*MarrasMassutII elokuun tuulissa*

Rennie on mun paras ystävä tällä hetkellä. On närästäny kokoajan kun en oo oppinu että syödään vähän kerrallaan, mutta useammin. Yöllä mulla on tosi usein kanssa närästystä. Otan siis Rennien jo ennen nukkumaan menoa. Näin pysyy vatsahapot yöllä kurissa.

MarrasVaavi, Rennietä saa ottaa raskausaikana. Viime raskaudessa sitä paketin ostin kun yhden kerran närästi (ja yhden tabletin/tyynyn siitä käytin). Lahjotin ne loput isälleni, kun ei meillä niille käyttöä ollut.

Mamina, onnittelut asuntokauppojen johdosta! Tai siis että saitte omanne myytyä! Mistä päin uutta meinasitte? Ja minkälaista? Kerros-, rivi- vai omakotitalo? Sitä minä vaan, että tietäs vinkata, jos joku sopiva silmiin osuu..

Nyt petiin, jos se unijukka vaikka saapuis. Huomenna oliskin sitten jo perjantai! Ja enää 2 kk ennen äippistä töitä jäljellä! En vaan ole vielä osannut sanoa, että millon takasin menen. Luultavasti vuoden 2009-2010 vaihteessa. :whistle: Emmmääätiä!

Mä oon nyt niin tyytyväinen mun yhdistelmä-ostokseen, eli nuo ORAN-yhdistelmät tuli tänään. Käytettynä ostin ja ne oli ihan niinku uudet, 150? :eek: Semmoset meinasin alunperin ostaa uutena, mutta onneksi pääsin sitte vähä halvemmalla. Mä oon noita täälä kärrytelly ympäri kämppää ja saanu ihmetteleviä katseita koiralta ja lapsilta :ashamed:
http://www.orashop.fi/www/order.php?af=&card=1
Ihan samanlaiset ja samanväriset, ku nuo ensimmäiset tuossa linkissä.

Kai tästä täytyy sänkyyn suunnata, vaikka oon vielä ihan pirteä, ku nukuin melkeen pari tuntia äsken sohvalla :kieh: Kai mä pyörin ja valvon sängyssä puoli yötä |O

Me saadaan miehen pomolta niiden sisarusrattaat. En tiedä tuleeko ne ahkeraan käyttöön mutta sitten kuitenkin on. Meillä oli jo yhdet mutta ne meni rikki.
Osaisko joku neuvoo, ku mä oon ihan uuno noissa imurihommissa, että mikä nyt on microkuitusuodattimen ja moottorisuodattimen ero??? Löysin kyllä kaks suodatinta mun pölynimurista ja toisessa luki micro päällä ja se oli niinku siinä kohtaan mistä se ilma lähtee ulos. Toinen oli ilman tekstiä ja pölypussin takana siinä missä ilma menee sisään, sinne jonneki. Selityski oli niin selvä että toivottavasti joku edes tajusi mitä mä tarkotan.

Pamppis, meinattiinkin tästä vuokralle, kun korot on niin tosi korkeella, ja olen kouluunkin viel menossa kakkosen jälkeen, niin eipähän ole niin paljon maksettavaa..:)
Ekana oli mielessä et ostettas oma, mut sit käytiin miettimään.. Kerkeehän tota omaa ostaa sit jos sattuu sellanen oikee kohdalle ja jos korot tai asuntojen hinnat edes vähän laskisi. Opiskelijan tulot on niin pienet, et ainakaan mein perhe ei niillä lyhennä mitää as.lainaa:(
(muok.) ja nyt ei ole tarjolla edes mitää kivaa kolmioo kerrostaloista, ni ei viitsi sellastakaan ostaa mitä ei tuntisi omakseen niinsanotusti..

Haaveilen että päästäs vuokralle johonkin rivarikolmioon, ois miun unelma:D

heippa taas!

Onpa ollut sen verran kiirusta ettei ole ehtinyt täällä käymään hetkeen kirjoittelemassa.

Mammahousuista; mulla resorit pysyy kyllä hyvin, mutta ongelma on lähinnä muutamien H&M housujen kanssa: resori on pieni vaikka housut sopivat...! Tai kyllä se resori vielä menee mutta meneekö myöhemmin enää? Taitaa olla iso masu tai sitten mittavirhe housuissa.

En nyt haluaisi herättää teissä mitään huolia tms, mutta pakko kysyä- onko muilla tullut huolia masuasukin suhteen? Ihan sellaista "ei-mihinkään-perustuvaa-huolta? Tarkoitan sitä, että mulla kun on kaikki mennyt tosi hyvin eikä ole mitään suurempia ongelmia tai kremppaa ollut, niin olen alkanut murehtia, että meneeköhän kaikki hyvin, onkohan sillä vauvalla kaikki ok (vaikkakin potkii joka päivä tosi paljon), olenkohan osannut tehdä kaiken oikein, syödä ja juoda oikein, enhän mitenkään ole voinut vahingossa vahingoittaa vauvaa jne. Tämäkin olotila tulee ja menee, tällä hetkellä se on päällä taas. Tekee olon jotenkin surullisen tasapaksuksi hetkeksi.

Tuntuu ihan tyhmältä; jos kerran merkit on kuitenkin hyvänlaatuisia- vauva potkii ja liikkuu ja mun olo on ihan hyvä eikä supistele, niin MIKSI MÄ MIETIN TÄLLÄISIÄ? Olen ollut tosi tasainen koko raskausajan eikä ole mitään suurempia mielialanvaihteluita ollut. Nytkö ne alkoi?

Sanokaa että mä olen hölmö ja että nämä ajatukset pitää nyt lopettaa.

Huomenia

Veijari Mulla on semmonen asenne, että päivä kerrallaan vaavin suhteen. Tällä hetkellä pidän tuota liikuskelua merkkinä siitä, että vauvalla on kaikki ok. Ja jos jotakin muuta ilmenee, niin se asia täytyy sitten siinä vaiheessa käsitellä.. Turha murehtia etukäteen. :) Äitini aina sanoo, että "älä sairasta tautia ennenkuin se on todettu" :) Sillä asenteella täällä mennään. Ei kannattane ottaa mtn lisästressiä aiheettomista murehtemisista, lapsen on parempi kehittyä stressittömässä elimistössä :) Niin ne ainakin sanoo. Kyllä minäkin toisinaan ihan odotan vaavin potkuja, jos on ollut rauhallisempi jonain päivänä, mutta en sitä sen enempiä murehdi. Eli ihan turhia on murheesi.. nautitaan odotuksesta täysillä ja murehditaan vasta sitten jos jotain murehtimisen aihetta on :D

Tämä mamma kipittääkin tänään apteekkiin hakemaan Rennietä sitten.. ei meinannut kyllä nukkuminen luonnistua ollenkaan, ku poltteli ruokatorvea. Eilen iltasella huomasin myös, että selkä jotenkin väsyy päivän aikana.. selälleen kun kävi vuoteeseen, niin johan alkoi alaselkää särkeä :( Meni onneksi ohitse aika pian, ainakin laantui sen verran, että sain nukahdettua.

Mukavaa vointia kaikille marrasmammoille.. :)

Mecu&Möhö 25+5

LEP
Veijari, et ole ainut joka murehtii välillä jo etukäteenkin, vaikka mistään ei ole mitään tietoakaan. :D Minä kanssa heikkoina hetkinä saan päähäni vaikka mitä kamalia ajatuksia, että mikä lapsella voi olla ja olenko mä jotain sille aiheuttanut tms. Sitten jo murehdin etukäteen, että entä jos se onkin allerginen ja kun meillä on myös noita rakkaita elukoita. :/ Se etenkin meinaa olla välillä kova paikka. Mutta sitten ne ajatukset taas menee ohi ja ei murehdi asioita mitä ei ole tapahtunutkaan. :) Mutta heikkoina hetkinä ja hormoonihuuruissa saa näköjään hyvin pahan mielen itselleen aikaiseksi.

MissMaisa, meillekkin tulee Oran vaunut. :) Uutena vaan ostetaan, oran saagat. Kaverilla on sellaiset ja minusta ne oli oikein kivat, vaikka ei mistään pienimmästä päästä olekkaan. Mutta varmasti oikein hyvät täällä missä tietkään ei ole parasta mahdollista laatua ja kopassa oli niin hyvin nukkumatilaa pidemmällekkin. :)

ON: Tänne ei oikeastaan kummoisia kuulu. :) Vauva jumppailee välillä enemmän ja välillä vähemmän, mutta voimat kyllä lisääntyneet huimasti jo! Tänään tuleekin taas miehen poika meille neljäksi päiväksi. :) Toivottavasti olisi taas oma reipas itsensä, eikä alkaisi joka asiassa vääntää mitä hänen äitintä antaa tehdä. Se kun tuntuu antavan tehdä lähes mitä vaan kotonaan. :/

huomentapäivää!!!tää on ihan kamalaa..mä vaan nukkuisin...vietiin lapset tarhaan aamulla, tulin kotiin ja jatkoin unia, heräsin äsken :whistle:
täytyy kai nauttia nyt tästä, ens kuun loppuun lapset on luultavasti vielä tarhassa, sit otan ne kotiin, nuorimmaisen täysin ja esikoinen käy eskarissa ja kaksi muuta varmaan hoitosopimuksella hoidossa joko 10 tai 15pv/kk.

mä olen alkanut miettimään kovasti tota synnytyksen jälkeistä aikaa sairaalassa, kuulin huhua et täällä olis ollut osastolla sairaalabakteeria, tuttu kätilöni sanoi et lähde synnytyksen jälkeen niin pian pois kun mahdollista. kyllähän mä sen tiedän et sairaalassaolo aika on tosi ahdistavaa, ja univelkaa kertyy..yöllä kun just saa sen pari tuntia nukkua. mut mulla kuitekin kotona 4 muutakin lasta ja vauva kyl ekat vuorokaudet asuu tissillä...en tiedä, täytyy kai tehdä niin, miten sillä hetkellä hyvältä tuntuu. ja kuinka pian sairaalasta pois laskevat??

mulla kans tulee tollasta et huolestuu, vaikka syytä ei olisi. siks kävinkin tutun luona ultrassa keskiviikkona. vauva on perätilassa, hassussa kipparassa, pylly alhaalla ja jalat ylhäällä, jalkaterät pään yläpuolella, on notkea poika =)
sillain on nyt pysynytkin, kun liikkeet tuntuu samanlaisina, pelkkänä hentoisena möyrinänä. perätilavauvan liikkeet kuulemma tuntuu sellaisina, eikä rt:ssä olevan selvinä potkuina.
mulla on sen mallinen kohtu et vauvat viihtyy paremmin perätilassa. kolmas lapshan syntyi perätilassa, tai leikattiin.

ajatelkaa millasella vauhdilla vauvat alkaa tästä kasvamaan, meidän valtteri-vauvan arvio oli 930g,rv 26+4, mulla kaikki vauvat ollut rv32 2000g, rv37 painoarvioo 3kg,
eli nyt seuraavan 4-5vkon aikana vauva kasvaa reilun kilon verran, eli tuplaa nykyisen painonsa, ylikin, huh...ihanaa silti kun masu kasvaa..

jaahas, kai mä siirryn puhelimen viereen, täytyy soittaa päivähoitotoimistoon, kelaan, siirtää kolmea laskua |O

manhattan ja valtteri-vauva rv26+6

soittelinpa kelaan juuri ja sanoivat ettei äitiyspäivärähä päätöstä voida tehdä ennekun mun sairasloma loppuu, ja mähän luultavasti olen äitiyslomaan asti saikulla. sairaspäivärahan määrä on suht sama kun äitiysraha. kun nyt tekisivät siit saikusta sen päätöksen.
ja eka äitiyspäiväraha on kuulemma tilillä vasta laskettuna aikana, eli kun mä aloitan äitiysloman 24.9, rahaa tulee vasta 2kk päästä :/ kyllä mies taas ilahtuu, hittolainen..

Juu, kyllä täälläki tulee välillä mietittyä et mitä jos jotain on....Mutta potkimista pidän mäki hyvänä merkkinä.

Hui ku rupeee miettimää miten nopeesti tuota kokoa kertyy :eek: miten tää nahka taas riittää :whistle:

Toi kohta seittemän vuotias jäppinen sano mulle aamulla että äiti laita se takki kiinni ettei vauvalle tuu kylmä :D näytin sille ettei napit mee lähellekkää kiinni, poika totes et ai nii ku sul on niin iso maha.....No löysin sit tänää aivan ihanan syksy/talvitakin joka istuu todella hyvin. Semmonen villaangas tyyppinen takki vaan vähän joustavampaa ku normi villakangastakki, zarasta sen löysin vaikken siellä ees yleensä käy.

Mäki haen puolen vuoden tulojen perusteella ja kela haluu kanssa viimeset mahdolliset palkkatiedot, en odota päätöstä viellä pitkää aikaa. Mut kävin kelan laskurilla laskemassa maksujaksot ja ne olis sen mukaa kk välein. Ite alotan sen 50pvä aikasemmin et toivottavasti ei tartte 2 kk olla ilman rahaa :eek: sen laskurin mukaa mulla eka jakso ois 27.9-31.10 ni kuvittelisin että silloin se eka jakso myös laitetaa maksuu, tiedä sitte, kelalla tuntuu olevan aina jotain omia sääntöjä.....

Heipparallaa taas. Viikkoja takana 26+0 ja päässä pyörii miljoona asiaa.

Vaunut onneksi nyt hankittuna, Borat löytyi syysalennuksesta kohtuuhintaan. Äitiyspakkaus saapui tänään (vauvan vaatekaappi jo täynnä ennen sitä...) Pakko myöntää, että sukulaisista todella paljon ollut apua. Serkkutyttö lahjoitti aivan pieniä vaatteita, pystyi säästämään siinä kohtaa!

Kelan päätökset saapui viime viikolla, ehkäpä pärjäämme lomani ajan :/ . Meillä onneksi työehtosopimus muuttui juuri keväällä ja palkka juoksee vielä 3 kuukautta äitiyslomalle jäännin jälkeen.

Vauva tuntuu voivan todella virkeästi, yöt on liikunnan aikaa. Itse en oikeastaan ole huomannutkaan tuota vatsan kasvua, kiloja on tullut 3 lisää. Omat vaatteet menee vielä toistaiseksi päälle, masutuubi oli enemmän kuin hyvä lahja kaverilta. Pystyy pitämään vanhoja paitoja, eikä napa vilku!

Raskausviikolla 23+3 ultrassa arvioivat vauvan painoksi 715 g ja rv 23+0 neuvolassa kohdunpohjan korkeus oli 21,5. Käyrän yläpuolella kuulemma mennään. Ensi viikolla olisi toinen lääkärineuvola, saapa katsoen mitä tuleman pitää. Kesäloman loppua tässä nyt vietellään ja töitä olisi jäljellä rapiat 4 viikkoa. Äitiysloma kutsuu syyskuun viimeinen päivä =)

Kuulumisia täältäkin päin..
mamma housuista:Mulla on edellisestä odotuksesta 2 housut,toiset on H&M joissa on ihan mini resori ylhäällä ja joita pystyi pitämään vaan alku ajan + synnytyksen jälkeen on hyvät.Toiset on Embiasta ostettu ale housut 10e maksoivat ja niissä on kunnon maha resori ylös saakka ja reunassa on vielä kuminauha jota voi säätää mahan mukaan.Niihin oon ollut tosi tyytyväinen ja mietin että pitäiskö käydä taas katsomassa ale rekkiä sieltä ;)

Tällä kertaa mua ei ainakaan vielä oo vaivannut yhtään toi närästys,pitäis kai koputtaa puuta
:)
Maha sen kun kasvaa ja tällä viikolla on sitte tullut nivus kivut.Koirien kanssa ulkona käydessä kivut tuntuu ja välillä millon missäkin eikä liikkumisesta meinaa tulla yhtään mitään.Supisteluja on aina välillä,onneks vaan että maha kovenee ja ahdistaa niin pirusti että pitää välillä hengittää syvään ja hartaasti.Ettei kivuliaita oikeestaan..
Ens viikolla onki sitte lääkäri ja tiistaina sokerirasitus.

Täällä mies oli alku viikon kipeenä,meidän neiti tuli keskiviikkona kuumeeseen ja flunssaan.Nyt sitte itellä on kurkku kipee ja tänää ollu ihan pöhnä olo_Oonkin yrittäny juoda kuumaa ja terveillä etten ala sairastelemaan..
Sain täytettyä lapsilisä,äitiysavustus ja vanhempainraha asiat netissä.Ens viikolla käyn viemässä Kelaan tarvittavat paperit vielä ja se onkin sitten siinä.En vielä tiedä laitanko rahan tulemaan esikoisen ajan tulojen mukaan vai viimeisten 6kk mukaan.Meinasin selvittää sen sitte Kelassa käydessä,jospa olis taas mukava työntekijä joka auttais ystävällisesti.

Saa nähdä kuinka pitkään toissa jaksan olla.Siitä tulikin mieleen että kuinka moni menee varhaistetulle yms mammalomalle??

Aurinkoista viikonloppua muille mammoille!!!

Iltoja! samir05 Mulla eka äitiyspvrahajakso on aj. 20.10. - 24.11. ja eka maksupäivä on 24.11. Eli päivää ennen laskettua aikaa tulee eka erä. Saan minimin, kun en ole ollut v:n 2002 jälkeen töissä ja esikoinen syntyi v. 2003 ja mitä sitten saan 2-vuotiaasta ja pian 5-vuotta täyttävästä. En edes tiedä vielä.

Mulla on sellainen kurja vaiva kun alapään suonikohjut ja niitä kohjuja on pakaroissa, reiden takana ja pohkeessa. Välillä ovat tosi kipeitä, vaikka on nyt nuo tukisukat. Pöntöllä jos joutuu pinnistämään, lyö kovan paineen ja kohjut kipeytyvät. :ashamed:

Mulla on 28.8. nlalääkäri ja täytyy jutella asiasta lisää siellä. Jos vaikka pääsis äitipolille niitä näyttämään. Eipä niihin taida silti apua olla. :eek:

Supisteluja kans jonkin verran, yleensä alkaneet aikaisin mulla, ei silti meinaa lopussakaan jaksaa avautua, yli menneet edelliset raskaudet.

Äitiyspakkausta odottelen, kun siskon kaksi lasta vaatetettu omien lisäksi edellisten pakkausten vaatteilla, meillä samanvuotiset lapset. Ensi viikolla ehkä jo tulee pakkaus. :heart:

Nivuskipuja täällä kans ja välillä lyö ihan jalan alta, kun on niin kovaa kipua, luin myös, että näillä viikoilla kohdun venymiskivut voi olla koviakin, eikä tarttis huolestua. Vauva liikkuu paljon, potkii ja nyrkkeilee. :D

Nyt hyvää yötä teille! :heart: TeSuLah ja Pikkukolmonen rv 26+3 :heart: :wave:

mamina:Toi on ihan täysin ymmärrettävää :)
Ite olisin edellisen odotuksen aikana jäänyt varhaistetulle mammalomalle,mutta ystävällinen Kelan nainen sanoi että jos lääkäri vaan jatkaa saikkua niin oo ennemmin sillä ja alota mammaloma normaalisti.Kun saikun aikana sain kumminkin rahatsua :kieh:
Mutta oikeesti ei pitäis olla tämmöstä rahan miettimistä odotus/mammaloma aika.Sillon pitäis nauttia kaikesta...mutta ei niin ei.
En tiedä vielä onko esikoinen 2v4kk normaalisti tarhassa mun mammaloman ajan,vaiko sitten kotona.Meinasin lähempänä katsoa mikä on oma tilanne sillon..kun siihen on kumminkin vielä 2kk aikaa.Jos maha on aina tiellä ja oma jaksaminen on minimissä,niin totta mooses meidän neiti on normaalisti tarhassa.Meillä mies pitää pari viikkoa lomaa vauvan tultua tai ainakin niin olis tarkotus.

Mua ahdistaa jo valmiiksi ajatus siitä kun isäntä lähtee metälle parin viikon päästä meidän toisen koiran kanssa ja on sillä reissulla reilu 2viikkoa.Itse sitten täällä pyöritän arkea neidin ja toisen koiran kera.Onneksi jää toinen auto käyttöön ja varmaankin yritän suunnitella kaikki mahdolliset reissut/kyläilyt ja vieraiden tulot tuolle ajalle,niin meillä on mahdollisimman paljon puuhaa ;)
Tämä mamma suuntaa nyt kaupoille hypistelemään kaikkea TODELLA tarpeellista,kun muu porukka lähti mummolaan pitkän suostuttelun jälkeen.

Joko ootte miettineet kummi asioita?Meillä on muutama mietitty valmiiksi,mutta ongelmia tuottaa yks kummi jonka haluan tulevan minun ystävä piiristä..kenet heistä haluan :whistle:

LEP
Meillä ei niinkään ole kummiongelmia, kun lasta ei edes kasteta. Kumpikaan meistä kun ei kuulu kirkkoon. :) Nimijäiset sitten varmaan pidetään kyllä.

Lisäys... Tai kai mekin lapsella ns. siviilikummit pyydetään. :) Saa nähdä.

teSuLah...mulla on kohjuja kanssa..ei vielä näkyviä, mut kun kohdunsuuta ultrattiin jatkuvien kipujen takia, siellä näkyi valtavia suonikohjuja, jotka sit aiheuttaa noi kivutkin. lisäks alapäässä suonet pullistuu pinnalla, niinkun bodarilla hauiksessa. eli valtavia sinisiä suonia alapää täys.

Kummiasiaa on pohdiskeltu juu. Taidetaan päättyä kahteen kummiin. Molempien parhaat ystävät. Mutta mullakin sellainen pulma, etten oikein tunne bestikseni avomiestä. Siksi tulen pyytämään vain ystäväni kummiksi.

Yhteistyössä