*MarrasMassutII Lokakuussa '08* ~korkattu~:)

HepsKatti
Tervetuloa Matilda-70 mukaan!

Nyt on äitiyspolilla käyty ja jäi kyllä tosi paha maku lääkäristä suuhun, hoitaja onneksi oli tosi mukava. Oikein päin vauva nyt näyttäisi mahassa olevan, mutta että kokoarvio jo nyt 3,4 kiloa ja jos lasketttuun aikaan asti menee, niin 4 kiloa :eek: . Käynnistämisestä ei puhunut yhtään mitään, mutta yliaikaisaikaa oli jo tarjoamassa, joten turhaan olisin varmaan koko käynnistystä ottanut puheeksi. Viimeksi vaan eri lääkäri sanoi, että jos melko isolta näyttää, niin käynnistellään ajoissa. Ja sitten kun pyysin, että kohdunsuun tilanteen olisi katsonut, niin ei suostunut :headwall: . Esikoisestakaan mulla ei tehty mitään synnytystapa-arviota edes ja ei nyt sitten tästäkään. Esikoinen melko hyvin mahtuikin tulemaan ja oli 3,5 kg , mutta tällä vauvalla jo nyt pää isompi, mitä esikoisella syntyessään! Eli toden teolla alkoi pelottaa koko synnytys, mutta toivottavasti lähtisi sitten melko pian käyntiin jo itsestään. Mulla vaan ei nyt sitten ole pienintäkään hajua, et onko supistukset saaneet mitään aikaiseksi vai ei. Ärsyttävää!

Mä otin esikoisesta suosiolla sairaalaan omia sukkia mukaan enkä koskenutkaan niihin sairaalan sukkiin (synnytyssalissa ne taisi olla jalassa, mut muuten ei). Olisi kiva nähdä ihminen, jonka jalkaan ne sukat istuu :LOL:

Toivottavasti MissMaisalla kaikki kunnossa.

Ai niin. Ja mun iäksi saisi sitten vaihtaa 29 v, synttärit oli ja meni...kolmenkympin kriisi se vaan lähestyy.
 
Neuvola kuulumisia täältäkin:

turvotusta on edelleen
painoa oli tullut reippaasti,ripausta vajaa 1kg
verenpaine oli hieman koholla,mutta ei hälyttävää
pissa puhdas
hemppa oli 143,viimeiks 114(eli edellisellä kerralla jotain häikkää mittarin kanssa,koska ei voi noin heitellä 10päivän sisällä :D )
Sf-mitta 36cm
Tarjonta RT
Liikkeet +

Painoarvio oli tällä kertaa koneella 2600g ja käsin 2800g.Laitettiin parin viikon päähän uus lääkäri,niin näkee miten tässä välissä kasvaa ellei itse tule ulos.Nyt sitten ainakin tiedän sen ettei mene ainakaan sen 28.11 yli.Tää mamma toivois jo kaverin tulevan aikasemmin ulos..ihan samalla tavalla on kasvanut niin kun edellinenkin joten se 4kg kaveri varmaankin tuleepi.Ja kun ei yli anneta mennä niin ei ehdi kasvaa siihen samaan mittaan mitä esikoinen oli 4620g.
kohdun suu oli pehmeä ja kaulaa oli vielä 1cm.Kaveri oli vielä ylhäällä
:whistle:

Jaksamisia niille mammoille joilla alkoi hetki olla lähellä,ja onnittelut ekalle marrasmasu II porukan mammalle :flower:
Ja ja vointeja meille lopuille :D


mamskeli ja kössi 35+6
 
Täällä on ollut pimeä ja kolea päivä. Käytiin kävellen lähikaupassa ja paluumatka oli kyllä tuskan takana. Selkää pakottaa ja vatsaa supistaa.

Noista sairaalan sukista... Eihän ne kellekään sovi vaan pyörivät jalassa. Työntekijän näkökulmasta ovat kuitenkin todella näppärät. Saa niin kätevästi esim. vanhusten jalkoihin. Naurettiinkin työkavereiden kanssa, että vuodeosastolla on puolensa. Ei tarvitse kiskoa aamuisin joka mammalle sukkahousuja jalkaan, sairaalan vaatteet on niin näppärät pukea ja riisua. :LOL:
Mua ei kans kauheessa innosta ne verkkopikkarit, puhumattakaan niistä sairaalan vuotosuojista.
 
josjos Mäki tässä mietin tänää noita sairaalan varusteita...Ne sukat on ihan ällöt kuten kaikki muutki alusvaatteet. En oo ennen kehdannu omia imetysliivejä siellä käyttää, mutta ajattelin että jos tällä kertaa rohkenisin käyttää...Eihän ne tarkasta mitä mulla vaatteiden alla on ;) Ja ne alkkarit.... :x On se sit ihanaa ku pääsee kotiin ja saa pitää niitä ohkasempia siteitä housuissa :LOL: Tuntuu ku istuis jonku kapulan päällä aina siellä sairaalassa. Vielä ku paikat tuppaa oleen melko herkässä tilassa koetuksen jälkeen.
 
Lisää neuvolaterveisiä =)

Sain sokerirasitustestin tulokset ja kaikki näytti hyvältä. Iso kivi putosi kyllä sydämeltä. Verenpaine edelleen hyvä ja pissanäyte edelleen puhdas. Rautaarvot oli taas laskenut 106:n, mutta siitä en ole huolissani. Ne ei tämän raskauden aikana tunnu nousevan, mutta olon ollessa ihan hyvä en ota siitä mitään stressiä. Oma neuvolalääkäri oli kyllä tosi ihana ja kehoitti vain nauttimaan raskaudesta ja olemaan stressaamatta tästä vauvan painosta. Voi, kun hän olisi myös mun lääkäri siellä Jorvissa. Sanoi, että aina voi soittaa ja kysyä lisätietoja jos Jorvissa ovat liian harvasanaisia.



Neeanäiti Kiva kuulla, että sait "vapaata" sairaalasta. On ihana varmasti päästä omaan sänkyyn nukkumaan ja kerätä sillä tavalla voimia tulevaa koitosta varten.

Flunssa Voimia ja kuumaa mustaviinimarjamehua kaikille teille, jotka kärvistelette nuhan ja kurkkukivun kanssa. Nyt vain laitette miehet hommiin ja lepäilette. Silleen se flunssa saadaan nopeasti pois!

matilda-70 Tervetuloa marrasmasuihin. Kyllä tänne aina uusi odottava äiti mahtuu mukaan!

MissMaisa Mitä ne sanoi lääkärissä? Paljon voimia tukalaan tilanteeseen :hug:
 
LEPistä ei vissii oo kuulunu? Eikä MissMaisasta?

Tekipä kutaa kävely lenkki vesisateessa :snotty: Käytii tossa vähän matkan päässä kosmetiikan ystävämyynnissä, törkeen halvalla kosmetiikkaa ja tuoksuja. Ittelle en kyl juuri löytäny mitää mutta miehelle kyllä. Ja toi sade alkaa olee näköjää enemmänki sääntö ku poikkeus ku me päätetää johki mennä. Katotaa ikkunasta et ei sada mut ku päästää ulos ni johan sade ilmestyy :kieh:

Ne sairaalan sukat on kyl oikeesti ärsyttävät ku ei ne pysy jalassa, hyvä ku muistutitte täytyy omia sukkia pakata mukaa.
 
Onnex täälä muutkin miettiny noita kasseja ja etenki oon sitä et mitähä vauvalle päälle kun lähdetään kotiin. Mutta aika lailla niin olin ajatellut kuin muutkin. Kävin viime viikolla ostamassa pienet, uudet vaatteet kotiin tuloa varten.. :heart: Anoppi on luvannu käydä ostaas heti vauvalle pienen haalarin ku tiedetään kumpi se on. Että tois sen sitte niin että saa vauvan tuoda sillä jo kotiin. Pitäis kai tässä pian ne kassitkin valmiiksi pakata.
Tänään juuri ajattelin että nyt on vauvan vaatteet kaapissa puhtaina ja kaikki suunnilleen valmiina. Vähän sellanene helpottunut olo...

Kovasti voimia teille muille mammoille, joilla huolia tai meinaa olla kipeänä!! :hug:
 
Saa multa tiedustella mitä vaan. Olin kovasti menossa kätilöopiston haikaranpesään (hyviä kokemuksia sieltä) vesisynnyttämään , mutta asioinut nyt lähisairaalassa Lohjalla ja siellä synnyttänen kun ei tuonne haikaranpesään haluta mitään erikoistapauksia ja ikää on juuri tuon vuosiluvun verran ;)
 
Tervetuloa uusille! pää on jumissa- taisi olla joku muukin kuin Matilda... :whistle:

Täällä tukko jatkuu nenässä ja nyt sitten vihloo kylkeenkin. Ei meinaa asentoa löytää: pitkällään nenä tukkoontuu ja olo huononee mutta selkä ja kyljet kaipaisi pitkälleen menoa. :p Houston, we have a problem...

Ei ole tainnut LEPistä tai MissMaisasta kuulua- jännää....

Josko sitä ottaisi vielä viilin tai jugurtin kun tulee tuo paasto eteen... Pitääkin ottaa vähän evästä aamulla mukaan että voi heti verikokeen jälkeen tankata.
 
HepsKatti
Veijari, mulla oli esikoisesta ja samoin on nyt alkanut olla tukossa nenä ilman, että on mikään nuha. Limakalvot vissiin vaan turpoo joka puolelta. Kun esikoinen oli syntynyt, niin se tukkoinen olo kirjaimellisesti loppui kuin seinään sairaalassa.

Mä en jotenkin oo vieläkään sisäistänyt, että oikeastaan koska vaan voi tulla lähtö synnyttämään, eikä meillä oo kyllä sisäistänyt sitä mieskään. Pitäisiköhän itsekin vähän katsoa jo jotain tavaroita valmiiksi sairaalakassiinkin ihan varmuuden vuoksi :whistle:
 
Hepskatti voi kun tää olisi vaan jotain tuollaista. Kovin vaan vetää olon tyhjäksi ja pöntöksi. Ja niistää saa koko ajan.

Mullakin on sairaalakassin pakkaaminen ihan vaiheessa. Löytyy sieltä alusvaatteet ja ne paljon puhutut sukatkin, kosmetiikkaa ja niin edelleen. Vauvan vaatteet pitäisi myös pakata. Joku täällä puhui kahdesta kassista- yksi itselle sairaalaan ja toinen kotiinlähtöä varten. Hyvä idea, pitääkin harkita asiaa.

Me eilen juteltiin miehen kanssa tuosta synnytyksestä. Molemmille ihan uusi asia... Sanoin, että ei saa säikähtää miten tahansa reagoin- huudan tai en huuda, kun en osaa yhtään sanoa miten se menee ja miten itse sen kestän. Miehelle siitä voi tulla aika hankala paikka, synnytyksestä siis. Kun vaan voi vierestä katsoa, eikä tehdä oikeastaan mitään... Tällä hetkellä olen melkein enemmän huolissani miehestä synnytyksen aikana kuin itsestäni.. No, kyllä se synnytys jännittää aika paljon, mutta oikeastaan yritän olla ajattelematta sitä liikaa. Tulee mitä tulee.
Vai mitä mieltä aiemmin synnyttäneet olette? Pitäisikö jotenkin enemmän käydä läpi mielessä synnytystä etukäteen, vaihtoehtoja tms?
 
Tukkoisuudesta, täälläkin sitä on. Muttei tosiaan mitään nuhaa, limakalvot turvoksissa vaan. Varsinkin aamulla sen huomaa kun saa röhiä ja niistellä, että ilma kulkis normaalisti!

Veijari, onhan noita miehiä vissiin synnytyksiin pyörtynyt yms. Meillä ei ollut ennen ekaa synnytystä oikeestaan mitään puhetta siitä, että kuinka siellä tulee menemään, miten käyttäydyn ems. Ja jälkikäteen mies sano, että hänestä tuntu vähän avuttomalta, kun ei tiennyt kuin minua vois auttaa. Noh, eipä siinä kyllä mieheltä kummosia apuja osannu pyytääkään. Ja omasta käytöksestä, en ainakaan muista pahemmin huutaneeni tai muuta semmosta. PAri kertaa tuli ehken manattua et "...kele, tuu jo sieltä!" Meillä kun se loppu meni vähän päänveivaukseksi! Maha-asukin toimesta meinaan..

 
tällä viikolla pisin yöuni on 5 tuntia. nyt taas perus: 1.30 vessaan (vähän tavallista aiemmin) 3.3o luovutin ja nousin syömään ja lukemaan tänne. ei nukuta. ensin meni tunti että sai unen ja toisen kerran hankalampi.

tullu lähes kilo viikossa. neuvolatäti kauhistelee kun lapsi alhaalla kiinnittyneenä ollut jo kaksi viikkoa. tai siis hösöttää että kohta syntyy eikä tarvis vielä. kohdunsuu tutkitaan ensi viikolla jos en ole jakaantunut.

uskaltaisiko sitä kurkata tuonne synnytysjuttuihin seuraavaksi..
 
Huomenta,

piiku, otan osaa, noi yövalvomiset ei ole todellakaan mukavia! Täytyy koputtaa puuta, mutta ite olen viimesen viikon ajan nukkunut suht hyvin, saanut unta taas heti vessareissujen jälkeen ja muutenki nukkunu aamuun asti (n. 23-06). Mutta 'muutamana' yönä on tullut tämän(kin) raskauden aikana valvottua.

Nyt olis aamupalat syöty ja Tuomas Vetureita katsottu. Kohta täytys kaivaa imurinletku esille ja alkaa sitä heiluttelemaan. Ja purkittaa nuita kuivattuja sieniä. Ja miettiä päivän ruokaa. Eilen tarttu kaupasta mukaan possunsuikaleita, kun niin edullisia olivat. Mutta totuus on se, etten hirveesti niistä välitä. Täytyy laittaa kastike ajoissa hautumaan, että tulee riittävän mureita. Joten josko sitä tänään vaikka syötäis possu-porkkanakastiketta ja pottumuusia. =)

Joo, nyt pyrstö ylös ja imurinletku kauniiseen käteen!

En tiiä pitäskö liittyä semmoseen tsemppikerhoon, mikä Sonera Plazan Elleissä on, jos vaikka sais näitä paikkoja paremmin järjestykseen! Lattiat ja näkyvät paikat meillä on ihan suht ok kunnossa, mutta auta armias jos erehtyy jonkun kaapinoven tai varastonoven avaamaan! :LOL: Sinne on pantu vierailta piiloon kaikenlaista...
 

huomenta!..vitsi mä oon kade pamppis siul et jaksat het aamutuimaan imuripuuhiin..täällä taas niin väsynyt aamu et ei mitään määrää..ja koiran kanssa on lenkille mentävä,ja vettä tulleepi...ja maksamattomia laskuja tietsikkapöyt puolillaan..ja maailmanrauhasta ei tietookaan....juuh ookoo..joku roti ja jöö ny kehiin!..pien vesisade piristää mieltä ja sit tää panda vois tosiaan käydä kaupas ja tehä vaiks lasangen valmiiks..jep!kyl tää tästä kaiketi :wave:
 
Huomenia! :flower:
Eilen tuli siivottua oikein urakalla ja muutki ässät käytettyä, jos sais tuloksia, mut EI tähän mammaan ei ässät auta :kieh:
katos ne vähätki juilimiset mitä oli tossa kahtena edellisenä yönä.
Paremmin näyttää saavan tuloksia ku käy vaan pojan kans pikku kävelylenkillä joka päivä :D
 
Hyvin ootte jaksanut taas kirjoitella, kiva:)
Mie oon ollut äidillä tytön kanssa yökylässä, niin ei kauheesti oo kerennyt/viitsinyt koneella käydä. Viimeyönä nukuin todella huonosti, alaselkä oli ihan tulessa lähes kokoajan, ja muutaman "tulenlieskan" sain alavatsaankin.
Nyt miusta on alkanut tuntuu siltä et vauva on TODELLAKIN ISO! kaikki liikkeet tuntuu niin järkälemäisiltä ja kovilta, alkaa lonkkaluutkin olla koetuksella, kun tää painaa menemään.. :snotty:

Tosiaan tota tukkosuutta täälläkin, ja niinku joku kirjoittikin, niin esikoisen odotuksessa se hävis ku seinään synnärillä. Jaksuja muillekin sen kans!!

Synnytystä mietitte; itse luin tosi paljon kokemuksia ja oppaita synnytyksestä ja niiden avulla sit tuudittauduin siihen että kaikki menee varmasti hyvin kun on osaava henkilökunta paikalla. Ei synnytystä kannata suunnitella etukäteen, se menee niinku menee, pitää vaan luottaa että kätilöt ja lääkärit tekevät juuri oikeat päätökset.
Tärkeintä on pysyä itse rauhallisena, ja 2 parhainta vinkkiä mitä ite sain on ne; et keskittyy yhteen supistukseen kerrallaan; yksikään ei tule niistä takaisin, vaan kaikki vie lähemmäs vauvaa:) ja toinen oli hyvä kans: leuka rentona (jotenkin painettuna rintaa vasten) niin alavatsa pysyy rentona ja paikat pääsee aukeemaan. Tärkeintä on et pysyy kasassa (rauhallisena) eikä taistele supistuksia vastaan:)
Mein mies oli mukana, ja haluu tulla nytkin. Kyllä hänestä oli apua henkisesti, mut muuten suljin kaiken ulkopuolelle ja keskityin suoritukseen:D

Miekin tulin tsekkaamaan uutisia LEPin ja MissMaisan "kohtaloista" mut eipä vielä ole sit mittään tietoo.. Toivotaan että kaikki on kunnossa!!! :hug: Ehkä jommalla kummalla jo vaavi sylissä?!

terkuin Mamina TASAN 36!! oujee :LOL:
 
Niin ja niistä sairaalakuteista haluun vielä kommentoida, et miula ei oo kyl valittamista. Toimivat just hyvin, paitsi ne sukat, mut saahan niitä vaihtaa vaik monta kertaa päivässä.
Omia vaatteitani (alushousuja ainakaa) en haluis pitää, koska tuol on helppo ku viskaa vaa pyykkikorii.. omat pitäs viedä sit kotiin pesuun.. nou thanks..=)
Kyl sitä pärjää muutaman päivän p*skemmissakin vaatteissa:) Ainut mitä miula oli omaa, oli imetysliivit, ja niin tulee olee nytkin.
Sairaalavaatteiden helppouden takia en jaksa roudailla omia edes takasin:)

*m* ja pitääkö omat alkkarit ees niitä jättisiteitä paikallaan?
 
Kiitos mamina vinkeistä. :flower:

Tukko jatkuu täälläkin mutta tänään on ehkä vähän parempi olo. Rinnan alta vaan on julmetun kipeä, menikin monta viikkoa ilman tätä kipua, kun vauva laskeutui, mutta nyt se on taas alkanut. Muljuilee alavatsassa, vähän sitä menkkaoloa. Oikeaan kylkeen pistää välillä, vauva on siellä puolella enemmän, joten varmaan liittyy siihen.
 
Sairaalakuteista, juu kyl miekii meinasin niitä muuten käyttää, mutta noi sukat on pakko ottaa omat! Omat vaatteet otan tohon omaan kassiini jo paluumatkaa varten. Vaavin kamat ajattelin sulloa hoitolaukkuun ja hoitolaukun kaukaloon, niin ei voi jäädä mieheltä mitään tuomatta! Se on semmonen mister hajamielisyys, että joku kaunis päivä varmaan unohtaa ittensäkin jonnekin!

Ohhoh, nyt olis imuroitu ja pyykkiä viikattu, vessa pesty, tiskari tyhjennetty. Ja ruoka hellalla tulossa. Kunhan saan syötyä, niin taidan pötkähtää tähän sohvalle viltin alle neidin päikkäreiden ajaksi. Miten voikin voimat mennä noista puuhasteluista. :whistle: Noh, joskos sitä joskus taas olis omissa voimissaan.. Ehkä tää etukumpu jotenki vaikuttaa noihin suorituksiin.
 
Aamupäivää!

No nyt se unettomuus on iskenyt tännekin, minä kun vielä alkuviikosta ajattelin että onneksi sentään yöt ovat menneet heräilemättä. :/
Eilen tuli harpottua pitkin kaupungin katuja etsimässä kahdelle lapselle synttärilahjoja, ja se kyllä kostautui; kotiin pääseminen tuotti melkein ongelmia kun niin oli kivikova vatsa ja ilkeästi vihloi. Ja ilta menikin sitten lattialla maatessa, jotenkin se kivistys laantui. Lapsista kyllä oli hauskaa kun äiti kölli avuttomana lattialla, ja kovasti heitäkin kuulemma vatsasta kivisti ja makoiltiin siinä sitten samanlaisessa asennossa kaikki kolme. =)

Veijari Mä kyllä sanoisin että älä liikoja suunnittele synnytystä. Niitä henkilöitä on paljon jotka vannovat vielä valmennuksessa luomusynnytyksen nimiin ja tosipaikassa ovat ensimmäisinä huutamassa kipulääkitystä. Mä luulin ennen ekaa synnytystä että olisin TODELLA ärtsy mamma ponnistusvaiheessa ja suurinpiirtein kiroilisin kuin pahainen katujätkä, mutta toisin kävi. Ei tainnut suusta tulla inahdustakaan ja kätilö kävi vähän väliä läpsimässä poskille kun silmät olivat kiinni ja hän ei ollut ihan varma että onko multa lähtenyt taju...
Kyseisessä synnytyksessä kätilö pasitti miehen ulos huoneesta todeten ettei hänellä ole aikaa hoitaa pyörtynyttä miestä. Mies tuli kuitenkin takaisin minuutin kuluttua ja ilmoitti ettei hän aio pyörtyä, jos kerran rouvakin tuon kaiken valittamatta kestää :heart: :heart:
Eli summa summarium; avoimin mielin, kuuntele kehoasi, kätilön neuvoja, ja muista, se on sun synnytys; jos tuntuu jokin esim asento pahalta, sano se, ilmaise tahtosi! Kukaan muu ei voi tietää miltä susta tuntuu!

Jokku
 
Nyt kyllä laiskottaa :) Mutta pitäis kai jaksaa imuroida ja pestä alakerran lattiat, niin sitten olis koko alakerta siivottu oikein kunnolla. Ja sen lisäksi pitäisi vielä silittää yks vauvan pussilakana ja sellaset korin suojat. Huoh, nyt on oikeesti ensimmäinen sellainen päivä että ei oikeasti innosta mikään, mutta kun tuo sohvalla makailukaan ei tunnu hyvältä...

Eilen kävin ensin neuvolassa ja sen jälkeen siivosin vessan ja kodinhoitohuoneen. Illalla vielä kävin kaupassa ostamassa koko viikonlopun ruokatarvikkeet. Sillä reissulla menikin lähes kaks tuntia ja olin aivan poikki, joten kävin sitten subwaylta ostamassa meillä sämpylät, en olis kyllä jaksanut enää alkaa mitään ruokaa laittaman :)

Äsken yritin vähän aikaa lueskella tuossa sohvalla, mutta mikään asento ei taas tuntunut hyvältä. Siis oikeasti jos tuo selkä on noin kipeä koko loppuajan, niin mä tulen kyllä hulluksi, tässä on vielä kuukausi laskettuun aikaan :LOL:

Minä en ole synnytystä paljonkaan miettinyt, ajattelen sen niin että se menee miten menee omalla painollaan, kyllä se vauva sieltä ulos tulee joka tapauksessa. Turha mun on siitä etukäteen mitään stressiä ottaa ja suunnitella sitä minuutti minuutilta, kun se ei kuitenkaan tule menemään niin kuin mä luulen, varsinkin kun tää on ensimmäinen synnytys enkä tosiaan tiedä mitä pitäisi edes odottaa.

Mullakin on öisin tuota tukkoisuutta, luulen että johtuu makkarin liian kuivasta ilmasta, koska aamulla se häviää sitten itsekseen. Toivotaan vaan, että mikään flunssa ei enää tässä vaiheessa iske, se ei tosiaan olis mukavaa, kun ei pysty mitään lääkkeitä ottamaan.

No, jos tästä sitten lähtisi noiden kotitöiden pariin, niin sen jälkeen voisi taas hyvällä omallatunnolla laiskotella :whistle:
 
Aamulla tein kävelylenkin tonne meiän labraa, noooh, siitä palautuminen kestiki muutaman tunnin oli alaluut niin kipeät et kävelin ku ois paskat ollu housus.
Lääkäriki soitti et valkosolut oli laskussa, todennäkösesti mulla oli vaan joku virus kylässä.

Mäki sain imuroitua vaikka eka aattelin etten jaksa. Toi sohvien ja sänkyjen alta imuroiminen alkaa olee jo todella hankalaa, onnex ei tartte enää montaa viikonloppusiivousta tehä tän mahan kanssa :whistle:

Nyt lähen jatkaa ton mopin kanssa :wave:
 

Yhteistyössä