Marraskuussa 2010 syntyneet <3

Silent whisper Meilläkin poika on alkanut nukkumaan päivällä kunnon n. 3h päikkärit kun ollaan päästy ulkoilemaan ja nukkumaan ulkona vaunussa. Ihanaa kun saa vähän omaa aikaa päivällä!
Hereillä ollessa poika viihtyy todella vaihtelevasti yksikseen. Aamupäivällä saattaa viihdyttää itseään hetken sitterissä mutta illalla saa kanniskella, heilutella, tanssia jne että pysyy tyytyväisenä.

Hereillä olo Kun poika herää aamulla niin hän seurustelee n 3 tuntia ennen päikkäreitä. Illalla poika voi valvoa jopa 5 tuntia ja ottaa vaan muutaman pienen 5-10 huilin väliin.

Vaipoista Meillä liberon 2 käytössä. Yöllä joudutaan kertaalleen vaihtamaan kun poika on niin kova kakkaamaan :p

Siilinlapsi Ihana tilanne teillä kun mies pystyy yöllä auttamaan ja valvomaan lapsen kanssa. Mekin hommattiin kantoliina ja onneksi poika vaikuttaa viihtyvän siinä. Se antaa vapaat kädet tehdä muuta samalla kun kanniskelee pikkusta.
Ilmavaivoja/vatsavaivoja on meilläkin. Gefilustippoja ollaan käytetty. Miten Kuplaton ja muut vastaavat toimivat?

Jan-na & `Lenni` 1kk 1pvä
 
Jan-na Vissiin nuo masulääkkeet, cuplatonit, disflatylit jne. toimii niin, että se vaikuttava aine pilkkoo suolistossa ilmaa pienemmäksi, jotta se tulee helpommin/kivuttomammin ulos, eikä koske masuun niin kovasti vauvalla tai aikuisellakaan. Ovat siis samoja lääkkeitä lapsille ja aikuisille, annostukset vaan poikkeaa. Me käytettiin ekaksi Kuplastopia ja nyt kokeillaan Disflatyliä ihan vaan nähdäkseen, että onko jotain eroa vaikutuksessa. Alkuun meillä oli d-vitsku, jossa maitohapot samassa, mutta ei huomattu, että olisi auttanut. Ja on pirun kallista :/ Eipä nää mahalääkkeetkään halpoja ole, mutta ollaan kyllä mieluusti maksettu, kun näkee miten kipeää tekee. Toivon mukaan tää ois kanssa sellaista ikäjuttua, että helpottaisi parin kuukauden sisään.

Tänään on meillä ollut paljon huutoa hereillä ollessa :/ en tiedä onko se sitten tuo maha joka huudattaa, mutta tuntuu, että poika on vielä tavallista läheisyydenkipeämpi. <3

Siilinlapsi ja siilivauva 6 vkoa!
 
Musumuru: Meillä on joka ilta just tuota samaa tissillä temppuilua. Ja silloin aina kyllä pullosta maito kelpaa. Mä olen olettanut että se liittyy joko vauvan väsymystilaan tai sitten siihen et maito on jo vähissä tisseissä (ja siltä ne kyllä jo tuntuukin silloin).

JKMS ja typykkä 5vkoa
 
Huh taas selvitty tän katraan kanssa miehen yövuoroista:) Hassua kylläkin että musta nää yöt on kaikkein hankalimpia yksin näitten lapsosten kaa. onneks meillä on nuilla isommilla lapsilla alkanu yöt sujuun jo paremmin. Isommat pojat herää sen kumpiki yhen kerran yössä. Välistä toteutetaan ihan tosissaan perhepetiä että edes jossain nukutaan hyvin:D

Vauva on kyllä niin huvittava persoona jo nyt:) Hymyilee jatkuvasti ja yrittää jo tosissaan jokeltaa. Ihanat puööoposketkin jota tekee niin mieli koko ajan silittää. Voi mää en muistanutkaan kuinka ihanalle se vauva tuoksuu!

daewen itsekin samaa välistä ihmettelen. Oisko sillon jääny ne jalkojen ympärille tulevat "pitsireunat" (muuta nimeä en tähän hätään keksi) jääny suoristamatta..siis että on sillain ulospäin, ei taittunu sisäpuolelle. Aika kehnosti selitetty:/.. tai sitte vauvan asentokin vaikuttaa ettei pissa pääse imeytyyn joka paikkaan ja siks ylimääränen vuotaa reunasta..

Täällä kans ollut nyt pitemmän aikaa tuota tappelua rinnalla. Oon oikein katsonut että kun mulla tosissaan sitä maitoa ruiskuaa rinnoista!!! Ottaa ihan tautisen kipeää välistä kun maito nousee! Sillain tuntuu tosi kovana paineena ja sitte alkaa suihkuaan. Huh, kun sais jo vähän laantua tämä.

Muutoin tuntuu että entiseen malliin kasvetaan ja nukutaan yöt hyvin.

petite ja noel 5vko 5vrk
 
Musumuru Meilläkin tyttö tekee rinnalla samaa, alkaa imemään ihan hyvin mutta sit ähisee potkii ja huitoo. Lopulta päästää irti ja hamuaa uudestaan, mut meillä tyttö alkaa aina lopulta huutamaan. Sen jälkeen korviketta kyllä syö ihan hyvin, joten ei täynnäkään ole.. Mulla ei enää maitoa oikeastaan tulekaan, kuin sen 10-25ml :/ mutta tyttö siis teki tätä jo sillon kun multa tuli ihan hyvin maitoa.

Ihanaa kun on ollu vähemmän pakkasta nyt parina päivänä. On vihdoinki päässy vaunuileen :) Tosin eilen satoi lunta niin paljon, että mä olisi ollu ihan kuin uitettu koira kotiin päästessä. Joten eilen jäi välistä..

Nallu ja Sonja 11vko ja 5vrk
 
Siilinlapsi Kiitos selvennyksestä! Täytyy harkita että kokeilis jompaakumpaa valmistetta meidänkin poitsulle, jos auttaisi. Teidän pojalla on siis masuvaivat helpottanut noilla?! Gefilustipat ovat tosiaankin aika kalliita ja en varmuudella osaa sanoa ovatko auttaneet...nyt kun loppuvat täytyy harkita mitä tekee!

Meilläkin on viimeaikoina ollut paljon temppuilua rinnalla. En ole varma johtuuko siitä että maitoa tulee liikaa vai johtuuko potkiminen ja vääntäminen ilmavaivoista. Jokatapauksessa tämä on suht rasittavaa varsinkin öisin. Poika kun irrottaa otteensa rinnasta ja ei heti hätääntyneenä saa uutta otetta alkaa huuto...

Jan-na & `Lenni` 1kk 2pvä
 
Nallu: Mulla on käynyt noiden edellisten muksujen kanssa niin,että ovat alkaneet hylkiä rintaa,koska ovat tottuneet pulloon josta tulee helpommin maito. Tämä voisi olla yksi selitys sille miksi teillä vauva huutaa rinnalla. Meillä kolmonen sai hirveitä rintaraivareita,alkoi huutamaan jo heti siinä vaiheessa kun kaivoin tissiä esille. Kokeile imettää kun vauva on puoliunessa. Meillä ainakin toimi tuo keino kun muuten ei hommasta tullut mitään.

Nyt tämän tytön kanssa imetys sujuu loistavasti. Meillä ei ole ollut mitään ongelmaa matkassa ja musta tuntuu,että pystyn imettämään pitempäänkin. neljäs kerta vissiin toden sanoo mun kohdalla=) Poikien kanssa oli aina jotain takkua...mitä milloinkin. Esikoisen aikana multa tuli maitoa kuin saavista ja olo oli todella tukala ja mua ahdisti koko imetys. Kakkosta imetin hyvä jos kuukauden kun sain pahan rintatulehduksen ja maito oli pelkkää verta joten homma kaatui siihen. Kolmonen tarvitsi ison koon vuoksi lisämaitoa ja näin tottui pulloon joten imetys hiipui. Nyt tytön kanssa tuntuu,että tarjonta vastaa kysyntää ja muutenkin imetys sujuu ja mä jopa nautin siitä=)

LilliM ja Tuhina-Lempi
 
huh mikä urakka..huonejärjestelyä laitettu uusiksi...vasta saatu kaksi huonetta tyhjiksi ja viel kaksi huonetta olis järjesteltävänä..huominen päivä menee rattosasti huonekalujen siirtelyssä ja tavaroiden järjestelemisessä..
Aarni siirtyy omaan huoneeseen huomenna kun meidän tulevaan makuuhuone/työhuoneeseen ei mahdu enää pinnasänky. näköjään meillä lapset siirtyy aina vaan aikaisemmin omaan huoneeseen ( esikoinen siirtyi vasta 10kk ikäsenä ja keskimmäinen sitten jo 4kk ikäsenä johtuen siitä että oli todella herkkäuninen ) ja nythän Aarnilla on jo ikää 2kk ja 1pvä :)

poika sai sit eilen uusia makuja maisteltavaksi kun isosisko 2v7kk sai päähänsä antaa pikkumaistiaisia omasta tikkaristaan :headwall: huah!!...pitäis ne silmät olla välillä selässäkin..no eipä tuossa onneksi päässyt mitään suurempaa vahinkoa tapahtumaan..

nyt pikkumies itkustaa maidon perään joten korviketta lämmittämään :)
 
Viimeksi muokattu:
Hei!

En tiedä voisinko liittyä myös tänne marraskuisten puolelle kun laskettu aika oli marraskuussa ja ootte tuttuja odotusajalta. Synnytys sitten tapahtui 2 viikkoa yli lasketun ajan joulukuun puolella joten olen kirjoitellut tässä alkuaikoina tuonne joulukuisten puolelle kun en ollut varma että uskaltaako tännekkin tulla kirjoittelee. Lueskellut oon täällä teijän juttuja mutta on niin huono kirjoittamaan että kirjoittelut jää yleensä vähemmälle.


Linnna ja tytteli 4 vko ja 2 pv
 
hei pitkästä aikaa.. päivittäin käyn juttuja lukemassa mutta tuntuu ettei itellä oikeen mitään sanottavaa.. :)
Kaikki sujuu täälä mutkattomasti. Alussa iski heti rintatulehus ja melkeen heti perään poskiontelontulehus. Antibiootit pisti tytön mahan sekasin, nyt onneks jo selvitty. Tyttö on varsin tyytyväinen tapaus, syö paljon. Keskiviikkona olis neuvola niin tietää mittoja. Kuukauden ikäsenä olivat tasan samoilla lukemilla isosiskon kans saman ikäsinä, nyt luulen että pikkusisko menny ohi kasvussa. Imetys sujuu ongelmitta ja maitoa tuntuu tulevan vaikka tyttö suunnilleen asuu tissillä :D Meillä oli ristiäiset eilen, tytöstä tuli Roosa Alisa :)

ziziz ja Roosa huomenna 7vko
 
Huomenia vaan kaikkille!

Me valvottiin aamuyöstä hetki pojan ilmavaivojen takia. Onneksi niitä ei kovin usein ole mutta silloin kun on niin ajoittuvat aina tuonne aamuyön tuneille jolloin tuntuu että itse on kaikkein väsynein. Kauaa ei tarvinnut valvoa mutta otin lapsen viereen niin silloin sitä nukkuu jotenkii pinnallisempaa unta kuin muuten. Meillä poika nukkuu suurimman osan aikaa omassa sängyssä, yöllä jos ylimääräsiä itkuja tulee niin silloin otan vieraan koska rauhoittuu siihen parhaiten ja saadaan siten kaikki jatkettua unia mahdollisimman pian.

Poika herää aamuisin klo 10 pintaa, on hereillä noin puol tuntii ja sitten taas mentiin unten meille.
Meillä pisimmät hereillä olo ajat ajoittuu iltapäivään ja iltaa. Poika nukkuu vieläkin suurimman osan aikaa...miten muilla ollaan hereillä? Yhtään ei noista 2 aikasemmasta muista, että missä vaiheessa sitä ruvetaan oleen hereillä enempi. Alkaa kohta jo huolestuttaa tää nukkuminen.

Meillä ei poju vielä tee elettäkään kääntymisien suhteen. Päätä kannattelee masultaan hetken aikaa...Roikkuvista leluista on tosi kiinnostunut ja kauhia huiske alkaakin kun leikkimatolle pääsee. Kyllä se on vaan niin suloista :heart:
 
Daewen meillä esikoisesta muistan saman vaippaongelman, ja meillä se tarkoitti aina liian pientä vaippaa. Osta koko isompi ja koita tuleeko yli, jollei niin ala käyttää niitä ja jos on liian isot niin tuleehan ne käyttöön jossain vaiheessa.

Meillä on mennyt uskomattoman hyvin. Poika on todella rauhallinen ja tyytyväinen vauva. Ei itke oikeastaan ollenkaan ja teenkin niin että imetän aina ennakoivasti niin ei ala edes itkemään.
Poika leikattiin jo, 20.12 ja meillä joulu meni sairaalassa kaiken näköisten letkujen seassa. Leikkaus kesti pitkään, yli 4h ja mulla meinas jo usko loppua kun niitä sairaalan käytäviä kävelin. Mutta nyt ollaan jo kotona ja leikkauksesta on toivuttu hyvin.
Miten toi oma vauva voikin olla noin ihana. :heart: ja niin valtavan kaunis. Mä voisin koko ajan vaan kantaa ja pusutella pientä, mutta sairaalassakin sanottiin, ettei vauvaa saa koko ajan pitää sylissä motorisen kehityksen takia. Tai siis että motorinen kehitys pääsee oikealla tavalla kehittymään. Mutta kun mä en millään haluais pitää hänt lattialla ( tai muuallakaan, paitsi sylissä) joten mulla on nyt kova koulu edessä.
 
Linnna joulukuulla minäkin synnytin ja paljon mieluummin täällä kirjoittelen, kun kuitenkin ennestään tuttuja nämä palstailijat! :)

Kiitos Liirah ja Petite vinkeistä! Jos ei noiden reunusten kääntäminen auta, niin vois sitten koittaa isompaa vaippaa.

Meillä nukuttiin viime yönä melkein 5h pätkä ja olin ihan järkyttynyt, kun katsoin kelloa noustessani imettämään! :) Loppuyö meni kyllä vähän huonosti sitten, kitisten ja pienemmillä syöttöväleillä, mutta sai ainakin kunnon pätkän nukkua ensin! Ja ihana mies nousi neidin kanssa aiemmin, niin sain sitten korvattua muutaman huonosti nukutun tunnin sillä. Äsken sai taas melkoisen raivarin rinnalla, mutta tällä kertaa meni väsymyksen piikkiin. Heti nukahti, kun laskin alas.

Ristiäisetkin sain varattua ja päivänä olisi nyt 30. kuluvaa kuuta. Joutuu vielä keksiä toisen nimen tuolle prinsessalle, kun sattumien kautta alkuperäinen mietintä jouduttiin hylätä. Onneksi ei itse tarvi ruveta leipomaan, kun innokas äitini lupasi laittaa tarjottavat ja siivoamistakaan ei tarvitse miettiä, kun varattiin tilat seurakunnalta.
 
MusuMuru - meillä ainakin neiti nukkuu suurimman osan ajasta! Mä myös mietiskelin onko normaalia että nukkuu niin paljon, mutta jostain lueskelin että 2 kk:n ikäinen vauva nukkuu 80% ajastaan, eli nou hätä :) Sehän tarkoittaa vuorokaudessa hereilläoloa about 5 h. Meillä ollaan hereillä varmaan juurikin sen verran :D Pirteänä jaksaa olla kerrallaan max tunnin. On se rankkaa olla vauva ;)
 
Viimeksi muokattu:
liirah Ihana kuulla, että leikkauksesta toipuminen on mennyt hyvin! Mäkin tahtoisin pitää tyttöä vaan sylissä, ei mikään ole ihanampaa kuin oma lapsi tuhisemassa lähellä :heart: Mutta lattiallakin on täytynyt pitää kehityksen vuoksi. Silti en ole kuullut tuosta, että liiasta sylissä pitämisestä voisi olla haittaa motorisen kehityksen kannalta :eek:

Nallu ja Sonja 11vko 6vrk
 
mibetsy: nyt saatiin uudet 2kk mitat elikkä poitsu oli viime keskiviikkona 61m pitkä ja paino 6kg :) minkäs kokosia teillä ollaan?

musumuru annoitko sä sitä luumua ihan soseena? jäi kiinnostamaan kun mietin voiks näin pienille antaa jo sellasta jos tarve tulee :)

silent teillähän paljon nukutaan :) meidän poistu ei juurikaan nuku päivällä kun vaan kahet pienet 15-30min ja sit vaan yöunet siihen päälle :)

liirah ihana kuulla että pieni voi hyvin ja leikkaus onnistui :) kyllä sä olet vahva nainen kun tollasen kokemuksen kestit! mä olisin varmaan hajonnut palasiks jos meiän poika ois joutunu johku leikkaukseen ku pelkkä ajatuskin saa aikasiks pahat rytmihäiriöt hui!

meillä poitsu viihtyy hyvin yksinään pitkiäkin aikoja sitterissä, leikkimatolla,sohvalla tai sängyllä tai oikeestaan missä vaan mihin sen laskee :D tuntuu oma jokeltelu viihdyttävän sitä tarpeeks hyvin. muutenki tuntuu et tää poika ei oo kauheesti sylin perään. kaikki ympärillä oleva kiinnostaa niin kauheesti ettei äitiä aina ees huomata :D tulee poika näköjään muhun sillä mäkin olin ihan adhd pienenä enkä viihtyny äituin helmoissa itekkään, aina jossain pahan teossa :D

meinaako kukaan alottaa vellien tai muitten lisäruokien antamista ennen 1/2 vuotta? mä vähän mietiskelin et näinköhän tollanen potra poika pärjää kuiteskaan tissimaidolla puolen vuoden ikään asti.

hipsu ja hapsi 2kk
 
liirah - ihana todellakin kuulla että teillä on pienellä kaikki hyvin :heart:

Olen huomannut että kun tyttö itkee, tulee vain vasemmasta silmästä vettä. Oikea on ihan kuiva. Mistäköhän se voi johtua :confused: Mielestäni aikaisemmin molemmat silmät kyllä vuosivat..
 
hipsu86 annoin luumun ihan soseena. Ekalla kerralla annoin muutamann lusikallisen ja toisella kertaa sit vähän enempi. Kokonaan kiinteet ajattelin aloitella jo varmaan parin viikon kuluttua, katsotaan nyt.
Kiirehän noitten kiinteitten kaa ei varmaankaan olisi...
 
liirah: ihana kuulla että pieni on toipunut leikkauksesta =)

meillä on unillemeno aikaistunut..on useana päivänä nukahtanut yöunilleen 19:30-20 välillä eka syöttö ajoittunut sinne 1-2 välille ja poika heräileekin toiselle syötölle siinä 4-5 välillä ja aamut alkaa 6:30 koko perheellä mut tuo herätysaika on luksusta siihen verraten mihin aikaan sitä herättiin jokunen aika sitten tuon keskimmäisen lapsen vauva-aikana...

silent: täällä toinen jolla unta riittää niin päivällä kuin yölläkin. pisimmät unet ottaa puolilta päivin jolloin nukkuu 3-4h, aamulla 1-2h ja iltapäivästä toiset saman verran :)

musumuru: ei täälläkään mitään kääntyilyä ole eikä ole vielä tarviskaan, kaikki aikanaan omaan tahtiin...

huomenna neuvolaan!
 
SW:johtuisikohan siitä että toinen kyynelkanava vetää paremmin kuin toinen? Kyyneliähän ei pienellä välttämättä niin hirveän paljon tule, joten voisi olla että molemmista silmistä tulee niukasti ja vain huonommin vetävästä riittää ylmääräistä nestettä valumaan asti. Siitä kanavan vetämisestä/vetämättömyydestä ei siis tartte olla huolissaan jos siitä on kyse, on yleistä ja korjaantuu useimmiten itsestään ekan elinvuoden aikana.

liirah Tosi kiva kuulla että pieni voi hyvin! Mä en ottais kovin vakavasti tuota lattiallapitojuttua, mun esikoinen kuten jo aiemmin kerroin lähti vasta puolivuotiaana kääntymään varmaan juuri tuon takia kun pidin paljon sylissä ja vähän lattialla (ei viihtynyt). Mutta kun sitten innostui itse liikkumisesta ja alkoi niin käveli kymmenkuisena, eli mitähän vahinkoa tuostakin nyt sitten oli. Ainakin aion itse kanniskella tätä toistakin apinanpoikasta niin paljon kuin se tahtoo enkä ala lattialla huudattamaan =)

Sokeripala ja murunen 6 vkoa
 
Heippa kaikille!

Eipä ole koneelle paljoa kerennyt kun kiirettä pitää. Just ja just kerkee laskuja maksamaan... Ja rotaviruksen kourissa ollaan kärvistelty joulusta asti. Vasta eilen oli eka päivä, ettei kukaan ripuloinut.

Meillä mennyt kaikki vauvan kanssa tosi hyvin. D-vitamiinistä itkeskeli jonkun verran, mutta Jekovittiin kun vaihdettiin (siitä rela d-vitamiinistä) niin itkut loppu siihen. Nyt on niin rauhallinen vauva ja kova poika nukkumaan. Välillä oottaa että koska heräis. Illalla valvoo vähän pidemmän jakson. Ja nukkuu meidän välissä. Näin ollen toimii hyvin ehkäisynä ;)

Nyt alkaa isoveljellä olla vähän mustasukkaisuus oireita, vaikka kovasti käykin pussailemassa ja halailemassa, mutta siis välillä yrittää käydä läpsäsemässä tai heittää jollain. Meinaa mennä käämit, kun ei tottele sitten millään, jos sille päälle sattuu. Jäähypenkillä käydään istuksimassa, mutta ainakaan vielä ei tehoo yhtään. Hyviä vinkkejä kenelläkään alle kaks-vuotiaan ojennukseen? Joka kerta selitän, että ketään ei satuteta jne, samat litaniat...:kieh:

6-viikkos lääkäri neuvola oli ja painoa oli 6,00 kg ja pituutta tasan 60 cm. On niin pitkä jalkainen poikale että vaatteet on jo osittain kokoa 68cm. Ja lääkäri ihmetteli miten tän ikäinen voi olla jo kyynerpäitten varassa ja pää ihan yllhäällä. Sanoi sen olevan 4-kk:n ikäisen taito.


Terkkuja ja vauvan tuoksuista arkea teille kaikille!

Terveisin, Soikku ja Roomeo
 
Kiitos sokeripala! Toivotaan että johtuu siitä :)

Meillä neiti on alkanut kieltäytymään illalla maidosta ja ollaankin laitettu vauva nyt tyhjällä mahalla nukkumaan. Meillä yöt on sujunut viimeisen viikon verran suuripiirtein näin:

n. klo 21 yöunille
klo 22-23 ruokailu
klo 3-4 ruokailu
klo 6-7 ruokailu
klo 9-10 noustaan ylös

Aika kivasti siis mun mielestä! Sitten aamulla on hereillä 30-60 min ja taas nukutaan tunnnin verran :D Siinä saa kivasti aamutoimet tehtyä :)

Silent ja neiti D 10 viikkoa ja rapiat
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä