali" kokoinen on tulossa
:/


Käytiin tossa miehen kanssa pyörimässä kaupoissa ja kattelin h&m:llä että siellä oli jopa 44cm vaatteita! en oo koskaan niin pieniä nähny ja ne kyllä tosiaan oli pieniä!! Aattelin että jos joku mahtuu 50cm niin miten ihmeessä tohon ;)

Mikä lie mun vatsanympärys kun en oo mittaillu.. tuskin mikään äly iso kun ei voi vatsakaan kuitenkaan niiiiiiiin suurelta tunnu :)
tosin, ehtii vielä hyvin kasvaa isokskin palloks
:LOL:

Mä en oo vieläkään saanu sitä hintaarviota hammaslääkäristä :O ois kyllä kiva saada niin tietäis miten etenis.. pitäis varmaan sinne vähän soitella perään..

Mulla on tänään ollu vähän taas noita ns. kramppeja jaloissa ja maha menny aina sillon tällön kovaks .. ja toi veski ongelma.. vissiin samaa kuin SANNA-78:lla . Alkanu jo pelkää että jos tää muksu syntyiskin NYT! :$ :eek:
onneks ei ainakaan vielä oo niitä menkkamaisii jomotuksia ollu. *pitää koputtaa puuta*

Kyllä mäkin aina mietin että mitäköhen kellekkin kuuluu jos ei oo vähään aikaa itteestään mitään tänne ilmoitellu. saa nähä mitä siellä synnärillä miettii sitten kun on tosi tilanteessa.. varmaan että "mitäköhän silla ja sille kuuluu" :D :D

Eikös se SANNA78 ollut kun tuli huono olokin aina sillon tällön?
Mulla oli kaupassa samaa.. tuntu että jalat lähtee alta ja pyörrytti. sit tultiin kotiin ja söin niin pikkasen nyt helpotti. Ihmeellistä oloa :O
mistä lie johtuu..

jos vaikka menis hetkeks lepäämään.. :wave:
 
Sanle Mulla sama juttu että siivotessa kun rehkii niin ei mitään tietoa suppareista ja muusta mutta kun rauhallisella kävelylenkillä kun esim käy niin jo vain sillon tulee :whistle:

Vauva perätilassa ja vauvalle tehtävä ulkokäännös Mua siis hirvittää ihan julmetusti että tää ei käänny rt:hen vaan jää näin ja joudutaan leikkaa. tässähän on kuitenkin hyvä aika viel kääntyä. Ne keiden vauvoja joskus kokeiltu kääntää niin miten se onnistunut? Miten se tehdään ja sattuuko?

Sanna-78 Meillä nyt konetta ei vielkään saatu kotiin niin ollaan vähän pimennossa.. Mut hengis ollaan ja eteenpäin pötkitään :wave: :)

Perfekta Meilläkin tuo sama amme+jalat. Jalat saatiin kaverilta lainaan. Tosi kätevä keksintö, ainakin luulis että tällaselle huonoselkäselle :)

Mittari :hug: Hirveesti jaksamisia ja tsemppiä :)

Matalasta hb:sta Itsellänihän oli sadan viel kuukausi sitten, nyt oli noussut 117:sta. Söin viikon kuurin niitä rautatippoja(jonka nimi nyt ei tiestikkään tuu mieleen) ja sit ex-anoppi neuvoi keinon jolla hän aikoinaan saanut nousemaan hb:n. Eli kananmuna sekoitetaan puolikkaan sitruunan mehun kanssa. Maistuu ainoastaan sitruuna. En sit tiiä toimiiko, mutta ainakin täällä 3 viikkoa menty sillä eteenpäin ja hb jatkaa nousua. Että kantsii kokeilla.. Eikä laita vatsaa sekasin :)

Szeret Kuullostaa liitoskivuilta. Mulla lantio löystynyt ja siks sellasta vihlontaa kohdunsuulla. Just kun kävelee paljon niin sen jälkeen vihloo.

He82 Etköhän sairaslomaa saa, pelkkä selkäkipu jo varmasti riittäää syyksi. :hug: Jaksamisia!

Kyljellään nukkumisesta Nukun toisinaan selällä, mutta huono olo meinaa siinä tulla joten yleensä vasemmalla kyljellä, monta tyynyä jalkojen välillä. Oikealla kyljellä en pysty laisinkaan nukkumaan tuon kipeän selän takia :ashamed:

Näöntarkastuksesta raskausaikana Täällä Kokkolassa ei suostuta edes tekemään odotus- eikä imetysaikana näöntarkastusta. Saattaa kuulemma hormooneiden takia niin huonontua näkö. Esikoisen aikoihin kävin kysymässä 2:ssa paikassa täällä ja kummastakin sama vastaus, tuu sit kun imettämisen olet lopettanut :whistle:

Nita1 Sun kannattaa vaatia että pääset synnytystapa arvioon. Täällä kaikille esikoista odottaville tehdään se ja myös uudellen synnyttäjät pääsee jos haluaa.. Itse aion mennä kun nyt arvellaan isompaa vauvaa.
Jos raskausmyrkytys on niin sillon on verenpaine kohonnut ja pissatesteissä se näkyis. Eiköhän sullakin vain ihan tätä normaalia raskausajan turvotusta :) .Jalkoja vaan kohti kattoa aina kun mahs ja juoda pitää muistaa paljon :)

Perhevalmennukset Oletteko jo alkaneet käymään niissä? Mitä teidän paikkakunnalla niihin kuuluu? Täällä vissiin yhteensä 4krt, puhutaan synnytyksestä, vauvanhoidosta ja käydään synnärillä tutustumassa. Tosin jätän ne väliin, ei oikeen ole kiva mennä yksin, tulis vähän surkee mieli :ashamed: Esikoisesta kävin synnärillä tutustumassa, mutta muuten en..

Nyt selkä niin kipeä, että pakko mennä vaikka viel ois voinu kirjottaa.

Jaksamisia ja hyviä vointeja kaikille :wave:

-Hilla-
 
neuvolassa käyty. Mulla on ollu iltaisin kunnon supistuksia jo neljänä iltana. Terkka käski mennä heti päivystykseen, jos vielä käy niin. Ehdotonta lepoa. Käytännössä aika hankalaa, kun villi 1v. ei oikein osaa pysyä paikallaan. 2 viikkoa vielä pitäisi pysyä sisällä.Mullahan siirrettiin eka ultrassa laskettua aikaa viikolla eteenpäin, ettäsaapa nähdä. Jospa se nyt pysyis vielä. sf- mitta 33cm. Pyllerö oli niin vilkkaalla päällä taas, että meinas jäädä sydänäänet kuulematta, mutta 148 saatiin.
Joku kyseli raskausajan diabeteksesta. Mulla on sellainen ja toistamiseen. Seurailen kotona 2 kertaa viikossa arvoja ja neuvolassa seuraavat. Kun asuttiin vaasassa, mulla ei ollut sitä, koska siellä oli eri arvot, mut taas täällä kouvolassa on. Onneks selviää ilman piikkiä!
sasu ja pyllerö 34+5
 
nita1 Mulla on nytki sellanen menkkakipu olo.. Tää on nyt kolmas kerta tänään. Kestäny aina joku puol tuntii ja menny ohi.. Ja sit toi vessajuttu tulee aina sillon tällön, mut nää menkkakivut on ihan jokapäiväisiä..

Hilla83 Niinhän sä jossai vaiheessa juu kirjoitit, et sulla ei konetta kotona ole.. Pääasia, et sullaki kaikki hyvin kuitenki :) Niin ja mä en ainakaan suostu vauvan kääntöyritykseen. Mitä olen kuullu, niin sattuu hemmetisti ja ei ole mitään takuita, et saadaan käännettyä saati et vauva pysyi sitte oikeessa asennossa.. Kyl mä mielummin menen sektioon..Mut ehkä tää, et leikataan, ei pelota mua tms kun mua on niiiiiiiiiiin monta kertaa leikelty.. Mutta toivotaan että sun ja mun ja muiden perätilassa olevien vauvat kääntyy..

Eipä sitä riemua sit taas kauaa kestäny et toi äijä olis osannu käytttäytyä. Ei ole tiskannu, ei siivonnu jne. Tänään tuli uus pesukone vaan eipä viitsi sitäkään laittaa käyttökuntoon. Äsken heitti lattialle ihan täysillä kaukosäätimen paskaks kun mä sitä enne vahingossa osuin sitä rintalastaan. hyvä ku ei muhun osunu toi kaukosäädin minkä heitti. Eipä tartte sit vahvistinta laittaa päälle enää, tosta jääny mitään ehjää..Mut eihän sitä idioottia muiden omaisuus kiinnosta. Kaiken voi laittaa paskaks... Pyysin enne tota tulee mun kanssa huomenna TYKSiin kun on sairaslomalla mut ei todellakaan ole tulossa, s**t**an kakara. Ihan niinku ei muutenki olis vaikeeta niin toisen pitää taas heittäytyy tollaseks v***n idiootiks.. Menee muutenki hermot täällä ku toi yläkerran teini huudatti taas joku 3h stereoita täysillä ja isännöitsijä viitsi NYT vastata, et tää meteliongelma ei kuulu hänelle vaan toiselle ihmiselle. Ei sitte kesällä ku ekan kerran valitin niin viitsinyt asiasta mitään sanoa..

KAi mä menen tän mahani kanssa sit ite laittaa ton pesukoneen, kun pakko on pyykkiä saada pestyä..

Sanna ja Nipsu 32+0
 
Täällä on kaikki ok!
Saikulla olen ollut kohta viikon ja todella tuli tarpeeseen. Välillä päivät ovat niin hankalia ettei itsekään tiedä miten päin olisi ja missä tuolissa istuis. Paras asento on seisoessa, mutta kun ei sitäkään jaksa pitkään. Hankalaa.

Päiväunet on taas alkaneet maistua. Pieniä kävely lenkkejä teen päivittäin, jotta saa Vaavikin raitista ilmaa. Välillä "ihastelen maisemia" ja sitten matka taas jatkuu.

Vaavin tavarat alkaa olla jo kasassa. Tänään ostin hoitolaukun. Prismasta löytyi musta nallepuh-olkalaukku (ikuinen nallepuh-fani :ashamed: ) ja ostin sen. Laittelin sinne vaippoja ja alusia yms. ja vielä jäi tilaa. Mitähän kaikkea sinne pitäsi varata, kun liikkuu Vaavin kanssa. Ruokakin kun kulkee mukana ihan itsestään (toivottavasti).

Olen yrittänyt löytää sellaista tuttiketjua, joka käy tuttiin, jossa on se rinkula, eli että sen voi aukasta ja pujottaa siihen rinkulaan. Mulla on jo sellainen toisenlainen tuttiketju, joka käy siihen toisenmalliseen tuttiin, mutta niitä tutteja vain yksi. Rinkulatutteja onkin sitten useita kappaleita. Oisko jollakin tietoa, mistä kaupasta kyseisiä tuttiketjuja kannattaisi katsella??

Pakastetta olen yrittänyt täyttää, että miehellä olisi syötävää minun ollessa laitoksella. Mutta taas se on tyhjä. Huomenna taas leivon sinne jotain. Toisaalta en raaski miestäkään kieltää syömästä pullia yms. kun se niin tykkää minun omista leipomuksista ja syötäväksihän ne on tarkoitettukin.

No, mutta ei enempiä tänään. Päivä kerrallaan etiäpäin!!

Manta ja Vaavi 34+4
 
Manta: se mamin tuttiketju käy sekä rengallisiin että nupillisiin tutteihin...siinä tulee ohje mukana...sitä ei löydy tuolta ainun sivuilta mutta itse olen niitä käyttänyt ja tyytyväinen ollut...tai siis en itse mutta vauvalle :D :D
 

Yhteistyössä