*Marrastähdet '07* syyskuussa

katjuza just meinasin laittaa sulle viestiä että soita IHMEESSÄ suoraan sinne synnärille. Täällä meilläpäinkään ei neuvolassa oikein sanota juuta eikä jaata, vain synnäriltä saa kunnon neuvoja/tietoa. Sinuna en edes enään vaivaisi päätäni soittamalla neuvolaan... suoraan vaan synnärille. Toivottavasti kaikki on kunnossa :hug: voimia
 
Katjuzalle paljon voimia ja :hug: Oli kyllä niin selkee muutos mahassa, et huh huh mitä toimintaa kun ei oteta tutkimuksiin.. Mulle TYKSissä sanottiin et jos tulee kivuiliaita ja/tai säännöllisiä supistuksia niin heti äippäpolille, eikä tarvii ees soittaa etukäteen vaan sinne vaan.. Niin vaihtelee toiminta eri paikkakunnilla nähtävästi ja se on erittäin huono homma.. Toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin..

Itellä oli kans yöllä hetken aika kivulita suppareita mut ne meni ohi ja aamulla sit pyyhkiessä taas sitä ruskeeta limaa...

Eilen meinaisin istualtaan pyörtyä ja sit ku oltiin kaupassa niin piti ottaa miestä kädestä etten kaadu, alko heittää päästä oikeen kunnolla ja silmät oli sellaset oudot ja ihan niinku olis ollu jossai ihme horroksessa.. Siitä sitte otin pullon Jaffaa ja vähän helpotti..Nyt on toista pvää pää kipeenä ja silmissä sellanen "outo olo" ja väsyttää.. Ens to olis se lääkäri TYKSissä mut jos tää nyt on tätä maanantainakin vielä niin pitää mennä jossain käymään jos sais jotai selvyytttä tähän.. ku olen kuitenki syöny ja juonu jne..

Mulla on nyt Viasat kulta-kanavapaketti niin on jotai tekemistä täällä kotona ollessa, voi tuijottaa leffoja =)

Pitäsiköhän munki pakata joku kassi valmiiks jo, kun kerran noita supistuksia on joka pvä.. Eipä siittä mitään haittaakaan ole vaikka pakkais jo nyt..

On se kiva, etten ole ainoa, kellä on valas-olo =) Laitoin profiiliin kuvan eiliseltä mut siittä ei musta välity kyl toi mun tuntema valas-olo..

Sanna ja Nipsu 31+2
 
Heissan,
täällä ei saatu tänään sappihappojen tuloksia :( menee maanantaille, pitää vaan koko ajan seurata vaavin liikkeitä, jos vähenee niin mennä sitten suoraan synnärille...ei oo kyl tämäkään kivaa kun ei tiiä noita arvoja, kun kutinoita oli kuitenkin ja on... että sellaista tänne, nyt menen tekemään ruokaa ja illaksi on kaikenlaista herkkua :p :p

Perfekta ja hattivatti 33+2
 
Mua on nyt vaivannu jo toista päivää toisella puolella mahaa outo kipu,maha on ihan kosketusarka.Neuvolassa ei tietenkää mun tuurilla terkka ollu puhelintunnilla paikalla.Maanantaina vasta.Lepo ei auta,yön jälkeenki kipu on ihan samanlainen...Pelkkä paidan osuminen mahaan tuntuu inhalta.Taitaa tosiaan tää lapsluku jäädä kahteen.Mähä oisin ihan rampa,jos kolmatta meinais!Missähän vaiheessa se raskauden hehku on ajankohtanen,varmaan vasta synnytyksen jälkeen! :LOL:

Tän kirjottamisen jälkeen meinasin ottaa itteeni niskasta kiinni ja laittaa koneellisen vauvan vaatteita pyörimään,toi laatikko on ihan julmettu!Kukahan ne sit silittäs,inhoon silittämistä...

Ei mut pakko kai täs ois jotain saada aikaseks,mulla oli aamulla jo viiden jälkeen uunissa tulet ja pesukone päällä,ei väsyttäny,sit seittemän jälkeen kömmin sänkyyn ja heräsin ysiltä,ku poitsu nous ylös!

Vimpula ja hormoonihiiri 32+0
 
pitkästä aikaa pääsin tänne. kotona kun ei konetta täl hetkel niin ei tuu käytyä enää.

Selkäkivut on kamalia, jatkuu vaan. nytkin 5min oon istunut niin aivan tuskaisa olo. Onko muilla kovia selkäkipuja? Mulla oikealta puolen on kipeä ja vetää tuonne eteen kylkiluihin asti :ashamed:

Neuvolakuulumisia
rv 31+5
painoa 325g/vko
sf-mitta 32
hb 117 (noussut oli)
verenpaine 120/65
Vauvan syke 125-130
liikkeet ++
tarjonta rt(vauva oli kääntynyt "oikeinpäin", saa nähä pysyykö nyt näin)

Sairaalakassi on vauvalle pakattu valmiiks :) , itselleni ei viel. en yhtään tiiä mitä otan itelleni mukaan, on niin vähän vaatteita jotka ees mahtuu päälle ja sit vaan lannistuu kun synnytyksen jälkeenkään ei tietysti ekoihin viikkoihin mahu sillonkaan..

Sykkeet pitänyt meillä paikkaansa. Tytöstä oli 150-170 välillä aina, nyt pojasta 120-130. Vatsan muotokin pitää paikkaansa täällä. Nyt selkeesti edessä tää maha, toisin kun tytöstä levesin joka suuntaan :) :heart:

PikkuM Mulla kans ollut nyt vauvalla liikkuessankin sykkeet 125-130, tyttöä odottaessa kun liikkui masussa niin sykkeet nousi monesti yli 170:nkin. :)

Miiku :hug: Voi noita miehiä, koitahan jaksaa :heart: Täällä kans lasten isä 27-v ja ei vastuun kantamisesta tiiä mitään. Tyttöä käy katsomassa kerran viikossa nykyään ja muuten huitelee omia menojaan, mutta silti väittää että ottaa samanlailla vastuun lapsesta.. ja tästä toisesta nyt ei voi sanoa mitään, se hänt yhtään ei kiinnosta tällä hetkellä :'( Tiedän tunteewsi, pärjäile :flower:

Perfekta ja PikkuM Täällä kans osteltu vauvalle vaikka ja mitä ja vaatteet odottaa pestynä :heart: . On tää niin ihanaa valmistautua vauvan tuloon :heart: :)

Nukkumisesta Miten te muut saatte nukuttua? Nukutteko kokonaisia öitä vai heräilettekö vähän väliä? Mä heräilen 1-2tunnin välein, ramppaan sypmässä tai vessassa.. Aaamulla onkin sit aika sippi ja tuntuu ettei ole kun muutaman hassun tunnin nukkunut.. :whistle:

Äidinmaidon myyminen
Aikooko joku/onko joku myynyt äidinmaitoa sairaalalle? Mulla tuli Violalta niin paljon maitoa eka puol v että harkitsin monesti. Nyt ajattelin että jos samanlailla tulee niin myyn sitä sairaalalle. onkohan se lypsäminen ja säilöminen hankala homma?

LiituraitaRuutupaita oi :heart: , hyvänkokoisiahan vauvat ovat. Onko sulla sf-mita paljon ollut nyt? Voin vaan kuvitella miten iso maha sulla on, mulla sf-mitta 32 ja maha on niin iso monen mielestä :LOL: :)

Kropan perään haikailijat Niin täälläkin kaivataan :wave: :ashamed: Violaa kun odotin niin en painanut viimesillään näin paljon mitä nyt, saa nähdä kauanko menee että tippuu nää kilot. Esikoinen oli 1v kun olin samoissa mitoissa(ja painoa tuli 27kg)

(.) nyt selkä niin kipeä ettei kärsi istua vaikka olis ollut niin paljon viel kirjotettavaa :ashamed:

Uutta masukuvaa http://irc-galleria.net/view.php?nick=^^NV^^&image_id=67259853

Voikaahan kaikki hyvin..

-Hilla- *32* :heart:
 
Katjuza: Toivottavasti kaikki meni Ok. Onneksi pääsit lähtemään sinne sairaalaan.
Täällä edellisessäkään en neuvolaan soitellut vaan suoraan synnärille ja yleensä heti käskivät mennä sinne tarkistettavaksi.
Puutuneita raajoja ;) : Täältä löytyy puutuneita varpaita ja sormia ajoittain. Ja välillä toinen pyllynpuolisko. Turvotuksesta johtuvia ovat ainakin täällä. Onneksi ei kestä kauan. Esikoisesta puutui sormet niin että oli tutno pois kuukauden, nyt ei onneksi ole niin paha, knok, knok.
Valasolo: Ja täällä yksi rannalle uinut valas ilmottautuu.
Sairaalakassi: En ihan vielä ole pakannut, tiedän kyllä mitä sinne laitan. Tällä kertaa laitan kassit erikseen itselle ja pirpanalle. Sairaalakuteissa en aio olla kun ne tuntui niiiiiin hankalilta. Otan taasen oman oloasun mukaan. Yöksi kyllä ajattelin laittaa sairaalavaatteet, päivällä omissa on mukavampi. Meidän sairaalassa ainakin saa omia vaatteita käyttää, en tiedä miten on muissa käytäntö.
Liitoskivuista: tosi makeita viiltoja on täällä myös. Ukko välillä ihmettelee että mikä nyt on kun vetelen henkeä ja pidän seinistä kiinni. Ekassa ei ollut ollenkaan tälläistä.
Muistutus muillekin.... just tänään mua taasen muistutetiin että toisesta tulee ne jäkisupparit aika kivuliaina. Ekassa en edes muista että olisi ollut mitään jäkisuppareita, ihan hyvä varautua niihinkin.
Kiitos jollekin ketä laittoi niiden hattujen ostopaikan tänne. Tilasin sieltä tytölle ja vauvalle hatut. Olivat tosi kivoja. Kiitos!!!! =)
Mutta hyvää viikonloppua tänne kaikille!!!!
viivin + kaveri 34+1
 
Luojan kiitos on PERJANTAI!! =)

Katjuza: hyvä että pääset synnärille, mä pidän myös peukkuja että kaikki menee hyvin! :hug:

Vimpula:mulla on myös maha oudon kosketusarka. Taitaa johtua siitä että on niin pinkee ja vauva vaan yrittää punkea itseään nahasta läpi :whistle: Mulla on myös ollut muutamana päivänä maha ihmeen kipeä tuolta oikealta puolelta. Kipu helpottaa kuitenkin, joten en tiedä mitä on.

Hilla:mä en enää saa öitä nukuttua. Väsyttää ihan hemmetisti, mutta uni ei vaan tuu silmään. Töissä on sitten vähän hankalaa, koska oon kun zombi eikä työnteosta meinaa tulla mitään :whistle: selkäkivuista :hug: mulla on ollut lähestulkoon koko raskauden selkä tosi kipeä ja iskiashermo tulehtunut. Nyt kun vauva on kääntynyt oikein päin, niin kipu on helpotanut, mutta ei poistunut. sain fysioterapiasta venyttelyohjeita ja ne on jonkun verran myös auttaneet...toivottavasti sullakin helpottais etkä ole loppuaikaa ihan rampana. tiedän kyllä täysin miltä susta tuntuu :hug:

Tänään on ollu mieli vähän herkässä. Taitaa johtua tästä väsymyksestä. Paljon ei tarvii kenenkään sanoa mitään pahasti, niin oon täällä itku silmässä. Kävin äsken koiran kanssa lenkillä ja oli kyllä sellasta vääntöä, kun jollakin naapurin nartulla taitaa olla juoksu taas. :kieh: Koira ei totellu vaan olis halunnu tehdä mielensä mukaan ja meikäläinen itku kurkussa yritti saada sitä tottelemaan. Ja kun se on niin iso, niin tämän mahan kanssa ei paljon sitä kiskota perässä kun se päättää pistää vastaan :kieh: Nyt se sentäs tajus tehneensä väärin ja meni heti lenkin jälkeen makuuhuoneen nurkkaan häpeemään :ashamed: Jospa nyt sais viikonlopun aikana levättyä, niin ehkä tää väsymys helpottaa taas :whistle:

Nyt meen kattomaan Salkkarit. Hyvää viikonloppua kaikille! :D

H82 31+3
 
Kirjottelin tuossa jo sepustukseni ja "vastaa"-painikkeen painamisen jälkeen tekstit hävisi bittiviidakkoon. Että joopajoo. Otetaan uusiksi...

Hyvä, että Katjuzka on vihdoinkin päässyt kunnolliseen tarkkailuun! Hengessä ollaan täälläkin vahvasti mukana. Jaksamisia. :hug:

Selkäkipuja on mullakin jonninverran ollut. Mulla on selässä skolioosi, joten ennakkoon pelkäilin, että niitä olisi enempikin ollut. Mutta melko hyvin tässä on vielä pärjäilty, vasta viimeviikkoina vaivoja on alkanut tulemaan. Olen yrittänyt opetella elämään niiden kanssa, vähän ennakoimaan jne. Eli liikaa jaloillaan olemista yritän vältellä, istumaan ainakin yritän välistä päästä, kun vaan voi. Mutta luulenpa, että tuo selkä alkaa tässä sitä enemmän vaivata, mitä pidemmälle päästään...

Mun unirytmi heittelee melkolailla. Tosin olen ollut aina huonouninen, joten öiden katkonaisuus ei sinänsä tule uutena juttuna. Muutoksena on vaan se, että nykyisin heräilen joko vessaan, syömään tai selkäkipuihin. Ei niin mukavia tapoja heräillä kesken unien. :/ Ja illalla olen niin seis, että melkeinpä kaadun sänkyyn. Mä olen myös ahkera unissaankävelijä :D ja nyt raskauden myötä nuo unissaan touhuamiset on taas lisääntyneet. Yleensäkin touhuan eniten unissani, kun olen todella väsynyt. Joten meillä tapahtuu täällä yötä päivää, oli hereillä tai umpiunessa! ;) :D

Kävin tänään vilasemassa imetysliivejä. Missä vaiheessa niitä kannattaa ostella? Kun mietin vaan, että kuinka suurta muhevoitumista tässä on vielä luvassa, kun sitä maitoa alkaa oikeasti puskemaan ulos? Onko kovinkin yksilöllistä? Olen taas vähän sekaisin näiden asioiden kanssa. :/ Niin loppusuoralla kun todella jo ollaan ja itse kullakin kaikenmoisia oireiluja alkaa tulla, haluaisin tehdä olennaisimpia hankintoja valmiiksi tässä vaiheessa. Rintaliiviostoksille kun en tuota miestäkään tahtoisi laittaa (jos siis tässä tapahtuukin nopeitakin käänteitä ja ne liivit on jo odotettua aiemmin tarpeen ) . :D

mussu & pulla 31+0... Nyt jokainen täyttynyt viikko alkaa tuntua vaan jännemmältä. :heart: Niin lähellä jo ollaan... =)
 
Täällä on saunottu ja netissä iltaa vietetty. Nyt ei onneks sauna hikoilukaan laukaissut kutinaa käsissä niinku viimeks teki.

Toivottavasti Katjuzalla on kaikki hyvin kun ei oo kuulunu, varmaan jääny sairaalaan.

Unirytmistä Mä oon tähän asti saanu nukuttua ihan hyvin. Kerran yössä käyn vessassa, aina en sitäkään. Aamulla kyllä unet loppuu yleensä siinä 7n aikoihin. Joskus jos herää aikasemmin niinku tein miehen aamuvuorojen aikaan, niin oli kyllä työn ja tuskan takana saaha uudestaan unen päästä kiinni, vaikka kuinka nukuttas. Muuten ei nukkuminen tee vaikeeta, molemmilla kyljillä pystyy nukkumaan ja jonkin verran myös selällään. Välillä selällään olo saa huonon olon aikaan tai alkaa sattua mahaan mut joskus se menee taas ihan hyvin niin että aamullakin herään selältäni.

Selkä ongelmia ei oo onneks ollu, vaikka niitä etukäteen pelkäsinkin. Mulla kun on hieman yliliikkuva selkä, joka joskus aina prakaa kunnolla. Mut alkuraskauden issiaskipuja lukuunottamatta olen selvinnyt ilman *koputtaa puuta*

ImetysliivitMä ostin HM:ltä semmoset halpisliivit, oisko maksaneet jotain 12e... Mulla on nyt jo kasvaneet rinnat yhden kuppikoon, joten otin kahta kuppikokoa isommat mitä normaalisti. Eli kun normaalisti oon ollu b-kuppi, nyt käytän c-kuppia niin imetysliivit varasin d-kuppia. Kuulostaa huimalta, mutta kyllähän ne väkisinkin jonkin verran turpoaa tästä ja pitäähän niihin ne liivinsuojuksetkin vielä ujuttaa. Ostan sitten paremmat ja useammat kunhan näkee mikä se tosiaan on tämä rintojen lopullinen koko. Mies jo eilen naureskeli kun mahaani rasvailin, että kohta se mamma rupeaa rapistumaan. Imetys kun loppuu niin rinnat on navan päällä :) Sanoin sit miehelle että siinä tapauksessa saa joululahjaksi silikonit ostaa :LOL:

Juu, mut jos lähtis iltapalalle ja koiria ulkona käyttämään. Sitten odottelemaan ukkokultaa töistä kotiin.

Sanle ja Veikka 32+3
 
iltoja.

En oo taas pariin päivään itteeni saanu kirjoteltuu tänne vaikka lukemassa oonki käynyt :ashamed:
no nyt jos kuitenkin jotain raapustas..

KATJUZALLE: tosiaan :hug: ja toivotaan että pääsisit vielä kotiin vauva mahassa !
mutta jos osastolle jouduit niin tsemppiä ja :hug: sinne !!

Itelläkin tuli taas pari pvää sitten, keskiviikkona noita särkyjä ja menkkamaista jomotusta. Ne sitten lähti pois mutta aattelin voiko niistä olla jo jotain "haittaa" ? Aaattelin ens viikolla neuvolassa sanoa niistä.. toisaalta synnärin päivystykseenhän sitä sitten kannattaa soittaa/mennä jos alkaa kivut pahenemaan..
Ei täällä ainakaan mulle oo neuvolasta sen suhteen ollu mitään hyötyä,käskee vaan mennä päivystykseen jos jotain tulee.

Vauva liikkuu ahkerasti ja välillä oikeesti tuntuu että tulis tosta mahasta läpi !
Täytyy kysyä miten päin se siellä on kun tuntuu että ei ainakaan rt:ssä !

EDLA: juu en oo mäkään haikaranpesään menossa, ihan normaalille osastolle :)
kyllä mä sitä haikaranpesää aattelin mutta se sitten jäi..
Millos sulla onkaan LA? aattelin vaan että jos satuttas vaikka törmämään tutustumisella tjn ;)
Pitääkin soitella sinne sitten lokakuussa.. eli ihan kohta :eek:
Hitsi tää aika menee nopeesti.

ONKO KELLEKKÄÄN TULLUT JA PALJONKIN NOITA RASKAUSARPIA?
mä en oo ainakaan toistaseks löytäny yhtään iteltäni mutta kyllähän niitä vielä ehtii tulla.. Rasvaan aina suihkun jälkeen ja iltasin kuitenkin vatsaa ihan varmuuden vuoksi :saint:
jos vaikka auttais. Siis ihan normaalilla perus rasvalla.

IMETYSLIIVEISTÄ; mä oon hankkinu kanssa samanlaiset vissiin kun SANLE h&m:ltä , Ei mulla noi tissit oikeestaan oo omasta mielestä kasvanu niin että välttämättä tarttis isompaa kokoa mutta ei kaupassa nyt ollu muuta niin otin hiukan isommat. Ihan hyvältä tuntui kun koitin. Sitten mulla on toiset jotkut imetysliivin tapaiset myös mutta ei ehkä niin käytännölliset kun noi h&m:n.
Ooon aatellu että jos noilla nyt pärjäis ja ostas sitten lisää jos /kun tarvii eli toisinsanoen jos ne tissit paljon kasvaa :D
ja just niiden liivinsuojienkin takia.

Siitä puheenollen,mites kuis paljon teillä vuotaa noi rinnat?
Täällä vuotaa kuin seula
:ashamed:
saa päivittäin muutaman kerran mielellään vaihtaa ja yöllä kanssa pitää rintsikoita/suojia, tykkäis yhtään "jo" nyt :ashamed:
pitäny ettii jotkut huonommat rintsikat yökäyttöön..
ja silti välillä tuntuu että menee suojista läpi ja on sitten rintsikat ns. maidossa :S

UNIRYTMISTÄ; mulla se on päin persettä !
Herään yleensä vessaan joku 3-> krt veskiin ja välillä pakko käydä sitten siinä samalla syömässä kun vatsa kurnii.
voi kun saiskin nukuttua vielä kun pystyy kokonaisia unia mutta ei .. :|

Rautaakin on käyty ostamassa ja oon tässä yhen tabun per päivä syönyt..
ens viikolla sitten tosiaan se neuvola ja saa nähä mitä muutoksia tapahtunu vai onko mitään.

SAIRAALAKASSIIN: joku oli tuolla laittanutkin siitä kyselyn mutta mulla se alkaa olee silleen valmis että tiiän suht mitä otan mukaan :LOL: eli ei oo kassissa paljoa mitään.. tuntuu että siinä käy niin että kun lähtö tulee niin kassi on vielä laittamatta :D

Mullakin pikkasen valas olo sillon tällöin.. mutta ainakaan vaatteita viitis kauheesti enään ostella kun enään näin vähän aikaa tätä paksuus kautta jäljellä, siis sitä että vauva on masussa. En tosiaan oo aatellu että ihan heti pääsee tosta mahasta sitten eroon.. että saas nähä kauan mammavaatteita joutuu pitämään synnytyksen jälkeen..

No jos tästä jotain vielä vetäis naamansa ja menis nukkumaan..väsyttää |O

öitä ! :wave:
 
Nyt on sit koneellinen puhtaita ja kuivia vauvan kamppeita ja toinen pyörimässä.Aattelin jättää noi 70 senttiset vielä laatikkoon ja pestä sit kun alkaa tarvetta olemaan.Esikoiselle pesin,silitin ja lajittelin kaiken valmiiks.Vielä ois noi turvakaukalon kankaat ja peitot yms pesemättä.Ukollekki tuli jotenki haiku olo ku näytin 50cm housuja sille,näytti tulevan vähä tippa linssiin.Taitaa tää raskaus alkaa tulla entistä todellisemmaks sillekki.

Kyllä muute huomaa,et vaavi alkaa lähtökuoppia kaivamaan,kädet tuntuu olevan ihan väärillä kohin entiseen verrattuna ja tuntemukset itellä on kans sen mukaset!

Mie meinasin ens viikolla lähtee ostamaan kaiken ton pikku sälän,eipä multa hirveesti mitään puutukkaan.Pullotutteja,tutti,vaipat,vauvalle kotiutumisvaatteet,korviketta varuiks ja suppoja...

Ei mut nyt on muute nälkä!Palaillaan... :wave:

Vimpula ja hormoonihiiri 32+1
 
Hyvää huomenta!

Takana melko sekava yö. Miehellä on kouluviikonloppu, kun on aikuisopintojensa parissa Lahdessa. Näitä viikonloppuja on lähes joka toinen viikko ja yleensä ainakin toisen yön viikonlopusta se myös viettää Lahdessa. Mulla sillon yöt tahtoo olla mitä sattuu, jotenkin ei vaan osaa aina nukkua niin hyvin, kun toinen ei ole vieressä. Viimeyö oli taas samanlainen. :/

Niin niistä rintaliiveistä kyselin ja Sanle ja nita olivat ehtineet jo vastaillakin. Mulla kasvoi heti raskauden alkupuolella kuppikoko B:stä D:n. Minkäänlaisia vuotoja ei kuitenkaan ole vielä ollut. Luulenpa, että ostan joko tätä nykyistä kuppikokoa tai mallista riippuen yhtä isompaa. Niitten suojienkin kun olisi hyvä sinne kanssa mahtua. Täytyy vähän tarkemmin käydä valikoimaan tutkailemassa. Eilen vilasin, että Sokoksella oli ihan fiksuilta vaikuttavat Triumphin liivit, jotka varmaan mukautuisi hyvin, jos vielä koossa olisi vaihteluita. Mutta varmaan menen kanssa H&M:ltä katsomaan mitä niillä on, ei tule liikaa kulutettua rahaa jos tiedossa on vielä suurempiakin muutoksia...

Raskausarpia ei ole vielä yhtään tullut. Suht varhain aloin jo rasvailla tuota pömppäävää mahaa ja rintoja ja hyvin on toistaiseksi toiminut. Apteekista ostin raskausarpiin tarkoitettua rasvaa. Varmaan joku tavallisempikin voide käy hyvin, mutta ajattelin tuohon nyt sitten panostaa ;)

Mä tein tuohon koneen desktopille Word-dokkarin mun sairaalakassista. Se on aika selkeä ja jos tulee kovinkin yhtäkkinen ja aikainen lähtö, pitäisi miehen olla kykyenevä sen myös kasaamaan / tuomaan puuttuvia juttuja perästä. :D Tai tiedä tuota, aikomus on kyllä se tuossa muutaman viikon päästä oikeasti kasatakkin, vielä tuntuu jotenkin vaan liian aikaselta... Kotiintulovaatteet sekä mulle että vauvalle ovat sellaiset, jotka haluan kyllä itse valkata, joten ne täytyy vielä siihen tarkennella. Tai sitten oikeasti pakata se kassi. :)

Tänään ajattelin mennä kangaskaupoille tutkailemaan pinnikseen lakanakankaita. Suunnittelin ihan itse niitä väsäileväni, ihan vaan ajankulukseni. :) Eilen jo kävin niitä vähän katsomassa, mutta iski taas vähän huonommat olotilat, niin piti lähteä kaupasta keskenkaiken pois. :ashamed: Varmaan jotain muutakin vauvaan liittyvää tarttuu taas mukaan, kun tuonne kaupungin hulinaan pääsen. :)

Eilisiltana olotilat veti muuten todella huonoiksi taas, vähän samanlaista huonovointisuutta kun olis tuossa alkuviikosta. :ashamed: Kaveri ollut mahassa todella aktiivinen ja varsinkin alavatsassa ollut kovia paineita, eilen pistikin vähän. Luulen, että jotenkin pikkusen asento on siellä muuttunut selkeämmin, painaa välillä niin kovin. Täytyy tutkailla miten tämä tästä etenee...

mussu & pulla 31+1
 

Imetysliiveistä oli kyselyä..
Ite en viimeks hankkinu olenkaan imetysliivejä, mut imetys sit olikin vähän semmoista taiteilua että..tällä kertaa oon päättänyt, just esim. semmoiset h&m:n i-liivit ostaa.
Kuppikoko ei oikeestaan oo kasvanut, entiset rintsikat ehkä vähän puristaa kupeista, mut seuraava koko on jotenkin liian iso..ei kuitenkaan viiti mitään täytettäkään käyttää turhan takia =)
Eli vielä ei tuu maitoa. Viimeks sitä alkoi tulemaan vasta synnytyksen jälkeen, tosin silloin olinkin jo pari päivää käynnistyksessä. Nii ja kuppikoko nous ehkä vain yhdellä, kun sitä maitoa alkoi tulemaan.

Sairaalakassia en oo vielä ees ajatellut, oon niin valmistatunut siihen että käynnistykseen mennään taas, että sen ehtii sit pakkaamaan.

Arvista; Miulla on vielä esikostakin haaleita arpia reisissä, niissä en oo muutoksia huomanut. Rinnoissa saattaa olla kans muutama haalea, mut nekin saattaa olla vanhoja.
Massussa ei vielä ainakaan näy, tuohon nvantienoille oottelen kyllä tulevan kun tuntuu välillä niin kovasti repivän sitä :(

Unirytmistä; Aika hyvin oon nykyisin saanut unta, välillä pitää toisn jo tunnin jälkeen nousta veskiin, mut joskus menee aamuun asti, tai ainakin melkein.
Muuten ehkä nukkuisin viel paremmin, mut tää nuha herättää kans välillä.

Selkäkipuja on ollut joillakin..
Mulla kans, tai semmoista rasituskipua kyljessä, en oikeen osaa selittää..
Ja sit välillä tekee kipeetä tuonne ristiselän kohille. Mut ei pahasti..vielä ainakaan..kop kop..

Viime yönä masukki tuntui mylläävän taas oikeen kunnolla, otti koko tilan haltuun, mitä vaan oli käytettävissä..jospa se tuolla tavalla sit kääntyiskin jossain vaiheessa..pian, toivottavasti..
M tasan rv 33!
 
Moi!

Ompa tosiaan Katjuzan mahan muoto muuttunu, hyvä kun pääsit tarkkailuun. :hug: ja toivottavasti pieni pysyy masussa vielä jonniin aikaan.

Imetysliivejä en oo vielä hankkinu, aattelin sit kunhan tuo on syntyny, niin tietää sit varmasti oikeen koon. Jospa sitä pärjäilis ihan tavallisilla muutaman päivän.

Raskausarpia ei vielä oo ilmestyny, oon kyllä rasvaillu joka ilta masua suihkun jälkeen. Ei kyllä tullu esikoiseltakaan, mut hän sytykin 5 viikkoo etuajassa.

Sairaalakassi tosiaan pitäis pakkailla jo valmiiks, koska eihän sitä koskaan tiiä millon se lähtö tulloo. Sillon esikon aikaan en kerinny mitään ottaa mukaan sairaalaan, olin ajatellu että sitte pakkaan kun äitiysloma alkaa, mut syntykin ennen äippäloman alkua.

Miulla välillä kun käyn lenkillä, niin alamaha kipeytyy ilkeesti, olisko se sitten supisteluu tai mitä. Vauhia pitää hiljentää ja kaikki mummotkin kävelee sitten ohi :D .

Hemski ja Santruska rv 33 tasan.
 
Huomenta |O

Mulla oli niiiiiiiiiiiiiiiiiin ihana yö viime yönä... Soitin sitte poliisitki,kun meni hermot.. tossa meen yläpuolella asuu äiti ja 18v. poika ja ne kuuntelee niin päivin ku iltaisin musaa niiiiiiiiiiiiiin lujaa, että mä saan sanoista selvää ja hakkaa tota heidän lattiaa eli meen kattoa.. katottiin eilen illalla kaverin kanssa leffoja ja oli tosi mukavaa kun vaikka laitto telkusta äänet melko kovalle niin silti tuli läpi yläkerran musa..Noh, joku 1.5h oli hiljaista ja sit yhden jälkeen yöllä alko taas kauhee humppa soimaan ja laulu ja se hakkaus lattiaan.. Sitä kuuntelein 45min ja sitte riitti, soitin kytille ja meni joku 20min ku kytät tuli ja sit loppu kyl musa ja laulu ja hakkaus mut hetken siellä viel puhuttiin kovaan ääneen mut se ei sit enää tonne makkariin niin kuulunu ja kolmen jälkeen pääsin vihdoin nukkuun.. Oon valittanu noista jo kerran isännöitijälle ja nyt laitoin yöllä sähköpostia että voisko pikku hiljaa asialle tehdä jotai. Noi on ainoot tässä talossa ku asuu vuokralla, muilla omistusasunto ja ennen ku he muutti tänne niin koskaan ei mistään mitäään kuulunu ja todella rauhallinen talo ollu vaan eipä ole enää ja arvatkaapa vaan vituttaako.. Muutenki välillä nukkuu huonosti ja sit ku väsyttäis niin ei pysty nukkuu ku kauhee meteli naapurissa.. Ja sori valitus, mut ottaa päähän tollanen kun ei ajatella yhtään muita ihmisiä..

Selkäkivuista Mulla alko oikeestaan viime vkolla siel TYKSissä ollessa supistusten yhteydessä sattuu selkä, muuten ei oikeestaan ole selkä kipee, mikä on ihme, ku mulla toi alin nikamaväli on venähtäny, kun alin nikama on kasvanut häntäluuhun kiinni ja sit siel on joku hermo mikö painaa jonnekin.. En normaalisti pysty esim. oleen mahallaan yhtään tai jos olen niin en meinaa ylös päästä..

Unirytmi On sellanen suurinpiirtein, et 2h saa nukuttuu, sit vessaan. Taas 2h unta ja vessaan jne jne..

Raskausarvet Eipä ole ilmestynyt, ehkä reisiin tullu muutama, mut ei mahaan. Mä kans ihan Nivealla rasvailen itseäni täällä joka pvä

Edelleen tulee välillä sellasta rusehtavaa valkovuotoa, mut on huomattavasti vähentynyt, onneks.. Mut sit on toi päänsärky ja huimaus tullu että joskos olis verenpaineet kohollaan nyt sitte. Oli viimekski hieman noussu mitä on tähän asti ollu, mut siis ihan normaalit ne arvot silti oli.

Ootteko vauvakirjaa ostanu uudelle tulokkaalle? Mä kattelin sellasta Nalle Puh-kirjaa, mut enpä ole vielä ostanu. Jos vaikka ens vkolla..

hemski Minkä kokoinen sun esikoinen oli ku synty 5 vkoa ennen LA:ta?

Meil on nyt Viasat kulta-kanavapaketti ja ihan kiva, koska ei kauheesti jaksa mitään tehdä niin voi tuijottaa sitte telkkuu ja maata sohvalle. Tulee ihan hyvii leffoja kyllä..

|O Jos sen verran tänään tekis, et pesis pari koneellista pyykkiä. Tolla vanhalle koneella voi nyt omia vaatteita just pestä, mut ei vauvan vaatteita. Ihanaa ku se uus kone tulee keskiviikkona niin pääsee pesee Nipsun vaatteita..Vois kattoo noi siskolta tulleet vaatteet ja lajitella koon mukaan ja pestä just ainakin ne ihan pienimmät ja ehkä sit myöhemmin ne hiukan isommat.. saa nyt kattoo miten "innostun" pesee ku uus kone tulee =)

Mut nyt loppu taas tää romaani

:wave:

Sanna ja Nipsu 31+3
 
Eilen siis lähdin Jorviin aamulla. Siellä tehtiin tarvittavat tutkimukset.
VAuva on todella alhaalla,minkä tosiaan jo tiesinkin. Kohdunsuu on pehmeä mutta ulkosuulta vielä kiinni. Ultralla kun katsoi niin huomasi että kohdunsuu aukeaa sisäpuolelta aina supistuksen tullessa. Kohdunkaulakanavaa oli kuitenkin vielä 1,5 cm jäljellä vaikka muutosta on tapahtunut ja jouduin osastolle jossa mulle sitten annettiin supistuksenestolääkettä. Yön sain nukuttua ihan hyvin ja aamulla lääkäri totesi että tilanne on pysynyt samana ja koska ei enää supistele niin pääsin kotiin =) Takasin täytyy palata heti jos rupeaa supistelemaan, lääkettä en saanut mukaan koska se kuulemma laskee verenpainetta ja mulla on alhainen verenpaine jo valmiiksi.
Vauvan painoarvio oli eilen 1670g eli hyvin saisi vielä pysyä mahassa kasvamassa. Ja nyt varmistui vielä että poikahan se on, niinkuin ollaan ajateltu.

Nyt mene kuitenkin lepäämään niinkuin on käsketty ;) , palaan lukemaan muiden kirjotuksia myöhemmin.

katjuza ja ilmarijalmari 32+4
 
Heippa!

Sanna: onpas kivat naapurit sulla. Siskolla oli samanlainen tilanne, talon ainoa vuokrakämppä oli just hänen yläpuolella. siellä oli vaan vähän rajumpi meininki, ukko hakkas vaimoaan ja poliisit sai soittaa usein paikalle. Siellä oli muutenkin juopttelumeininkiä ja musiikki soi aina tosi kovaa. Nyt onneks sai kämppänsä myytyä (poliisille vieläpä), joten pääs pois sieltä. Ja vaikka teki monta valitusta isännöitsijälle (eikä ollut edes ainoa joka valitti), niin silti niitä ei saatu sieltä häädettyä.

Pyykinpesusta...Me ostettiin alkukesästä uus pesukone ja innostuin pyykinpesusta niin paljon, että meillä ei ollut pitkään aikaan mitään pestävää! :LOL: ukko sanokin, että jos hän ois tienny että innostun siitä niin kovin, niin olis ostanu uuden koneen jo aiemmin! :LOL: Sillä on vaan niin kiva pestä kun on lähestulkoon äänetön ja tosi nopea! ;)

Imetysliiveistä....En ole ostanut vielä liivejä, ajattelin perehtyä niihin äitiyslomalla. Rinnat on kasvanu yhden kuppikoon normaalista, joten täytyy varmaan ottaa sit vielä vähän isommat. Maitoa multa ei ole vielä tullut ja toisaalta hyvä niin ;)

Raskausarvista...ei ole ainakaan vielä tullut ja toivottavasti ei tulekaan. Sisko lähetti Englannista rasvaa, joka on tarkotettu nimenomaan raskausarpien ehkäsyyn. Hän itse koki sen niin hyväks omassa raskaudessaan (ei tullu ainuttakaan arpea), että nyt mäkin oon sillä sitten rasvaillu. Tosin oon rasvannu ihoa päivittäin aina jo ennen raskauttakin. Mut eiköhän noi tavallisetkin rasvat ole ihan tehokkaita. ;)

Sairaalakassista...vauvan kotiintulovaatteet oon kattonu valmiiks, mut muuta en :ashamed: ajattelin ensin että senkin ehtis äitiyslomalla, mut nyt oon alkanu miettimään että pitäiskö sitä oikeesti alkaa pakkailemaan jo nyt :whistle:

(.) Viime yö meni taas niin ja näin. Herään aina kun yritän vaihtaa asentoa. Tuntuu siltä että maha painaa jo niin paljon, ettei siitä tule mitään! :eek: Kämpänkin imuroin tossa aamusella ja nyt tuntuu vähän mahassa :ashamed: tiedän että pitäis rauhottaa tahtia, mutta kun en osaa! |O

Mut nyt lähden taas valittamasta ja suuntaan ruokakauppaan! =)

H82 31+4
 
katjuzalle Iso :hug: Hyvä, että tilanne edes vähän rauhoittu ja toivotaan, että sullakin vauva pysyy mahassa vielä edes muutaman vkon.

HE82 Tänään ei oo kuulunu mitään yläkerrasta, ei niinku yhtään mitään. Joskohan poliisien käynti sai ne vihdoin tajuumaan asian laidan.. Ja tuollakin toi äiti on vissiin työtön ja poika käy koulussa, kun käy ja ne kans vissiin jatkuvasti siellä juopottelee.. Ja tosi ikävä tilanne on ollu sun siskollakin, mut onneks pääsi pois.. Mua ei kiinnostas nyt tätä myydä vielä, kun en haluis sitä myyntivoittoveroa maksaa, mut jos toi meno ei lopu niin sitte myyn kyllä.. Kyllä sitä aika paljon kaikkee mökää sietää mut rajansa kaikella kuitenkin..

S ja N 31+3
 
Sanna: jospa ne sun naapurit nyt tajuais ja lopettais sen metelöinnin :hug: kivaa toi ei kuitenkaan ole ja varsinkin sitten kun Nipsu syntyy, niin olis ihan kiva jos naapurit ei möykkäis :/

Katjuza: kiva kuulla että pääsit ensinnäkin hoitoon ja että vauva on vielä matkassa mukana :hug: nyt vaan otat rauhallisesti ja lepäilet! :hug:
 
Katjuzalle voimia ja :hug: Onneksi pääsit sisään sairaalaan ja vastaisuudessa saat sinne mennä jos ongelmia ilmenee. Niin ja onnea pojasta :heart:

Nukkumisesta: Mä nukun ihan hyvin. Pissalla ei tarvii pahemmin rampata,kai mä nukun niin sikeesti etten herää wc hätään. Aamulla kyllä rakkoa painaa mukavasti. Heräilen kyllä siis yöllä monesti ja varsinkin jos olen kääntynyt unissani selälle...siitä asennosta ei ole kiva herätä! Mutta san unen päästä nopeasti kiinni. Ainakin nyt vielä on menty näin. Esikoisen aikana valvoskelin yöt läpeensä kun yksinkertasesti uni ei tullut.

Mä kävin tänään siellä Mll:n lastenvaatekirppiksellä. Kaapolle löytyi muutama vaate sekä Muumi-pussilakanasetti =) Lisäksi löysin tosi nätin kankaan äp-laatikkoon. Kaapohan tulee uinumaan pakkauslaatikossa ekat viikkonsa =)

Mulla on edelleen vaatteet Kaapolle pesemättä :ashamed: Pyykkikorissa ne kyllä ovat jo valmiina,mutta en vain ole saanut aikaseksi pestä niitä. Pesen aluksi 62cm asti.

Imetysliivejä mulla on kahdet edellisiltä kerroilta. Kaksilla pärjää mun mielestä hyvin. Tosin esikoisen aikana -kun sitä maitoa tuli saavikaupalla-ja mulla ei ollut kuin yhdet liivit niin silloin olisi ollut tarpeen vaikka kymmenet liivit :whistle: Aina oli liivit ihan märkänä paitaa myöten vaikka kuinka vaihtoi liivinsuojuksia.

Mulla oli eilen synttärit niin oli tosi ihanaa kun ukko oli ostanut mulle Haisuli-mukin :D Mä meinaan kerään muumimukeja niin oli tosi kiva saada täydennystä kokelmaan.

Niin tämä aikaa rullaa eteenpäin,että aatelkaa : pian meillä on vaavit jo sylissä :heart: Kaksosten odottajilla varmaan hyvinkin pian!! Aika hurjaa ajatella =)

LilliM+Kaapo 30+3
 
Innostuin eilen illalla leipomaan pullia siinä 20 aikaan tein taikinan ja 21 aikaan aloin leipoon, tänä aamuna sitten toinen taikina ja pullat uuniin ja nyt tuntuukin sitten lonkassa että on seissyt pöydän äärellä...leivoin pullaa pakkaseen nyt kun vielä jaksoi, et ei tartte sit miettiä kun vauva syntyy leipomisia...kun vieraita käy...

Nukkumisesta: Välillä nukun hyvin ilman vaivoja ja välillä taas tuntuu että vauvat kasaantuu yhteen yöhön...lonkka puutuu, kainalon alta alkaa särkeä, masuun koskee, mikään asento ei ole hyvä yms...ja se pissahätä...mulle tulee ihan kipeäksi koko maha jos ei ole yöllä herännyt vessaan ja aamulla käy pissalla ekan kerran, on rakko sen verran venynyt ja hattivatti ilmeisesti sitä sitten muksinut ja mitään ei saa tehtyä ennenkuin se kipu häviää :ashamed: että sellaista valitusta nyt tiältä...

Eikait sen enempää tällä erää, saunakamppeiden pakkaamiseen vois mennä kun sauna ois klo 20...

Perfekta ja hattivatti 33+3
 
Ai täällä on joku muukin ollut ahkerana :D Mie väänsin just sämpylöitä, huomenna olis tarkoitus esikoisen kanssa puuhastella pullaa. Tosin ei toivoakaan että niitä olisi enää vieraille tarjottavaksi asti, enkä jaksa niin isoa taikinaa tehdä mistä riittäisi. Mutta ihan vaan omaksi iloksi, mukavaa välillä syödä omatekemää ja se ihana tuoksu mikä leviää koko kotiin! :p

Yöt on menneet mullakin ihan höpöksi, kierin ja pyörin (vai olisiko ennemmin pompin ja ähkin :LOL: ) sängyssä jopa kolmeen asti, ja vessassa pitää laukata 3 kertaa yössä. No olen kyllä ottanut toisesta päästä sitten takaisin, tänäänkin heräsin vasta 12.15, mutta toisaalta se on tosi tympeää kun puolet päivästä on mennyt ihan hukkaan!

Yks kysymys muuten kummeista, oletteko kysyneet kummeja jo valmiiksi vai teettekö sen vasta vauvan syntymän jälkeen? En edes muista miten tuli esikoisen aikaan tehtyä.. Ja nyt on hirveä pohtiminen siinä että kysytäänkö vauvoille yhteisiä kummeja vai molemmille omia, kumpaakin tapaa kuulostaa käytössä olevan. Luulen että yhteiset olisi järkevämpi?

Nyt oon ruvennu tähtäämään tuonne rv 37, sitten saisivat syntyä :LOL:

Liituraita ja vaavit 32+5
 
Liituraita: Meillä on yksi kummi kysyttynä ja 3 muuta on vielä kysymättä...esikoisesta kysyttiin muistaakseni ennen syntymää, silloin oli tiedossa kumpi tuli..nyt tuo yhden kummin pyynti oli ihan sen takia todella aikaisin että hän kerkiää käymään rippikoulun :LOL: ei ollu aikasemmin vielä käynyt :kieh: mutta nyt iltapalan kimppuun, tein kermapottui kun pottulaatikosta oli puhe mitäs nyt-puolella :p :p

Perfekta ja hattivatti 33+3
 
LiituraitaRuutupaita Miullahan mies on identtinen kaksonen ja heillä on omat kummit molemmilla veljensä kanssa, mutta sehän on ihan miten itse haluaa :) Meillä on yks kummi kysyttynä ja kovassa mietinnässä 2 muuta mutta eipä oo vielä loksahtanut kohdalleen.. Sukulaisia en tahtoisi, kun he yleensä pysyvät elämässä mukana muutenkin. On se vaikeeta.
 

Yhteistyössä