*MarrasMassutII MARRASKUUSSA!! '08 ~korkattu~:) *

Manhis, ihana teidän pieni, onneksi olkoon vielä kerran!

Onko teillä muilla tuo alapään luu miten arka? Musta tuntuu että se olisi vähintään murtunut tai muuten vaan aivan tohjona. Varsinkin tänään, ihan kamalaa kävellä..! Maatessakin tuntuu välillä ja jotenkin tuo pieni onnistuu välillä jollain vartalon osalla sitä vihlomaan. En kyllä tajua miten päin se tuolla on; pitäisi olla pääalaspäin, selkä tuonne oikealle ja jalat vasemmalla. Mutta miten mä sitten tunnen ja näen potkuja/lyöntejä siellä oikealla, jossa siis selän pitäisi olla? :eek: Tietty se on voinut liikkua, mutta kun tunnustelee, niin ihan kun se nojaisi selällä sinne oikealle. Ei sinne silloin pitäisi mahtua enää raajat liikkumaan... Äh ja puh, tulisi vaan jo ulos... :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja mamina:
Ihanan suloinen hurmui teillä Manhis!!

Muistaaks kukaan kuulleesa sellasta väitettä, et paino ei nousis enää parina viime kertana neuvolas, ennen synnytystä?? ja et se saattas jopa laskee?
--noo miula ei oo ainakaa sit pelkoo synnytyksestä; tai et ois ovella, koska painoo oli tullu 1,5kg viikossa!!!! |O |O

HEIPSAN!

Kävin tiistaina neuvolassa ja minulle ainakin sanoi, kun paino oli pudonnut, että se on merkki synnytyksen lähestymisestä..
Käyrä meni ylärajalla ( sf-mitta 36)ja siksi huomenna lääkäri, sanoi että joko lapsivettä runsaasti tai sitten iso kaveri.. vähän lupaili että ei sitten hirveen paljon päästettäisi yli tätä vauvaa. Saas nyt nähdä, voihan ne sit äitipolilla olla eri mieltä jos tarttee mennä siellä käymään.

marrasvauva 39+3
 
Mahnis, ihana vauveli :heart:

Mulla oli viime viikolla neuvolassa mitattaessa paino laskenut muistaakseni 700 grammaa edellisestä viikosta ja tällä viikolla oli paino sama kuin viikko sitten eli täällä ei ainakaan ole nousua tapahtunut.

Mullekin terkkari sanoi, että loppuaikana ei paino enää välttämättä nouse, johtuu osin siitä että vauva täyttää masun eikä siis siksi tule syötyä niin paljon kuin aikaisemmin. Mulla ainakin ruokahalu on vähentynyt tosi paljon, ei yksinkertaisesti tee mieli mitään ja masu tulee täyteen ihan pienestä määrästä ja olo tuntuu täydeltä tosi kauan :)

Ai niin, tämä päivinen painoarvio meidän neidille oli 3000 g eli jos pikkuinen syntyy lasketun ajan tietämillä, niin paino olis noin 3400 g. Hyvä niin, ettei mikään yli nelikiloinen pötkylä ole tulossa :D
 
Veijari, just äsken tossa sohvalla maatessa mietin että hitto ku särkee tota alapään luuta, taitaa mulla johtua ainaki siitä et vauva on jo valahtanu alas....taitaa pää painaa sinne luihin.......toivottavasti ei kovin iso semmonen :whistle:

Supistuksistaki on tullu jokapäiväsiä mutta ne on semmosia minkä kanssa ei ees kehtaa aatella synnytystä.

Manhiksella on sulonen prinssi...ja kuume vaan kasvaa ku näkee näitä pikkusia.

Ja muuten tosta painosta, mulla se ei oo ikinä laskenu raskauden missään vaiheessa :snotty:
 
Äippä-80, voi kun kuulostaa ikävältä, onneksi alkavat nyt oikeesti tutkia mistä voi olla kyse.

Samir, miulla tulee kans välillä sellasia palleroita, kirkkaita ja viliseviä, mut luulen et se johtuu esim siitä et nousen liian nopee kyykystä ylös tms.

Just katoin esikoisen nla-korttia (tai siis omaani; kun odotin häntä) et ei miula itelläni pitäny se painonnousun loppumis-väite paikkansa.. toiseks viimosella kerralla oli tullu 1500g viikkoon ja sit vipolla kerralla 1800g viikkoon.. et sellai :ashamed:
Eikä pitänyt myöskää sekään väite paikkaansa et verenpaineet ois ollu kohollaa ihan viimesinä päivinä. Samoja paineita oli pidelly koko raskauden ajan.

Omat Nla-Lääkäri-kuulumiseni tältä päivältä:

rv 37+5
Paino 77,8kg eli +1500g/vko
Turvotus +
RR 116/67
pissa puhdas
Hb 119
Sf 34,5cm
Lapsiveden määrä Normaali
Sikiön painoarvio nyt 3200g, syntymäpainoksi arvioi n.4kg tai alle
Tarjonta RT
Sykkeet 135
Liikkeet ++
Kohdunsuu oli pehmeä ja joustava mutta kiinni, pituus oli 'hädintuskin' 2cm.
Kehoitti pakkaamaan sairaalakassin kuitenkin, vaikka sitä ennen sanoi et ei usko et menee ainakaa kauheesti yli LA:n..
 
Heippa!

HALAUSTEN KERA ONNITTELUT VAUVAN JO SYLIINSÄ SAANEILLE :flower: :flower: :flower:

Täällä sitä kärvistellään, eikä mitään meininkiäkään että alkais vauva tulla...
Paitsi että kävin tänään neuvolassa ja valitin kovasti päänsärkyäni, joka huonoksi onneksi on taas tänne palautunut. Eipä ollut mitään lääkettä tarjolla, sitä iänikuista Panadolia joka ei todellakaan auta yhtään mitään!
Verenpaine oli ekaa kertaa nousemaan päin, ja paino oli laskenut viimeviikosta. Mamina ; näin ainakin meidän terkkari sanoi että nämä ovat muunmuassa niitä merkkejä että alkais olla H-hetki lähestymässä. Terkka käski vaan seuraamaan tarkasti vauvan liikkumista. Mulla ainakin maha on niin täynnä tota vauvaa, ettei se kyllä paljoa siellä pysty liikkumaan, mitä nyt vähän tunkee kantapäitään mun oikeasta kyljestä läpi. Ja hieroo päätään tonne alas...
No niin, tässä tämä pikaisesti, pää ei kestä enempää tän ruudun tuijottelua, palaan asiaan kun nuppikipu hellittää. Voikaahan muhkeasti!
Jokku
 
LEP
Veijari, täällä on kanssa ihan hirveetä alapääkipua välillä. :snotty: Tuntuu tosiaan siltä kuin jotkut luut ois murskaan lähestulkoon. Asennon vaihtaminenkin on välillä tosi vaikeaa. Eikä tänään helpottanut yhtään kun neuvolasta kävellen tulin kotiin. :whistle:

Mulla ei ollut vauva vielä laskeutunut, eli tiiä jos tässä tosiaan odotellaan joulukuussakin vielä. Ei paljoa nappaisi, kun tää levossa olokin alkaa käydä työstä. Selkä alkaa kipeytymään myös, kun kokoajan vaan pitäisi huilailla. :/
 
Moikka mammat! ja onnittelut nyytin jo saanneille :flower: (kateudesta vihreä) :D
Tulipa just sopivasti tuo paino keskustelu, kun tänään sitä itsekkin mietin. Mulla siis oli paino viime viikon käynnillä puonnut vaivaset 100g ja tänään kun kävin niin oli pysynyt samassa eli +-0. Terkka ei kommentoinut asiaa kuinkaan, sanoi vain että ihan hyvä ettei tarvitsekkaan nousta enää :ashamed: Sf-mitta oli viime viikolla 34 nyt 34,5.
Hätäilin jo kotiin tullessa miehelle että tarkoittaako se että kun ei oma paino nouse niin tämä vauvakaan ei enää kasva tai saa kunnolla ravintoa. Meidän terkka ei muutenkaan turhia juttele. Yritin kysellä kun mahaa kokeili että onko pää jo kiinnittynyt ja tarpeeks alhaalla niin tuumasi vain "en viitsi nyt kovin painella kun on niin pitkät kynnet" :kieh:
Paineet mulla on normaalisti noin 120/60, nyt raskauden aikana olleet 130/70-80 ja kolmella viimesellä nvl käynnillä yläpainekkin noussut 140-150 paikkeille. Mutta tästäkään ei terkka sanonut mitään joten kai se sit on normaalia... Mutta jospa nuo sitten olisi synnytyksestä enteileviä oireita *toivoo kovasti* haluaa nyytin jo syliin :heart:

funkymama ja pikkuinen 39+1
 
vk 37+3 menossa ( joskus arvioitiin ultrassa alussa että olisi tuohon +6 päivää.. eli saattaisi olla jo vk 38 + 2? ) .. Olen ensikertalainen ja koitan kauheasti tulkita oireita joita ei voi tulkita :D
Tiedän ettei synnytystä voi tietää etukäteen.. Mutta jos silti !! :p :p :p Mun painonnousu pysähtynyt viikko-pari sitten.. ( nyt painoa +20kg )...
Vauva laskeutunut pari vk sitten.....
Massu mulla toiminut HYVIn nyt 3 päivää....
Kivut alkaa olla kovat kävellessä .. nyt 2 viimeistä päivää.....
Ehkäpä hyvin pian siis?
 
"kiva" kuulla että en ole ainoa tuon kivun kanssa. Aloin jo huolestumaan, että mitähän se merkkaa.

Tuo SF-mitta.. mulla oli viime kerralla (viikot 38tasan) 36,7cm. Huomenna on taas neuvola, katsotaan mitä sitten on. Mutta alkaa tosiaan huolestuttamaan, että kuinka iso kaveri tuolla oikein on... Haluaisin jotain painoarviota, ja toivoisin etteivät antaisi mennä yli jos ja kun se iso on... Mutta miten mä saan mitään arviota elleivät lähetä Jorviin?? Ei ne meidän neuvolassa uskalla antaa painoarviota, edes lääkärit! -ja kysytty on... Ja polilla pitävät mua sitten ihan pöpinä, jos haluan painoarviota ja mahd käynnistystä jos painoa alkaa olemaan vaavilla liikaa. Muutaman viikon painonnousu on ollut ensin sadan gramman luokkaa, viime väli oli 800g. Saas taas nähdä huomiset grammat...

Mieliala tällä hetkellä vähän :/
Ei oikein tiedä mitä ajattelisi...

Aion kyllä sanoa tuosta luukivusta, sitä on nimittäin ollut jo yli kuukauden, reippaasti. Ja tosiaan pahenee vaan. Käveleminen ei tahdo oikein onnistua ja auta armias jos sitä jalkaa siirtää sivusuunnassa...! :x Mullahan on ollut tosi monta neuvolatätiä. Aina olen siitä kivusta sanonut ja sf-mitan ottaminenkin on yhtä tuskaa. Vastaus on ollut, että kyllä tää ihan normaalia on.... No, voihan se ollakin. Kaipa mä hermoilen ihan turhaan... :ashamed:
 
LEP
Alkuperäinen kirjoittaja Veijari:
"
Aion kyllä sanoa tuosta luukivusta, sitä on nimittäin ollut jo yli kuukauden, reippaasti. Ja tosiaan pahenee vaan. Käveleminen ei tahdo oikein onnistua ja auta armias jos sitä jalkaa siirtää sivusuunnassa...! :x
Juuri tuota se on. Ei täälläkään uskalla jalkaa sivuttain hyvin siirrellä tai tietää kyllä siirtäneensä sitten. Välillä tuskaa nostaa jalkaa ilmaankin, kun kamala kipu iskee. Ja neuvolassa sanottu asiasta, niin kuulemma normaalia on ja näitä loppuraskauden "iloja" Jee jee!
 
Veijari, Lep, ja muutkin.. Miekun sanoin neuvolassa liitoskivuista, niin naureskellen totesivat et sitä tää loppuraskaus on... :| :$

Mikä saakutti tota esikoista vaivaa?! Tänäänkin on ollu rytmit muuten kohdallaan, mut sit tällee illalla, ei vaan suostu nukahtamaan ajoissa!!! Oltii sängyssä jo kasilta, ja hän oli aivan väsynyt, mut kympiltä sit oli antanu periks ja nukahtanut!!! |O :kieh: Kiva siinä tuhlata sit omaa vapaa-aikaansa illasta kaks tuntia siihen et nukutat toista.. Argh!! Kyllä sapettaa!
Onneks ostin namia kaupasta, kyllä nyt voi vetää taas hyvällä omalla tunnolla vähän palkintoa tästä kärsimyksestä

:LOL: ja siis miehän EN ollu se jolla oli tullu painoo 1,5kg viikossa.. :ashamed: :ashamed: :LOL:
 
Iltoja!

Oiku söpö Manhiksen poju! Kiitokset kun jaksoit meille kuvan laitella! Mut tiiättekö, en osaa vieläkään kuvitella, et viimestään kuukauden päästä meilläkin on tommonen! :eek: Miten sitä taas osaa käsitellä? Kun se on niin pieni!!!

Alapääkivuista, miulla ei ihme kyllä semmosia ole ollut juurikaan. Ainoo mikä on, ni välillä tuntuu niinku joku sukkapuikoilla tuolla vähän pistelis. Alapääkipujen sijaan miulla vetää selän välillä ihan juntturaan. Siis ettei pysty esim. kumartumaan. Tuota ilmenee aina kun on ollut kauan seisaallaan (muun muassa tänään kaupassa :D , en sitte alahyllyltä halunnutkaan mitään katsoa..).

Painon kertymisestä loppuraskaudessa.. Viimeeks miulla tuli kolmen viimesen viikon aikana 1,5 kg/vko! Joten ole mamina ihan rauhassa, sitä on näköjään mein kulmilla liikenteessä! :D Tällä kertaa suurin painonnousu on ollyt +750 g/vko (nyt viimeeks), perjantaina sen sitten saa tietää paljoks tää viikko on poikinu. Herkkuja on kyllä tullu syötyä! Mm. tänään kun laitoin likan päikkäreille, ni hipsin sen herkkukaapille vähän maistelemaan. Kuin myös sairaalakassin suklaapatukat on vaihtuneet jo muutamaan kertaan.. :D

Kohta täytys hipsiä hampipesulle ja petiin. Tänään en ole nukkunut päiväunia, joten alkaa varmaan olemaan unien aika. Nukahtas vaan tää maha-asukaskin. Se taas koittaa ulostautua tosta kylkiluiden alta! Millonhan se keksii oikeen reitin?!?! :eek:
 
Hei mitä ihmettä Pamppis, meinkin vauvalla tuntuu olevan suuntavaisto hukassa :LOL: hänkin yrittää tunkeutua tonne kylkiluiden alle.. tai siitä kohtaa vatsanahkan läpi.. :kieh:

Mie se en saa sitä sairaalakassia pakattua.. En keksi mitää kassiksi:D Katotaa vaan niin lähtö ku tulee ni haen vaan jonku muovipussin mihin heittelen paniikissa mitä sattuu:D:D
 
Mua vihloo jatkuvasti alapäähän, kun vauva painunu alemmas ja paikat aukeamassa. Saa nähdä koska pääsen synnyttämään. :heart: Supistelujakin on ja kipeitäkin sellaisia, mutta ei säännöllisiä.

Hyvää yötä ja voimia kipujen kanssa loppusuoralle! Kuuluu asiaan! :hug:
 
Täällä ei merkkiäkään, että synnytys olisi lähellä. Aika käy pitkäksi ja harmittaa, kun ei saa niin paljon tehtyä, kuin haluais ja tarvis.

Olo on tosi kehno ja oon koittanut miettiä positiivisia asioita tästä loppuvaiheesta. Mitäs te jäätte kaipaamaan odotusajasta?

Vauvan potkuja tulee ikävä vaikka nyt tuntuukin et kylkiluut murtuu. =)
Sydänäänien kuuntelemiseen ei väsy vaan aina oon neuvolassa tippa silmässä. =)
Sitä olotilaa, kun saa istua rauhassa ja miettiä, miten ihmeellistä pakkausta kantaa sisällään. :heart:
Kun synnytyskipujen jälkeen saa vauvan rinnalleen ja se hamuaa ensimmäisen kerran tissin suuhunsa, tuota tunnetta ei korvaa mikään. :heart:
Ensimmäinen kahvikupillinen synnytyksen jälkeen on jotakin aivan taivaallista ja huom: ei närästystä. :LOL:

Mies jää tietenkin kaipaamaan mun tissejä. :LOL: Ne on kasvaneet alusta asti ja imetyksen ajan saa vielä hetken nauttia, mutta vielä tulee päivä, jolloin ovat taas tavalliset patalaput. :LOL:

melkein 39+4
 
JosJos: kyselyyn vastaus mitä jään kaipaamaan raskaudesta?:

-kotona köllöttelyä
-potkiminen :D
-mahan liikkuminen kun vauva möyrii
-tahdonvoima! kun sain lopetettua sikareiden polttelun 2pv ennen raskautumista... :heart: MIKÄÄN MUU ei olisi saanut minua lopettamaan sikareita...
 
Mitä minun rähmäiset silmäni näkevätkään!!! :heart: Onnea MissMaisalle pojasta!!!! :heart: Tällä kertaa se nyt ei sitten tapahtunut muuttoa seuraavana yönä... =)

Meidän poikavoittoisuus vaan jatkuu. Katotaas millon eka tyttö putkahtaa maailmaan!
 
Samaa mietin minäkin tuossa että kukahan sen ekan tytön maailmaan saattaa... Kurkkasin, että Kisse ei ole paljastanut vauvan sukupuolta, joten olisiko meillä huomenna eka tyttö listalla - vai tulevatko kaikki nämä pienet pojat ulos ensin ja Neean äiti aloittaa tytöt? :D

Siitä mitä jää kaipaamaan raskausajalta... Olen ihan rehellinen ja vastaan, että en jää kaipaamaan mitään muuta kuin alkuraskauden ultraa (silloin tuli itku kun syke löytyi) sekä rakenneultraa, joka antoi voimaa jatkaa raskautta, vaikka masulle höpöttäminen onkin ollut kivaa. Haluan vain vauvan mahdollisimman hyväkuntoisena ULOS jotta pääsemme elämän syrjästä kiinni... Ja se tapahtuu onneksi pian; 4 vuorokauden kuluttua kirjaudun osastolle jos ei tule lähtöä sitä ennen!

On tää jännää, hyvänen aika sentään :D


Czarina & Lilliputti 38+1
 
Apuva, miten pienen pojan MissMaisa on saanut :heart: :heart:

Ja huomennakin on jo Kissen päivä :D :heart:

Mie en ala!! viime yönä tuli useita supistuksia, edelleenkää ei oo väleistä tietoo kun koko selkä on tulessa jatkuvasti, nytkin. Neljältä yöl piti lähtee p*skalle, saakeli! Mitäs peliä se tällänen on! :kieh: tais olla sitä "tyhjennyskakkaa".. :LOL: Nyt vaan ootellaan supistuksia säännöllisiks, viel ne on todella kaukana siitä. Ja siis tulee niitä nytkin, mut suurin osa on pelkkää pikkunipistelyä, sen sijaan yöllä ne tuntui ihan tosissaan!! Kävin jo pakkaamaan kassia yöl, mut sit kävi väsyttää niiiiiiin paljon et oli pakko painua takas sänkyyn:D
 
Czarina: "Olen veikannut alusta lähtien "poksahtavani" isänpäivään mennessä keisarinleikkauksella jos tuo istukka renkkaa, mutta muussa tapauksessa synnytys käynnistetään 10.12. ja synnytän takuulla alateitse herran pylly edellä..."
LEP: 6.12.
Pamppis: 6.12.
OnnenOmena-75: 12.11.
marrasmamma79: 6.12.
marrrasvauva: 20.11.
Ellie S: 22.11.
Mamina: 14.11. tai 2.12.
MarrasVaavi: 17.11.
Jokku: 15.11.
Minnihiiri68: 1.12.
samir05: 24.11.
Catherine: joulukuun puolella:)
enkuli: viim: 10.11.
Teho: 27.11.
Veijari: 15.11.
josjos: 9.11. tai 17.11.
Jerkku: 11.11.
mamskeli: 14.11.
NinniNuppunen: 10.12.
Veijari: 15.11 toive, arvaus joulukuulle..
Jännä: 17.11 tai 20.11.




 
Onnea MissMaisa pikku prinssistä :flower: :heart:
Tääl ei montaa tuntia nukuttu ku yön supisteli epäsäännöllisesti, mutta jo tuntuvasti, suoliki tyhjeni, neljän jälkee alkovat hiipumaan ja nyt ei tunnu ku vähä pientä juilintaa välillä selässä. :D
Jess et vihdoin jotain tapahtu, nyt päivä katsellaan miten menee.
Puolilta päivin olis neuvola, suostuskohan hoitaja kurkistaan ton alapään tilanteen ku kiinnostas onko siel tapahtunu muutosta viime lääkäri käynnin :whistle:
 

Yhteistyössä