*MarrasMassutII Lokakuussa '08* ~korkattu~:)

Huomenta!

Lueskelin tuossa eilen että monet teistä on aloittanut äitiyslomansa vasta nyt ja naureskelin että ei hitsinpimpula, olenkohan ennakoinut synnyttäväni laskettua aiemmin, sillä olen itse ollut äippälomalla jo kuukauden :whistle:

No eipä sillä, eipä minusta olisi kyllä töihin enää aikoihin ollutkaan sillä olisin varmaan joutunut hermolomalle stressin takia kun näitä yllätyksiä on tässä viime aikoina tullut ihan kiitettävästi, joten ehkä parempi vaan että olen ollut lomalla.

Tänään käväsen neuvolassa mittauttamassa taas verenpaineet ja kuunteluttamassa sydänäänet, vaikka en uskokaan masussa olevan mitään hätää - kova jytä käy nimittäin monta kertaa päivässä. Saas nähdä käynkö siellä toisen kerran vielä loppuviikosta.

Noita kipuja on tuolla lantionseudulla ollut nyt parisen viikkoa ja viime viikon lopulla huomasin käveleväni kuin ankka. Kokoaika kävellessä on sellainen tunne että vauva lumpsahtaa ulos hetkenä minä hyvänsä ja suppareita puskee herkästi, joten yritän välttää liian nopeaa askellusta.

Sain eilen uuden "vaivan" ja vieläpä yllättäen... Minulla oli pientä päänsärkyä aamupäivällä ja huonoa oloa joten yritin nukkua, mutta siitä ei tullut mitään kun ei väsyttänyt yhtään, joten lähdin äitini seuraksi kirppikselle. Siellä huomasin että "näkö lähti" eli en nähnyt mitä hintalapuissa luki ja meni hetki ennen kuin tajusin, että en nahnyt siksi että silmissä välkkyi! Minulla on elämäni aikana ollut yksi migreenikohtaus joskus 20 vuotta sitten ennen tätä joten eihän se ensimmäisenä tullut mieleen...

Ihmettelin vain mistä mokoma putkahti kunnes illalla tein saman jutun kuin olin tehnyt aamulla eli söin muutaman mandariinin ja yllätys, yllätys, ilmainen disco-show ja julmettu päänsärky oli päällä muutamassa minuutissa jälleen!!! Nyt jätän sitrushedelmät väliin ihan varmuuden vuoksi vaikka ne ovatkin auttaneet pitämään hempan kohdallaan.

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille tasapuolisesti :wave:


Czarina & Lilliputti 35+5
 
Czarina, kauhiaa, toivottavasti ei kohtauksia tule enempää.

Neeanäiti- kumpa pääsisit sieltä kotiin lepäilemään pian, vaikuttaa kuitenkin siltä että koko ajan kaikki tutkimukset on olleet normaaleja tuloksiltaan.

Mun oli heti pakko mennä h&m nettiin tilaamaan muutaman topin. Siellä oli myös söpöt imetysliivit. Harmi vaan että noissa liiveissä oli enää 80c kokoa jäljellä. Tilasin sitä- on nimittäin tällä hetkellä ainakin ihan ok koko. tietty se aina riippuu liivistä. Oli tuolla muutamia imetyspaitojakin- mä palelen käsistä helposti. Niistä vaan kaikki koot loppu. höh. Jostain pitäisi käydä katsastamassa muutama pitkähihainen.

Täällä nyt kahtena aamuna vähän selkää särkenyt ja alavatsassa tuntunut, muttei mitään suurempaa. Kävely ei kyllä luonnistu kovin seksikkäästi :LOL: paitsi ehkä jonkun pingviinin mielestä.... La kävelin 40min lenkin (olisin ollut valmis kotiin aiemminkin, mutta valitsin liian pitkän reissun). Sen jälkeen menikin vähän yli tunti palautuessa!! Ei supistellut, mutta ai sitä väsymystä..! Hyvä etten lattiaa suudellut kun kotiin pääsin. Varmaan ainoa mikä esti sen tekemästä, on se että tiedän etten olisi siitä lattialta omin avuin ylös enää päässyt :D

Veijari 36+4
 
Pitäisköhän munkin lähteä tänään kaupungille etsimään noita imetystoppeja. Jotenkaan en ole ollenkaan ole osannut varautua vaatteiden osalta tuohon imetykseen, sama kai se on mitä sitä kotona on päällä, mutta yleisillä paikoilla olis tietty kiva olla säädyllisesti puettu :LOL:

Mulla oli tänään tarkoitus lähteä käymään kirjastossa, kaipa siinä samalla reissulla voisi kävellä kaupunkiin asti. Tosin viime viikolla kun kävin kaupungilla, olin loppupäivän niin väsynyt ettei ole tosikaan ja kotimatka kaupungilta kesti varmaan puolet pidempään kuin sinne päin :D

Mulla oli tarkoitus aloittaa tämän talon siivousta niin, että puunaan aina yhden huoneen per päivä, mutta nyt laiskottaa kyllä niin kovasti, että taidan siirtää tuota siivouksen aloittamista huomiselle ja kattoa vaikka jotain leffaa :saint: Se huono puoli tällaisessa isossa talossa on, että siivoamiseen menee pirun pitkä aika...

Mä nukuin yöllä ihan hyvin, mutta sormien turpoaminen alkaa tosiaan ottaa päähän :headwall: Huomasin eilen kun otin päikkärit, että se turpoaminen johtuu varmaan siitä että käsi on jotenkin jumissa kun nukun kyljelläni. Aamulla sormet on ihan nakit ja niitä ei saa taivutettua juuri ollenkaan ja niveliin särkee tosi paljon :kieh: Tuskin maltan odottaa että tää turpoamisongelma poistuu synnytyksen myötä (toivottavasti).
 
huomenta täältäkin!
Täällä myös eräs kuningaspingviini
:D
samanlai tuntuu kun Czarinalla, et jos menee liian nopee niin tuntuu et joutuu koppaamaan vauvan vauhdissa:D

Czarina, tosta siun 'kohtauksesta', niin eiks raskausmyrkytyksessä oo samoja oireita?? :eek: Hei, ja miekin aloitin äippäloman varhennettuna, et saan aiemmin enemmän rahaa. Muuten oisin ollu pelkällä kotihoidontuella, mikä oli verojen jälkeen 240e kuussa!!!!

Alkaa tosiaan olla nää loppuraskauden vaivat aika "vaativia":) valkovuotokin on alkanut muuttua todella vetiseksi..
JA HEI! Eilen tunsin hikan taas ihan tossa ylhäällä, eikai vain ois mokoma menny kääntymään taas väärinpäin!?! :kieh:

Miten usein teil muilla on nyt neuvola?? Katsoin esikoisen neuvolakortista, et kävin viikolta 34 eteepäin joka viikko. Nyt kävin viimeks 34+jotain ja seuraava on vasta 36+jotain.. Johtuukohan se siitä etten oo ensisynnyttäjä??
 
Mamina, mulla on neuvola ainakin nyt joka viikko. Neuvolassa vaan on ajat tosi kortilla, mutta hankkivat sinne jonkun paikkaamaan kiireitä. Eli mun kohdalla se tarkoittaa että tapaan torstaina kuudennen neuvolatädin koko raskauden aikana... :(
 
LEP
Czarina, samaa tulin sanomaan kuin mamina, että tuo sun näköhäiriö kuulostaa just yhdelle tyyppillisemmistä raskausmyrkytysoireistakin! :eek: Että otettiinko sulta tänään mitään pissanäytteitä neuvolassa tai sanoitko asiasta?! Jos ei, niin suositteln soittelee neuvolaan asiasta ja jos vaikka pissan veisi.

mamina, mulla on nyt neuvola joka toinen viikko ja joka toinen viikko äippäpolilla lääkäri. Kun seurataan siellä näitä verenpaineita. :)

Muuten tänne ei ihmeitä kuulukkaan, olo on vaan hyvä. Iltaisin ainoastaan sitten iskee alapääkipuilut päälle ja välillä sitä menkkamaista kipua tulee. Mutta päivät menee aika hyvässä kunnossa. :) Mulla on tänään ensimmäinen virallinen äippälomapäivä, mut ei se juuri missään tunnu kun olen ollut sairaslomalla jo kesäkuusta asti. :LOL: Ainoastaan hieman herää siihen tosiasiaan, että tässä todellakin kohta vauva voi olla kainalossa.
Eilen käytiin kavereittemme luona kyläilemässä ja niillä on siellä niiiiiiiiiin suloinen 5vko:n ikäinen poika. :heart: Ikäisekseen on kyllä jäntevä tapaus jo ja hymyileekin paljon, eikä ees mitään pieruhymyjä vaan ole. :D

Hauskaa päivää kaikille!

LEP ja Napero rv 35+2. :p
 
Jos sitä välillä tänneki kirjottelis...
Lääkärineuvola oli tänää...

RV.37+2
Paino +636/vko (yht. 10,6kg)
RR 124/83
Lapsivesi norm.
Tarjonta RT
Sykkeet +
Liikkeet ++
Painoarvio 2991g
Kohdunsuu pehmeä, auki ulkos. pituus 2,5

Lääkäri totes että ei ainakaa lähipäivinä synny... :kieh: Sais kyl jo syntyä ei kertakaikkiaa enää nappaa tää olotila...
 
Täältä kans pingviini kuittaa. Lähin labrassa käynnin jälkee heittää kävelylenkkia ja huhhuh, koville otti että pääsin takas kotii asti :snotty:

mamina mä kans eilen illalla sängyssä makoillessa ja toisen hikotellessa tajusin et hikka tuntuki YLHÄÄLLÄ :eek: mulle kans tuli heti mielee et onko se nyt hitto sittenki väärinpäin! Torstaina on onnex lääkäri ni ehkä se osaa sanoa jotain.

Neuvola on mulla viimex ollu 1.10. ja 30.10. on tosiaan toi lääkäri mutta seuraava neuvola on vasta 11.11! Täälläkää ei turhan tiheesee tarvi juosta neuvolassa :whistle: en tiiä tuleeko senkää jälkee kerran viikossa käyntejä....nähtäväx jää....

Nyt meen kattoo vauva tulossa :wave:
 
neuvolassa käyty myöskin..kaikki oli ok..kiloja tullut mulle tosi paljon, jo 15kg..sf mitta ei ollut kasvanut yhtään, moneen viikkoon, vaikka vauva korkealla..mut käsipainoarviolla vauva tuntui kasvaneen. samoin viime viikkoisen ultran mukaan. ensi maanantaina uudestaan "mikäli en ole synnyttänyt"..sanoi neuvolantäti..ja jos mitta ei ole kasvanut, sit ultraan.
mulla aivan jumalaton kipu kohdunsuulla, tuo ihan mieleen saman kivun kun synnytyksessä, pikkasen paniikki alkaa iskemään..muistot palautuu mieleen..en taidakaan vielä haluta synnyttään :whistle: veristä limaa on myös tullut..
vauva oli muuten nyt oikeinpäin, mutta koska on korkella ja vilkas, voi vielä pyörähtää ympäri..moneen kertaan..joten synnytyksessä voi taas ollakin tarjonta yllärinä..

manhis ja masukki rv36+2
 
Mulla on ollut neuvola viikottain viikosta 36 eteenpäin.

Tänään neuvolassa:
Painoa oli tullut 100g, Hb noussut, nyt huimat 105 :LOL:
Kohdunpohjan korkeus laskenut viikossa 36:sta 34:ään cm. Vauva on pysytellyt raivotarjonnassa ja pääkin on melko hyvin kiinnittynyt. Tuntuu kyllä kävellessä. =)

Välillä on ihan kunnon supistuksia, valkovuoto on vetistä ja vatsa toimii usein eli hyvällä tuurilla vois jo olla tyhjennys käynnissä. :) Periaattessahan vauvaa ei enää muutaman päivän päästä lasketa ennenaikaiseksi. Toivottavasti ei enää kuukautta viihtyisi vatsassa. =)

Matka synnärille on alkanut jännittää. Meiltä on matkaa n. 80km. Pitää varmaan haalia puhelimeen varmuuden vuoksi taksien numeroita, vaikka olen kyllä varannut muutaman kaverin hälytysvalmiuteen.

rv 37+1
 
Terveisiä pelkopolilta!

Lähdin tänään sairaalaan sillä asenteella, että päätöksen synnytystavasta tee vasta, kun lääkäri on katsonut ultralla, että vauvalla on kaikki hyvin ja että lantio on riittävän iso. Ensinnäkin sisätutkimus oli yllättävän kivulias, kun lääkäri paineli lantioluita :x En ollut yhtään varautunut sellaiseen kipuun. Ihan niin kuin joku olisi veitsellä kaivellut luita. Toiseksi ultrassa kävi ilmi, että vauvan painoarvo huitelee ihan yläkäyrillä. Olen viikoilla 35+5 ja vauvan painoarvio oli nyt 3150g :eek: Nyt mulla on edessä siis sokerirasitustesti. Te, jotka olette sen kokeneet niin voitteko ystävällisesti kertoa mitä siinä tehdään ja mitä sivuvaikutuksia siitä sokeriveden juomisesta voi tulla. Jorvin lääkäri ei nimittäin kertonut siitä testistä mitään. Sanoi vain, että "minä en ala sinulle valehtelemaan, että kaikki olisi kunnossa". :( Arvatkaa vaan alkoiko mua ton lauseen jälkeen pelottamaan taas kauheasti. Ei ehkä sovelias lääkäri pelkopolille!

Menin suoraan sairaalakeikan jälkeen lounaalle miehen kanssa ja sitten käytiin pikaisesti Ikeassa. Ostin tarvikkeita uutta hattuhyllyä varten eteiseen. Sisustaminen ja erityisesti huonekalujen maalaaminen on aina piristänyt mua, joten toivottavasti se saa mun ajatukset vähäksi aikaa pois tuosta painoarviosta. Seuraava ultra on 2vk päästä.

Neuvolakäynnit Mulla on neuvolakäynnit nyt joka viikko. Lääkärikäyntejä on tähän mennessä on ollut 2krt ja seuraava on torstaina.

Pingviinikävely Mä en vielä ole joutunut turvautumaan tohon kävelytyyliin, mutta pakko myöntää, että aika takakenossa sitä jo kävellään. Onneksi selkä ei ole vihoitellut tästä tyylin muutoksesta :D

Huolestunut Teho
 
Teho! olipas ikäväntuntuinen lääkäri siellä! Mie koitan vain lohdutuksen sanoina sanoa, et älä huoli, kaikki menee varmasti hyvin, luotat vain niihin synnytyslääkäreihin ja kätilöihin. Synnytys on heille niin arkipäivää että varmasti osaavat hommansa :hug: Valitettavasti miula ei oo jaettavana mitään kokemuksia sokerirasituksesta.

Josjos, vähän kateellinen oon, kun siula on jo noin paljon viikkoja ja tosta tyhjennyksestäkin puhuit =) Jospa sie pian pääsisitkin jo hommiin!
 
heippans teho!..jotkut lääkärit pitäis tosiaan pistää asiakaspalvelu koulutuksen vaikka kaikki kunnia todellakin heidän ammatilleen...mut äläs pelekää,täällä kohtalotoveri..painoarviota vauvalle samoilla viikoilla oli jopa 3200-3500..ja tutut on kyllä lohdutellut että noi arviot voi heittääkin paljon..mä en kanssa tykännyt yhtään lääkärin tekemästä alatiesynnytys tutkimuksesta,varsinkin se saattui aivan hemmetisti kun multa kokeiltiin mitenkä paljon häntäluu antaa periksi..teki oikeesti mieli huutaa et revi se sammantein hittoon siittä sitten!!jep,mä myös käväsin sokerirasituskokeessa,ei mitenkään ihme keissi,mutta tylsää odottelua..1.vaihe otetaan verikoe ja juodaan kokiksen makunen glukoosijuoma tyhjään vatsaan jonka jälk.2.vaihe verikokeen otto tunnin venailun jälk.ja 3.vaihe vielä yksi verikoe tunnin kuluttua.eli about2 ja puol tuntia venailua..ota lukemista!

sie voit joutua samaan settiin eli vauvan kokoultrauksiin ja mulle annettu jo tieto mahdollisesta käynnistyksestä jos vauva kasvaa tätä tahtia..hän ei muuten mahdu alateitse tulla.mulla toki myös raskausmyrkytyksen takia neuvola 2 krt.viikko..
 
Älkää hyvät kanssasisaret suotta hermostuko... mulla ei ole tietoa raskausmyrkytyksestä :D

Mulla on kaikki labrat otettu loppuviikosta sairaalassa ja ne olivat priimat ja tänään neuvolassa oli verenpaineet häikäisevät 113/84 ja pissa puhdas eli kyseessä oli tosiaan pelkkä migreeni. Kaverini kärsi migreenistä koko loppuraskauden kun ei saanut pidettyä itseään erossa suklaasta ja meikäläinen näköjään herkistyi nyt sitrushedelmille. Ei mitään paniikkia =)

Sf-mitta on jumiutunut 28 senttiin, mutta sitä en panikoi, sillä tiedän että asento ratkaisee paljon ja herra masu-asukkihan on todistetusti pieni. Hänestä on lisäksi tullut "istuva härkä" eli kääntyi raivotarjonnasta jalka-perätilaan joskus viikon 28 jälkeen ja hiertää nyt pyllyää mun vasemman lonkan/kupeen päällä, paukuttaa kantapäillä vuoroin häpyluuta ja vuoroin oikeaa kuvetta, heiluttaa päättää mun vasemman kyljen alapuolella ja törkkii napaa kyynärpäällä... tuntuu oikein kivalta välillä! Mutta en valita =D

Sykkeet edelleen 145 ja tällä kertaa neuvolan täti sai näpeilleen mokomasta rauhanhäirinnästä... Viimeksi kyytiä sai ultrannut lääkäri, joka totesi että liikelaskennaksi riittää kun joku ulkopuolinen laskee montako kertaa nyrkki nousee kun häntä häiritään... Taitaa olla oikea kiukkupussi tuolla vatsassa kun suivaantuu aina niin vietävästi :whistle:

Seuraava neuvola tämän viikon torstaina, joten minä juoksen siellä nyt urakalla. Kyttäävät hemppaa, sykettä ja verenpainetta oikein suurennuslasin kanssa lähinnä siksi, että ei pääse tapahtumaan ylläriä ennen ensi maanantaita jolloin on taas vuorossa TAYS ja varautuminen osastolle jääntiin...

Siis kuvitelkaa - ensi viikon keskiviikon jälkeen saa vauva syntyä, koska hän on silloin täysiaikainen! MINÄ EN VOI KÄSITTÄÄ - 15 vuoden vauvan odotus keskenmenoineen ja trisomiapainajaisineen on päättymässä ja musta näyttäisi tulevan pienen, tällä hetkellä erittäin elinvoimaisen pojan äiti... HUH-HUH!

Hitsi, tässä ihan herkistyy :heart:


Czarina & Lilliputti rv 35+5
 
Iltoja taas täältäkin!

Meillä oli tänään painoarvio äitiyspolilla. Lääkäri arvioi ensin käsin masun päältä vauvan 3200g eli suurehkoksi, (yllätys,yllätys :headwall: ) ja sitten ultralla otti mitat vatsasta joka vastasi vielä suurempaa lukua kuin tuo 3200g!!! Eli joudun nyt sitten vielä uuteen kontrolliin vauvan koon takia, joka seuraavaksi on 14.11 ja samalla katsotaan tarvinneeko käynnistysaika varata samalla, jotta ei kasvaisi liian suureksi. Istukan virtaukset olivat erinomaiset edelleen. Kypsymistä oli tapahtúnut ja auki "yhdelle sormelle."

On tää kyl erikoista kun 29.9 olimme pikahälytyksellä sairaalassa kun sitä vettä tihkutti, mutta niin vain viikot ovat vierineet ja hyvällä mallilla ollaan. Kunpa nyt sitten syntyisi ennemmin kuin käynnistettäisiin. :D


Teho: No, olipas sulla tökerö lääkäri. Sokerirasitus ei tosiaankaan ole mikään kummoinen toimenpide. Ainut on, kun joudut ravinnotta olla 12h ja ensimmäiseksi saat sitä juomaa niin voi tulla huono olo hetkeksi. Se juoma on kuitenkin paremman makuista kuin uskoisikaan joten selviät siitä kyllä. :hug: Aluksi tosiaan otetaan verikoe ja juot sen juoman, jonka jälkeen odotat tunnin. Sit taas verikoe ja tunti odotusta. Ja vielä kolmas verikoe, jonka jälkeen kotiin. JA EIKU SYÖMÄÄN!! :D

Jakselkaahan hyvin kaikki! :)

T: Myös eräs "Vaappuva ankka" eli OnnenOmena ja vauveli 35+5.
 
Väsähtänyt moi!

Miten tänään voikin olla näin takkunen päivä, koko ajan on väsyttänyt. Pari koneellista pyykkiä olen saanut pestyä ja hiukka pihaa haravoitua. Siinäpä ne tän päivän tekemiset..

Ja mikä merkillisintä, tänään on tuntunut muutamaan otteeseen ihan napakoita supistuksia! Parinkymmenen minuutin välein tuli yhdessäkin vaiheessa. Mutta nyt on tilanne rauhottunut ja jäljellä järjetön väsymys ja lievä selkäkipu. :| En silti jaksa uskoa että lähtöä vielä tulee. Mutta tää on outoa, kun ei tuosta tytöstä ollut mitään supistuksiin viittaavaakaan ennen h-hetkeä.

Noista neuvoloista. Täällä on sekä ensi- että uudelleensynnyttäjille sama rytmi. Viikon 36 jälkeen neuvolat viikon välein, sitä ennen parin viikon välein (olikohan viikosta 30 alkaen?). Ja olikohan niin, että la:n jälkeen neuvoloita 2 krt/vko!?

Nyt ei oikein irtoo enempää, jaksuja kaikille!


 
Alkuperäinen kirjoittaja mamina:
Pamppis:D pitäsköhän miunkin tulla haravoimaan tein pihaa jos saatas supistuksia tännekin:D no eii.. ei tässä viel hätä oo:)
Teretulemast.. :D Suurin osa on nyt jo (onneks) haravoitu, mutta voidaanhan me vaikka siirtää niitä kasasta toiseen! Oon näet haravoinu, muttakun toi kykkiminen ei oikein enää onnistu, niin oon jättäny kasat kerättäväks ukolle.

Ja vielä jos tuhdimpaa tekemistä tahdotaan, ni pilkotaan vaikka vähän puita. :D Tai käännetään toi meikäläisen 'pelto' valmiiksi kevättä varten!

Juu, vitsit vitsinä. Jos nää nyt vielä pari viikkoo masussa asuis, ni aina parempi.

Tänään rupesin oikeesti miettimään, et pitäskö se sairaalanyssäkkä oikeesti jo pakata! No jos huomenna. Joku kiva kirja pitäs sinne kassiin keksiä. Hyllyssä olis vaikka mitä lukematta, mut mitään hirveen raskasta ei sairaalaoloissa ehkä jaksa lukee. Joku tuhat sivunen hömppä täytyy kait kirjastosta käydä hakemassa...



 
Hei tää pisti kans tänään H&M:ltä tilaukseen noita imetystoppeja. Josko se imetys ihan aikuisten oikeasti tällä kertaa jopa sujuisi! Parit liivit on entuudestaan ja jokunen ois hyvä hankkia kai viel lisää...

Tän päivän neuvolakäynti, RV 35+6

Terkka: "Mitäs sulle kuuluu?"
Minä: "Tiiäks, nyt on kyllä jo supistellukki, viime viikonloppuna alko eikä loppua näy ja ihan eritavoin ku koskaan ennen!!" *yksityiskohtainen kuvailu supistusten laadusta*
Terkka: "Sä synnytät!!" (tuo oli mielestäni aika hieno oivallus naiselta, joka työkseen tapaa kuussa yli neljääkymmentä eri raskaana olevaa naista!)
Minä: "Joo, aivan varmasti. Sehän se tässä on tavoite. Viimistään kuuden viikon päästä käynnistyksellä".

Pissa: OK
Turvotus: -
Paino: +500g/vko
pienokaisen syke: 145
SF-mitta: 30cm.
Mittauksen yhteydessä pohti, voiko tämä lapsi ihan oikeasti olla näin alhaalla?!!! Puheli ääneen, kuinka tässä ei kyllä kauaa mene, kun ponnistamiseen asti päästään... ja kertoi toivovansa, että jos synnytys käynnistyy jo tällä viikolla, niin suuntaisimme sinne Naikkarille, ettei tartteis Länsiväylälle synnyttää.

Viikko sitten lääkärin painoarvio pennusta oli 2400g. Terkka totesi, jotta "Kyllä tuo nyt ainakin sen kakspuol kiloo on, muttei varmaan paljookaan enempää, eikä kyllä muuten varmana kolmikiloseksi asti ennätä, kunnes tässä maailmassa".

Hemppa oli pitkään todella alhalla. Nyt ei oltukaan tuota pariin kuukauteen viitsitty ees mitata. Tsekattiin nyt kuitenkin. Tulos: 133. Kumpikaan meistä ei oikein ottanut tuota uskoakseen. Ihmeteltiin. Mitattiin uudestaan. Uusi tulos: 134!! Kai se sitten on uskottava, että edes jotain sinnepäin...

Kerroin liitoskivuista, jotka tehneet iloisen come backin. Tuntuvat suorastaan repiviltä. Nimenomaan nivusissa. Terveydenhoitaja tuohon: "Eläpä pelottele enempää!!"

Seuraava neuvola-aika pistettiin kolmen viikon päähän. Lähtiessäni vielä tuumasi: "Yritä nyt pidätellä sitä lasta ainakin viikko jos vain suinkin ja jos oikein rajusti tuntuu ulos itteään puskevan synnytyksen alkaessa, ni mene Tammisaaren sijasta mieluummin sinne Naistenklinikalle. Jos suinkin mahdollista, elä nostele kauheesti tai kanna tuota lasta tai kumartele, kyykistele, kurottele tai mitenkään muutenkaan rasita ittees seksistä puhumattakaan. Lepää jos voit, mutta parempihan tämä kaikki on sanoa kuin tehdä... Niin, ja soittele sitten kun se lapsi on syntynyt, niin tulen kotikäynnille!".

Pitäs kai pikkuhiljaa alkaa miettiä sen sairaalakassin sisältöä... tai jopa pakkailla kassia.
 
HEIPS!!

On se jännä miten erilailla toisissa suhtaudutaan.. minä kävin ultrassa viikoilla 35+3, vauva painoi silloin 3200g eikä mitään sanottu että liian iso olisi, ei rasitustestejä eikä uusia ultria.. Sanoi vain että käyrän mukaan vauvan syntymäpainoarvio jos lasketun ajan tienoilla syntyy on 3800-3900g... eli ihan normaalikokoinen,ainakin minulle. (Lapset siis olleet 3,5-4,1kg.) Sekä ultrassa että neuvolassa ei ole puhuttu mitään, että ei sais mennä yli tai että pitäis kontrolloida. Noh, toivotaan ettei täältä nyt mikään jättestoora kaveri tule. :)

Jännä nähdä kotonakin, kun alkaa muutkin jännäämään pikkuhiljaa että milloin se kaveri sieltä nenänsä näyttää.. isot veljet kyselee ja pieni isosiskokin tämän tästä (4½v). Hyvä oli kun juttelimme siitä, kun tää tyttö kyseli et mistä se vauva tulee pois, no koetin siinä sit kertoo et mistä ne tulee. Tyttö katsoi minua silmät pyöreenä, naurahti ja sanoi että: Äiti, ei sieltä mahu tulemaan vauvaa!!! Mä sit siinä että no kyllä ne vaan mahtuu.. se katto taas mua hetken ymmällään ja sanoi: no mää tahon mukkaan tulla katsomaan kun se tulee sieltä. :LOL: :LOL: Yritin nätisti selittää että ei se nyt kuitenkaan käy päinsä.. Kyllä me on naurettu sille jutulle jälkeenpäin.. Mut eipä pieni pää voi tajuta, et miten tollanen on mahdollista.

Nyt alkaa mukavasti saunan jälkeen sormet turpoomaan kun tässä naputtelee, joten levollisia unia kaikille. Mun yöt on mitä on, nukun pätkän ja joskus toisen, tänään sit nukahdin jopa KAHDESTI päikkäreille! Eli uneton yö varmasti jälleen edessä.. No tää kuulunee tähän loppuaikojen ihanuuksiin. =)

marrasvauva 37+1
 
Kiitos ihanasta kannustuksesta ja tuesta mamina, OnnenOmena75 ja lulu32 :hug:

Ehkä tämä tästä, kun alkujärkytyksestä on selvitty. Ja, sisustusterapia auttoi myös hiukan :LOL: Se täytyy kyllä vielä sanoa tästä asiasta, että se sai kyllä mut harkitsemaan vakavasti sitä sektiota, mutta onneksi sitä päätöstä ei vielä tarvitse tehdä.

En muista kerroinko teille jo siitä Tammisaaren sairaalaan tutustumista. Siis se on kyllä aivan ihan kodikas paikka, jos sairaalasta nyt ylipäätänsä pystyy niin sanomaan. Kätilöt vaikuttivat aivan ihanilta ja kaikki oli huomioitu tulevan äidin ja lapsen parhaaksi. Kaikissa huoneissa kylpyamme, paljon kaikkia vaihtoehtoisia kivunlievitys muotoja kuten akupuktio ja vyöhyketerapia. Jotenkin tuli sellainen tunne, että sinne minä voisin mennä pelkojeni kanssa turvallisin mielin, koska siellä oltaisiin ystävällisiä ja heillä olisi todella aikaa minulle. Tammisaaressa syntyy n. 600 lasta vuodessa eli n. 2 per vrk. Vastaava luku Jorvissa on 3000 lasta.

Nyt suihkun kautta nukkumaan. Tänään on ollut rankka päivä ja huomenna sitten taas uudella asenteella päivään.

Hyvää yötä, kauniita unia ja oman kullan kuvia :saint:
 
Teho, taisit käydäkki pelottelupolilla :eek: Todella tökerö lääkäri!

Marrasvauva, voittehan te mennä synnyttää jenkki tyylii. Lapset mukaan vaan synnytykseen, sinne ihmettelemää ku vauva tulee :D Jos joku on joskus kattonu faktalta noita synnytys ohjelmia,siellä jotkut menee koko perheen voimin synnyttämää.

Tuli mielee et onko muilla otettu näin loppuraskaudessa verenkuvaa? Viimex nvla sano et käy pari päivää ennen lääkäriä labrassa, no en sillo tajunnu kysyä et mix mut verta ja virtsaa ne otti. Aattelin vaa et mitä ne siitä verestä viellä ettii?

Mulla ei oo koskaa tehty noita painoarvioita...mut tiedän et nelikilonen mahtuu ainaki ihan hyvin...sen isompaa en kyl mielellää synnyttele :whistle:
 
Neuvolassa käyty

RV 35+3:

- pissa puhdas
- ei turvotusta
- painonkehitys -550g/vko *jei*
- verenpaine 113/66
- sf-mitta 32,5cm
- vauvan syke 140
- vauvan asento RT
- hemoglobiini 110 (laskenu 117:sta)
- vauvan liikkeet ++

Hemoglobiinia lukuunottamatta kaikki hienosti :) Nyt taas rautaa popsimaan.. sano, että vois ottaa joinain päivinä tupla-annoksen, että saatais tota arvoa nousemaan vähän synnytykseen mennessä.

Minä vielä meinaan tässä järkätä partylite-kutsut 16.11... eli vajaa 2vkoa ennen laskettua aikaa.. toivottavasti ollaan vielä yhtenä kappaleena silloin. Että ei tarttis perua! :)

En tiedä johtuuko tästä pituudesta vai mistä, mutta mulla ei ole ollu ollenkaan häpyluun kipuja eikä liitoskipujakaan.. :) Samoten on kylkiluut saaneet olla ihan rauhassa.. :) Eikä ole tullu semmosta ahdistavaa oloa hengittämisen kanssa.. ! Oikeastaan pahinta tässä raskaudessa on ollu se alkun pahoinvointi ja sitten toi kun se iskias hermo oli silloin taannoin tosi puristuksissa.. nyt sekin on laantunut, ei ole vihotellu pariin viikkoon.

Jeps.. kai sitä vois taas kömpiä yöpuulle.. niin ehtis nukkua jonku hetken, ennen ku se vessassa ravaaminen taas alkaa :)

Mecu&Möhö 35+3
 
Teho: Käytiiks me samaan aikaan tutustumassa Tammisaareen?!! :whistle:

Tää käväs siel viime viikol ja sai kyl ihan lähtemättömän vaikutuksen... ja sinne kyl suuntaan kovasti, vaikka tuo neuvolan terkka sitä Naistenklinikkaa suosittelisikin matkan vuoksi..
 

Yhteistyössä