Moi,
eiliset neuvolakuulumiset:
Rv 30+4
Paino +2.9kg / 3vkoa (alusta 7.3kg) KÄÄK
Verenpaineet 109/71
SF-mitta 28.0
Tarjonta RT
Sydämensyke 140
Liikkeet ++
Paastoverensokeri oli 5.1 eli ok, hyvä juttu. Mutta paino hirvitti itseä ja myös terkkari (joka oli TAAS joku uus) sanoi ettei oikeen tuota tahtia saisi tulla. Myönnetään, että mun "diettiin" tuolla ajalla kuului pari käyntiä Mäkkärillä ja yks kotipizza.
Tuo kilojen tulo on myös tuntunut, tietysti muutenkin masu kasvaa, mutta jotenkin tullut yhtäkkiä niin möhkö olo. Töissäkin eräs kysyi millon jään pois ja kun sanoin, että kk päästä niin melkein huutaen tokaisi "silloin vasta!" kun kuulemma näytän siltä että sormella tökättäessä vauva putkahtas pihalle. Hmmm.
Jokku - Täytys olla aikamoinen tuuri että samaan aikaan laitokselle satutaan, mutta eihän sitä tiedä. Pitää kailottaa osastolla sitten onks täällä plussalaisia.
Mulla oli esikoisesta ruokavaliolla kurissa pidettävä diabetes ja sen ansiosta paino synnytyksen jälkeen oli -8kg lähtöpainoon nähden. Se kyllä sitten tuli takaisin, loput sitten kun töihin palasin. Nyt olen käynyt kahdesti rasituskokeessa ja jälkimmäisessä oli vain paasto vähän koholla eli ei äippäpolilla ravaamista ja mittailua, pelkästään neuvolan dieettiohjeita ja tuo paastosokeri katsotaan nyt kai sitten joka (?) kerta.
Eilen kun ajelin TYKSin ohi niin tuli mieleen mainita, että
sairaalalaukkuun kannattaa pakata hyvät eväät myös miehelle. Meillä oli myslipatukkaa, suklaapatukkaa ja mehua, mutta kun synnytys kesti reippaasti yli 20h niin ehti miehellekin tulla nälkä. Onneksi oli kauppa toisella puolen katua joten pääs ostaan mikroruokaa. Minä olin jo kylläkin ponnistamassa kun hän tuli takaisin, "onneksi" oli pitkä ponnistuskin. Hehe. Eli tällä kertaa otetaan kunnolla evästä, TYKSissä on ainakin ruokailutila missä myös jääkaappi. Mullakin oli aika nälkä, en muuta kun mehua oikein saanut automaattisesti, sit jossain vaiheessa sanoin et energia loppuu ja sain kanakeittoo. Sit synnytyksen jälkeen sai tietysti leipää ja teetä.
Myös korvatulpat oli käytössä parina yönä kun oma muksu oli keskolassa ja huonekavereiden vauvat valvottivat. Eivät vie paljon tilaa ja voivat olla avuksi. Myös kännykkä- ja kameralaturit on hyvä juttu! Omat sukat! Muuten kyllä käytin sairaalan vaatteita kun ei tarvinnut huolehtia pyykkääämisestä. Huulirasva! Imetysliivit (mulla oli sellaiset kaarituettomat ja saumattomat tosi hyvät pehmot - Carriwell comfort bra - jotka ei puristanu nukkuessa). Itsellä oli kirja, muttei sitä tullut juuri luettua lähinnä ehkä siksi että hirveesti kälätettiin huonekavereiden kanssa. Tosiaan mieshän voi tuoda tullessaan sitten mitä oikeasti puuttuu. Kotiutumisvaatteet tietysti, vauvalle ja itselle. Mulla kyllä tais olla samat ku mennessä.
Tulispas taas juttua vaikka kuinka, mutta ruokala kutsuu!
TaneliKaneli