*Marrastähdet '07* Lokakuussa

Perfekta Mä en toisaalta ymmärrä tota vouhkaamista noista elikoista.Oon joskus lukenu jonku tutkimuksen ja siinä oli,et mikään siivoominen ei oikeestaan auta.Kaks vuottako sitä meni,ennenku se eläimen pöly olis kokonaan hävinny.

On kyllä aika hyvin tullu mieleen noi synnytysmuistot,tänään tulee tossa 11.14 kaks vuotta täyteen...Kaikki kivut kyl loppu ku seinään,ku poika eka kerran näki päivänvalon.

Pitäsköhän vielä lähtee kokeileen tota nukkumista,ni jaksas illallaki jotain vielä tehä...Ois vähä pakko.

Vimpula ja hormoonihiiri 34+0 :heart: pahin takana ja pisimmät päivät eessä

Huomenta! Kiva herätys aamulla - meitin koira on taas kävelevä kaasuase. Voi kääk mikä lemu eikä kuitenkaan oo syöny mitään normaalista poikkeavaa. Muutenkin sai yöllä hypätä parin tunnin välein ite veskissä. |O Eikä edes aamukahvia saa vielä reiluun tuntiin kun 8 on neuvola ja ottaa taasen sen paastosokerin.

HT ja veturi 36+0 - ja taas on uusi viikko aluillaan :)

Tuntuu kaikilla olevan enemmän ja vähemmän ongelmia nuitten öitten kans.
Minäki pompin vielä 2 aikaan yöllä pirteenä ku peipponen,ei millää osannu jotenki rauhottuu nukkuu ja sit alaselkäänki kävi kivasti.varmaa 3 aikaan oon nukahtanu ja jo 7 heräsin |O

pitäs käydä ostaa väriaine, kaveri tulee värjää multa ton ylipitkän juurikasvun.ois kyl ihana käydä kampaajalla,tehä jotai piristävää tuolle kuontalolle,mutta jos sit hemmottelis itteä synnytyksen jälkeen.

Suunniteltii ukon kans eilen puhelimessa,että lähettäs sit ku veronpalautukset tulee ni käymään Haaparannan Ikeassa shoppaa ihan kunnolla.Sit hokastii aikamme suunniteltus,että ai piru!ei se ookaa ehkä nii yksinkertasta sit lähtee ku meillähän on sillon vauva! :LOL:

juup,mut laskun maksuun.

miiku 33+3

Vimpula: no auttaahan se vähän kun imuroi ja luuttuaa ja pyyhkii pölyt niin on jonkin verran vähemmän sitä kissankarvaa ja pölyä...on ne noin voineet olla viikonlopun ja yks kesä oli kumpikin tyttö (toinen siis allerginen) muutaman viikon äitini luona...
mutta siis pääpointti oli se et kun tämä sisko saa aina kaiken "periksi", sille ei tuu sanottua eitä oikeastaan koskaan, ja hänellä on siten niin paljon menoja että jos sinnepäin on menossa (asuvat vantaalla 350km matkaa) niin pitää ilmoittaa kuukautta etukäteen :headwall: :headwall: sehän tässä päähän ottaa...
ja tosiaan ei ole tietoa pyydänkö koko siskoa sitten hattivatin ristiäisiiin, ei tee mieli karvakakkuja (sori jos illalla jo sanoin tuosta, just heräsin, muisti ei kokonaan latautunut :LOL: )
mutta jos tässä aloittais heräämisen, kohta tulee täystuho tänne, toinen sisko sen tuopi kohta...
saa nähä miten monta kertaa saan olla taas mattoja laittamassa paikoilleen, se kun saa spurtteja :LOL: :LOL:
Käsihygienia on taas tämän vkolopun kunniassa meillä, tai siiis miulla...

Perfekta ja hattivatti 35+2

Hei kaikille,

En näköjään tahdo jaksaa/viittiä kirjoitella, muuta kun sillon kun olen käynyt neuvolassa.. Lukemassa käyn kyllä marrasmasut päivittäin.

Aamulla neuvola ja kaikki onneksi ok. Paineet kunnossa, pissa puhdas hemppa 140, painoa tullut 500g/vko...Sydänäänet hyvät ja sf-mitta ok. Perätilassa vauva tällä hetkellä on, tai on ollut jo viikko tolkulla.. Toivon, että kääntyisi oikein päin, koska haluaisin synnyttää alakautta. Tällä hetkellä kuitenkin olen sitä mieltä, että jos perätilaan jää, haluan sektion.
Olen kokenut molemmat synnytystavat ja alatiesynnytyksestä toipuminen oli paljon helpompaa, mun mielestä. Tämäkin on tosin niin yksilöllistä.
Viikko sitten kävin yksityisellä ultrassa, kun sain päähäni, että onkohan kaikki hyvin. No kaikki onneksi oli hyvin ja sain mielenrauhan ainakin hetkeksi.

Synnytyksestä on ollut puhetta. Eli en jännitä sitä, mutta tämä perätila-asia vaivaa mieltäni, vaikka onhan tässä vielä viikkoja aikaa kääntyä.
Tosin nyt tuntuu, että lapsi voi syntyä koska tahansa vaikkei suuremmin supistelekaan, harjoitussupisteluja lukuunottamatta. Kaverini synnytti tiistaina pojan viikoilla 34+1 ja tuntuu ihan hassulta, kun meillä oli alunperin viikko eroja lasketussa ajoissa. Eli kaverillani on jo vauva maailmassa ja minä olen vielä ensi viikon töissä ennen ä-loman alkua.

Ei vissiin kummempia tällä kertaa.

Jopo 33+3

En vaan sitten jotenkin saa aikaiseksi kirjoiteltua vissiin enää muualle kuin tuonne msn-puolelle.... :ashamed:

Sieltä täältä tuossa luin kirjoituksianne ja kamalan monella on jo liiaksikin asti suppareita ja etenkin ongelmia öiden kanssa. Jaksamisia jokaiselle ja toivottavasti masuasukkaat kestävät yksiöissään vielä jokusen viikon meillä kaikilla!!!!
Miulakin suppareita on kyllä esiintynyt,mutta onneksi yksittäisinä vaikkakin paikoittain erittäinkin kipeinä.
Ei vaan oikein nämä kaksi jo olevaa lasta anna aikaa päivällä rauhoittua...
Yöt onneksi nukun vessassa ravaamatta. Jotain positiivista sentään =)
Senkin lasken kyllä positiiviseksi jutuksi,että miula on nyt ekasta neuvolasta lähtien katsottuna paino -10kg
Voitteko kuvitella??????
Ja arvatkaas vaan kuinka monta kertaa miulta on lääkärit/hoitajat ym kyselleet,että syönhän varmasti......joo,syön ihan sitä mikä maistuu, herkkujakin....:saint: :saint:

Saas nähdä mitenkä viikonlopusta selviän kun tiedossa olis huomenna ylläri juhlat miehelle pyöreiden päivien kunniaksi. Tänään pitäis sitten miehen töissä ollessa siivota ja kuurata ja puunata nurkkia....uskokaas vaan,että illalla sitten supisteleekin taas ihan urakalla....

Nyt täällä vallitsee ihan liian suuri hiljaisuus...pakko mennä katsomaan mitä ihmettä lapset ovat keksineet...................................

Minny ja Jaska 32+4

Heippa kaikille!

Minultakin näemmä jää tämä kirjoittaminen kovin vähälle, vaikka lukemassa käynkin päivittäin. :ashamed:

Joku kysyi ummetuksesta: mun neuvolatäti neuvoi mieluummin käyttämään ummetuslääkettä (taisi mainita Levolac-nimen) kun kärsimään pukamista. Itse tosin lisäsin kuitujen syöntiä reilusti, ja se auttoi niin, ettei tarvitse lääkettä syödä.

Täällä oltiin tiistaina neuvolassa, ja vaavilla oli kaikki hyvin. Sykkeet 140-150 ja kuulemma vahvan kuuloiset :heart: . Vaavi on nyt rt:ssä, ja on jo laskeutunut aika alas. Eli painontunnetta tuolla alapäässä ei tarvitse ihmetellä... Mutta ei kuitenkaan voi ennustaa synnytysajankohtaa mitenkään, voi hyvinkin antaa odotuttaa itseään tuonne ihan la:han saakka. Omatkin arvot olivat hyvät, paineet 110/70, ei turvotusta, pissa puhdas ja kokonaispainonnousu noin 10 kiloa, eli ihan sopivasti lähtöpainoni huomioon ottaen. Supistuksia on minullakin ollut (ainakin luulen niitä supistuksiksi) ja jotkut ovat kivuliaitakin.

Yöt olen tähän mennessä saanut nukkua hyvin (koputtaa puuta), poislukien vessakäyntejä 2-4 kertaa yöllä, mutta niiden jälkeen olen saanut hyvin unen päästä taas kiinni.

Liikkumisestakin taisi olla puhetta: Olen jaksanut käydä salilla 1-2 kertaa viikossa, ja siihen kävelyt ja sienestykset päälle. Joten ihan tyytyväinen olen!

Synnytystä en ole vielä sen kummemmin ajatellut, mutta kai se tuolla takaraivossa painaa. Itse haluaisin mieluummin synnyttää alakautta kun joutua sektioon, kai se normaali synnytys on kehollekin "hellempi" (ei ehkä paras mahdollinen adjektiivi synnytyksen yhteydessä... :LOL: )

Onnea kaikille marrasmammoille viimeisille viikoille, pidetään peukkuja että kaikki menee hyvin!

Nyt on muuten menossa viimeinen työviikko! :)

Niksuliina + vaavi 34+3

Hei pitkästä aikaa!

En ole ehtinyt pitkään aikaan käydä netissä ja tuntuukin vähän siltä, että olen pudonnut kärryiltä! Tekstiä on tullut niin valtavasti, että kahlasin tämän kuun jutut läpi lähinnä pintapuolisesti. :ashamed:

Kaikenlaisia aiheita on ollut ilmassa joten kannan korteni kekoon muutaman suhteen.

Yöunet ovat vielä toistaiseksi kestäneet yhtä kauan kun "normaalisti", vessaankin heräilen vain n. kerran yössä ja onneksi nukahdan nopeasti uudestaan. Muuten yöt ovatkin aika levottomia. Sellaisessa puoliunessa tulee vaihdettua asentoa monta kertaa yön aikana ja tapeltua ison tyynyn kanssa, jota pidän jalkojen välissä. Selällään haluaisin nukkua, mutta se ei tunnu hyvältä. Ja samalla kyljellä ei kovin kauaa pysty olemaan. Lonkat ja alaselkä sekä rintakehän alue ovat välillä tosi inhottavan tuntuiset ja kääntyminen on HIDASTA! Uutena vaivana on ilmestynyt jalkapohjien särky aamuisin. Kun nousee sängystä, tuntuu etteivät jalkapohjat kestä painoa ollenkaan. Olen käyttänyt sisäkenkiä, joissa on pieni korko ja ne ovatkin hiukan auttaneet päivisin jalkojen väsymiseen, mutta aamun tilanteeseen niillä ei ole vaikutusta.

Mies on tässäkin taloudessa tällä hetkellä haastava motivoitava kaikkiin kodin hommiin! Mitkään askareet eivät tapahdu silloin kun on sovittu. Kaikesta pitää lähes räjähtää tai tehdä itse hammasta purren.

Karvakorvista oli myös jotain puhetta ollut. Meillä onneksi on oma piha ja tilaa ympärillä niin, että kissat saavat kulkea vapaasti ulkona. Ovat sellaisia kotihiiriä, etteivät lähde "omalta tontilta" seikkailemaan. Totesimme pari vuotta sitten, etteivät kissat tarvitse sisälle hiekkalaatikkoa, koska ovat ottaneet hevostarhan vierestä itselleen vähän tilavamman :) hiekkalaatikon itselleen. En siis ole onneksi joutunut tämän masun kanssa laatikon putsaus- ja pesuoperaatioihin ollenkaan. Koira alkaa olla jo ikäloppu. Hän lähinnä nukkuu päivät ja käy muutamaan otteeseen päivän aikana pienillä kävelylenkeillä kanssani kun käyn tarkistelemassa hevosten vesi ja heinätilanteita laitumella (laitumille matkaa 300m kotipihasta). Koirallakaan ei ole mitään hinkua lähteä pihasta vaikka vapaana olisikin, joten aika helpolla näiden pienempien karvaisten kanssa pääsen. Tallin siivoaminen alkaa olla selkä yms vaivojen takia jo aika hidasta puuhaa ja vesien kantamiset ja täysien kottikärryjen tyhjentäminen paskalavalle ei enää oikein luonnistu. Hevosten hoidossa mies on kyllä auttanut tarvittaessa, josta täytyy nostaa hattua. Odotan kyllä jo kovasti masun pienentymistä, jotta voisin puuhailla tavalliseen tapaan, eikä tarvitsisi esim eläinten hoidossa pyydellä apua. Hevosen selkäänkin tässä jo hiukan kaipailen...

Kylläpä tuli taas sellaista liirumlaarumia, että...

Taidamme masukin kanssa lähteä ruokailemaan. Tänään on vuorossa pinaattikeittoa, joka aiemmin ei muuten kuulunut missään tapauksessa lempiruokien joukkoon. Nyt maistuu ja hyvin! :p

Ensiviikolla on taas neuvola, joten taidan sitten tulla hämmästelemään nltätiä taas tännekin suuntaan. Tuo meidän nltäti on sen sortin nainen, että aina saa jotain kummasteltavaa kun hänen juttuja kuuntelee. Parasta olisi kai vaan päästää toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos!

Hyvää vointia kaikille! Toivottavasti vielä vähän aikaa saadaan odottaa ennen kun ensimmäiset alkavat jakaantua!

Donu 34+5

Laihduttamisesta Imettäessähän ei suotitella laihduttamista, mutta ainakin mulla paino tippu kun söin normaalisti, jätin herkut pois ja imetin. Kilot tippu puolen vuoden imetyksellä, niin ja tietysti niillä vaunulenkeilläkin oli oma osuutensa :) .

Viivin Toi oli huippu :LOL:

Raskausajan mieliteoista Onko teillä muilla niin että enne raskautta söi jotain vaikka päivittäin ja nyt ei tee ollenkaan mieli? Mulla on monenkin ruoan kans niin ja herkkujen.. Söin ennen raskautta suklaata melkeenpä päivittäin. Nyt ei taas tee mieli ollenkaan. Pitääköhän sekin siin paikkaansa että kun tyttöä odottaa niin makeaa tekee mieli, mutta poikaa odottaessa enemmän suolaista :whistle:

Sanna78 Täällä kans valtava väsymys vaivaa, ihan unessa koko ajan vaikka nukkunutkin olis |O

Liituraitaruutupaita Onnea uudesta päästä :D . Kun oliskin ihana päästä kampaajalle, vois sit mennä hehkeenä synnyttään ;)

Mielialoista Jo vain, täällä vaihtelee :ashamed: . Itku on herkässä, kun taas lennosta vaihtuu nauruksi. Ja esikoinen just sellanen uhmaikä päällä, että pitkäjänteisyyttä tarvittais ja nyt se just tuntuu olevan pienimmillään..

Esikoisen suhtautuminen vauvaan Galluppia Mites teillä joilla on lapsia ennestään, oletteko huomannut jo vauvn tulon vaikuttavan heihin?
Täällä KYLLÄ. Oikeen hirvittää miten tää mun 3-v vauvaan suhtautuu. Nyt jo kun äidille jostain suuttuu, niin äidin mahaa yritetään lyödä tai tyttö huutaa "tyhmä vauva, et saa syntyä". :(
Mitenhän sit kun vauva tosiaan syntyy ja esikoinen huomaa että vauva tuli jäädäkseen, olenkohan ihan liemessä, kauankohan esiokoisella menee että vauvan hyväksyy? Kaikki neuvot ja muut otetaan vastaan :attn:

Ellu24 Mä kans välillä mietin tuota mitä jos vauva tulee niin nopeesti, että ei kerkeä sairaalaan.. :whistle: Meiltä kyllä matkaa vain kilometri sairaalaan, että ambulanssin saa hetkessä, mutta kun on just kuullut juttuja että kun toista on synnyttänyt, supistukset on ollut lievempiä kun esikoisesta ja paikat auennut nopeesti ja niin vaan vauva tulee. Ja vielä tää kun yksin on tytön kaa ja ei niin helposti viitti soittaa esikoiselle hoitajaa, jos onkin väärä hälytys.. Vaikka tuskin hoitajat siitä pahaa ajttelis :whistle: :)

Liikkumisesta Päivittäin tulee käveltyä 5-10 kilometriä.

Jopo Toivottavasti vauva kääntyy! Mulla oli rv:lla 32 vauva perätilassa ja seuraavassa neuvolassa(rv33) oli kääntynyt pää alaspäin. Lääkäri sanoi että uudelleen synnyttäjät voi ihan hyvin odotella kääntymistä tuonne 37 viikkoon asti.. Mua kans hirvitti/hirvittää settä jos joutuisi sektioon, niin miten siitä toipuu. Kuitenkin tuo esikoinen on vielä välillä nosteltava ja silloin ei saa kuukauteen nostella.

Vimpula Pojalle synttärionnittelut! :heart: :flower: Mun neiti täyttää 3-v 3viikon päästä.

Ristiäis Galluppia Oletteko jo miettinyt milloin ristiäiset pidätte? Täällä kovasto oon jo "suunnitellut", että jos nyt lasketun ajan tienoilla syntyy niin sit tuossa 23.12 olis ristiäiset. Entä missä ristiäiset pidätte? Mä olen miettinyt, että jos seurakuntatalolla, meillä kun asunto niin pieni ja vanhempien luonakaan ei nyt niin hirveesti tilaa. Eikö tarvis sit kotona alkaa järkkään vaan ois kaikki tarjoilut ja muut seurakuntatalolla niin pääsis ehkä vähän helpommalla..

(.) Supistukset ovat nyt alkaneet täälläkin. Öisin varsinkin jotuuu vähän väliä pompata sängystä käveleskeleen ja välillä kuumaan suihkuun kun niin kipeitä supistuksia tulee. Muuten kaikki ihan hyvin, vauva potkii paljon, just kivasti tuonne kylkiin :)

Siinä uutta masu-kuvaa--> http://irc-galleria.net/view.php?nick=^^NV^^&image_id=67978258

-Hilla- *34*

Sen verran me ollaan ristiäisiä suuniteltu, että ne pidetään heti joulun jälkeen. Luultavasti 29.12. Mennään jouluksi pohjoseen, josta ollaan kotosin ja siellä on hyvä ne pitää, kun muutkin sukulaiset ovat silloin siellä. Ja on tullu jo vähän perinteeksi suvussa. Aina jonkun vauvalla ristiäiset jouluntienoolla. Mieskin pitää isyysloman osaksi silloin, niin voidaan olla reilu viikko pohjosessa.

Ne olisi sitten tarkoitus järjestää minun vanhempien luona ja kastemekko tulee mieheni puolelta, kun niiden suvussa se on perinnemekko ja todella hyvässä kunnossa. Hyvä kun ei tarvitse itse päävastuuta niistä ottaa, kun saavat nuo mummot leipoa. Minä taidan autella vain siivouksessa ja keskittyä vauvan hoitoon.

Manta ja Vaavi 35+6

Aamulla oli sitten loppuraskaudenultra...Niin ja viikotkin vaituivat tänään...36 on jo mittarissa :eek:
Vauvan painoarvio tällä hetkellä on 2.8 kg ja kaikki oli ihan mallillaan. Olin ensin varttitunnin sydänkäyrässä...en tiedä miksi :/ Kätilöltä kun asiasta kysyin sanoi vaan ,että jos lääkäri vaikka haluaa käyrän?!? niin otettiin ootellessa. Kuitenkin mulla on kolmas raskaus,eikä koskaan aiemmin ole "huvikseen" sydänkäyrää otettu...Samapa tuo tietysti,mutta itelle tuli vain semmoinen outo tunne.
Kohdunsuu on kiinni ja kaulaa 2 cm jäljellä. Että ei varmaankaan ihan heti olla synnyttämään menossa :whistle:

Tässä vain nyt tätä omaa napaa,kun en muista mitä pitikään kommentoida...

Mukavaa viikonloppua kaikille :)

lumi*+masukki rv36

hilla Ristiäisiä on mietitty, kun pikkuserkullani on pappisvihkimys 14. tammikuuta ja tahdottais hänet kastepapiksi mutta mutta..Jos pitää kastaa 2 kk syntymästä niin ei ennätä. Vaikka kaipa sen voisi tehdä niin että maistraattiin ilmoittaisi nimitiedot aiemmin ja sit ristiäiset pitäisi tuon pappisvihkimyksen jälkeen ja sit nimi "julkiseen" tietoon. Saa nyt nähdä, pitää vielä kirkkoherranvirastosta ja maistraatista kysellä miten tarkka tuo 2 kk on.

Lumihiutale Miul tuo loppuraskauden ultra on maanantaina :) Saa nähdä mitä sanoovat, kokoarviotakaan kun en ainakaan tietooni oo saanu missään vaiheessa.

Omaa napaa ja neuvolakuulumisia eli tänään oli neuvola.

Paino +255 g (kaikenkaikkiaan 6,7 kg)
Verenpaine 110/70
Pissa puhdas
HB 129
Sf-mitta 33 (2 viikkoon +2 cm)
Syke 135-155
Liikkeet ++
Paastosokeri 5,0

Sain sen liikelaskentalapun, jonka tosin unohdin sinne nlapöydälle... Mutta oli sen verran puhetta että tunnissa pitäisi tuntua 10 liikettä ja jos ne 10 liikettä tuntuu lyhyemmässä ajassa niin merkkasi vaan ajan jossa on tullu. Tuossa päiväunille käydessä sit laskeskelin, niin 15 min tuli 18 liikettä :)

Mut nyt sohvalle pötkölleen :wave:

HT ja veturi 36+0

Huh, huh siivottu alakerta ja leivottu suklaakakku :p Kyllä huomenna tytön kummitädin kelpaa tulla. On se kiva kun paikat ovat ainakin 5 min siistit. Tuolla tuo neiti jo väsää MAAILMAN suurinta junarataa, ainakin omien höpötystensä perusteella.

Unettomia öitä täältäkin .... kyllä sitä alkuun nukkuu sellaiset 4-5 h, mutta sitten herää kun sattuu alaselkä. Viimeyönä jouduin hakemaan Panadolia ja sen jälkeen sain taas nukuttua kahdeksaan saakka. Onneksi. Hiukan supisteluja kipujen kera on taas tullut tänään, mutta eipähän sitä kannata ihmetellä kun touhunnut kokopäivän eikä ehtinyt lepäilemään ollenkaan.

En ole tuollaisesta liike jutusta tiennytkään.... nyt tarkkailemaan myös =)

Liikunnasta: käyn edelleen sauvakävelemässä 2 tai 3 kertaa viikossa ja kerran viikossa uimahallissa vähän molskimassa. Muutoin ihan perusliikuntaa kotona..... haravointia, tytön perässä hötkyilyä :) Liikunta riippuu ihan päivästä, jos hyvä päivä niin joku sellainen 6 km kävelylenkki on ihan jees, mutta jos huono niin voipi jäädä siihen 2 km. Jumppia tiivisti tuijotan ja sittne muistan.... ai niin en voikkaan lähteä kun tää maha hiukan estää ne pomppimiset.

Ristiäiset: koitan järjestää ne ennen joulua tai sitten heti joulun jälkeen. Katsotaan nyt koska tää kaveri tulee ihmisten ilmoille. Jee nyt on löytynyt tyttönimi ja poikanimi, saas nähdä onko tulokas nimensä näköinen.

Nyt suihkuttlemaan ja laittamaan tytön nukkumaan. Hmmmm voisi sitä lukea uutta kirjaakin =)

viivin ja kaveri 36+1

Nyt ois kaverin synttärit käytynä, kiva olla pojan kanssa siellä ainoat selväpäiset, muut otti siideri sun muuta...mut onneksi eivät kuitenkaan ole sellaisia että kaatokännit pitää heti saada vaan voi olla ihan normaalisti...

Huomenna ois sitten kummipojan synttärit ja maanantaina neuvola, niin voipihan olla sitten paino taas nousta kiitettävästi, kun kakkua sun muuta tullu vedettyä napaa... :ashamed:

väsyttää nyt aikas kamalasti, elikkäs huomiseen :wave:

Perfekta ja hattivatti 35+2

Onko kenenkään muun masuasukki välillä useita päiviä todella liikkuvainen ja sit taas vastapainoksi monta päivää hiljaisempi? Nyt on menossa kolmas hiljainen päivä, eli vauva ei ole paljoakaan liikkunut. Huolestuttaa, nuo ajat jolloin pikkuinen liikkuu/potkii paljon on "helpompia" ei tartte olla huolissaam onko kaikki hyvin... :/

Vitsit kun mahaa kiristää ja jalat ihan poikki |O |O Koko päivänä en ole kereennyt lepäämään niin tässä taas tulos.

Meikäläinen ollut tasan 7v sitten sairaalassa,osastolla jo onnellisena esikoisesta :heart: Joo elikkä tänään vietimme pojan synttäreitä ja menoa on riittänyt,koulukavereiden kestitsemistä yms =) Onneksi ukko oli tuossa apuna...uloskin se lauma tietty halusi :whistle:

Hilla: Mun uhmisikäinen on 3.5v ja samaa meilläkin kuin teillä. Eli jos suuttuu mulle jostain niin vauva otetaan heti riitaan mukaan ja vauva on tyhmä ja mä vihaan sun vauvaa jne. Selvästi siis on jo nyt mustis vauvasta jollain lailla,mutta onneksi puhuu välillä ihan hyvääkin vauvasta. Olen suhtautunut asiaan aika neutraalisti eli en ole alkanut moittimaankaan pojan pahoja puheita. Onhan se hyvä purkaa pahtkin tunteet pois. Joskus oon vain hiljaa kun poika manaa sisarustaan :whistle: Kuuluu varmasti tuohon ikäänkin. Meidän koululainen sitä vastoin suhtautuu ihanasti vauvaan ja puhuu aina pelkkää hyvää,onneksi! Esikoinen oli tasan 3.5v kun sai pikkuveljen ja pahimpana muistan sen kun poika suhtautui muhun tosi välinpitämättömästi kun olin sairaalasta vauvan kanssa kotiutunut. Mä olin kuin ilmaa sille,mutta sitten eräs ilta halusi tulla mun syliin :heart: Eli kyllä se aika vaan auttaa ja se kun ei itse tee hirveetä numeroa kaikesta =)

(.) Eilen kävelin ihan pikku lenkin ja ei ole kävely mua varten tässä raskaudessa :whistle: Alapäähän painoi ja tuntui,että toi maha tipahtaa justiinsa. Olin varmaan oikein muumimamma kun lyllersin menemään :LOL: Eli polkupyörällä menen vastedeskin!!

Perfektalla ja Ellulla (toiv. muistan nimim oikein ) oli muuten ihan selvät poikamahat ;) Eli veikkaan vahvasti teille poitsuja :D

LilliM+Kaapo 32+2

Szeret: Kyllä mullakin oli tuossa joku aika sitten muutama todella hiljainen päivä. Ehdin jo oikeesti vähän huolestua. Mutta sitten taas alkoi ne ei niin hiljaiset päivät ;) Kyllä mä ainakin uskon,että kuuluu ihan asiaan. Niin ja vauvan unihetket huomaa kyllä heti...eli jos on ihan hiirenhiljasta masussa niin tietää pienen nukkuvan :heart:

öitä tänne..

pitäis nukkumaan mennä mutta tuun tänne vähän vielä kirjottelememaan ennen sänkyyn menoa :)

On ollu noita kramppeja tai oiskohan sitten supistuksia jaloissa , varsinkin siis reisissä vähän väliä. Pitää aina pysähdellä kun sellanen tulee ja nyt niitä on tullu ihan levossakin :eek: Saas nähä onko tehny tonne alakertaan jo jotain.. parin viikon päästä on se lääkäri niin sit se selvii.

DJ MUSSUKKA: vantaalla mä asun mutta näköjään samanlaista toimintaa täällä kuin sielläkin :whistle:
Ois tosiaan kiva saada jotain tietää mut jotenkin en luota siihen käsikopelointiin oikeen.. joten ehkä sitä sitten vaan pusertaa pihalle jotain kun sen aika tulee !
Mulla menee käyrillä sf mitta joten ei terkka välitä muusta, kaikki on hänen mielestään ok ja ja normaalia.
En väitäkkään ettei ois ok mut oishan se kiva itelleekin tietää mitä pihalle koittaa ponnistaa ! ^^

Jotenkin sellanen tunne että ei ainakaan kättärillä toimita mitenkään jos se lakko tulee,,sitten siellä varmaan lakkoilee ihan kaikki.
Siitä synnytyksestä, tai siitä jännittääkö se; Mä en itseasiassa oikeestaan jännitä,oon yllättävän rauhallisesti asian ottanu mut saas nähä miten mieli vielä muuttuu :D
outoa vaan aatella että muutama viikko niin meitä voi olla täällä jo 3 :)
Tosin tuntuu että aikasemmin tää vauva pihalle tulee.. näiden kipujen kanssa.

Pelottaa etten tajuu sit soittaa/lähtee sairaalaan kun pitäis.
Tänään pelästyin aamulla kun tuli sellasta klönttimäistä kun kävin pissalla mutta tais olla vaan valkovuota :whistle:
ei ainakaan enempää tullut.

LIIKUNNASTA; mä oon noiden koirien kans käyny lenkillä mut välillä ei vaan pitkiä voi mennä kun alkaa just ne krampit. Välillä ei taas mitään ongelmaa. Eli voinnin mukaan:)

Laihdutuksesta.. Niin kuulemma ei sais laihduttamalla laihduttaa kun imettää mutta mun mielestä "terveelliset elintavat" on sama kuin se et elät ihan normaalisti ja jos sillä laihdut samalla kuin imetät niin ok :)
Eli toivottavasti ylimääräsistä kiloista pääsee joskus eroon
;)
mulle niitä ei oo kyllä toistaseks ainakaan erityisemmin kertynyt.

RISTIÄISISTÄ; vissiin tammikuussa jossain vaiheessa pidetään..ei olla sen enempää vielä mietitty. Varmaan riippuu ihan että millon tää meinaa ees tulla pihalle :D
Miehen sukulaisten luona ne kait pidettäs..

hm.. jos vaikka koittais mennä nukkumaan.
väsyttää ainakin mut saa nähä saako unta..tai alkaako heti johkin sattuu :(

mutta palataan taas :wave:

Lilli ja Hilla: täälläkin kotona touhuaa erittäin aktiivinen 3,5-v tyttö. Ei onneksi vielä ole mustis, mutta kyllä senkin aika koittaa kun vauva syntyy. Nyt hän on eritellyt tavaroita millä vauva saa leikkiä ja välillä tuo jonkin pienen tavaran ja kyselee meneekö se vauvan suuhun ja että täytyy pistää jemmaan jonnekin ylös ettei vauva syö sitä. Kovasti käy juttelemassa vauvalle joka päivä tosta navan kohdalta. No oppiihan vauva sitten siskonsa äänen tuntemaan. =)

Jippii sain nukuttua puoli 12 tonne seiskaan saakka!!! Jes!! Pienet ne on ilot nyt.

Ihana ilma tulossa, nyt vaattetta niskaan ja torille omppuja ostamaan.

viivin ja kaveri 36+2

Viivin Tuo liikelaskentajuttu on vissiin täällä Pohjois-Karjalan Keskussairaalalla kehitetty, en sit tiedä onko muilla sairaaloilla omia. Mut tosiaan vähintään 10 liikettä pitäis tuntua tunnissa. Jos on hiljaisia päiviä/hetkiä niin kannattaa käydä kylkimakuulle, tuntuu kuuulema parhaiten. Ja suositus on, että jos ei ekaks tule tuntiin noita liikkeitä niin laskis hetken päästä toisen tunnin ja jos ei silloinkaan niin soittelis äippäpolille ja kysyis haluavatko seurantaan tai mahd. neuvolaan sydänäänikontrolliin.

HT ja veturi 36+1

Huomenta!

Sainpas nukuttua viime yönä! :) Unet ois varmaan vielä jatkunu ellei olis tarvinnu vessaan kömpiä, mut en jaksa enää vääntäytyä takasin sänkyyn, koska koko päivä siinä sit menee :whistle: Jos vaikka sais tehtyä jotain tän talouden hyväks, kun nyt tuntuu olo aika hyvältä. Ainut vaan että mulla on silmät kipeät! :eek: mitähän tääkin meinaa? pelkään koko ajan että mulle iskee se raskausmyrkytys, mut eiks siin oo näköhäiriöt oireena? nään kuitenkin ihan hyvin, silmiä vaan vähän pakottaa. Ja on sekin helpottanut jo vähän tosta kun heräsin...Pitää varmaan seurailla. Muutenkin on kyllä flunssanen olo, että ehkä se liittyy siihen, toivottavasti! :snotty: Niin, ja minkälaista se kutina on käsissä ja jalkapohjissa jos on raskausmyrkytys?

Ristiäisistä...Ollaan suunniteltu että pidettäis just siinä ennen joulua, kun siskokin on täällä vielä silloin. Ja tossa meidän lähikirkossa ne pidetään. Olis kiva pitää kotona, mutta tulis niin ahdasta, että ei millään pysty. Ollaan laskettu, että kun tän lähipiirin kutsuu (= vanhemmat, sisarukset ja isovanhemmat), niin meitä on 20 henkeä...

Jos sitä lähtis nyt aamupalan tekoon :wave:

H82 33+4

Huomenta.

Meillä oli varsin viihdyttävä aamuyö. Jotkut rimputteli ilmeisesti koko rapun ovisummereita ja mölisivät tuolla alaovella. Kun kukaan ei ovea avannut, rikkoivat alaoven lasin ja tulivat omin voimin sisälle. Siitä seurasi sitten erinäistä kolinaa rappukäytävässä ja lopulta kaksi poliisiautoa tuli näitä kavereita etsimään. Mitään ei ilmeisesti löytynyt (vaklasin tuolta partsilta), joten lähtivät pois. Että nääääin. Siinä meni sitten koko loppuyön nukkumiset sekaisin. :kieh:

Meidän rappukäytävä on ollut todella rauhallinen, joten en tiedä mitä häröilijöitä olivat. Toivottavasti eivät tule toiste viihdyttämään. Savonlinna-aikoina pidin viikonloppuisin ovisummerin pois päältä öisin, kun ohikulkijat rimputeli sitä harvasen viikonloppu (asuin pääkadun varressa...), mutta eipä täällä moinen ole mieleen aiemmin tullut... Ärsyttävää tuommonen. Sen heräämisen jälkeen kuuli sitten kaikki hiljasemmatkin jatkojen pitäjät, jotka oli naapuritalojen partseilla tms. Ei niihin normaalisti olisi herännyt... Ärrrsyttävää... :kieh:

Mutta joo, muuten viimeset pari yötä olen nukkunutkin paremmin. Muutenkin voinnit taas olleet paremmat. Ihan positiivista vaihtelua. :)

Ristiäisiä ei olla vähään aikaan mietittykään. Haave olisi, että voisi pitää ne siinä Joulun pyhinä. Mutta se sitten riippuu melkolailla siitä, koska pienokainen päättää tähän maailmaan tulla jne, laskettu aika kun kuitenkin on vasta marraskuun lopulla... Väkeä ei hirveitä määriä pitäisi olla tulossa, äkkiseltään laskettuna maksimissaan noin 15 (lähintä sukua). Joko kotona siis ollaan tai sitten voisi tutustua vihdoinkin tuohon omaan seurakuntataloon.

On ihan pölö olo koko sekavan aamun jäljiltä. Yritän tässä herätellä itseäni...

mussu & pulla 33+1

En ole aikoihin kirjoittanut, joten raapustan tänne jotain... Meillä on mennyt viime kuukaudet ihan hyvin (en edes muista missä kuussa olen viimeksi tänne kirjoittanut...); maha, äiti ja vauva kasvaa tasaiseen tahtiin B)

Liikelaskennasta... johan sitä saisi käydä äippäpolilla jatkuvasti sydänääniä kuunteluttamassa, jos joka tunti 10 liikettä pitäisi tulla. Jos äiti tuntee n. 80% vauvan liikkeistä ja vauva liikkuu 3-50 krt tunnissa, niin eihän ainakaan noina kolmen liikkeen tunteina tule mitenkään kymmentä liikettä...ainakaan mun järjen mukaan? Vauvan lepovaiheetkin kestää 20-40min ja usein pidempään. Joinakin päivinä/tunteina vauva on hiljaisempi, joskus taas paljon aktiivisempi. Ainakin mulla... Huolestuisin vasta sitten, jos en useampaan tuntiin tuntisi yhtään mitään ja sitten jos liikelaskentaseurannan aikana ei tulisi liikkeitä ollenkaan (oon muutaman kerran ehtinyt huolestua, kun en ole päiväsaikaan tuntenut juurikaan liikkeitä, mutta sitten iltapuolella vauva onkin vilkastunut. Meillä muutenkin riehutaan iltaisin ja öisin...).

Viime yönä vauva yritti tulla oikeasta kyljestä läpi, tai siltä se ainakin tuntui... Tosi voimakkaasti se kyllä jaksoi työntää :LOL: Heräsin sen hurjaan puskemiseen (en kyllä tiedä millä ruumiinosalla vauva työnsi...)

tänään rv35+0 :heart:

moikka.

särkee !! |O
käytettiin koirat ja laittelin pyykkei niin kramppas taas jaloissa niin mukavasti että !! Mä en oikeesti tajua mitä se on ku välillä niitä tulee ihan levossakin. Alan tosiaan epäillä et ois supistuksia vaikka ei kuitenkaan ns. tunnu sellasilta.. vaikka mistä mä voin näin esikoista oottaessa ees tietää miltä ne tuntuu ?! :headwall:
äh. No jos ne nyt lähtis pois.. mies kyllä eilen yöllä sanoi että menisin lääkäriin tarkistuttaa tilanteen mut sit joutusin menemään päivystykseen.. tietty jos nää vaan jatkuu ja jatkuu niin kai se on pakko..
Tiistaina terkkari, pitää kysyy sieltä mitä nää vois olla.. ja sit sitä seuraaval viikolla lääkäri. Viim. sit pitäis saada ees jotain tietää.
Voi kun pääsis vielä ultraan ^^

Onko kellään sellaista ongelmaa kun mulla tuli viime yönä; Mä heräsin siihen että tuntu että poltteli tuolla alapäässä ,ihan niikuin joku ois kaatanu kuumaa vettä tjn sinne ,kesti muutaman sekunnin ja lähti pois. Sit kävin vessassa ja hetken oli taas ok ja sit taas tuli.. muutaman kerran näin kävi. Siitä sit kirosinki ku tuntu tosi ilkeeltä! Tuntu kun vauva ois tullu puoliks jo pihalle. Mitä ne vois olla.. Selälleen kun nukun niin niitä just noin tulee ja välillä kun meen nukkumaan, voiskohan olla et vauva painaa rakkoa niin että meinaa tulla pissat housuun? Aunakin tosi aktiivininen on just niillä hetkillä kun tollanen tunne tulee.. ehkä ei vaan tykkää kun äiti nukkuu selälleen :O

Ehkä mun pitäis tästä lähtee valittamasta , vois vaikka ruokaa mennä syömään.. :whistle:

Ai niin tuosta LIIKELASKENNASTA; ei meillä oo täällä mitään puhetta ollut sellasesta ja nyt kun tuli mieleen niin ei myöskään sairaalan esitietolomakkeesta :whistle:
Miten DJ MUSSUKKA JA kukas muukaan oli helsingistä päin; Onko teillä annettu täytettäväks sellasia tai mtn? :eek:

mutta nyt menen, toivottavasti tää kramppi lähtis poooooois ! :headwall:

Yhteistyössä